Marknadsnyheter
Designa din egen fossilfria framtid i virtual reality: Vattenfall lanserar framtidsgeneratorn Freedome


Hur vill svenskarna att det fossilfria samhället ska se ut? Det ska Vattenfall ta reda på med teknikens hjälp. I den nya framtidsgeneratorn Freedome, som lanseras på Centralstationen i Stockholm den 11 november, kan besökare generera sina egna visioner och uppleva dem genom VR.
I en tid då klimatförändringarna står högt upp på agendan tar Vattenfall ett nytt steg för att engagera allmänheten och öka förståelsen för vad en värld utan fossila bränslen kan erbjuda. Nu kan du bokstavligen kliva in i en fossilfri framtid med hjälp av Vattenfalls VR-kupol Freedome. Fossilfrihet kan ha olika innebörd för olika människor – men allt börjar med en vision.
En ny undersökning av Kantar Sifo på uppdrag av Vattenfall visar att mer än en av fyra svenskar tror att de kommer få uppleva en fossilfri framtid. Framför allt är åldersgruppen 18–29 mer optimistiska (44 procent) till möjligheten att uppleva en fossilfri framtid. Att tron varierar kan även bero på hur lång tid man tror att det tar att uppnå en fossilfri framtid. I undersökningen uppger över hälften av tillfrågade svenskar att konkreta handlingar från ledande aktörer är det viktigaste för att stärka deras hopp om klimatet. För många handlar det också om att se fler konkreta framsteg och att själv känna sig delaktig. Syftet med Vattenfalls Freedome är att ge varje besökare ett unikt tillfälle att känna sig involverade i, och inspirerade av, möjligheten att leva fossilfritt.
Freedome är ett interaktivt VR-verktyg där du tar på dig rollen som visionär. Här får din fantasi teknikens stöd när du formar din egen fossilfria värld. Du kan prompta fram allt från eldrivna storstäder och vindkraftsdrivna fordon till solcellsdrivna zeppelinare. I generatorn kan du fritt experimentera och låta dina idéer ta form, med möjlighet att betrakta ditt verk från där du står.
– Vattenfalls mål är en framtid där alla kan välja fossilfria sätt att transportera, producera och leva. Med Freedome vi vill ge våra kunder och besökare en lekfull möjlighet att skapa och se sin egen bild av en fossilfri värld. Det är lättare att nå målet om man kan se det. Därför kan detta VR-verktyg bidra till att släppa fantasin fri från beroendet av fossila bränslen och bygga hopp om en bättre framtid, säger Jens Berggren, Vattenfalls klimatcoach.
I undersökningen framkommer det även att:
- Nära en tredjedel (27 procent) tror att en fossilfri framtid är möjlig att nå 2050.
- När svenskarna fick frågan hur de trodde att Sveriges totala koldioxidutsläpp har förändrats sedan
1990-talet, svarade endast tio procent av respondenterna rätt. 22 procent trodde felaktigt att utsläppen ökat med nästan en tredjedel, när utsläppen i själva verket minskat med nära 40 procent sedan år 1990. (källa: Naturvårdsverket) - Många svenskar verkar vara osäkra på var Sveriges utsläpp kommer ifrån – även om nästan hälften av respondenterna svarade korrekt att industrisektorn står för de största utsläppen.(källa: Naturvårdsverket)
- De produkter eller tjänster som svenskar helst önskar var fossilfria är transport (61 procent), elektricitet (43 procent) och förpackningar (37%).
Framtidsgeneratorn Freedome kommer att finnas tillgänglig på Stockholms Centralstation under v. 46, kl. 9:00-18:00 och ger dig möjligheten att skapa och uppleva din egen framtidsvision. Freedome kommer också att finnas tillgänglig på www.vattenfall.se/freedome.
Om undersökningen
Undersökningen är framtagen av Vattenfall Försäljning i syfte ta reda på och belysa insikter kring människors tankar, känslor och kunskap kring fossilfrihet. För att bemöta klimatförändringarna på ett konstruktivt sätt behöver vi en kombination av fakta och siffror som kan hjälpa oss att balansera allvaret i situationen med inspiration och motivation till handling. Vårt mål ska vara att inspirera och dela lösningar, och att arbeta tillsammans för en fossilfri framtid.
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 20 maj – 30 september 2024. Totalt intervjuades 1 092 svenskar i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.
Bilagor
Tror du att du kommer att få uppleva en framtid utan utsläpp från fossila bränslen?
Total | Man | Kvinna | 18-29 | 30-49 | 56-64 | 65-79 | |
Ja, jag är helt säker på att jag kommer att få uppleva en fossilfri framtid | 3% | 3% | 2% | 6% | 2% | 2% | 0% |
Ja, jag tror att det är stor sannolikhet att jag får uppleva en fossilfri framtid | 6% | 8% | 3% | 12% | 5% | 5% | 1% |
Ja, jag tror att det är möjligt att få uppleva en fossilfri framtid | 18% | 19% | 18% | 26% | 22% | 16% | 9% |
Nej, jag tror att det är osannolikt att jag får uppleva en fossilfri framtid | 48% | 40% | 56% | 38% | 48% | 47% | 57% |
Nej, jag är helt säker på att jag inte kommer att få uppleva en fossilfri framtid | 23% | 28% | 18% | 16% | 21% | 25% | 30% |
Tveksam, vet ej | 2% | 1% | 4% | 2% | 1% | 4% | 3% |
Vad behöver du för att tro på en mer hoppfull framtid för klimatet?
Total | Man | Kvinna | 18-29 år | 30-49 år | 50-64 år | 65+ år | |
Jag behöver kunna se det framför mig | 12% | 12% | 11% | 17% | 13% | 11% | 7% |
Jag behöver själv vara delaktig | 12% | 9% | 16% | 10% | 8% | 15% | 19% |
Jag tror redan på en hoppfull framtid | 11% | 16% | 6% | 11% | 13% | 13% | 5% |
Jag behöver konkreta handlingar från ledare och myndigheter | 57% | 51% | 63% | 55% | 55% | 59% | 60% |
Jag behöver stöd från mitt sociala nätverk | 2% | 2% | 1% | 4% | 1% | 1% | 0% |
Jag behöver tillgång till pålitlig information och fakta | 34% | 29% | 40% | 26% | 28% | 39% | 46% |
Jag behöver positiva förändringar i samhället omkring mig | 33% | 28% | 39% | 32% | 32% | 38% | 29% |
Jag behöver se framsteg inom viktiga samhällsfrågor | 31% | 28% | 35% | 32% | 33% | 30% | 29% |
Jag behöver inspiration och goda förebilder | 5% | 5% | 6% | 7% | 5% | 5% | 6% |
Jag behöver en känsla av trygghet och säkerhet | 11% | 9% | 14% | 8% | 11% | 13% | 12% |
Tveksam, vet ej | 6% | 6% | 6% | 10% | 6% | 6% | 3% |
EU – Tror du att en framtid utan fossila bränslen är möjlig att nå till 2050 då EU ska vara klimatneutralt?
Total | Man | Kvinna | 18-29 | 30-49 | 56-64 | 65-79 | |
Ja, det är definitivt möjligt | 8% | 10% | 5% | 10% | 8% | 7% | 5% |
Ja, det är kanske möjligt | 27% | 24% | 30% | 29% | 23% | 29% | 31% |
Nej, det är troligtvis inte möjligt | 46% | 43% | 50% | 45% | 45% | 47% | 48% |
Nej, det är definitivt inte möjligt | 15% | 21% | 9% | 11% | 21% | 13% | 11% |
Tveksam, vet ej | 4% | 2% | 6% | 4% | 2% | 5% | 5% |
Fossilfria – Vilka typer av produkter och tjänster önskar du var mer fossilfria?
Total | Man | Kvinna | 18-29 | 30-49 | 56-64 | 65-79 | |
Elektricitet | 43% | 40% | 45% | 38% | 41% | 45% | 46% |
Möbler | 12% | 11% | 14% | 15% | 14% | 12% | 6% |
Transportmedel | 61% | 58% | 64% | 52% | 59% | 63% | 69% |
Internet | 14% | 14% | 14% | 19% | 16% | 11% | 9% |
Kläder | 34% | 27% | 41% | 40% | 33% | 37% | 27% |
Mobiltelefoni och TV-apparater | 21% | 17% | 26% | 25% | 26% | 19% | 14% |
Leksaker | 15% | 12% | 17% | 14% | 17% | 15% | 10% |
Förpackningar | 37% | 34% | 41% | 28% | 33% | 40% | 47% |
Kökselektronik | 14% | 11% | 16% | 18% | 14% | 15% | 8% |
Onlineshopping | 21% | 18% | 24% | 23% | 21% | 18% | 21% |
Tvätt- och diskmaskiner | 18% | 15% | 22% | 19% | 17% | 22% | 14% |
Kött och animaliska produkter | 27% | 22% | 31% | 31% | 28% | 26% | 21% |
Streamingtjänster | 11% | 11% | 11% | 12% | 12% | 11% | 7% |
AI | 14% | 17% | 11% | 18% | 16% | 15% | 6% |
Böcker | 7% | 8% | 7% | 11% | 9% | 6% | 4% |
Friluftsutrustning | 9% | 9% | 10% | 9% | 11% | 11% | 5% |
Snabbmatsleveranser | 19% | 17% | 20% | 17% | 16% | 23% | 21% |
Annat, vad? | 3% | 4% | 2% | 2% | 3% | 4% | 3% |
Tveksam, vet ej | 17% | 17% | 17% | 22% | 20% | 16% | 9% |
Vilken sektor i Sverige tror du stod för de största utsläppen av växthusgaser år 2023?
Total | Man | Kvinna | 18-29 | 30-49 | 50–64 | 65-79 | |
Jordbruket (utsläpp från djurs fodersmältning, gödselhantering samt kväveomvandling i mark) | 8% | 10% | 7% | 9% | 8% | 10% | 6% |
Industrier (utsläpp från processer inom järn-stål-, raffinaderi-, mineral-, kemi-, pappers- och livsmedelsindustri) | 47% | 50% | 45% | 52% | 49% | 43% | 46% |
El- och fjärrvärme (utsläpp från värmeverk och kraftvärmeverk) | 1% | 1% | 1% | 1% | 2% | 0% | 1% |
Mode- och textilindustrin | 5% | 3% | 7% | 5% | 5% | 4% | 4% |
Avfallshantering | 2% | 1% | 3% | 2% | 3% | 0% | 1% |
Byggsektorn (arbetsmaskiner som traktorer, kranar, grävmaskiner) | 3% | 3% | 3% | 3% | 4% | 3% | 1% |
Uppvärmning och energikonsumtion i bostäder och lokaler | 3% | 4% | 1% | 3% | 3% | 2% | 3% |
Inrikestransporter (som flyg, tåg, personbilar, tunga fordon, båtar/fartyg) | 23% | 22% | 23% | 15% | 20% | 29% | 27% |
Annat | 0% | 1% | 0% | 0% | 1% | 0% | 0% |
Tveksam, vet ej | 8% | 6% | 10% | 10% | 5% | 9% | 10% |
För ytterligare information kontakta: Heidi Stenström, Vattenfalls pressavdelning, 070-6118192, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke