Connect with us

Marknadsnyheter

DEMIDEKK 50 ÅR – 50 år av kulörtrender utomhus

Published

on

DEMIDEKK fyller 50 år! Sedan 1972 har DEMIDEKK skyddat och förskönat svenska trähus och är idag etablerat som ett av de starkaste varumärkena inom utomhusfärg. DEMIDEKK fortsätter att utveckla produkter som skyddar hus även i framtiden

Med anledning av DEMIDEKKs 50-årsjubileum gör vi en återblick över kulörtrenderna utomhus under de senaste årtiondena. Vilken kulör förknippar du med 70-talet? Minns du 80-talets poppiga pasteller eller 90-talets glada färgbomb till årtionde? Återspeglade sig dessa kulörtrender även på Sveriges husfasader? Svaret är: ja, delvis.

”Skandinaver är traditionella i sina kulörval utomhus. Utomhusfärger handlar mindre om trender och mer om estetik, hållbarhet och långa traditioner.”

Nina Klæboe Mørkve, Skandinavisk kulörchef, Jotun

Vi lägger alltmer fokus på att skapa en enhetlig färgpalett utomhus. Därför presenteras alla våra utomhusfärger i en ny färgkarta, med rekommenderade färgkombinationer till hela huset. Vill du ha modern inspiration till färgsättning av ditt hus – se vår nyaste färgkarta här.

1970-talet – bruna hus dominerade

70-talet förknippas av de allra flesta med murriga färger – brunt, grönt och orange. Även på husfasaderna var det vid den här tiden brunt som gällde. De kulörer svenskarna målade sina hus i på 70-talet var varma rödbruna och gulbruna kulörer med namn som Dalabrun, Hassel och Mahogny.

​​​

Den här bilden prydde framsidan på en DEMIDEKK-färgkarta i mitten av 70-talet.

Brunt är än idag en populär kulör hos svenska husägare, men jämfört med 70-talet är det idag mer brunsvarta kulörer som gäller, snarare än rödbruna. Bruna färgnyanser ger en naturlig framtoning och kan sätta sin prägel på såväl klassisk som modern arkitektur.

Huset är målat med i kulören Jotun 0734 Brunsvart – en av Jotuns mest använda utomhuskulörer.

1980-talet – vita huskulörer mest populära

På 80-talet bytte vi inomhus ut furu och massiva möbler i mörka träslag mot glasbord och spegelväggar, men utomhus målade vi husen vita. Kanske slog det som en reaktion mot allt det 70-talsbruna över åt rakt motsatt håll och det var nu vitt som gällde på många husfasader. De färgnyanser som gällde var vita eller ljusgrå toner, ofta kombinerade med mörkbruna nyanser.

DEMIDEKK-färgkarta från 80-talet. Fasad i Jotun 0731 Demivit och detaljer i 0028 Mörk Brun.

Vita kulörer kan skifta från kritvita till gråaktiga eller gyllene vita nyanser. Små olikheter i vit nyans kan göra relativt stor skillnad för intrycket när du målar en hel fasad och det är viktigt att vara medveten om det vid valet av vita utomhuskulörer. Våra storsäljande vita kulörer idag är Jotun 1001 EggvitJotun 1453 Bomull och Jotun 9918 Klassisk Vit.

1990-tal – pigga gula husnyanser kommer tillbaka

90-talet var en härlig färgbomb till årtionde och interiört hämtades inspiration från Tricia Guilds färgstarka värld. Även utomhus tröttnade vi på det vita och längtade efter mer kulör. Starka och klara gula nyanser som 0010 Solgul och 0348 Grändgul dominerade tillsammans med röda toner som Jotun 0025 Dalaröd.

Både gult och rött är klassiska svenska husfärger med långa traditioner i Sverige. De går aldrig ur tiden och fortfarande är populära över hela landet, men kanske i synnerhet utanför städerna.

Moderna gula husfärger är ofta lite mer dämpade och i årets färgkarta finns två nya vackra gula nyanser – Jotun 10168 Muted Yellow, en behaglig och tidsriktig ockranyans och Jotun 12136 Gentle Yellow, en beigeaktig, gul nyans med ett mjukt och dämpat uttryck.

Ett klassiskt gult hus, målat med DEMIDEKK i Jotun 1465 Demigul – en av våra mest sålda gula toner. De vita detaljerna är målade med DEMIDEKK i den gyllene vita Jotun 1001 Eggvit och fönstren i den behagligt dämpade gröna kulören Jotun 8413 Herrgårdsgrön. (Huset kommer från Sävsjö Trähus)

Även rött är en klassisk husfärg som var populär på 90-talet. Fasad målad med DEMIDEKK Infinity i kulören Jotun 0042 Vildvin, en röd nyans med en gyllene och lite brunaktig underton. Grundmur målad med JOTUN DryTech Murfärg i Jotun 1491 Slipsten. 

2000-tal – ljust och fräscht så långt ögat når

På 2000-talet övergav vi terrakotta, koboltblått och lejongult och de vita och ljusa kulörerna dominerade återigen. Ljust och fräscht var devisen på allas läppar och seklets första decennium karaktäriserades av vitt, vitt, vitt och åter vitt – både inomhus och utomhus.

Fasad Jotun 1037 Sandsten, detaljer Jotun 8115 Landskap och Jotun 1624 Lätthet.

Färgställningen på bilden ovan blev mycket populär i mitten av 2000-talet. Vitt är en klassisk kulör som går att variera i det oändliga. Från bländande kritvitt till gyllene, varma vita och gråvita nyanser.

2010-tal – grått blir det nya vita

Förra decenniet ville vi åter ha mer kulör, men ändå något neutralt och jordnära. Grått blev det nya vita och jakten på den perfekta greige nyansen tog sin början. Alla ville hitta den där perfekta blandningen mellan grått och beige som liksom syns utan att synas för mycket.

Framsidan på DEMIDEKK-färgkartan från 2015. Fasaden är målad med DEMIDEKK Ultimate täckfärg i Jotun 0394 Varmgrå, fortfarande en av våra mest populära grå nyanser. Utomhus upplevs den som en behaglig och varm kulör som står fint till natur och omgivningar.

Varma grå toner upplevs som vänligare och mer harmoniska i samklang med naturen. De innehåller gult och rött som balanserar det skarpa ljuset utomhus och ger ett varmare intryck och gör att de passar de flesta hus, gamla som nya.

Varma grå och vita toner skapar en bra harmoni med omgivningarna. Fasaden är målad med DEMIDEKK Infinity i  Jotun 8558 Balmy Grey.

2020-tal – svart, vitt eller mer färgstarkt

De vita kulörerna går aldrig ur tiden och vitt är än idag den kulör som flest husägare väljer att måla sina hus med. Men allt fler väljer också en riktigt mörk kulör till huset. 

Även mörka kulörer finns i en mängd olika varianter. Helt svarta hus kan i vårt kalla vinterljus se lite hårda ut. Om du tillför en gnutta varmt pigment i den svarta kulören får du ett hus som fortfarande är svart men har ett stråk av värme i sig. Ta till exempel en titt på en av våra mest populära svarta kulörer, Jotun 9938 Naturligt Svart. Den kan beskrivas som en ”mjuk” svart färg som har en gråaktig underton.

Grafiskt svart och vitt på framsidan av DEMIDEKK-färgkartan år 2020. 

Till en fasad målad i en riktigt mörk kulör kan det vara fint med en mer kulörstark detalj, som här en gul vägg målad med DEMIDEKK Infinity i kulören Jotun 10168 Muted Yellow och en grön bänk. Fasaden till vänster är målad i kulören Jotun 0175 Tjärbrun

Vad föredrar du? Svart eller vitt? Gult eller rött? Eller kanske rentav blått eller grönt? Efter en period med mycket svart och vitt ser vi nu också att de mer färgstarka kulörerna börjar återvända. Varför inte ta en titt på vår nya gröna storsäljare – Jotun 8426 Dewy Green? Dämpade gröna nyanser gör sig fantastiskt bra utomhus!

Oavsett vilka kulörer du tilltalas av hittar du färgkombinationer för hela huset i vår nya färgkarta. Den är indelad i sju inspirerande och översiktliga teman som gör det lättare att välja kulör på allt från grundmur och altan till fönster, dörrar och detaljer när du ska måla utomhus. Färgkartan är en perfekt vägledning vare sig du ska måla om hela huset eller bara någon detalj.

Oavsett om du har tänkt dig en neutral färgpalett eller önskar dig ett hus med en färgstarkare framtoning kommer den här färgkartan hjälpa dig att hitta vackra färgkombinationer som varar länge!

Kombinera ljuvliga, ljusa gröna toner tillsammans och få en vacker harmoni. Fasaden är målad med DEMIDEKK Infinity i kulören 7053 Lärdal, bordet med DEMIDEKK Infinity Details i 8413 Herrgårdsgrön och altanen är laserad med DEMIDEKK Terrasslasyr i 90029 Naturligt Silvergrå.

Ett långsiktigt färgval

Det var fem årtionden av utomhuskulörer och nog kan vi konstatera att det i viss mån går trender även i vilka kulörer vi väljer att måla våra hus i. Vi rekommenderar dock att du inte lägger så stor vikt vid trender utan i stället lägger tid på ett genomtänkt och harmoniskt kulörval, för om du målar med DEMIDEKK kommer färgen att hålla länge. Det viktigaste är att du tycker om kulören, att den passar in i omgivningen och att den passar ditt hus.

Alla Jotuns utomhusprodukter är utvecklade, testade och producerade i Norge. När du väljer en produkt från Jotun kan du vara trygg med att ditt hus får bästa tänkbara skydd.

För mer information vänligen kontakta: 

EKPR & Kommunikation | Telefon: 08-6672206 |E:mail info@ekpr.com

Kristina Tunegård , Brand Manager Exterior, kristina.tunegard@jotun.se

  • Vi påminner om att genom att ladda ner bilder, godkänner ni samtidigt att all användning av Jotuns bildmaterial endast sker i syfte att omtala DEMIDEKK/Jotuns kulörer och produkter.  
  • Bilderna är Jotuns egendom och får bara användas i sammanhang där DEMIDEKK/Jotuns kulörer och produkter omnämns, inte som illustrationsbilder av andra saker. 
  • Bilder ska krediteras Jotun/DEMIDEKK @jotunsverige #jotunsverige #demidekk. 

Tips: 
 

Det är till stor hjälp för läsarna om ni skriver ut kulörkoder och kulörnamn på bilderna ni publicerar. Vi får många frågor om detta. Både kulörkod + namn (t.ex. JOTUN 0734 BRUNSVART) bör skrivas ut, då det finns en rad kulörer med samma namn men med annat utseende från olika färgleverantörer.  

Jotun grundades 1926 i Sandefjord, Norge och är marknadsledande inom dekorativ färg i Skandinavien, samt en av världens ledande producenter av färg och pulverlacker med 64 företag och 40 produktionsanläggningar på alla kontinenter. Jotun hade år 2019 en total omsättning på NOK 19,7 miljarder, och har mer än 10,000 medarbetare. Koncernen är organiserad i fyra olika segment och sju geografiska regioner, samt har sitt huvudkontor i Sandefjord, Norge.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.