Connect with us

Marknadsnyheter

Dramasuccén Jul i palatset på Hallwylska museet firar 20 år

Published

on

I år firar den populära juldramavisningen ”Jul i palatset ” på Hallwylska museet 20 år. I den medverkar museets egen personal och berättar i teaterform om julförberedelserna i huset och hur familjen von Hallwyl firade jul för drygt 100 år sedan. Nu är det fullt upp i det stora palatset på Hamngatan 4 i Stockholm och vi får följa husan Anna och de andra som faktiskt en gång arbetade i hushållet. Här serveras teater för hela familjen om julens bestyr: Vad åt man, vilka traditioner fanns över julhelgerna?  Juldramavisningarna har blivit en succé bland besökarna och ett erbjudande som Hallwylska museet är nästan ensamma om.

–  Jag tror att publiken tycker om att få följa med i en historia och plocka upp fakta allteftersom. Det blir ett lättsamt lärande och en trevlig aktivitet att göra tillsammans med vänner och familj. Vi på museet kommer i julstämning redan under senhösten när vi börjar repetera, och jag föreställer mig att julkänslan infinner sig ganska direkt också hos publiken när de slår sig ner i palatsköket och föreställningen tar sin början, berättar Emelie Höglund, enhetschef på Hallwylska museet.

När föreställningarna ”Jul i palatset ” startade för 20 år sedan var trenden med ” living history ” stor i England. Hallwylska var ett av de första museerna i Sverige som började arbeta med drama. Visningens alla repliker vilar på arkivforskning och man är noga med att förhålla sig till källorna och tiden.

–  Med dramatiserade visningar ville vi komma åt lite andra sidor av museets historia än de som vanligen berättas i våra visningar.  Nu fick det bli tjänstefolkets sida av huset som kom till liv och Walther och Wilhelmina fick kliva ut i kulisserna. För att kunna bygga berättelsen behövde vi gå till arkiven, säger Emelie Höglund, enhetschef på Hallwylska museet, vars uppgift är att besätta rollerna och vara i dialog med regissören Judith Hollander som också hjälper pedagogerna att förvandlas till dramapedagoger.

Manuset har varit i princip detsamma under åren och handlar om hur det kunde vara att fira jul på Hallwylska palatset 1909. Alla karaktärer är baserade på personer som har levt och verkat i huset. Och under årens lopp har många pedagoger spelat tjänstefolk inför jul i museet.

Bland rollerna i juldramat möter vi husan Anna och betjänten Eskil. Husan Anna Lindholm var en mycket omtyckt person i hushållet som barnbarnen ofta sökte upp när de var på besök. Betjänten Eskil Agrell började arbeta för Wilhelmina redan som 15-åring och stannade i tjänst till hennes död. Han blev museets första guide.

Därutöver möter vi kokerskan, sällskapsdamen och kammarjungfrun och till sist: Amanuensen – som inte vilar på en bestämd person, utan blir en representant för alla de som arbetade med Wilhelminas katalog – det så kallade katalogfolket.

För Hallwylska museet är det viktigt att det är samma personal som spelar i dramavisningarna som annars möter publiken på museet. Detta för att värna om kvalitén i den kunskap som förmedlas, i allt från tidstypiska sätt att agera till att kunna improvisera med bas i sitt kunnande.

–  Att vi använder drama som ett sätt att berätta har blivit en ganska stor del av vårt varumärke och jag skulle säga att många söker sig hit för det. Sedan är det viktigt för oss att de som deltar gör det med lust och entusiasm för att det ska bli riktigt bra. Vi har ganska roligt under julperioden. Det är annars sällan man arbetar tillsammans på det sättet som pedagog på ett museum, säger Emelie Höglund, enhetschef på Hallwylska museet.

Dramavisningen ”Jul i palatset ” rekommenderas från 9 år och spelas på Hallwylska museet 26 november 2022 – 8 januari 2023. Biljettbokning via hemsidan.

Läs mer och se trailer:

Julen i palatset – Hallwylska museet

 Emelie Höglund är enhetschef för pedagogik och besöksservice på Hallwylska museet.

Tel/mob: +46 (0)8-402 30 92 e-post: emelie.hoglund@shm.se

Presskontakt

Anna Glowacki

Pressansvarig/kommunikatör Hallwylska museet

Tel/mob: +46 (0)8-519 553 12 e-post: anna.glowacki@shm.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Published

on

By

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Baud
Baud är en ny generation av hörlur som kombinerar hög kvalitet med avancerad teknik, anpassade för både musik och spel. Vi identifierade en lucka i marknaden för en hörlur med dessa specifika egenskaper, eftersom traditionella musikhörlurar ofta saknar optimering för spelupplevelser. Samtidigt som vanliga spelhörlurar ofta saknar aktiv brusreducering och estetisk mångsidighet utanför spelmiljöer. Detta är något som Baud med sina hörlurar löser.

Hörluren har utvecklats av Mathias Pantzar, en prisbelönt profil inom audioindustrin och ett team med mer än 20 års erfarenhet inom hörlur- och högtalarbranchen.

Ingått avtal med E1 Series
Baud har undertecknat ett treårigt partnerskapsavtal som officiell hörlurspartner för E1 Series, UIM E1 World Championship, världsmästerskapet i elektrisk båtracing som startade 2024. E1 Series kommer att inkludera tävlingar i städer som Jeddah, Venedig, Monaco, Genève, Rotterdam och Hongkong under 2024.

Under evenemangen kommer alla team och ägarna av teamen att använda Bauds hörlurar för kommunikation både med förare och inom teamen. Även alla medarbetare i E1-organisationen kommer att använda hörlurarna under evenemangen.

Ägarna till teamen är internationella celebriteter som Tom Brady, Virat Kohli, Will Smith, Steve Aoki, Marc Anthony, Didier Drogba, Rafael Nadal och Sergio Perez med flera. Sammanlagt har dessa 418 miljoner följare på Instagram.

Strategiska initiativ hos World TOURN ASA
World TOURN ASAs strategi inkluderar att etablera och utveckla starka varumärken genom att dra nytta av samarbeten med internationella talanger. E1 Series är en del av denna strategi, Baud planerar att offentliggöra ytterligare samarbeten inom kort.

E1 Series
https://www.e1series.com

Bauds Hemsida
https://baud.audio

/
Robin Stenman
VD, TOURN International AB(publ)
ir(at)tourn.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rättelse: Ecorub AB (publ) publicerar härmed sin årsredovisning med revisionsberättelse för räkenskapsåret 2023.

Published

on

By

Rättelsen avser avsaknad av revisionsberättelse i tidigare version för räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns från och med idag även tillgänglig på vår webbplats.

För ytterliggare information, kontakta Anders Färnlöf, på telefon +46 76 147 7458 eller e-post anders.farnlof@ecorub.se

Info om Ecorub
Är ett greentech-bolag som producerar återvunnet gummi- och plastmaterial för formsprutning, strängsprutning och 3D-printning. Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. Ecorub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ), Hökmark 114, 932 93  Lövånger 

Hemsida: www.ecorub.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ZINZINO AB (PUBL): Zinzino förvärvar inkråm i Xeliss – strategisk förstärkning i södra Europa och inom mikroalgen spirulina

Published

on

By

Zinzino, det globala varumärket för hälsa och välmående från Skandinavien, har via ett inkråmsförvärv övertagit rättigheterna till det luxemburgsbaserade direktförsäljningsbolaget Xellis distributörsdatabas och tillhörande kundregister, varulager och IP-rättigheter. Detta är ytterligare ett strategiskt viktigt steg i Zinzinos tillväxtplaner med fokus på att förbättra personlig hälsa och välbefinnande på global nivå med nyskapande bioteknik och en banbrytande produktportfölj som marknadsförs genom direktförsäljning.

Xelliss är ett globalt direktförsäljningsföretag med bas i Luxenburg. Varumärkesportföljen erbjuder en rad naturliga och innovativa produkter inom välbefinnande, näring och kosmetika, baserade på mikroalgen spirulina från egen produktion.

Ett visionärt tänkesätt, tech first-perspektiv, testbaserad kost med näring på cellnivå samt en stark position för att dra nytta av nuvarande trender kommer att forma grunden för partnerskapet med Xellis. Sedan förvärvet av VMA Life 2020, Enhanzz 2022 och det strategiska samarbetet med ACN under ingången av 2024 har Zinzino letat efter ytterligare kraftfulla investeringar för att behålla sin hållbara, lönsamma tillväxt, stärka sin distributionskraft, expandera till nya marknader och utnyttja produktportföljen inom nya konsumentområden.

– Individuell rådgivining och skräddarsydda lösningar är framtiden, och inte bara inom hälsa och friskvård, säger Dag Bergheim Pettersen, VD på Zinzino och Jean-Michel Larré, VD och grundare Xellis. Tillsammans har vi mångårig kombinerad branscherfarenhet och allt som krävs för att driva den moderna, personliga shoppingupplevelsen genom direktförsäljning.

Zinzino förvärvar Xelliss distributörsorganisation samt varulager och IP-rättigheter till produktlinjerna. Verksamheten som under föregående år omsatt ca 8 mEUR förväntas kunna skapa stark tillväxt genom de synergier som uppstår i de gemensamma nätverken. Bruttomarginalerna i verksamheten är goda och lönsamheten kommer därmed kunna utvecklas mycket väl genom utnyttjande av ZInzinoz befintlliga tekniska plattform och organisation.

Zinzino skall vid tillträdet betala en fast köpeskilling om 2 mEUR fördelat på 50% kontant och 50% nyemitterade Zinzino-aktier. Dessutom tillkommer villkorade tilläggsköpeskillingar baserat på försäljningsutvecklingen genererat av den förvärvade distributörsorganisationen under perioden 2024–2029. De totala tilläggsköpeskillingarna beräknas uppgå till 4,0 mEUR men kan vid maximalt utfall uppgå till 8,0mEUR och skall till 100% regleras med nyemitterade Zinzino-aktier. Den kontanta delen av köpeskillingen finansieras med egen kassa.

För mer information, vänligen kontakta:
Dag Bergheim Pettersen CEO Zinzino +47 (0) 932 25 700, zinzino.com
Fredrik Nielsen CFO Zinzino +46 707 900 174, fredrik.nielsen@zinzino.com

Bilder för fri publicering:
marketing@zinzino.com
Certified Adviser: Carnegie Investment Bank AB (publ)

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.  Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl. 13.00 den 12 maj 2024.

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag från Skandinavien som specialiserat sig på testbaserade, personligt anpassade kosttillskott och vetenskaplig hudvård. Det är ett aktiebolag med aktier noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market. Företagets vetenskapligt beprövade kosttillskott finns på mer än 100 marknader över hela världen. Zinzino äger det schweiziska biotekniska hudvårdsvarumärket HANZZ+HEIDII samt de norska forsknings- och produktionsenheterna BioActive Foods AS och Faun Pharma AS. Företagets huvudkontor ligger i Sverige, i Göteborg, med ytterligare kontor i Europa, Asien, USA och Australien.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.