Connect with us

Marknadsnyheter

Det europeiska bostadsnätverket Eurhonet inleder samarbete med AktivBo

Published

on

Det europeiska bostadsnätverket Eurhonet anlitar AktivBo för att öka fokus på kundnöjdhet och datadrivna förbättringar. Eurhonet består av 36 allmännyttiga bostadsföretag från Österrike, Frankrike, Tyskland, Italien, Sverige och Storbritannien. 

Proptech-företaget AktivBo kommer att stödja Eurhonets medlemsföretag med benchmarkingdata och analys baserat på hyresgästfeedback från standardiserade hyresgästundersökningar. Det övergripande syftet med initiativet är att öka fokus på kundnöjdhet genom internationell benchmarking. Utifrån ett europeiskt perspektiv stödjer Eurhonet med kunskapsdelning och best practice för social housing och allmännyttiga bostadsföretag.  

 

– Servicekvalitet och kundnöjdhet är naturligtvis viktiga frågor för oss och passar väl in i våra satsningar inom social hållbarhet. När det kommer till hyresgästundersökningar och datadrivna förbättringar inom bostadsbranschen är AktivBo definitivt en thought-leader, och benchmarkingstudien kommer att ge oss värdefulla insikter. Vi kommer också att fokusera på ledarskap och kundnöjdhetsarbetet kan användas för att öka medarbetarengagemanget, säger Alessandro Cesale, generaldirektör på Eurhonet.  

 

De internationella jämförelserna baseras på hyresgästfeedback som samlats in genom AktivBos CustomerScoreCard, en standardiserad hyresgästundersökning som ger ett arbetsunderlag för att förbättra den totala hyresgästupplevelsen. Analysen kommer att ge insikter om vilka områden som är viktigast för hyresgästerna att förbättra samt belysa internationella skillnader mellan privata och allmännyttiga bostadsföretag. 

– Vi är glada över möjligheten att stödja Eurhonet och den data vi kan bidra med kommer definitivt att ge värdefulla insikter. Förutom den interna benchmarkingen mellan Eurhonets medlemsföretag kommer vi också att analysera resultaten jämfört med andra europeiska privata och allmännyttiga bostadsföretag som vi samarbetar med. Vår ambition är att dela med oss av kunskap och lyckade initiativ samt lyfta fram de många vinsterna man får genom att satsa på kundnöjdhet, säger Jon Svensson, VD AktivBo Group.  

AktivBo kommer vara huvudtalare på Eurhonet Leadership Summit i London i juni, samt genomföra en workshop med fokus på förändringsledning och kundnöjdhet. Benchmarking och analys kommer också att sammanfattas i en rapport för alla Eurhonets medlemsföretag.

För ytterligare information, kontakta:
Victoria Adamczak, pressansvarig
+46 70-878 12 56
victoria.adamczak@aktivbo.se

Om AktivBo
AktivBo är ett kunskaps- och plattformsföretag som stödjer fastighets- och förvaltningsbolag i arbetet med datadrivna förbättringar. Genom kundundersökningar och en kontinuerlig kunddialog skapas underlag för analys och styrning av fastighetsbolagens verksamhet. Över 450 bostads- och fastighetsbolag i fler än femton länder mäter och jämför sig kontinuerligt med stöd av AktivBo.

Om Eurhonet
Eurhonet – det europeiska bostadsnätverket – är ett nätverk av 36 bostadsleverantörer spritt över sex länder som är engagerade i att leverera utmärkta tjänster till sina hyresgäster. Nätverket främjar lärande och utveckling för att förbättra kundresan, grannskapen och samhället i stort. Tillsammans strävar nätverksmedlemmarna efter att identifiera förbättringsområden, förbättra processer och höja den övergripande förvaltningskvaliteten.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen och Arla i DI: ”Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera”

Published

on

By

Tillsammans med Arla signerar Lantmännen i dag en debattartikel. Cecilia Kocken, vd på Arla Sverige, och Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen, menar att det är glädjande att så många politiker gärna vill prata om livsmedelsberedskap och omställning. Men det räcker inte, enligt dem. Det måste hända saker också, och Cecilia och Per ger tre konkreta förslag. Utöver debattartikeln kommer Arla och Lantmännen även prata om livsmedelsberedskap och klimatomställning i Almedalen i ett gemensamt seminarium.

Debattartikeln publicerades i Dagens industri, 21 juni 2024. Den kan även läsas nedan.

Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera

Stärkt beredskap har varit en högaktuell fråga sedan Rysslands invasionskrig mot Ukraina. Stora och snabba insatser har gjorts för militära försvaret, men för det civila försvaret har det gått betydligt långsammare och inom livsmedelsberedskapen har det inte hänt något konkret alls. Svensk livsmedelsberedskap är lika bristfällig som den var för tjugo år sedan.

Då Sverige har ett handelsunderskott för livsmedel på omkring 70 miljarder kronor och saknar lager eller produktionskapacitet i livsmedelsindustrin, utöver den minimala som behövs kommersiellt, är detta anmärkningsvärt.

Jämför vi med en annan samhällskritisk verksamhet, det militära försvaret, så har dess anslag fördubblats sedan 2020. Det är fullt rimligt, men lika rimligt är att livsmedelsberedskapen följer samma investeringsvilja. Det är svårt att försvara landet hungrig.

Samtidigt står vi inför en grön omställning där jordbruket både ska minska sin klimatpåverkan och anpassa sig till allt mer extremväder. Den säkerhetspolitiska och klimatpolitiska utmaningen går att förena, men det kräver investeringar.

Nyligen gick remisstiden ut för utredningen ”Livsmedelsberedskap för en ny tid”. Det är en bra grund, men vår bestämda uppfattning är att det finns tillräckligt med rapporter som konstaterar att Sverige saknar livsmedelsberedskap – nu är det dags för konkreta åtgärder.

1. Sverige behöver bygga upp lager och inhemsk produktion av kritiska varor för att klara livsmedelsproduktion

Spannmål utgör en viktig grund i svensk matproduktion, kan lagras kostnadseffektivt och användas för många olika ändamål. För att inte störa marknaderna kommer det dock ta tid att successivt bygga upp lager och man når därför inte tillräckliga volymer förrän nästa decennium. Kravet på snabba åtgärder ökar därför dramatiskt.

Eftersom vi är helt beroende av importerad mineralgödsel, drivmedel och växtskyddsmedel är det nödvändigt att man bygger upp lager och möjliggör ökad svensk produktion. Sverige är ett av få länder i EU som inte har någon produktion av mineralgödsel, men det finns flera industriprojekt i startgroparna.

2. Sverige behöver öka sin livsmedelsproduktion

Om vi inte producerar tillräckligt mycket mat går det inte att bygga upp livsmedelsberedskap. Det är därför avgörande att lönsamheten och produktionen i lantbruket och livsmedelsförädlingen ökar. Det är nödvändigt att regering och riksdag tillför resurser samt att den uppdaterade livsmedelsstrategin blir offensiv och inriktad på tillväxt.

För 40 år sedan var svenska spannmålsarealen cirka 60 procent större och det fanns ungefär 120 procent fler mjölkkor samt dubbelt så många grisar. Det finns därför både potential och utrymme att öka den svenska livsmedelsproduktionen, inte minst för att öka exporten. Med rätt förutsättningar kan vår miljövänliga produktion öka, vilket gynnar klimatet, handelsbalansen, jobben och livsmedelsberedskapen. Handelsnetto noll för livsmedel är både möjligt och önskvärt.

3. Sverige behöver leda den gröna omställningen också i lantbruket

Svenskt lantbruk står inför två parallella utmaningar – öka produktionen och samtidigt klara den gröna omställningen med en klimatpolitik som skapar trygghet för jordbruket att växa samt uppmuntrar forskning och utveckling. Därtill är det inte rimligt att lantbruket ska kompensera för transporternas ökade utsläpp. För att möta båda dessa utmaningar och möjligheter krävs stora investeringar i lantbruksföretagen. Som representanter för Sveriges två största livsmedelsproducerande lantbrukskooperativ är vi beredda att leda detta arbete. Men det är inte rimligt att våra ägare – Sveriges bönder – ensamma ska finansiera det gröna totalförsvaret.

Vi kan bygga upp vår livsmedelsberedskap och samtidigt accelerera klimatomställningen i lantbruket. Men det krävs ambitiösa, kloka och långsiktiga beslut av sittande och kommande regeringar. Vill vi vara trygga måste vi stärka beredskapen inom livsmedel, precis som vi gör med militära försvaret. Det är bråttom nu.

Cecilia Kocken, vd, Arla Sverige
Per Arfvidsson, vice vd, Lantmännen

 

För mer information, kontakta gärna oss  

Lantmännens presstjänst   
Tel: 010 556 88 00  
E-post: 
press@lantmannen.com  

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.