Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport Q3 2024 Prebona AB (publ)

Published

on

Positiv utveckling av försäljningen under kvartalet

Delårsrapport Q3 2024 Prebona AB (publ)

Rapportperiod 1 juli – 30 september 2024 koncernen

• Nettoomsättningen uppgick till 1 028 342 (767 357) SEK

• Resultat efter finansiella poster uppgick till -2 149 871 (-2 035 432) SEK

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till –616 361 (-2 182 658) SEK

• Resultat per aktie uppgick till -0,07 (-0,08) SEK

• Antal aktier vid periodens utgång är 28 957 515 (25 966 254) st.

Delårsresultat 1 januari – 30 september 2024 koncernen

• Nettoomsättningen uppgick till 4 555 177 (6 135 221) SEK

• Resultat efter finansiella poster uppgick till -5 865 150 (-4 092 196) SEK

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till –3 597 526 (-2 762 103) SEK

• Resultat per aktie uppgick till -0,20 (-0,16) SEK

• Antal aktier vid periodens utgång är 28 957 515 (25 966 254) st.

Väsentliga händelser under rapportperioden

  • Prebona har beviljats patent för OdorControl i Sydkorea och Australien.
  • Prebona har genom en distributör tecknat ett nytt försäljningsavtal avseende produkten Prebona OdorControl för användning mot lukt från olika typer av rök gentemot konsumenter samt industriella kunder.
  • Prebona Odorcontrol har lanserats av ytterligare en kund i Sydkorea. Lanseringen avser sprayflaskor mot konsument och försäljningen kommer initialt att ske via onlineförsäljning.
  • Prebona har lanserat en webbshop mot konsumenter. Initialt marknadsförs produkter inom lukteliminering baserat på Prebona OdorControl.
  • Prebonas varumärke Indorus® har sedan juni listats hos Apotea och Apohem. Från augusti säljs produkten också via Apoteket.
  • Prebona har genomfört en riktad nyemission på cirka 2,9 miljoner kronor, varav 0,5 miljoner avser kvittning av skuld. Emissionskostnader uppgår till ca 200 tkr.
  • Prebonas tyska kund, MM-Cosmetic, som är verksamt inom hästsportprodukter, har lanserat OdorControl mot konsumenter under eget varumärke.
  • Prebonas varumärke Inodorus® som marknadsförs mot sjuk- och äldrevården i Norden av Prebonas distributör Berner Medical har vunnit en upphandling inom området för sårvård i sjukvårdsregionen Helsingfors i Finland.

Väsentliga händelser efter rapportperioden

  • Prebonas varumärke Indorus® har blivit registrerat av Helfo i det norska försäkringssystemet. Det innebär att vissa patientgrupper, exempelvis stomipatienter, kan få produkten utskriven kostnadsfritt på recept.
  • Prebonas varumärke Inodorus® som marknadsförs mot sjuk- och äldrevården i Norden av distributören Berner Medical har lanserats mot apotek i Norge. Boots Apotek i Norge har lagt en första order.
  • Prebonas varumärke Inodorus® har via distributören Berner Medical vunnit en upphandling inom stomi i Västra Götalandsregionen.

VD-ord

Efter vintern och vårens svaga försäljning kan vi glädjande skönja en försiktigt positiv utveckling av försäljningen under tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal förra året. 2024 års första nio månader har inte levererat enligt prognos, vilket främst beror på tillfälligt tappad försäljning inom ytskydd samt förseningar av ett par lanseringar, bland annat i Tyskland. Vi är besvikna på försäljningssiffrorna, men ser samtidigt tecken på att vårt ökade fokus på försäljning och marknadsföring börjar ge effekt. Antalet kunder och återförsäljare ökar, och den underliggande efterfrågan på våra produkter växer, om än långsamt, på flera marknader.

Prebonas asiatiska kund Gyeon rapporterar bra försäljning av de nyligen lanserade produkterna i deras Purify Collection, som inkluderar OdorControl Spray och det långtidsverkande desinfektionsmedlet Disinfekt K, båda levererade av Prebona. Produkterna säljs på flera marknader och fokuserar på effektiv luktborttagning och ytdesinfektion. Samarbetet med Prebona bidrar till att möta efterfrågan på funktionella och säkra hygienlösningar.

Införsäljningen av våra ytskyddsprodukter i Norden inför 2025 har nu inletts av ett antal partners i Sverige och Norge. Produkterna från Prebona har fått mycket god respons och rapporteras prestera väl i införsäljningen, vilket är glädjande efter våren och sommarens tillfälliga försäljningstapp. Vi ser fram emot en fortsatt stark utveckling på denna marknad när säsongen tar fart. Vår satsning på att utöka försäljningsansträngningarna för dessa produkter ligger fast och ger oss goda förutsättningar för långsiktig tillväxt.

Inom vårt affärsområde AirCare har vi lyckats knyta till oss flera nya kunder. Ett framstående tyskt företag inom hästsport har exempelvis valt att lansera Prebona OdorControl under sitt eget varumärke, vilket är ett betydande erkännande av produktens kvalitet och effektivitet. Även vår kund SmellWell har lanserat en sprayprodukt baserad på Prebona OdorControl. Samtidigt har vi etablerat ett viktigt samarbete med en ny återförsäljare, Oqema, som kommer att ansvara för försäljningen av både Prebona OdorControl och Prebona DuraClean på marknaderna i Spanien och Portugal. Dessa framsteg stärker vår position inom lukteliminering och utökar vår geografiska räckvidd.

Inom vårdsektorn i Norden har vårt samarbete med Berner Medical intensifierats. Deras grundarbete med att sälja in och marknadsföra vår produkt Inodorus® har måhända tagit något längre tid än vad vi inledningsvis estimerade men börjar nu ge resultat. Ett genombrott kom nyligen i Norge, där Inodorus® har blivit godkänd av Helfo, vilket innebär att produkten nu kan förskrivas utan kostnad till personer med stomi. Detta öppnar upp för att hjälpa fler människor i behov av denna lösning och stärker vår närvaro i Norge ytterligare. Dessutom har apotekskedjan Boots, ett av Norges ledande apotek, lagt sin första order på Inodorus®, vilket markerar en viktig milstolpe.

På den svenska marknaden har vi också gjort framsteg, då Inodorus® nyligen vann en upphandling inom stomiområdet i Västra Götalandsregionen. Detta är ett betydande steg framåt som stärker vår ställning inom svensk vård och skapar möjligheter för fortsatt tillväxt inom vårt affärsområde HealthCare.

Jag vill också passa på att nämna att Prebona HygieneControl, en tre-i-en-produkt som kombinerar rengöring, desinfektion och luktborttagning, nyligen har testats med positiva resultat på Danderyds Sjukhus och Stockholms Sjukhem i samarbete med ett större städbolag. Produkten visar potential för både professionell användning och konsumentmarknaden.

Vi fortsätter att ha fokus på att öka bolagets försäljning. Genom att kombinera en tydlig tillväxtstrategi med effektiv kostnadshantering strävar vi efter att inte bara leverera lönsamma resultat i det korta perspektivet utan också bygga en hållbar grund för långsiktig framgång. Det allmänna konjunkturläget har påverkat oss, men tack vare att vi är verksamma på flera geografiska marknader har vi kunnat reducera dess negativa effekter. Framöver kommer vi att lägga särskild vikt vid att stärka marknadspositionen för våra produkter Prebona OdorControl och Prebona DuraClean, med fokus på marknaderna i Norden, Tyskland och Sydkorea. Där ser vi en stor potential för tillväxt och utveckling.

Christian Östberg, VD Prebona AB

Kort om Prebona AB (publ)

Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som utvecklar miljövänliga och funktionella produkter inom områdena AirCare, SurfaceCare, AgriCare och HealthCare. Produkterna bygger på Prebonas patenterade teknologi, Prebona CompoTech. Bolagets vision är att bli en ledande leverantör av funktionella material och ytbeläggningar för specifika användningsområden inom industrier med hög potential och god tillväxt. Det helägda dotterbolaget Prebona HealthCare AB fokuserar på att utveckla hälsovårdslösningar baserade på Prebonas teknologi.

Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på Spotlight Stockmarket.

För mer information se www.prebona.com.

Affärsområden

Inom affärsområdet Prebona SurfaceCare utvecklar och marknadsför Prebona funktionella material såsom smutsavvisande, förstärkande, antimikrobiella samt desinficerande ytbeläggningar mot exempelvis detaljhandeln och tillverkningsindustrin.

Inom affärsområdet Prebona AirCare utvecklar och marknadsför Prebona olika typer av funktionella material för eliminering av dålig lukt mot bland annat textilindustrin, detaljhandeln samt facility management.

Inom affärsområdet Prebona AgriCare utvecklas och marknadsförs innovativa och miljövänliga produkter mot jordbrukssektorn såsom näringstillskott och olika typer av växtskydd för att förlänga livslängden på blommor och växter.

Inom affärsområdet Prebona HealthCare arbetar Prebona med att utveckla nya produkter och substanser inom det medicinska området med fokus på antimikrobiella substanser samt antibiotikaresistenta bakterier.

Miljö och hållbarhet

Prebonas teknologi möjliggör tekniska lösningar med hög resurseffektivitet, stark miljöprofil och funktionalitet. Detta är basen i Prebonas affärsidé och avser hela bolagets arbete inom både produktutveckling och produktion. Prebonas produkter har erhållit både nationella och globala miljöcertifieringar såsom Bluesign samt vunnit internationella miljöutmärkelser som Scandinavian Outdoor Award. Vid tillverkning av bolagets produkter används 100% av ingående råvaror i slutprodukten, dvs. inga utsläpp sker från produktionen.

Produktutveckling och patent

Prebona är ett innovativt bolag med produktutveckling baserat på Prebonas banbrytande teknologi, Prebona CompoTech. Med denna teknologi kan Prebona optimera och styra egenskaper hos material på atomär nivå på ett nytt och unikt sätt. Därigenom skapas synergier mellan bolagets affärsområden. Forskning

och utveckling bedrivs i nära samarbete med industrin och akademin. Prebona arbetar aktivt med att stärka sin position via patent och varumärken. Bolaget arbetar tillsammans med ledande patentkonsulter.

Produktion

Bolagets produktion av samtliga produkter inom alla affärsområden bygger på samma teknikplattform, vilket leder till en kostnadseffektiv produktion. Insatsvaror köps in från ledande råvaruleverantörer för att sedan formuleras och produceras i bolagets regi. Bolaget har en effektiv produktion med god kapacitet samt mycket goda uppskalningsmöjligheter vilket gör att Prebona står starkt rustat inför framtida expansion. Produktionen är miljövänlig med noll utsläpp av restprodukter.

Marknadsföring och försäljning

Prebonas produkter säljs till kunder i Sverige och utomlands. Prebonas försäljningsstrategi bygger på tre delar, Prebonas egna varumärken, försäljning mot bolag som säljer produkterna under sina egna varumärken, samt kunder där Prebonas produkter ingår som en del i en annan produkt (exempelvis en färg eller en lack).

Kommentar till resultatet och finansiering

Bolagets nettoförsäljning för Q3 uppgick till 1 028 (762) TSEK och visar en tydlig ökning mot samma period året innan. Bruttomarginalen fortsätter att ligga på en hög nivå. Ökningen i nettointäkterna förklaras i huvudsak av försäljningsökningar för DuraClean i Sverige och i Asien.

Den positiva nettoförsäljningsökningen motverkas av reducerade övriga rörelseintäkter (statliga forskningsbidrag -engångseffekt i 2023), ökade hyres-och försäljningskostnader samt ökade räntekostnader, så att rörelseresultatet för Q3 ligger något under samma period i 2023.

Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden var negativt, men uppvisar en kraftig förbättring mot samma period i fjol. Soliditeten uppgår till ca 15% per ultimo september. I kvartalet genomförde Bolaget finansieringsaktiviteter i form av en riktad emission på 2,9 MSEK.

Bolaget förväntar sig försäljningsökningar de kommande kvartalen som resultat av pågående försäljningsaktiviteter samt uppstart av olika produktkommersialiseringar. Det är styrelsens bedömning att den förväntade försäljningsutvecklingen, bolagets tillgängliga likvida medel tillsammans med nya åtaganden i form av emission, kommer att kunna finansiera verksamheten under de nästa 12 månaderna. Specifikt riktade strategiska satsningar kan kräva ytterligare finansiering.

Aktien

Prebona AB (publ) noterades den 17 december 2015 på AktieTorget (nuvarande Spotlight).

Antal aktier

Vid periodens utgång har Prebona AB (publ) 28 957 515 stycken utestående aktier.

Ägarförhållanden i %                                                                                         

Christian & Jessica Östberg 25,39
Tagehus Holding AB 10,25
Claes De Geer 4,73
Bo T Förvaltning AB 4,70
S-Bolagen AB 4,61
Nordnet Pensionsförsäkring 4,21
Avanza Pension 4,04
Lars-Ove Sandberg 3,05
Bo Tillman 2,63
RCM Engineering AB 2,30

Principer för rapportens upprättande

Delårsrapporten har upprättats enligt samma redovisningsprinciper som i bolagets senaste årsredovisning, det vill säga enligt Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). 

Kommande rapporttillfällen

Prebona AB (publ) lämnar Q4-rapport 2025-02-21

Denna delårsrapport har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor. 

Stockholm 2024-11-27

Verkställande direktören på uppdrag av styrelsen i Prebona AB (publ) 

Denna information är sådan information som Prebona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 november 2024.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.