Connect with us

Marknadsnyheter

Det svenska pantsystemet växer – 250 saft- och juiceprodukter har fått pantmärke

Published

on

Allt fler producenter och importörer av saft- och juiceprodukter väljer att ansluta sig till det svenska pantsystemet, trots att de inte måste. Sedan 2015, då Returpack/Pantamera bjöd in till frivillig anslutning, har 250 nya produkter försetts med pantmärket och drygt 50 miljoner saft- och juiceförpackningar har pantats. Det är en miljövinst som motsvarar en koldioxidbesparing på 2 300 ton.

Alla producenter och importörer som säljer konsumtionsfärdig dryck på metallburk eller plastflaska måste ansluta sig till det svenska pantsystemet. Det gäller dock inte för juice och mejeriprodukter. Saftprodukter ligger också utanför förordningen. För drygt fyra år sedan möjliggjorde Returpack/Pantamera, som driver pantsystemet, för frivillig anslutning av saftprodukter och sedan förra året blev det även möjligt att ansluta juiceprodukter. 

– Det svenska pantmärket har blivit en stark symbol för återvinning och pantning är idag ett naturligt inslag i svenskarnas vardag som leder till stora miljöbesparingar. Därför valde vi att bjuda in till frivillig anslutning av saft- och juiceprodukter. Det har krävt en hel del justeringar och investeringar i vår anläggning, men resultatet är mycket positivt, säger Bengt Lagerman, vd på Returpack/Pantamera. 

Vi i Sverige är bland de bästa i världen på att panta. Förra året pantade vi över två miljarder burkar och flaskor. Det betyder att mer än 18 000 ton aluminium och drygt 22 000 ton PET-material återvanns via pantsystemet och kan användas vid tillverkning av nya burkar och flaskor. 

Över 50 miljoner pantade saft- och juiceförpackningar
Den frivilliga anslutning har fått ett mycket positivt mottagande från såväl producenter som konsumenter. Sammanlagt har cirka 250 nya produkter från 22 producenter och importörer valt att ansluta sig. Fram till november i år har konsumenterna pantat 50 353 133 saft- och juiceförpackningar. 

– Även om pantningsgraden för saft och juice ännu inte är uppe i samma höga nivå som läsk och öl, så ser vi en tydlig positiv trend och en stadig ökning. Alla förpackningar som kommer in i ett slutet kretslopp är en stor miljövinst. Enligt den livscykelanalys vi låtit genomföra kan vi konstatera att det svenska pantsystemet sparar 165 000 ton koldioxidekvivalenter årligen, säger Bengt Lagerman.  

Den första producenten som valde att ansluta sina saftprodukter var Axfood och senare Orkla. För juiceprodukter var Coop, Axfood och ICA först ut. Idag är majoriteten av alla saft- och juiceförpackningar anslutna. 

Ett slutet kretslopp
Pant betyder att konsumenten i samband med köpet av drycken lånar en burk eller flaska mot en avgift. Avgiften betalas sedan tillbaka när konsumenten pantar. I Sverige har vi haft pant på aluminiumburkar sedan 1984 och på engångsPET-flaskor sedan 1994, det betyder att flera generationer idag är uppvuxna med att panta. 

– Vårt pantsystem bygger på ett slutet kretslopp, dvs att en burk kan bli en ny burk och en flaska en ny flaska. Det är i den slutna materialåtervinningen som vi skapar den största miljönyttan. Därför är det så viktigt att vi pantar allt som kan pantas istället för att sortera burkarna och flaskorna i andra återvinningssystem, där de inte kan användas i framställningen av nya burkar och flaskor, säger Bengt Lagerman. 

För mer information kontakta: 
Bengt Lagerman, vd Pantamera/Returpack
Bengt.lagerman@returpack.se
070-632 31 12

Katarina Lundell, kommunikations- och marknadschef Pantamera/Returpack
Katarina.lundell@returpack.se
070-564 53 75

Sara Barthelson Riismark, kommunikationsansvarig Pantamera/Returpack
sara.riismark@returpack.se 
070-666 56 59

 

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot 2 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smidmek vinner dubbla avtal om äldreboenden

Published

on

By

Smidmek har slutit dubbla avtal med JSB Construction. Avtalen innebär leverans och montering av kompletta betongstommar till nya äldreboenden i Hofors och Bergsjö. Boendet i Hofors kommer att bli ett av Sveriges största.
– När bostadsbyggandet bromsat in är det en styrka att vi fortsätter att vinna projekt inom samhällsfastigheter, säger Mathias Hult, avdelningschef på Smidmek.

Smidmek projekterar, levererar och monterar prefabricerade stål- och betongstommar. Nu har bolaget slutit avtal med JSB Construction om att uppföra stommarna till två olika äldreboenden. I Hofors blir det två huskroppar i tre till fyra våningsplan och i Bergsjö blir det två ihopbyggda huskroppar med fem och sex våningar.
– Till boendet i Hofors monterar vi halvsandwichväggar, massiva källarytterväggar och innerväggar, håldäck, balkonger och stål. I Bergsjö blir det samma väggtyper men bjälklag i form av plattbärlag i stället för håldäck, säger Mathias Hult. Dessutom tillkommer pelare i stål.

Trots fler våningar blir äldreboendet i Bergsjö det mindre av de två byggnaderna.
– Men det är ändå kommunens största ekonomiska investering någonsin. Det är väldigt spännande att få vara med och bidra i den här typen av projekt.

Montaget skiljer sig delvis åt mellan bostadshus och äldreboenden.
– De öppna ytorna innebär att det blir färre bärande betongväggar. I stommen till Hofors har vi möjlighet att hantera de långa spännvidderna genom att montera håldäck i stället för plattbärlag, vilket även innebär ett snabbare montage, säger Mathias Hult.

För JSB Construction är avtalet med Smidmek fördelaktigt ur flera aspekter.
– Vi har redan ett långt samarbete kring våra koncepthus och Smidmek är en bra och stabil partner med flexibilitet i sin leverans, säger Jimmy Wallner, entreprenadchef på JSB Construction.

Stommontaget i Hofors påbörjas i juli och i Bergsjö i augusti. Båda äldreboende beräknas vara färdigbyggda våren 2026.

För mer information, kontakta:

Mathias Hult, avdelningschef bostadskoncept Smidmek på mathias.hult@smidmek.com eller 0707-61 89 53.

Linus Dunér Axelsson, pressansvarig Smidmek på linus.axelsson@peab.se eller 0738-48 56 79.

AB Smidmek är ett företag som projekterar, levererar och monterar prefabricerade stål-, trä- och betongstommar. Vi utför även tunnplåtskonstruktioner i samband med stål- och betongentreprenader.

Continue Reading

Marknadsnyheter

NCC bygger ut Hagalund Depå i Solna

Published

on

By

Läs original

NCC ska på uppdrag av Jernhusen bygga en ny vagnhall för tågunderhåll på Hagalund Depå i Solna, utanför Stockholm. Projektet är en totalentreprenad i samverkan och har ett ordervärde på cirka 920 MSEK.

Skiss: NCC

Hagalund Depå har en historia som sträcker sig tillbaka till det tidiga 1900-talet. Sedan dess har depån fortsatt att utvecklats för att möta behovet av att underhålla fler tåg. Under våren 2024 påbörjas nästa steg i arbetet med att modernisera depån för nuvarande och kommande behov.

NCC:s uppdrag omfattar nybyggnation av en ny vagnhall med fordonslyftar. Befintlig depå och spårområde kommer vara i drift under hela produktionstiden.

Projektet ska certifieras enligt BREEAM nivå ”Very good samt ha fokus på återbruk. Till exempel ska utrustning från befintliga byggnader, som ska rivas, att demonteras och återbrukas i detta projekt eller inom andra projekt hos Jernhusen.

– NCC bygger just nu depåer i både Högdalen och Älvsjö söder om Stockholm och har även byggt flera tågdepåer ute i landet. Nu tar vi ytterligare steg för att utveckla inte bara Stockholms utan också hela Sveriges järnvägsinfrastruktur, vilket känns fantastiskt spännande att få vara en del av. Här är samverkan med Jernhusen en nyckelfaktor för att lyckas då befintlig depå och spårområde kommer att vara i drift under hela produktionstiden, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef NCC Building Sverige.

Arbetet påbörjas omgående och depån beräknas stå klar i slutet av 2026. Affären uppgår till cirka 920 MSEK och orderregistreras i andra kvartalet 2024 i affärsområde NCC Building Sweden.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Amelie Winberg, presschef NCC, 070-221 13 72, amelie.winberg@ncc.se

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2023 omsatte NCC ca 57 miljarder SEK och hade 12 200 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Touchtech: Delårsrapport Q1 2024

Published

on

By

Perioden 1 januari – 31 mars 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 5 810 (5 243) tkr
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 4 403 (1 297) tkr
  • Resultatet före skatt uppgick till 2 291 (-267) tkr
  • Resultat per aktie uppgick till 0,21 (-0,02) kr

Antal aktier per 2024-03-31 uppgick till 11 085 332 st (11 085 332)
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Väsentliga händelser under perioden

  • Tecknar globalt ramavtal med PUMA
     

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Inga väsentliga händelser

VD har ordet

Tillväxt under lönsamhet – var en av ambitionerna inför 2024 med fokus på att framförallt vända till ett positivt kassaflöde. Därför är det glädjande att vi vid utgången av mars månad hade 13,3 MSEK i likvida medel, vilket är 0,61 MSEK mer än vid ingången av samma månad. Dessutom vänder vi till ett positivt resultat som landar på 2,29 MSEK (-0,22 MSEK 2023) för det första kvartalet och ökar nettoomsättningen med 10,8% till 5,8 MSEK jämfört med 2023.

Vårt nyligen tecknade avtal med Puma stod för 15% av kvartalets totala omsättning. Orderingången framöver ser fortsatt god ut även om det kan variera till viss del från månad till månad. Samtidigt fortsätter vi att kontinuerligt kostnadsoptimera organisationen för att säkerställa ett lönsamt resultat framgent.

Artificiell Intelligens – står högt upp på framför allt våra större kunders prioriteringslistor. Vi har under kvartalet fortsatt att investera i att utveckla ’Shop-The-Look’ som hittar de exakta eller mest snarlika produkter som en modell i ett foto har på sig. Vi tror denna funktion kommer ytterligare bidra till att öka merförsäljningen där vi redan nu kan se att den nya AI-baserade InStore-lösningen ökat online-försäljningen i butikerna för mars med över 25% jämfört med samma månad 2023 för vår största kund.

Avtal med fler större modekunder – är det tredje fokusområdet för 2024. Även om det är fortsatt en utmanande marknadssituation har vi under kvartalet gjort bra framsteg i flera affärsdialoger med några större varumärken som påbörjat utvärdering av våra lösningar, vilket vi hoppas kunna omvandla till avtal inom en snar framtid.

För fullständig kvartalsrapport besök: https://www.touchtech.com/corporate/

Touchtech bjuder in till web-konferens på tisdagen den 30 april 2024 kl 11:30-12:00 där VD kommenterar och svarar på frågor relaterat till kvartalsrapporten. Mer information om hur man anmäler sig till telefonkonferensen finns på bolagets hemsida: https://www.touchtech.com/corporate.

Med vänliga hälsningar,
Deniz Chaban

deniz@touchtech.com

Om Touchtech
Touchtech is a SaaS platform with tools that assist salespeople to connect, present and do business with their customers. The platform is used globally, by thousands of consumers and salespeople in over hundreds of retail stores and wholesale showrooms. Jack & Jones, Axel Arigato, J.Lindeberg and Vero Moda are some of the brands using Touchtech to make selling easy and bridge the gap between their physical and digital commerce. Touchtech, a Swedish Fashion-Tech company, was founded in 2008 by Deniz Chaban and Sebastian Hartman. Since 2017 it is publicly traded on the Swedish stock exchange.
Learn more about Touchtech on www.touchtech.com

Finansiella kommentarer

Intäkter och kostnader:
Nettoomsättningen för första kvartalet 2024 uppgick till 5 810 TSEK, en ökning med 567 TSEK jämfört med samma period föregående år. Denna ökning på 10,8% kan främst tillskrivas en ökad efterfrågan på medfinansierad produktutveckling från bland annat PUMA. Licensintäkterna stod för ca 30% av nettoomsättningen.

Rörelsens kostnader minskade under samma period med 2 593 TSEK. Vi har reducerat både personalkostnaderna och övriga kostnader signifikant. Framför allt har vi reducerat de fasta kostnaderna vilket inkluderar poster som kontorshyra och abonnemang för diverse tjänster. Sälj- och marknadsföringsinitiativen har effektiviserats vilket också bidragit till reducerade kostnader vad gäller annonsering, utställningar och resor. Vi fortsätter kontinuerligt att kostnadseffektivisera och ser över våra investeringar i relation till omsättningen.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att första kvartalet 2024 har gått enligt plan gällande tillväxt under lönsamhet utan att riskera leveranskapacitet.

Likviditet och finansiering
Touchtechs banktillgodohavanden uppgick den 31 mars till 13,3 TSEK (19,8 TSEK per 31 mars 2023). Utöver detta finns det en outnyttjad checkräkningskredit på 1 MSEK att tillgå. Touchtech har inga räntebärande skulder.

Aktivering av FoU
Touchtech har under perioden januari – mars 2024 balanserat totalt 4 753 TSEK avseende löne- och konsultkostnader för utvecklingsarbete avseende Touchtech-plattformen. Lönekostnader som aktiverats uppgår till 781 TSEK och inköpta konsultkostnader till 3 972 TSEK. Immateriella anläggningstillgångar uppgick per 31 mars 2024 till 36,2 TSEK (25,9 TSEK).

Avskrivningar
De första tre månadernas resultat har belastats med avskrivningar om 2 172 TSEK (1 554 TSEK). Av dessa avser 2 166 TSEK (1 544 TSEK) avskrivningar på egenupparbetade immateriella tillgångar.

Principer för rapportens upprättande
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.

Revisors utlåtande angående delårsrapporten
Rapporten har inte varit föremål för granskning av Touchtechs revisorer.

Aktien
Touchtech AB (publ) noterades den 22 november 2017 på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget) med kodnamnet TOUCH och har ISIN-kod SE0010414482.

Antal aktier
Vid periodens utgång har Touchtech AB (publ) 11 085 332 stycken utestående aktier.

Nästa rapporteringstillfälle
Delårsrapport Q2 2024 publiceras den 16 augusti 2024.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.