Connect with us

Marknadsnyheter

Edvard Hall utsedd till VD för Bioextrax

Published

on

Styrelsen i Bioextrax AB (publ.) har utsett Edvard Hall till ny VD från 1 januari 2023. Edvard efterträder Per Erik Velin som har varit interim VD sedan maj 2022. Per Erik kommer vara kvar i bolaget i en roll som Chief Commercial Officer.

Edvard har arbetat i Bioextrax sedan 2017 och var VD fram till maj 2022. Sedan dess har Edvard varit Director Business Development i Bolaget. Edvard har en juristexamen från Lunds universitet, en kandidatexamen i finansiering från Lunds universitet, samt en master i internationell utveckling från the London School of Economics.

Under våren och sommaren 2022 utvärderade Bioextrax olika möjligheter att få tillgång till uppskalningskapacitet och produktionsvolymer genom exempelvis ett förvärv. Detta tog en stor del av ledningsgruppens tid i anspråk och krävde en VD-funktion med erfarenhet av produktionsverksamhet, vilket Per Erik kunde bidra med. Slutsatsen från detta arbete är att en optimal lösning för bolaget är att förvärva en anläggning som möjliggör demonstration av Bolagets teknologier för att kunna accelerera dess licensförsäljning samt också produktion av en mindre mängd PHA (några ton per år) för marknadsintroduktion och provvolymer. Förvärv av en sådan anläggning har möjliggjorts genom den nyss avslutade nyemissionen. Utöver att säkerställa möjlighet till uppskalningskapacitet har Per Erik under det senaste halvåret implementerat nya rutiner och arbetssätt, exempelvis i form av tydligare rollfördelning och mer systematiskt kundarbete, vilket möjliggör en fortsatt tillväxt för Bioextrax. 

”Tillsammans med ledningsgruppen gjorde styrelsen i Bioextrax tidigare i år bedömningen att vi behövde genomföra två förändringar för att accelera försäljningen av våra teknologier och bli det världsledande bolag vi har ambition och potential att bli. Vi behövde demonstrera våra processer i större skala och snabbare leverera produkt från laboratoriet, och vi behövde stöpa om organisationen från ett R&D-bolag till ett kommersiellt bolag. Per Erik fick detta i uppdrag och han har genomdrivit planen på ett mycket förtjänstfullt sätt. Edvard Hall har en lång historia i Bioextrax och kan bolaget utan och innan. Med fortsatt stöd från Per Erik bedömer styrelsen att Edvard är rätt person att ta Bioextrax till nästa nivå.” säger Mats Persson, styrelseordförande i Bioextrax.

”Efter nytillskott i familjen under sommaren 2022 är jag nu redo att återinträda i rollen som VD för Bioextrax. Per Erik har gjort ett fantastiskt arbete för att säkra finansiering och märkbart effektiviserat våra arbetsmetoder, samtidigt som vi har tagit viktiga steg i olika kundprojekt. Jag vill ta tillfället i akt att tacka Per Erik för detta arbete och jag är väldigt glad över att han kommer att fortsätta vara en del av teamet framöver.” säger Edvard Hall.

Informationen är sådan som Bioextrax är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande  den 17 november 2022 kl 19.00.

Om Bioextrax

Bioextrax grundades 2014 baserat på forskning vid avdelningen för bioteknik vid Lunds universitet. Bioextrax bidrar till en cirkulär ekonomi på global basis genom att tillhandahålla en kostnadseffektiv teknologiplattform för ackumulation och extraktion av bio-baserad och bio-nedbrytningsbar PHA (vilket är en grupp bio-polymerer som kan ersätta fossil-baserade plaster) genom att använda billiga och/eller organiska avfall som råvaror. Bioextrax har också utvecklat kostnadseffektiva teknologier för hydrolys av fjädrar för att möjliggöra produktion av hydrolyserat protein för foder- och matindustrin och produktion av keratin mikrofiber för potentiell användning i många olika applikationsområden. Bioextrax affärsmodell är primärt att sälja licenser för att använda bolagets olika processteknologier. Bolaget är noterat på Svenska Spotlight Stock Market. Mer information om bolaget finns på www.bioextrax.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i 24SevenOffice Group AB

Published

on

By

Årsstämman i 24SevenOffice Group AB (”24SevenOffice” eller ”Bolaget”) hölls idag den 15 maj 2024 i Stockholm varvid aktieägarna fattade följande beslut.

Fastställande av resultat- och balansräkningen

Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen i 24SevenOffice samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen.

Vinstdisposition

Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle utgå till aktieägarna samt att tidigare balanserade medel, inklusive överkursfond samt årets resultat balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Styrelsens ledamöter och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Val av styrelse och revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av fyra ledamöter. Det beslutades vidare att antalet revisorer ska vara ett registrerat revisionsbolag.

Det beslutades att arvode till styrelsens ledamöter ska uppgå till totalt 130 000 kronor, och utgå till styrelsens ledamöter med följande belopp:

  • 65 000 kronor till styrelseledamoten Staffan Herbst, och
  • 65 000 kronor till styrelseledamoten Karin Lindberg.

Inget arvode ska utgå till styrelsen i övrigt.

Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Det beslutades att omvälja Staffan Herbst, Karin Lindberg och Staale Risa till styrelseledamöter och att välja Linda Sannesmoen till ny styrelseledamot för tiden till slutet av nästa årsstämma. Vidare beslutades att välja Staale Risa till ny styrelseordförande för tiden till slutet av nästa årsstämma och därmed lämnar Staale Risa sitt uppdrag som vice styrelseordförande. Det noteras att Karl‑Anders Grønland avböjt omval.

Det beslutades vidare att omvälja det registrerade revisionsbolaget RSM Stockholm AB som Bolagets revisor för perioden till slutet av nästa årsstämma. RSM Stockholm AB har anmält auktoriserade revisorn Anneli Richardson som huvudansvarig.

Inrättande av en valberedning och fastställande av principer för valberedningen

Årsstämman beslutade, i enlighet med aktieägaren R-Venture AS:s förslag, att inrätta en valberedning och fastställa principer för valberedningen.

Följande personer valdes som ledamöter av valberedningen intill slutet av nästa årsstämma:

  • Stian Rustad, representerande aktieägaren ICT Group AS,
  • Hans Arne Flåto, representerande aktieägaren R-Venture AS, och
  • Snorre Realfsen, representerande aktieägaren Ebiz AS.

Det beslutades att utse Stian Rustad till valberedningens ordförande.

Årsstämman beslutade vidare att anta principer för valberedningen, att gälla tills vidare.

Ändring av bolagsordningen

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att införa en ny bestämmelse i Bolagets bolagsordning som möjliggör för styrelsen att besluta om att bolagsstämman får hållas helt digitalt.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma vid ett eller tillfällen besluta om emission av aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner med rätt att konvertera till respektive teckna aktier, med eller utan avvikelse från aktieägares företrädesrätt, till ett antal motsvarande maximalt tio (10) procent av det totala antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten då bemyndigandet utnyttjas första gången, att betalas kontant, genom apport och/eller genom kvittning.

Att styrelsen ska kunna fatta beslut om emission utan företrädesrätt för aktieägarna enligt ovan är främst i syfte att kunna anskaffa nytt kapital för att öka Bolagets flexibilitet och möjlighet att påskynda utvecklingen av Bolagets verksamhet eller i samband med förvärv samt för att diversifiera aktieägarkretsen.

Utgivande av nya aktier, konvertibler eller teckningsoptioner med stöd av bemyndigandet ska genomföras på sedvanliga villkor under rådande marknadsförhållanden. Om styrelsen finner det lämpligt för att möjliggöra leverans av aktier i samband med en emission enligt ovan kan detta göras till ett teckningspris motsvarande aktiernas kvotvärde.

För detaljerade villkor avseende besluten enligt ovan hänvisas det till kallelsen och årsredovisningen som finns tillgängligt på Bolagets hemsida, www.24sevenoffice.com.

For further information please contact:

Eirik Aalvik Stranden, CEO

Tel: +47 247 00 030, eas@24sevenoffice.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma 2024 i Hoodin AB (publ)

Published

on

By

Hoodin AB (publ) höll den 15 maj 2024 årsstämma. Vid stämman fattades, bland annat, följande beslut.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra bolagsordningens §§ 4–5 så att gränserna för aktiekapitalet och antalet aktier i bolaget ändras.

Beslut om minskning av aktiekapitalet

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att minska bolagets aktiekapital med 1 635 329,025 för avsättning till fritt eget kapital. Genom minskningen minskar aktiekapitalet från 2 229 994,125 kronor till 594 665,10 kronor. Minskningen av aktiekapitalet medför att kvotvärdet per aktie minskas till 0,02 kronor.

Beslut om nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om en nyemission av högst 29 733 255 aktier, innebärande en ökning av aktiekapitalet med högst 594 665,10 kronor (”Företrädesemissionen”). Beräkningen av ökningen av aktiekapitalet är baserad på aktiekapitalet (och en akties kvotvärde) efter minskning av aktiekapitalet, dvs. på ett kvotvärde om 0,02 kronor per aktie. De som på avstämningsdagen den 22 maj 2024 är registrerade som aktieägare i bolaget erhåller för varje befintlig aktie en (1) teckningsrätt som berättigar till teckning av en (1) ny aktie. Teckningskursen uppgår till 0,20 SEK per aktie. Teckningstiden i Företrädesemissionen löper under perioden 24 maj 2024 till och med den 10 juni 2024. Ytterligare information om Företrädesemissionen kommer att finnas i det informationsmemorandum som förväntas offentliggöras omkring den 23 maj 2024.

Val av styrelse och revisorer

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Hans-Peter Ostler, Marcus Emne och Martin King, samt om val av Per Bengtsson till ny styrelseledamot. HansPeter Ostler valdes till styrelsens ordförande.

Till revisor omvaldes det registrerade revisionsbolaget Frejs Revisorer AB. Frejs Revisorer AB har meddelat att den auktoriserade revisorn Hans Jonasson kommer att kvarstå som huvudansvarig revisor.

Arvoden åt styrelsen och revisorerna

Stämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till styrelsens ordförande ska utgå med tre (3) prisbasbelopp motsvarande 171 900 kronor och med två (2) prisbasbelopp motsvarande 114 600 kronor vardera till övriga styrelseledamöter som ej är anställda i bolaget. Vidare beslutades att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Resultat- och balansräkning

Stämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen för räkenskapsåret 2023.

Resultatdisposition

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023 och att bolagets medel till förfogande överförs i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Styrelseledamöterna samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för förvaltningen under räkenskapsåret 2023.

Beslut om bemyndigande att fatta beslut om nyemission av aktier m.m.

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Emission ska få ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och med eller utan bestämmelser om apport, eller kvittning, utöver kontant betalning. Emission som beslutas med stöd av bemyndigandet och som sker med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska ske till marknadsmässiga villkor, med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall. Antalet aktier som därvid ska kunna emitteras, antalet aktier som ska kunna tillkomma genom utnyttjande av teckningsoptioner och/eller konvertering av konvertibler emitterade med stöd av bemyndigandet, ska vara inom ramen för bolagets bolagsordning. Övriga villkor får beslutas av styrelsen. Emission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske i syfte att tillföra bolaget rörelsekapital, öka bolagets finansiella flexibilitet och/eller att möjliggöra förvärv genom betalning med aktier. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att tillföra bolaget rörelsekapital och/eller nya ägare av strategisk betydelse för bolaget och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter.

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)

Tfn: +46 79-335 76 58

E-post: marcus@hoodin.com

Om Hoodin

Hoodin är en ledande leverantör av en SaaS plattform inom eftermarknadskontroll och regelverk för life science. Bolagets SaaS plattform, Hoodin 360° Surveillance & Vigilance, hjälper företag att effektivisera och automatisera sitt arbete inom regelverk, standards och lagar för att säkerställa produktsäkerhet. Besök vår webbplats på [webbadress] för mer information.

Disclaimer

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktad information som är föremål för risker och osäkerheter. Faktiska resultat kan avvika väsentligt från de förväntningar som uttrycks eller antyds i sådana framtidsinriktade uttalanden på grund av olika faktorer. Företaget tar inget ansvar för att uppdatera framtidsinriktad information på något som helst sätt.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Generic får förnyat förtroende att leverera kommunikationsplattform till Försäkringskassan

Published

on

By

Generic har återigen vunnit en offentlig upphandling från Försäkringskassan avseende ramavtal för SMS-tjänster. Uppdraget består i att leverera meddelandetjänster med allra högsta krav avseende datalagring, säkerhet och personuppgiftsbehandling. Lösningen består bland annat av SMS notifieringar via API och webbportal, e-identifiering och prenumerationstjänster. Ramavtalet öppnar även för beställningar från andra myndigheter. Avtalet löper initialt över två år med option på förlängning med ytterligare två år.

”Vi är mycket stolta över att få fortsätta leverera vår kommunikationsplattform till Försäkringskassan. Detta förstärker ytterligare vår ställning inom Vård och e-hälsa där vi har en unik position som innebär att våra meddelandetjänster möter de allra högsta kraven som ställs på säkerhet och databehandling.” säger Jonas Jegerborn, VD för Generic AB.

Försäkringskassan är en av landets största myndigheter med ca 14 000 medarbetare. Försäkringskassan administrerar de försäkringar och bidrag som ingår i socialförsäkringen i Sverige. Socialförsäkringen är samhällets ekonomiska trygghetssystem. Inom socialförsäkringen finns förmåner som täcker olika behov under livet.  

Jonas Jegerborn

VD och koncernchef
08-6013800
jonas.jegerborn@generic.se

Generic är ett teknikbolag som verkar inom meddelandetjänster för alla områden. Generic erbjuder en plattform för digitala kommunikationstjänster som kan integreras i kundernas interna eller externa kommunikationsflöden. Tjänsterna tillhandahålls genom en CPaaS-modell (Communication Platform as a Service) med högsta standard för säkerhet och tillförlitlighet. Generics kunder återfinns i alla områden och med särskild position inom larm och säkerhet, vård och e-hälsa samt e-handel och logistik. Bolaget grundades 1993 och har sitt säte i Stockholm. Generic omsatte c: a 143 MSEK under 2023 och har 23 anställda. Aktien handlas på NASDAQ First North Growth Market med kortnamnet GENI. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser. 08/503 015 50. ca@mangold.se. Hänvisning görs till www.generic.se/finansiellarapporter. Ytterligare information om bolaget finns på www.generic.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.