Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport Q2 1 april-30 juni 2021 MedicaNatumin AB (publ)

Published

on

April-juni 2021

• Periodens nettoomsättning uppgick till 49,0 MSEK (54,2)

• EBITDA uppgick till -1,1 MSEK (0,8)

• Periodens resultat efter skatt uppgick till -14,3 MSEK (-2,6)

• Resultatet per aktie uppgick till -0,0380 (-0,0068)

• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -9,5 MSEK (0,2)

Januari-juni 2021

• Periodens nettoomsättning uppgick till 108,3 MSEK (116,3)

• EBITDA uppgick till 0,3 MSEK (3,3)

• Periodens resultat efter skatt uppgick till -16,6 MSEK (-3,8)

• Resultatet per aktie uppgick till -0,0442 (-0,0100)

• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -1,0 MSEK (3,0)

Väsentliga händelser under perioden januari-juni 2021

  • MedicaNatumin AB (publ) gör en nedskrivning av goodwill på 9,1 MSEK. Goodwillen härstammar från förvärvet av Natumin Pharma under 2016. Nedskrivningen påverkar ej kassaflödet, däremot påverkas rörelseresultatet för andra kvartalet 2021 negativt med 9,1 MSEK. Goodwillposten uppgår efter nedskrivningen till 0.

  • Bolaget meddelar att Andreas Skiöld tar över som interim CFO från och med 1 september 2021.

  • 1 januari 2021 tillträder Peter Hencz som VD för MedicaNatumin AB (publ).

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Kommentarer från VD

Under det senaste kvartalet har den pågående Covid-19-pandemin haft en fortsatt stark prägel verksamheten. Omsättningsminskningen uppgick under kvartalet till 9,7 procent och landar på 49,0 MSEK (54,2 MSEK). EBITDA uppgick till -1,1 MSEK (0,8 MSEK). Vi ser en något försämrad bruttomarginal under kvartalet i jämförelse med föregående år, vilket till största del beror på fördelningen mellan våra produktsegment där produkter med lägre marginaler har utgjort en större andel av försäljningen. Sammantaget för halvåret så ser vi en omsättningsminskning med 6,9 procent.

De snabbföränderliga marknadsvillkor som pandemin har medfört – för oss, våra partners, våra kunder och världen i stort – har tydliggjort koncernens styrkor och möjligheter, men även våra utmaningar. Det senaste året har lärt oss mycket vilket resulterat  i påbörjandet av ett större förändringsarbete inom MedicaNatumin. Målet med arbetet är att möta marknaden med en stabilare basaffär som grund för vår tillväxt. Med ett tydligt fokus på både kort- och långsiktiga projekt och aktiviteter som syftar till att nå ökade försäljningsvolymer. Detta ska framförallt ske genom produktlanseringar, produktutveckling, introduktion nya marknader, nya samarbeten samt ytterligare förvärv.

Försäljning och marknad Norden

Försäljningen av våra egna varumärken på den svenska marknaden backar något jämfört med samma period föregående år. Under kvartalet har utvecklingen av försäljning via e-handel och apotek varit fortsatt stark. Jämfört med första  kvartalet börjar vi se ökad aktivitet i fysiska butiker vilket ger oss lite fart i återhämtningen.

Jabushe Peeling Mask, som ingår i vår hudvårdsserie Jabushe, har belönats med en Beauty Award av Aftonbladets skönhetsredaktörer. Vi ser det som ett kvitto på att vi har en egentillverkad hudvårdsprodukt som lever upp till kategorins högt ställda krav. Hela Jabushe-serien genomgår ett ansiktslyft och vi lanserar den uppdaterade serien under hösten.

Vår norska verksamhet Vitalkost har haft en fortsatt stark försäljning inom sina produktsegment. Apoteken har haft positiv utveckling även på den norska marknaden. Här ser vi potential för ytterligare tillväxt, bland annat tack vare nya listingar för kosttillskotten Femarelle och aminoJern.

Vitalkosts satsning på de ekologiska dryckerna i produktserien Kolonihagen Soda som säljs via dagligvaruhandeln har varit en stor framgång under första halvåret. Produkterna lanseras hos fler butikskedjor och i fler smaker under hösten. Under hösten lanseras också bolagets viktigaste produktserie inom kosttillskott – Shift – på den kinesiska marknaden.

Export & kontraktstillverkning

Exportaffären har varit fortsatt väldigt utmanande med undantag för försäljning av det immunstärkande kosttillskottet Ester-C. Dock med vissa pandemirelaterade störningar i leveranskedjan med leveransförseningar som följd.

Hudvårdsserien Jabushe har lanserats på Amazon i Tyskland med förväntan om att försäljningen ska ta fart under hösten. Tyvärr har registreringsprocessen av Jabushe i Mellanöstern dragit ut på tiden. Vår förhoppning är dock att kunna ta emot första ordern under tredje kvartalet. Arbetet med att hitta nya partners i Asien för främst kosttillskottet Ecomer har löpt på enligt plan. Vi har stora förhoppningar om att teckna distributörsavtal för nya marknader under hösten.

Kontraktstillverkning av ett antal nya produkter har levererats enligt plan. Vi räknar med ytterligare beställningar under kvartal tre och fyra. Bearbetning av nya potentiella kunder för kontraktstillverkning pågår löpande.

Produktion

Koncernens produktionsanläggning i Habo har under det andra kvartalet haft en något lägre beläggning än planerat. De logistiska utmaningarna i form av dyrare och försenade leveranser av råvaror och produktkomponenter har fortsatt gjort sig gällande. Detta har resulterat i stora utmaningar i produktionsplaneringen med krav på snävare ledtider som följd.

Vår tablettillverkning och blisterpackning, där produktion av Ester-C och Ecomer varit tongivande, har fortsatt legat på en stabil nivå. Blandning och packning av kosmetiska och medicintekniska produkter har haft en högre beläggning än första kvartalet framförallt tack vare de uppdaterade Jabushe-produkterna.

Det pågår ett löpande förbättringsarbete med målsättningen att ytterligare öka kvalitet och effektivitet i vår produktionsanläggning. Genom att ha investerat i och tagit en ny blister- maskin i bruk under perioden kommer vi att öka effektiviteten och driftsäkerheten i blisterlinjen framöver.

Vi ser framåt

Trots de utmaningar vi har haft och de vi behöver ta oss an är den övergripande ambitionen tydlig – att skapa de bästa förutsättningarna för tillväxt och långsiktigt värdeskapande för våra aktieägare och medarbetare. Min ambition är att även framledes förmedla transparens och tydlighet kring MedicaNatumins utveckling.

Vi fortsätter det utvecklingsarbete som påbörjats för att komma till rätta med våra stora utmaningar; en för låg försäljning några av våra traditionellt starka produkter, för låg beläggning i vår produktion samt för låga exportvolymer. Vi har redan genomfört flera åtgärder internt för att dra ner vår kostnadsmassa. Därutöver fokuserar vi på att utveckla sättet att driva vår försäljning och bredda våra kanaler med fokus digitalisering. Vi arbetar också strategiskt med produktutveckling.

Här ser vi stor potential inom befintliga och nya segment som ett sätt att bibehålla våra konsumenter men också attrahera nya. Vi behöver öka andelen kontraktstillverkning i vår produktion för att nå stabil, lönsam beläggning. Det gör vi främst genom avtal med svenska företag i vår bransch som vill ta hem hela eller delar av sin produktion till Sverige. Här konkurrerar vi med en trygg och högkvalitativ produktions lösning.

Ambitionen för vår exportverksamhet är att utveckla våra befintliga relationer, men framförallt att identifiera nya, lång siktiga samarbeten på strategiskt valda marknader.

Vaccinationsprogrammet mot coronaviruset tycks så här långt ha en tydligt bromsande inverkan smittspridningen. Vi ser fram emot att inom kort kunna lämna en reaktiv fas med korta strategiska insatser och i stället återgå till ett mer proaktivt och långsiktigt arbete.

Vi ser fram emot en spännande och utmanande höst då vi ska fastslå en långsiktig strategisk riktning och genomföra förändringar som säkerställer att MedicaNatumin utvecklas till en stabil och hållbar koncern i en bransch med stor potential.

Jönköping 2021-08-24

För ytterligare information kontakta

Peter Hencz, VD

peter.hencz@medicanatumin.se

Denna information är sådan information som MedicaNatumin AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 augusti 2021 kl. 8.30.

Om MedicaNatumin
MedicaNatumin utvecklar, tillverkar och marknadsför hälso- och skönhetsprodukter baserade på innovativa ingredienser och gedigen forskning. Bolagets patenterade plattformar är utvecklade av den egna forskningsgruppen i samarbete med Karolinska och Sahlgrenska instituten. MedicaNatumins ledande varumärken inom kategorierna kosttillskott, medicintekniska produkter samt dermatologiska och kosmetiska produkter säljs till stor del på den nordiska marknaden men även till konsumenter runt om i världen. Vi har även distributionsrättigheterna för ett flertal populära ekologiska livsmedel och hudvårdsprodukter på den norska marknaden.
Huvudkontor och produktion finns i Jönköping respektive Habo och dotterbolag i Tønsberg.

MedicaNatumin AB (publ) är listat på Nordic Growth Market (NGM) Nordic SME

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.