Connect with us

Marknadsnyheter

EKPR & Kommunikation firar 25 framgångsrika år i branschen – följ med bakom kulisserna

Published

on

Nu firar PR-byrån EKPR & Kommunikation 25 framgångsrika år i branschen. Tillsammans med Madeleine Ek Brentmar, grundare och VD, gör vi en resa bakåt i tiden fram till byrån så som vi känner den idag.

– Oundvikligen såhär när vi firar 25 år tittar jag i backspegeln och tänker på allt jag tillsammans med team lyckats genomföra under åren. Jag blir såklart rörd, glad och riktigt stolt. Jag är alltid så fokuserad på framtiden och att hela tiden driva byrån och våra kunder framåt, att ta den här stunden till att reflektera över allt, känns faktiskt nästan lite magiskt.

Madeleine har alltid haft känsla för design och stil. I tidig ålder flyttade hon till modehuvudstaden Paris och studerande, arbetade och levde under flera år. Staden och landet har sedan dess legat som grund för hennes inspiration. Årliga besök på Maison & Objet är numer i princip obligatoriskt.

Kort efter hennes tid i Paris började Madeleine sin resa som journalist och stylist, främst inom mode. Under åren mötte hon ett flertal personligheter inom PR branschen, och det tog inte lång tid innan Madeleine själv valde att gå in i den. 1997 startades EKPR & Kommunikation med bas i en liten lokal på Gärdet i Stockholm. Idag har byrån 240 kvm stort showroom och kontor på Västmannagatan 14 och hjälper cirka 35 olika kunder inom inredning, mode, skönhet, livsstil och mat med PR, strategisk rådgivning och projektledning.

– Efter flera år som stylist och journalist främst inom mode väcktes mitt intresse för PR. Jag ville skapa en PR-byrå som sammansatte mode och inredning på ett nytänkande sätt. Först kombinerade jag mitt tidigare jobb som stylist, men businessen drog i gång snabbt och jag behövde fokusera hundra procent på EKPR & Kommunikation. Det var en otroligt intensiv och utmanade tid, men också otroligt givande!

Oavsett typ av företag och bransch är det en bragd att driva ett företag till framgång under hela 25 år. PR branschen är en snabb och rörlig bransch som kräver gediget arbete och nyfikenhet. För att förstå Madeleines framgångsrecept har vi ställt några frågor.

Med tanke på att ni firar hela 25 år, vad skulle du säga är framgångsreceptet?

– Givetvis är det många olika faktorer som gör att ett företag är framgångsrikt över tid. Dels att omge sig av människor som är duktiga på det dem gör, oavsett på vad, men som kompletterar exempelvis mina expertisområden. Att våga vara nyfiken och ta chanser. Det kan låta som en kliché, men för att lyckas måste man se möjligheter när andra ser hinder. Det är en av mina styrkor som företagsledare. Det viktigaste för EKPR & Kommunikation har varit och är än idag att vi alltid sätter våra kunder i fokus. Vi alla i teamet andas detta och det känner våra kunder.

Många av era kunder stannar länge hos er, hur kommer det sig?

– Det är en fantastisk ynnest att vi får arbeta med våra kunder under så många år. Att vi arbetar tillsammans under en längre tid ger såklart även de bästa förutsättningarna för ett lyckosamt resultat. Genom att låta oss bli en del av varumärket och tillsammans med kund bland annat sätta tonalitet, bistå med guidning när det kommer till bildmané och bearbeta en gemensam framtagen PR strategi, är det mest optimala och ger oss så mycket lycka.

Vad utmärker EKPR enligt dig?

– Kunskap, kompetens och service. Vi finns här för kunder, journalister, stylister och Influencers. För några år sedan började vi med pressmiddagar och såg då alltid till att bjuda in just dessa fyra grupper tillsammans. Konceptet skapade broar som genererade spännande samarbeten på ett helt nytt sätt. Och så jag får nog addera nyfikenhet även här… vi vågar testa något nytt och annorlunda som står ut. Ibland blir det succé!

Vad tycker du är roligast men kanske också mest utmanande med att driva en PR-byrå?

– Jag har i själva verket alltid roligt på jobbet, tro det eller ej. Men i vårt team skrattar vi minst ett par gånger högt varje dag. Jag har ett fantastiskt team som jag också lär mig av varje dag… Sen är det klart att vi går in i en orolig tid, det ska jag inte sticka under stolen med på grund av rådande världsläge. Det är en utmaning. Som sagt firar vi 25 år och jag har varit med om en hel del under dessa år. Jag har ett mantra och det är att gasa när det kommer tuffa tider. Annars är det alltid balansen mellan jobb och privatlivet som är en utmaning. Jag har familj och två barn som växte upp parallellt med EKPR, mitt företag är lite som mitt tredje barn. Det är en avvägning som balanseras jämt och ständigt!

Mycket händer på 25 år. Hör teamet bakom EKPR & Kommunikation prata om minnena som sticker ut lite extra.

Madeleine Ek Brentmar, grundare och VD

Vilket är ditt bästa EKPR-minne?

– Den digitala visningen vi gjorde i början av året är ett riktigt bra minne och beskriver hur vi arbetar på byrån. Vi var tvungna att bara tänka om och göra nytt när ytterligare en covidvåg kom, så vi startade ett samarbetade med ett liveinspelningsföretag och gjorde en stor produktion med kunder både på länk och i studion. Allt livesändes och det är jag stolt över att vi klarade av. Linnea och jag var frontfigurer och resten av teamet backade upp. Jag tänkte att vi skulle vara nöjda om 60 personer såg detta, det slutade med att det sågs det av 600 personer. Sen uppmärksammades eventet även på Di och vi nådde helt plötsligt över en miljon människor. Det var häftigt!

Favoritsegment?

– Kombinationen av våra olika segment, som kan skapa synergier med varandra, att se våra kunder växa tillsammans och skapa samarbeten.

Amelia Lannhagen, byråchef och PR-konsult

Vilket är ditt bästa EKPR-minne?

– När jag var här på intervju för åtta år sen. Jag fick ett så himla fint intryck redan då. Dels av Madeleine, dels av hela byrån. Det kändes varmt, som att jag landade och kom hem. Lite det är ju här jag vill vara”, så kändes det. Annars konferensen vi var på i Frankrike alldeles nyss. Vi är så ra varandra i teamet, det är inte många företag som skulle få r sig att åka iväg för både jobb och njut.

Favoritsegment?

Går det bra attga alla? Jag tror alla, men just i kombination med varandra. Varje segment lyfter varandra och det är just det som är så spännande. Det finns mängder av beröringspunkter med alla.

Linnea Dubois, projektledare och PR-konsult

Vilket är ditt bästa EKPR-minne?

– Vi hade en av våra teambuildingsdagar och gick ut och åt efteråt. Under middagen tog vi en runda där vi lyfta det mest unika hos varandra. Det var fint att höra hur alla så fint och upplyftande talade med och om varandra. Det blev verkligen ett kvitto på hur sammansvetsade vi faktiskt är. Det är EKPR för mig.

Favoritsegment?

– Givetvis älskar jag kombinationen av alla våra segment. Men matsegmentet är lite av en favorit hos mig. Vi drog igång med det ordentligt 2020 i samband med att vi jobbade med Fazer som lanserade svenskt havreris, lanseringsarbetet var otroligt givande. Jag gillar det dukade bordet och den gemensamma upplevelsen det skapar.

Anna Persson, showroom manager och PR-konsult

Vilket är ditt bästa EKPR-minne?

– Då måste jag nästan välja när vi var på konferens i Frankrike. Hela den resan var verkligen magisk. Vi har väldigt högt i tak på EKPR och våra dagar fylldes av skratt, i bilen på väg till stranden, på morgonmötet… många roliga minnen skapades under den resan!

Favoritsegment?

– Jag gillar alla våra segment. Matlagning är en stor passion för mig, så givetvis har jag ett litet extra öga för det. Jag har arbetat många år inom modevärlden, så mode och design ligger mig varmt om hjärtat. Det är roligt att kunna kombinera flera områden på EKPR.

Alex Stjernberg Hahn, digital content designer och set designer

Vilket är ditt bästa EKPR-minne?

– Alla på EKPR är riktiga matälskare ut i fingerspetsarna. Jag har inte ett specifikt minne som sticker ut, utan flera. Egentligen varje gång när vi går ut och äter och bara umgås. Vi landar alltid i roliga, personliga och öppna samtal, vi är som en liten familj och det sätter verkligen stämningen hos oss.

Favoritsegment?

– Det blir nog inredning, jag gillar att det är ett brett område med många olika stilar och trender. Jag älskar att skapa miljöer genom set design åt våra varumärken, både i utställningarna i showroom och under event.

För mer information, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com

Foto: Mikael Dubois

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Garpco Aktiebolags spridningsemission inför notering blev övertecknad

Published

on

By

Garpco Aktiebolag (”Garpco” eller ”Bolaget”) meddelar idag att intresset var stort för Bolagets emission om cirka 25,4 MSEK inför den planerade noteringen på NGM Nordic SME (”Erbjudandet”), vilken tecknades till cirka 116 procent. Erbjudandet omfattade högst 92 500 nyemitterade B-aktier i Garpco och teckningskursen i Erbjudandet var fastställd till 275 SEK per aktie. Preliminär första handelsdag för Bolagets aktier vid NGM Nordic SME är den 7 maj 2024, förutsatt slutligt godkänd ansökan.

Markus Strand, VD, kommenterar:

”Vi är mycket glada och stolta över det stora intresset för Garpco och hälsar samtliga nya aktieägare varmt välkomna. I och med noteringen på NGM Nordic SME förbättrar vi handeln av vår aktie samt ger oss större möjlighet att genomföra goda tilläggsförvärv.”

Emissionen i sammanfattning

Garpco har genomfört en emission inför den planerade noteringen på NGM Nordic SME. Erbjudandet omfattade högst 92 500 aktier till ett pris om 275 SEK, vilket motsvarar en emissionslikvid om cirka 25,4 MSEK före emissionskostnader. Teckningsperioden i Erbjudandet pågick under perioden 10–24 april 2024. Garpco avser att använda huvuddelen av emissionslikviden för att finansiera en satsning mot försvarsindustrin inom affärsbenet Polymera material genom organisk expansion i kombination med tilläggsförvärv, samt en offensiv marknadssatsning i affärsbenet Interiör och design med etablering av nya säljbolag i USA och Storbritannien. I affärsområde Industriverktyg sker en satsning organiskt i kombination med tilläggsförvärv i Sverige samt ökad export till Storbritannien. Resterande likvid kommer att riktas mot olika gröna investeringar i dotterbolagen för att minska koncernens beroende av fossila bränslen.

Slutligt utfall

Det övertecknade Erbjudandet innebär att samtliga 92 500 B-aktier emitteras, samtliga att betalas kontant. Det totala antalet aktier i Bolaget ökar därmed från 949 333 till 1 041 833, varav antalet A-aktier efter Erbjudandet fortsatt kommer uppgå till 180 000 och antalet B-aktier kommer uppgå till 861 833, motsvarande en utspädning om 8,9 procent av kapitalet i Bolaget (beräknat som antalet nya B-aktier till följd av Erbjudandet dividerat med det totala antalet aktier i Bolaget efter fulltecknat Erbjudande). Bolaget erhåller en emissionslikvid om cirka 25,4 MSEK före emissionskostnader, vilka förväntas uppgå till cirka 1,5 MSEK. Aktiekapitalet i Bolaget ökar från 949 333 SEK 1 041 833 till SEK.

Besked om tilldelning

De som har erhållit tilldelning kommer att meddelas om denna via sin respektive förvaltare. Aktier kommer att levereras så snart emissionen registrerats vid Bolagsverket. Likviddag är bestämd till den 30 april 2024.

Preliminär första handelsdag

Preliminär första handelsdag för Bolagets B-aktier vid NGM Nordic SME är den 7 maj 2024, förutsatt slutligt godkänd ansökan. Garpcos B-aktier planeras att handlas under kortnamnet GARPCO B och med ISIN-kod SE0001823352. A-aktierna i Bolaget kommer ej att tas upp till handel på någon organiserad marknadsplats.

Rådgivare

G&W Fondkommission är finansiell rådgivare till Garpco i samband med Erbjudandet och kommer att vara Bolagets Mentor på NGM Nordic SME. Aqurat Fondkommission AB är utsett emissionsinstitut.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecaller AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har idag publicerat sin årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023.

Rapporten finns tillgänglig för nedladdning på corporate.truecaller.com.

Den svenska årsredovisningen finns tillgänglig i European Single Electronic Format (ESEF) på Truecallers webplats.

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecaller AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har idag publicerat sin årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023.

Rapporten finns tillgänglig för nedladdning på corporate.truecaller.com.

Den svenska årsredovisningen finns tillgänglig i European Single Electronic Format (ESEF) på Truecallers webplats.

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.