Connect with us

Marknadsnyheter

Den svenska marknadsplatsen Green Little Heart tecknar avtal för förvärv av miljöteknikbolaget CLMTE.

Published

on

CLMTE erbjuder utsläppsberäkningar och möjligheter för e-handelsplattformar och fysiska butiker att erbjuda kunder att klimatkompensera sitt köp. CLMTE finns idag integrerad på den etiska och hållbara marknadsplatsen Green Little Heart som avser att med detta förvärv utöka sitt värdeerbjudande utanför marknadsplatsen.

Green Little Heart grundades med visionen att skapa en hållbarhetsplattform för etisk och hållbar inspiration, kunskap och produkter & tjänster för att uppmuntra och inspirera kunder till att utveckla sin hållbara livsstil. Genom förvärvet av CLMTE breddas Green Little Hearts verksamhet som en central aktör i hållbarhetsfrågor som kommer kunna hjälpa andra företag – och fler konsumenter – att minimera sitt klimatavtryck i sin dagliga handel och livsstil.

Stöttar UNFCCC-projekt

Som ett steg mot att förbättra incitament och transparens i hållbar konsumtion avser GLH att kunder kommer få tydligare förutsättningar att fatta bättre hållbara köpbeslut. Genom finansiering till Gold Standard certifierade UNFCCC-projekt avser Green Little Heart att stötta klimatpositiva initiativ som kommer kunna förbättra levnadskvalitén för de personer som bor i närområdet likväl som klimatet i sin helhet.

En stor andel konsumenter väljer att klimatkompensera

Drygt en fjärdedel av GLHs kunder väljer att klimatkompensera sina köp. I kombination med trädplanteringstjänsten Ecologi – som också finns integrerad på plattformen – tydliggör det att efterfrågan på dessa tjänster är stor.

Goda synergier

GLH är en av de snabbast växande aktörerna som jobbar för aktiv hållbarhet och vi är mycket nöjda med deras förvärv. Vi ser att det finns goda synergieffekter av detta strategiska beslut som kommer kunna hjälpa fler kunder att fatta mer hållbara beslut. Förvärvet gör att GLH växer från en marknadsplats till en central aktör i den hållbara utvecklingsmarknader, säger Max Kenning, grundare för CLMTE.

Vill stapla goda och medvetna val

Vi är verkligen exalterade över möjligheten att skala upp utvecklingen av CLMTE. Vi har ju redan integration till CLMTEs tjänster i vår check-out och nu kommer vi kunna erbjuda detta till både befintliga varumärken och även till en lång lista av prospects som redan finns. Vi vill fortsätta den inslagna vägen av att stapla goda och medvetna val på varandra genom att vara selektiva med vilka som kan använda sig av denna tjänst i sin checkout för att ytterligare medverka till hållbarare konsumtion och skapa goda ringar på vattnet effekter, säger Therese Lundquist VD & Grundare av Green Little Heart.

Therese Lundquist, VD för Green Little Heart, 070-222 50 95 therese.lundquist@greenlittleheart.com

Max Kenning, Grundare för CLMTE Sweden AB, max.kenning@clmte.com

Om CLMTE
CLMTE tillhandahåller tjänsterna Highland och Tundra för att underlätta för klimatkompensation i e-handel och retail respektive. Målet är att göra det enklare för detaljhandelskunder att bli mer klimatsmarta direkt i kassan. Tjänsterna bygger på en kraftfull algoritm för beräkning av klimatutsläpp i hela produktions- distributions- och försörjningskedjan. CLMTE finansierar bara UNFCCC-certifierade projekt genom Gold Standard-initiativet.
CLMTE startades 2019 och har utvecklats av sex studenter från bl. a. Kungliga Tekniska Högskolan, Handelshögskolan och Karolinska Institutet med avsikten att förändra hur vi klimatkompenserar detaljhandel.
Om Green Little Heart
Team Green Little Heart vill göra medvetna val i vardagen till norm och vi förespråkar slowfashion, recycling & upcycling, naturlighet, zero waste, secondhand och en cirkulär ekonomi där en tydlig värdegrund och etiska värden vinner över kortsiktigt fokus. Green Little Heart lanserades officiellt oktober 2021 på Epicenter i Stockholm där företagets verksamhet drivs ifrån. Idag är över 120 varumärken anslutna till plattformen och företaget utvecklar sitt erbjudande till både B2B och B2C. Det finns flertalet hållbarhetsaspekter Green Little Heart tar i beaktning när ett varumärke söker till marknadsplatsen. Några av dessa utgår från FN´s globala mål som antogs i september 2015 av alla medlemsländer. Som exempel ges att företagen bör arbeta med cirkulär ekonomi, anamma mångfald och arbeta mot certifiering. Företag ska ha etiska sociala värderingar, lobba för långsam konsumtion samt samarbeta med välgörenhetsorganisationer. Företagen bör också i största möjliga mån arbeta med lokal produktion samt arbeta för att minska koldioxidutsläppen. Sist men inte minst bör de också använda naturliga råvaror samt tänka på att reducera svinn genom att till exempel undvika förpackningar. Alla med samma mål att designa och producera konsumtionsvaror med så lite påverkan på planeten som möjligt. Green Little Heart drivs av grundarna Therese Lundquist, Ina Brodin, Michelene Lindblad och Karen Lundquist.
+120 hållbara & etiska varumärken är anslutna till Green Little Heart
+ Green Little Hearts egna certifieringprocess säkerställer att de anslutna varumärkena når upp till de satta hållbarhetskriterierna
+ Ett träd planteras automatisk för varje transaktion via Ecologi och över 4000 träd har planterats, målet är att plantera 500 000 träd i slutet av 2023.
+ Green Little Heart dubblar alla donation som kommer in via checkouten – till Rädda Barnen och We Don’t Have Time
+ Tillsammans med CLMTE erbjuder Green Little Heart klimatkompensation i checkouten
+ 25,8 % av alla Green Little Hearts betalande kunder väljer att klimatkompensera och/eller donera.
+ Green Little Hearts varumärken samarbetar och/eller donerar till olika välgörande ändamål som ett av kriterierna för att få vara ett anslutet varumärke – detta ger dubbla effekter eftersom också Green Little Heart donerar till PETA, Healthy Ocean’s, We Don’t Have Time och Rädda Barnen.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Garpco Aktiebolags spridningsemission inför notering blev övertecknad

Published

on

By

Garpco Aktiebolag (”Garpco” eller ”Bolaget”) meddelar idag att intresset var stort för Bolagets emission om cirka 25,4 MSEK inför den planerade noteringen på NGM Nordic SME (”Erbjudandet”), vilken tecknades till cirka 116 procent. Erbjudandet omfattade högst 92 500 nyemitterade B-aktier i Garpco och teckningskursen i Erbjudandet var fastställd till 275 SEK per aktie. Preliminär första handelsdag för Bolagets aktier vid NGM Nordic SME är den 7 maj 2024, förutsatt slutligt godkänd ansökan.

Markus Strand, VD, kommenterar:

”Vi är mycket glada och stolta över det stora intresset för Garpco och hälsar samtliga nya aktieägare varmt välkomna. I och med noteringen på NGM Nordic SME förbättrar vi handeln av vår aktie samt ger oss större möjlighet att genomföra goda tilläggsförvärv.”

Emissionen i sammanfattning

Garpco har genomfört en emission inför den planerade noteringen på NGM Nordic SME. Erbjudandet omfattade högst 92 500 aktier till ett pris om 275 SEK, vilket motsvarar en emissionslikvid om cirka 25,4 MSEK före emissionskostnader. Teckningsperioden i Erbjudandet pågick under perioden 10–24 april 2024. Garpco avser att använda huvuddelen av emissionslikviden för att finansiera en satsning mot försvarsindustrin inom affärsbenet Polymera material genom organisk expansion i kombination med tilläggsförvärv, samt en offensiv marknadssatsning i affärsbenet Interiör och design med etablering av nya säljbolag i USA och Storbritannien. I affärsområde Industriverktyg sker en satsning organiskt i kombination med tilläggsförvärv i Sverige samt ökad export till Storbritannien. Resterande likvid kommer att riktas mot olika gröna investeringar i dotterbolagen för att minska koncernens beroende av fossila bränslen.

Slutligt utfall

Det övertecknade Erbjudandet innebär att samtliga 92 500 B-aktier emitteras, samtliga att betalas kontant. Det totala antalet aktier i Bolaget ökar därmed från 949 333 till 1 041 833, varav antalet A-aktier efter Erbjudandet fortsatt kommer uppgå till 180 000 och antalet B-aktier kommer uppgå till 861 833, motsvarande en utspädning om 8,9 procent av kapitalet i Bolaget (beräknat som antalet nya B-aktier till följd av Erbjudandet dividerat med det totala antalet aktier i Bolaget efter fulltecknat Erbjudande). Bolaget erhåller en emissionslikvid om cirka 25,4 MSEK före emissionskostnader, vilka förväntas uppgå till cirka 1,5 MSEK. Aktiekapitalet i Bolaget ökar från 949 333 SEK 1 041 833 till SEK.

Besked om tilldelning

De som har erhållit tilldelning kommer att meddelas om denna via sin respektive förvaltare. Aktier kommer att levereras så snart emissionen registrerats vid Bolagsverket. Likviddag är bestämd till den 30 april 2024.

Preliminär första handelsdag

Preliminär första handelsdag för Bolagets B-aktier vid NGM Nordic SME är den 7 maj 2024, förutsatt slutligt godkänd ansökan. Garpcos B-aktier planeras att handlas under kortnamnet GARPCO B och med ISIN-kod SE0001823352. A-aktierna i Bolaget kommer ej att tas upp till handel på någon organiserad marknadsplats.

Rådgivare

G&W Fondkommission är finansiell rådgivare till Garpco i samband med Erbjudandet och kommer att vara Bolagets Mentor på NGM Nordic SME. Aqurat Fondkommission AB är utsett emissionsinstitut.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecaller AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har idag publicerat sin årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023.

Rapporten finns tillgänglig för nedladdning på corporate.truecaller.com.

Den svenska årsredovisningen finns tillgänglig i European Single Electronic Format (ESEF) på Truecallers webplats.

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecaller AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har idag publicerat sin årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023.

Rapporten finns tillgänglig för nedladdning på corporate.truecaller.com.

Den svenska årsredovisningen finns tillgänglig i European Single Electronic Format (ESEF) på Truecallers webplats.

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.