Connect with us

Marknadsnyheter

Jetpak Top Holding AB (publ):Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2024

Published

on

Första kvartalet: 1 januari – 31 mars 2024

 

  • Nettoomsättningen minskade med -2,9 % till 300 575 (309 466) TSEK
  • Organisk tillväxt uppgick till -13,4 % (2,9 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 31,7 % (30,6 %)
  • Justerat EBITA resultat uppgick till 23 842 (31 562) TSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 22 244 (30 677) TSEK
  • Periodens resultat uppgick till 13 963 (24 706) TSEK
  • Resultat per aktie uppgick till 1,15 (2,03) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 11 070 (- 2 706) TSEK
  • Likvida medel uppgick till 204 801 (153 079) TSEK
  • Nettoskuld i förhållande till justerad EBITDA R12: -0,02 (0,40)

Jämförelsesiffrorna inom parentes avser motsvarande period föregående år, om ej annat anges.

 

 

VD kommenterar

Jetpaks nettoomsättning under kvartalet uppgick till 300 575 (309 466) TSEK, motsvarade en negativ tillväxt uppgående till -2,9 % (4,9 %).
Rörelseresultatet blev 22 244 (30 677) TSEK, motsvarande en justerad rörelsemarginal på 7,3 % (9,8 %). Jetpaks kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 11 070 (-2 706) TSEK.

Den organiska växten på -13,4% med en minskad rörelsemarginal var i linje med våra förväntningar och följde den negativa intäktsutvecklingen från förra året, där endast första kvartalet 2023 hade en positiv organisk tillväxt. Vi har räknat med att denna trend kommer att fortsätta under de två första kvartalen 2024.
De utmanande marknadsförhållandena understryks också av kvartalsrapporterna från stora logistikföretag som indikerar stora negativa avvikelser i intäkter och resultat.

Express Air-segmentet hade en nettoomsättning på 134 751 (164 715) TSEK, vilket motsvarade en minskning på -18,2 % (6,4 %), medan bruttomarginalen uppgick till 38,9 % (38,2) %.
Den största intäktsminskningen inom segmentet kom från Europa och Finland, med intäktsminskningar på 49,1 respektive 21,6 %, vilka motsvarade.14, 2 procentenheter av segmentets totala intäktstapp. Sverige och Norge stod så för de återstående fyra procentenheterna.
Vår europeiska verksamhet påverkades fortsatt av lägre volym och intäkter från marknaden för reservdelslogistik, där kunder har initierat kostnadsbesparingsprogram och gått över till mindre tidskritiska vägtransportlösningar. De nordiska länderna påverkades negativt av en svagare konjunktur, vilket var i linje med trenden från föregående kvartal. 

 

Express Road-segmentet hade en nettoomsättning på 165 824 (144 751) TSEK, motsvarande en intäktsökning på 14,6 % (4,0 %), och bruttomarginalen ökade till 25,7 % (22,2 %). Intäktsökningen inom segmentet kom huvudsakligen från förvärven av Kvalitetstransport och BudAB, som bidrog till omsättningen in Norge respektive i Sverige. Marginalförbättring påverkades av en förändrad kundmix och en volymminskning för större kunder med relativt lägre marginaler.  Därutöver, genomförde Jetpak under kvartalet en lönsamhetsöversyn och vidtog åtgärder för kundkonton med otillfredsställande marginaler. 

De nuvarande marknadsförhållandena har resulterat i en ökad konkurrens, särskilt inom vårt Road segment, där vi sett en högre konkurrens. Baserat på vår höga kvalitet och fokus på mervärdestjänster har vi dock behållit en stark marknadsposition. Vi förväntar oss att våra pågående kostnadseffektiviseringsåtgärder och fokus på produktförbättring kommer att ytterligare stärka vår position. Inom vårt Air segment har vi inte upplevt någon betydande förändring konkurrensmässigt, eftersom vi fokuserar på hög kvalitet baserat på ett unikt tjänsteerbjudande.

Trots en negativ tillväxt lyckades vi öka bruttomarginalen till 31,7 % (30,6 %), tack vare avslut av olönsamma kontrakt, förbättrad trafikledningsprocess och resursutnyttjande främst inom Road segmentet.

Rörelsemarginalen minskade till 7,3 % (9,8 %), främst på grund av den marknadsdrivna negativa intäktstillväxten, i kombination med ökade omkostnader. Den ökade omkostnadskvoten orsakas av den negativa intäktsökningen, i kombination med ökade personalkostnader och integrationskostnader relaterade till genomförda förvärv. Synergipotentialen kommer att realiseras under kommande kvartal – i enlighet med vår plan.

 

Intäkterna i båda segmenten påverkades negativt av en tidig påsksemester i mars, vilket resulterade i minskade första kvartalsintäkter under det första kvartalet jämfört med föregående år. Intäktspåverkan av denna påskeffekt uppskattas till mer än 10 MSEK för kvartalet – motsvarande en intäktsminskning på 3 % jämfört första kvartalet förra året.

Under 2023 utmanades den danska Road-verksamheten av minskad försäljning och några tappade kontrakt, vilket hade inverkan på intäktstillväxt och lönsamhet. Vårt förbättringsprogram pekade initialt på en långsam återhämtning, men takten har framgångsrikt ökat tack vare ytterligare initiativ i vårt kostnadseffektivitetsprogram samt nya kommersiella initiativ och kontraktstecknande. Vi förväntar oss att dessa initiativ kommer att resultera i avsevärt förbättrade resultat för Danmark Road under 2024.

Intäkter och lönsamhet för den europeiska verksamheten har också varit under press på grund av affärsnedgångar i stora konton under 2023. Baserat på ett aggressivt program för kostnadsminskningar och introduktionen av nya kunder förväntar vi oss en ökad lönsamhet under kommande kvartal.
 

”Onboardingen” av de två senast förvärvade bolagen, BudAB från oktober 2023 och Kvalitetstransport från januari 2024, fortskrider enligt plan. Kvalitetstransport kommer att bli fullt integrerad inom den befintliga norska road verksamheten, vilket resulterar i vissa initiala integrationskostnader under detta kvartal. Båda dessa förvärvade bolag påverkades av mer utmanande marknadsförhållanden under kvartalet, men planer finns för att säkerställa betydande synergier, särskilt i Norge, som kommer att få full effekt från och med andra halvåret.
 

Som tidigare nämnts kommer Jetpak att fortsätta att delta i konsolideringen av den nordiska marknaden för snabb och tidskritisk logistik, då bolagsmultiplarna nu har kommit ner till mer attraktiva nivåer.

Vi kommer dock att minska antalet förvärv under kommande kvartal, för att kunna fokusera på att säkerställa en god integration av de verksamheter som förvärvas under 2023.

 

Vi gör vårt yttersta för att motverka den nuvarande efterfrågevolatiliteten och minskande volymer. Inom våra strategiska fokusområden har vi ökat på aktiviteter med fokus på organisk tillväxt. Detta inkluderar införandet av en bredare geografisk lansering av vissa tjänster såsom temperaturkontrollerade transporter och special-tjänster. Dessutom ökar vi på försäljningskanalerna samt lanserar digitaliserade marknadsföringskampanjer.

 

Jetpaks ESG-strategi stödjer vårt långsiktiga engagemang för miljöansvar samt engagemang för våra kunder, anställda och andra intressenter. Vi har varit medlem i FN:s Global Compact sedan 2021 och följer de 10 principerna kopplade till huvudfokusområdena mänskliga rättigheter, arbete, miljö och antikorruption. Vi har policyer och nyckeltal på plats som mäter de viktigaste förbättringsområdena relaterade till vår verksamhet.
 

Vi arbetar intensivt med miljöfrågorna som är en integrerad del av vår affärsstrategi och strategiska fokusområden, inklusive CSRD-ramverket med mätning från 2025 och rapportering från 2026.
 

En del av ESG-strategin är att driva nya, mer miljövänliga teknologier. Vårt kostnadseffektivitetsprogram tar upp områden i linje med vår ESG-strategi och fokusområden. Vi undersöker ytterligare kostnadsoptimeringsmöjligheter från nya teknologier som AI, drönartransporter och CO2-neutrala vägtransportlösningar. Dessutom analyserar vi olika sätt att ytterligare förbättra vårt kapacitetsutnyttjande inom Road segmentet samt förbättra vår trafikplanering och kundsupport med automatiserade lösningar. Sammantaget områden som kommer att förbättra vår effektivitet, lönsamhet samt vårt miljöavtryck.

 

Baserat på rådande marknadsförhållanden förväntar vi oss att åtminstone första halvåret 2024 kommer att fortsätta vara utmanande. En långsam marknadsåterhämtning förväntas från slutet av andra kvartalet 2024.

 

Trots de makroekonomiska utmaningarna upprepar vi våra långsiktiga mål för organisk tillväxt, med en kontinuerligt förbättrad justerad EBITA.

 

Jetpak Top Holding AB:s styrelse har beslutat att kalla till årsstämma tisdagen den 11 juni 2024 i Stockholm. Detaljer om förslagen till årsstämman finns i kallelsen till stämman som publicerades den 7 maj.

 

 

Kenneth Marx,
Verkställande direktör

 

 

Telefonkonferens
 

Idag klockan 10:00 kommer VD Kenneth Marx, tillsammans med finanschef Håkan Mattisson, att presentera Jetpaks resultat. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Vänligen ring in på något av följande nummer för att komma in till telefonkonferensen:

Sverige:   020 089 63 88 
Norge:  +47 2 156 3319 
Finland:  +358 9 2319 5436                          
Danmark:  +45 3272 9274 
Tyskland:  +49 (0) 30 3001 90613     
Belgien:  +32 (0) 2 792 0435 
Holland  +31 (0) 20 794 8428                   
USA:  +1 786 496 5601
England:  +44 (0) 33 0551 0202 

Inloggningskod (samma kod gäller för samtliga ovan angivna nummer): 515 40 52 #

Försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att ringa in några minuter innan konferensen börjar.

________________________________________________________________________

Bolagets certified advisor är FNCA Sweden AB.

Denna information lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande den
28 maj 2024 kl. 06.30 CET.
Informationen är sådan information som Jetpak Top Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

Rapporten i sin helhet finns bilagd här nedan, samt även på bolagets hemsida: https://jetpakgroup.com/investerare/finansiella-rapporter/

 

För ytterligare information

Håkan Mattisson, CFO
telefon: +46 (0)8 5558 52 20
e-mail: ir@jetpak.com

 

 

 

Om Jetpak

Jetpak är en logistikkoncern som finns på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa.
Jetpak har ett unikt och flexibelt kunderbjudande, normalt baserat på tillgången till cirka
4 000 dagliga flygavgångar samt ett omfattande distributionsnätverk med cirka 950 budbilar. Detta är något som möjliggör för Jetpak att 24/7/365 kunna leverera den snabbaste och mest omfattande sammadagstjänsten.
Detta kan kompletteras ytterligare med en unik skräddarsydd nästadagstjänst för systemsatta transporter.

Jetpaks verksamhet är uppdelat i ett Express Air segment, där kundens normalt mycket snabba transportbehov har lösts med hjälp av flygfrakt, samt i ett Express Road segment där kundens transportbehov har lösts med hjälp av en renodlad kurirtransport på mark.

Koncernens moderbolag, Jetpak Top Holding AB (publ), är sedan den femte december 2018 noterad till handel på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm.
Aktien handlas med ISIN-koden SE0012012508 under kortnamnet JETPAK.
Besök gärna: https://jetpakgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen och Arla i DI: ”Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera”

Published

on

By

Tillsammans med Arla signerar Lantmännen i dag en debattartikel. Cecilia Kocken, vd på Arla Sverige, och Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen, menar att det är glädjande att så många politiker gärna vill prata om livsmedelsberedskap och omställning. Men det räcker inte, enligt dem. Det måste hända saker också, och Cecilia och Per ger tre konkreta förslag. Utöver debattartikeln kommer Arla och Lantmännen även prata om livsmedelsberedskap och klimatomställning i Almedalen i ett gemensamt seminarium.

Debattartikeln publicerades i Dagens industri, 21 juni 2024. Den kan även läsas nedan.

Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera

Stärkt beredskap har varit en högaktuell fråga sedan Rysslands invasionskrig mot Ukraina. Stora och snabba insatser har gjorts för militära försvaret, men för det civila försvaret har det gått betydligt långsammare och inom livsmedelsberedskapen har det inte hänt något konkret alls. Svensk livsmedelsberedskap är lika bristfällig som den var för tjugo år sedan.

Då Sverige har ett handelsunderskott för livsmedel på omkring 70 miljarder kronor och saknar lager eller produktionskapacitet i livsmedelsindustrin, utöver den minimala som behövs kommersiellt, är detta anmärkningsvärt.

Jämför vi med en annan samhällskritisk verksamhet, det militära försvaret, så har dess anslag fördubblats sedan 2020. Det är fullt rimligt, men lika rimligt är att livsmedelsberedskapen följer samma investeringsvilja. Det är svårt att försvara landet hungrig.

Samtidigt står vi inför en grön omställning där jordbruket både ska minska sin klimatpåverkan och anpassa sig till allt mer extremväder. Den säkerhetspolitiska och klimatpolitiska utmaningen går att förena, men det kräver investeringar.

Nyligen gick remisstiden ut för utredningen ”Livsmedelsberedskap för en ny tid”. Det är en bra grund, men vår bestämda uppfattning är att det finns tillräckligt med rapporter som konstaterar att Sverige saknar livsmedelsberedskap – nu är det dags för konkreta åtgärder.

1. Sverige behöver bygga upp lager och inhemsk produktion av kritiska varor för att klara livsmedelsproduktion

Spannmål utgör en viktig grund i svensk matproduktion, kan lagras kostnadseffektivt och användas för många olika ändamål. För att inte störa marknaderna kommer det dock ta tid att successivt bygga upp lager och man når därför inte tillräckliga volymer förrän nästa decennium. Kravet på snabba åtgärder ökar därför dramatiskt.

Eftersom vi är helt beroende av importerad mineralgödsel, drivmedel och växtskyddsmedel är det nödvändigt att man bygger upp lager och möjliggör ökad svensk produktion. Sverige är ett av få länder i EU som inte har någon produktion av mineralgödsel, men det finns flera industriprojekt i startgroparna.

2. Sverige behöver öka sin livsmedelsproduktion

Om vi inte producerar tillräckligt mycket mat går det inte att bygga upp livsmedelsberedskap. Det är därför avgörande att lönsamheten och produktionen i lantbruket och livsmedelsförädlingen ökar. Det är nödvändigt att regering och riksdag tillför resurser samt att den uppdaterade livsmedelsstrategin blir offensiv och inriktad på tillväxt.

För 40 år sedan var svenska spannmålsarealen cirka 60 procent större och det fanns ungefär 120 procent fler mjölkkor samt dubbelt så många grisar. Det finns därför både potential och utrymme att öka den svenska livsmedelsproduktionen, inte minst för att öka exporten. Med rätt förutsättningar kan vår miljövänliga produktion öka, vilket gynnar klimatet, handelsbalansen, jobben och livsmedelsberedskapen. Handelsnetto noll för livsmedel är både möjligt och önskvärt.

3. Sverige behöver leda den gröna omställningen också i lantbruket

Svenskt lantbruk står inför två parallella utmaningar – öka produktionen och samtidigt klara den gröna omställningen med en klimatpolitik som skapar trygghet för jordbruket att växa samt uppmuntrar forskning och utveckling. Därtill är det inte rimligt att lantbruket ska kompensera för transporternas ökade utsläpp. För att möta båda dessa utmaningar och möjligheter krävs stora investeringar i lantbruksföretagen. Som representanter för Sveriges två största livsmedelsproducerande lantbrukskooperativ är vi beredda att leda detta arbete. Men det är inte rimligt att våra ägare – Sveriges bönder – ensamma ska finansiera det gröna totalförsvaret.

Vi kan bygga upp vår livsmedelsberedskap och samtidigt accelerera klimatomställningen i lantbruket. Men det krävs ambitiösa, kloka och långsiktiga beslut av sittande och kommande regeringar. Vill vi vara trygga måste vi stärka beredskapen inom livsmedel, precis som vi gör med militära försvaret. Det är bråttom nu.

Cecilia Kocken, vd, Arla Sverige
Per Arfvidsson, vice vd, Lantmännen

 

För mer information, kontakta gärna oss  

Lantmännens presstjänst   
Tel: 010 556 88 00  
E-post: 
press@lantmannen.com  

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.