Connect with us

Marknadsnyheter

Digital oro, AI och säkerhet: Svenska hushåll vill se åtgärder mot skadligt innehåll

Published

on

Svenskar är alltmer bekymrade över skadligt innehåll och datasäkerhet på internet. Över en tredjedel av befolkningen utsätts regelbundet för skadligt innehåll, och efterfrågan på effektiva åtgärder för att skapa en säkrare online-miljö ökar. Störst tilltro har svenska konsumenter till telekombolagen medan sociala medier aktörer hamnar i botten. Detta visar en global undersökning från EY där 2500 svenskar deltagit.

Trots att Sverige jämfört med andra länder upplever en lägre andel skadligt innehåll, är frustrationen över bristande insatser hög. Det visar EY Decoding The Digital Home som undersöker förändringar i hushållens vanor och attityder i relation till teknik, media och digitala produkter. Undersökningen baseras på svar från 20 000 personer i tio länder, varav 2 500 respondenter i Sverige.

En tredje del av svenskarna, 32 procent, uppger att de regelbundet utsätts för skadligt innehåll online, såsom trakasserier och falsk information. Detta kan dock ställas i kontrast till andra länders hushåll, exempelvis visar Spanien och Sydkorea på en högre exponering till skadligt innehåll (45 respektive 59 procent).  

Hälften av alla svenska hushåll, 50 procent, anser att regeringen och tillsynsmyndigheter inte gör tillräckligt för att bekämpa skadligt innehåll. Enligt undersökningen vill en majoritet av svenskarna se borttagning av skadligt innehåll (55 procent) och användaravstängningar (52 procent) som primära åtgärder från techbolagen sida. Samtidigt anger 40 procent av svenskarna att de vill se strängare åldersverifiering och 28 procent vill ha större kontroll över vad de ser för innehåll.

Störst tilltro i frågan om datasäkerhet har svenskarna för telekombolag, där hela 61 procent anger att bredband- och mobiloperatörer förvarar deras data på bäst sätt. Svenska konsumenter har störst tilltro till telekombolag av alla länder i undersökningen där telekom i genomsnitt har 48 procent.

– Svenskarnas oro och önskan om fler åtgärder för att minska skadligt innehåll är en stark signal till både branschen och samhället. Det är viktigt att konsumenterna förstår vad som görs för deras säkerhet och hur de själva kan bidra till en tryggare digital miljö. Konsumenterna stora förtroende för telekombolagen visar på en möjlighet för dessa företag att leda vägen i att skydda kundernas integritet och säkerhet online men det krävs en samlad insats för att verkligen göra skillnad, säger Charlotta Kvarnström, rådgivare till telekombranschen på EY.

Längst ner på listan återfinns sociala medier bolagen som endast 6 procent av svenskarna litar på kan förvara deras data och använda den på ett lämpligt sätt.

Djupgående oro för AI och personlig datasäkerhet i digitala tider

Mer än hälften av svenska hushåll, 52 procent, är mycket oroade över att AI kommer att göra innehåll på internet mindre tillförlitligt. Utöver hoten från osäkert innehåll, inklusive AI:s potentiella roll som en katalysator, har hushållen också djupt rotade rädslor för säkerheten och kontrollen över personuppgifter. Endast fyra av tio svenskar känner att de har kontroll över sina personuppgifter på nätet och nästan varannan, 45 procent, tror att det är omöjligt att hålla personuppgifter säkra online.

– Vi ser att en tredjedel av svenskarna idag är villiga att betala för en säkrare digital närvaro. Detta pekar på att säkerhet och privatliv blir alltmer värdefulla för konsumenterna. Vi pratar ofta om risker med bedrägerier och digitala hot men det finns ett behov att kommunicera lösningar som skyddar personuppgifter och ger användarna större kontroll över deras digitala fotavtryck, säger Charlotta Kvarnström.

Om rapporten ”Decoding The Digital Home”
EY genomför årligen undersökningen för att hjälpa organisationer att förstå konsumenternas förändrade attityder till hur teknik, medier och telekommunikation upplevs i hemmet – och de företag som tillhandahåller dessa produkter och tjänster. Onlineundersökningen genomförd av Bonamy Finch STRAT7 innehåller svar från 20 000 hushåll i nio länder (USA, Kanada, Sydkorea, Frankrike, Spanien, Italien, Storbritannien, Schweiz och Sverige). Årets undersökning genomfördes i juli och augusti 2024, där 2500 hushåll i Sverige deltog i undersökningen.

 

För mer information, kontakta:
Charlotta Kvarnström, partner och nordisk ansvarig för EY:s verksamhet inom teknik, media och telekommunikationssektorn, 070-663 3020, charlotta.kvarnstrom@se.ey.com
Miriam Franzén, Communication Advisor, EY Sverige, 073-5448280, miriam.franzen@se.ey.com

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lyckad men inte lycklig – hur en livskris blev en gripande debutroman

Published

on

By


Fotograf: Lena Lagerström

Författaren och föreläsaren Peppe Ekmark gick mitt i karriären in i en djup depression, där han var nära att ta livet av sig. Men därefter kom vändpunkten och han reste sig starkare än någonsin. Nu släpper han sin debutroman Mannen som körde vilse i Toscana och hittade hem, som är inspirerad av den självutvecklande resa han själv gav sig ut på. Med boken vill Peppe Ekmark belysa tabun kring män och psykisk ohälsa, för att fler ska våga prata om sina känslor och söka hjälp.

– Jag har haft förmånen att få höra flera hundra människor berätta om sina egna livsöden, som påminner om min egen. Dessa möten visar att många människor är mer eller mindre framgångsrika, har ett bra liv och ser ut att vara nöjda. Men när vi skrapar på ytan kommer sanningen fram. Jag har tagit mig friheten att dramatisera detta genom karaktären Rickard och alla de bekantskaper han möter. Så med det sagt är precis allt i boken sant, på ett eller annat sätt. Min förhoppning är att denna bok kan bli ett stöd för dem som befinner sig i en liknande situation som jag gjorde. Jag vill inspirera till att våga ta hjälp och söka vägledning, för att kunna ta ansvar för sitt liv och utforska vem man är, vad man vill och vart man är på väg, säger Peppe Ekmark.

Om handlingen i boken:
Huvudpersonen Rickard har allt som på ytan ser perfekt ut: en framgångsrik reklambyrå, två älskade barn och en fantastisk partner i Sofia. Trots detta känner han sig inte lycklig. I ett försök att finna frihet och fylla tomrummet skiljer han sig och inleder en resa som för honom från ett prestationsdrivet Stockholm till Toscanas rofyllda landskap. Där, bland böljande kullar, god mat och genuina möten, får han insikter som förändrar hans liv för alltid.

Ett ställe där jag ofta sitter och funderar på livet. Det gör jag ganska ofta nuförtiden. Det är bara det att jag aldrig kommer fram till något. Jag har mer och mer börjat fundera på meningen med livet. Är det verkligen meningen att livet inte ska vara något annat än det här. Gå till jobbet på morgonen, jobba hela veckan för att sen supa till. Och så längta till semestern som aldrig blir som man tänkt sig.
– ur boken.

Peppe Ekmark är talare, författare och utbildare inom försäljning, ledarskap och personlig utveckling. Med över 40 års erfarenhet inom sälj och ledarskap, har han tidigare gett ut böckerna Sälja bra eller sälja bäst – hur du hittar nyckeln till kundens hjärta och Leda bra eller leda bäst – 8 steg som hjälper dig att hitta nyckeln till både ditt och dina medarbetares hjärta som båda har blivit stora framgångar. Ekmark föreläser om hur man genom att ändra sitt tankesätt kan hitta tillbaka till sig själv. Han driver också sedan några år tillbaka kursgården Casa Oliveta i Toscana tillsammans med sin fru, där han håller i kurser i personlig utveckling.

ISBN 978-91-89740-89-1 | Utgivning 10 december | Roman

Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller andra pressrelaterade frågor att kontakta:
Gul PR: rebecca.andersson@gulpr.se | 0735410807

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lyckad men inte lycklig – hur en livskris blev en gripande debutroman

Published

on

By


Fotograf: Lena Lagerström

Författaren och föreläsaren Peppe Ekmark gick mitt i karriären in i en djup depression, där han var nära att ta livet av sig. Men därefter kom vändpunkten och han reste sig starkare än någonsin. Nu släpper han sin debutroman Mannen som körde vilse i Toscana och hittade hem, som är inspirerad av den självutvecklande resa han själv gav sig ut på. Med boken vill Peppe Ekmark belysa tabun kring män och psykisk ohälsa, för att fler ska våga prata om sina känslor och söka hjälp.

– Jag har haft förmånen att få höra flera hundra människor berätta om sina egna livsöden, som påminner om min egen. Dessa möten visar att många människor är mer eller mindre framgångsrika, har ett bra liv och ser ut att vara nöjda. Men när vi skrapar på ytan kommer sanningen fram. Jag har tagit mig friheten att dramatisera detta genom karaktären Rickard och alla de bekantskaper han möter. Så med det sagt är precis allt i boken sant, på ett eller annat sätt. Min förhoppning är att denna bok kan bli ett stöd för dem som befinner sig i en liknande situation som jag gjorde. Jag vill inspirera till att våga ta hjälp och söka vägledning, för att kunna ta ansvar för sitt liv och utforska vem man är, vad man vill och vart man är på väg, säger Peppe Ekmark.

Om handlingen i boken:
Huvudpersonen Rickard har allt som på ytan ser perfekt ut: en framgångsrik reklambyrå, två älskade barn och en fantastisk partner i Sofia. Trots detta känner han sig inte lycklig. I ett försök att finna frihet och fylla tomrummet skiljer han sig och inleder en resa som för honom från ett prestationsdrivet Stockholm till Toscanas rofyllda landskap. Där, bland böljande kullar, god mat och genuina möten, får han insikter som förändrar hans liv för alltid.

Ett ställe där jag ofta sitter och funderar på livet. Det gör jag ganska ofta nuförtiden. Det är bara det att jag aldrig kommer fram till något. Jag har mer och mer börjat fundera på meningen med livet. Är det verkligen meningen att livet inte ska vara något annat än det här. Gå till jobbet på morgonen, jobba hela veckan för att sen supa till. Och så längta till semestern som aldrig blir som man tänkt sig.
– ur boken.

Peppe Ekmark är talare, författare och utbildare inom försäljning, ledarskap och personlig utveckling. Med över 40 års erfarenhet inom sälj och ledarskap, har han tidigare gett ut böckerna Sälja bra eller sälja bäst – hur du hittar nyckeln till kundens hjärta och Leda bra eller leda bäst – 8 steg som hjälper dig att hitta nyckeln till både ditt och dina medarbetares hjärta som båda har blivit stora framgångar. Ekmark föreläser om hur man genom att ändra sitt tankesätt kan hitta tillbaka till sig själv. Han driver också sedan några år tillbaka kursgården Casa Oliveta i Toscana tillsammans med sin fru, där han håller i kurser i personlig utveckling.

ISBN 978-91-89740-89-1 | Utgivning 10 december | Roman

Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller andra pressrelaterade frågor att kontakta:
Gul PR: rebecca.andersson@gulpr.se | 0735410807

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sörmlands Sparbank satsar i Oxelösund

Published

on

By

Nu har Sörmlands Sparbank slagit upp portarna till den nya lokalen i Prismanhuset i hjärtat av Oxelösund!

Lokalen, som ligger i hörnet av gågatan och Torggatan mitt i stan, är utformad för att passa den moderna bankkundens behov. Här kan Oxelösundsborna få hjälp med såväl bankärenden som guidning till digitala tjänster och finansiell rådgivning för både privatpersoner och företag.

Satsningen på en ny lokal är ett tydligt bevis på bankens övertygelse om att en fysisk mötesplats är viktig för att kunna erbjuda bästa möjliga service och stöd till kunderna. När många andra banker väljer att flytta sin service från fysiska mötesplatser till digitala kanaler, väljer sparbanken att finnas kvar med bankkontor som är öppna för både spontanbesök och bokad rådgivning. Sörmlands Sparbank är sedan flera år tillbaka den enda banken med kontor i Oxelösund.

– Valet att fortsätta som fullservicebank i Oxelösund var enkelt. Här står dörren öppen för alla som vill ha rådgivning och service på plats. Det digitala är en självklar del av vår verksamhet, men vi fortsätter också att värna det fysiska mötet och de personliga relationerna. Vi vet att efterfrågan på fysiska banktjänster fortfarande är stor, säger vd Sören Schelander.

Det bekräftas av en undersökning som Sparbankernas Riksförbund har låtit genomföra, som visar att 57 procent av svenskarna vill ha ett fysiskt bankkontor på sin ort.

Lokalen i Nya Prisman är ljus och fräsch med fönster åt två håll. Här finns plats för såväl spontanbesök som finansiell rådgivning för både privatpersoner och företag.

– Den nya lokalen innebär en bättre arbetsmiljö för oss som jobbar här och dessutom kan vi erbjuda ännu bättre service än tidigare. En modern och välkomnande miljö skapar positiva möten och gör det enklare för oss att hjälpa kunderna på bästa möjliga sätt, säger Emma Blomqvist, kundvärd i Oxelösund.

Utöver traditionella banktjänster har sparbanken också ett starkt engagemang för det lokala samhället. Banken stöttar en mängd olika initiativ och projekt som gör bygden ännu bättre att leva och verka i – i samverkan med idrottsföreningar, kulturaktörer, kommuner och näringsliv.

– Vi strävar alltid efter att vara mer än bara en bank. Vi vill vara en partner för våra kunder och bidra till utvecklingen av det lokala samhället. Genom att satsa på en helt nybyggd lokal visar vi vårt åtagande för orten och våra kunder här – och att vi vill fortsätta att bidra till utvecklingen av Oxelösunds kommun, säger vd Sören Schelander.

Den nya banklokalen i Oxelösund invigs officiellt den 16 januari 2025, med öppet hus och bandklippning.

För mer information eller frågor, vänligen kontakta:
nna Falk, marknads- och kommunikationschef
Tel: 073-805 73 75
E-post: anna.falk@sormlandssparbank.se

Om Sörmlands Sparbank: Sörmlands Sparbank grundades 1832 (som Nyköpings Sparbank) med fokus på att stödja den ekonomiska utvecklingen inom regionen. Banken erbjuder ett brett spektrum av finansiella tjänster för privatpersoner, företag och organisationer. Med ett starkt engagemang för hållbarhet arbetar Sörmland Sparbank även aktivt för miljömässig hållbarhet och socialt ansvarstagande i samhället. Banken har fysiska kontor i Katrineholm, Flen, Vingåker, Nyköping och Oxelösund.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.