Connect with us

Marknadsnyheter

Elbilens framgång ställer nya krav på bildäcken

Published

on

Ökat fokus på lågt rullmotstånd, mindre däckljud och ökad slitstyrka är huvudteman när bilparken växlar från fossilt till el. Med elbilen följer behov av att däcken bidrar till att få ut så många kilometer som möjligt på varje laddning. Det innebär också att däcken behöver hantera högre vikter och vridmoment även för vanliga familjebilar.

2021 har varit elbilens år med en tillväxttakt i Sverige om 105,5 procent. Under 2021 beräknades cirka varannan nyregistrering ha varit en laddbar bil, med 57 473 elbilar och 77 842 laddhybrider. Det höga antalet gjorde Sverige till det land som hade flest laddbara nyregistrerade bilar i EU, och var således trea i Europa under det gångna årets tre första kvartal.

Den ökade försäljningen av elbilar kräver en snabb utbyggnad av laddinfrastrukturen hos privatpersoner, företag, bensinstationer och allmänna parkeringar.

Enligt Claus Chouhan, försäljningsdirektör Michelin Danmark, ställer elbilarnas framfart krav på däckbranschen att målmedvetet utveckla nya däcktyper.

I en elbil är det tyst i kupén. När motorljudet plötsligt är borta blir däckljudet mer påtagligt och dominerande. Samtidigt innebär den ökade fordonsvikten tillsammans med elmotorns höga vridmoment att däcken behöver utvecklas speciellt anpassade till elbilarnas egenskaper. Det är därför Michelin kommit långt med utveckling av däck skräddarsydda för elbilarnas egenskaper. Nya typer av gummiblandningar och slitbanedesign samt Acoustic teknologi, bidrar till att sänka ljudnivån i kupén tillsammans med lågt rullmotstånd och längre livslängd.

Även med hänsyn till elbilens stora utmaning som är räckvidden spelar däcken en central roll. Det gäller att pressa ut så många kilometer som möjligt ur varje laddning.

När vi talar om elbilar pratar vi också om räckvidd och rädslan för urladdning. Så kommer det vara några år till, samtidigt som infrastrukturen kommer att få nödvändig kapacitet och matcha tillväxten av antalet elbilar, säger Klas Lindén, produktexpert på Michelin i Norden.

Eftersom däcken upptar cirka tjugo procent av bilens energiförbrukning på grund av däckets energiförlust som uppstår när däcket rullar, spelar däckets rullmotstånd en betydande roll vid utveckling av däck för elbilar. Här tar utvecklingen små men flera steg framåt, Michelins nya däck riktade till elbilar bidrar väsentligt till att öka elbilarnas räckvidd.

PILOT SPORT MICHELIN

Beräkningar gjorda av Michelin visar bland annat att det låga rullmotståndet i de nya e-Primacy och Pilot Sport EV kan öka räckvidden med upp till sju och tio procent för en elbil som kör 40 mil fulladdad.

Idag har bilisterna ett begränsat urval av elbildäck att välja mellan. Michelin och andra tillverkare av kvalitetsdäck utvecklar ny däckteknologi som matchar behoven av att köra på el. Enligt Claus Chouhan från Michelin är förväntningen att utvalda företag kommer att växa rejält de kommande åren, då elbilen förväntas ta över i Europa och USA.

För mer information, vänligen kontakta

Maira Zoeller, kommunikations- och PR ansvarig, Michelin Nordic AB
M: +49 152 546 988 48 
E: maira.zoeller@michelin.com

Elma Sabanovic, koordinator extern kommunikation Michelin Nordic AB
E: elma.sabanovic@coast.se
T: +46 72 318 49 49

Som ledande däcktillverkare är Michelin engagerat i att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att utveckla och marknadsföra de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna som motsvarar kundernas behov. Michelin tillhandahåller också digitala tjänster, kartor och guider som bidrar till att göra resan till en mer innehållsrik och unik upplevelse. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används inom en rad affärsområden. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har mer än 123 600 anställda världen över och 71 tillverkningsanläggningar. Gruppen tillverkade cirka 170 miljoner däck 2020. (www.michelin.com) eller www.michelin.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Published

on

By

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Baud
Baud är en ny generation av hörlur som kombinerar hög kvalitet med avancerad teknik, anpassade för både musik och spel. Vi identifierade en lucka i marknaden för en hörlur med dessa specifika egenskaper, eftersom traditionella musikhörlurar ofta saknar optimering för spelupplevelser. Samtidigt som vanliga spelhörlurar ofta saknar aktiv brusreducering och estetisk mångsidighet utanför spelmiljöer. Detta är något som Baud med sina hörlurar löser.

Hörluren har utvecklats av Mathias Pantzar, en prisbelönt profil inom audioindustrin och ett team med mer än 20 års erfarenhet inom hörlur- och högtalarbranchen.

Ingått avtal med E1 Series
Baud har undertecknat ett treårigt partnerskapsavtal som officiell hörlurspartner för E1 Series, UIM E1 World Championship, världsmästerskapet i elektrisk båtracing som startade 2024. E1 Series kommer att inkludera tävlingar i städer som Jeddah, Venedig, Monaco, Genève, Rotterdam och Hongkong under 2024.

Under evenemangen kommer alla team och ägarna av teamen att använda Bauds hörlurar för kommunikation både med förare och inom teamen. Även alla medarbetare i E1-organisationen kommer att använda hörlurarna under evenemangen.

Ägarna till teamen är internationella celebriteter som Tom Brady, Virat Kohli, Will Smith, Steve Aoki, Marc Anthony, Didier Drogba, Rafael Nadal och Sergio Perez med flera. Sammanlagt har dessa 418 miljoner följare på Instagram.

Strategiska initiativ hos World TOURN ASA
World TOURN ASAs strategi inkluderar att etablera och utveckla starka varumärken genom att dra nytta av samarbeten med internationella talanger. E1 Series är en del av denna strategi, Baud planerar att offentliggöra ytterligare samarbeten inom kort.

E1 Series
https://www.e1series.com

Bauds Hemsida
https://baud.audio

/
Robin Stenman
VD, TOURN International AB(publ)
ir(at)tourn.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rättelse: Ecorub AB (publ) publicerar härmed sin årsredovisning med revisionsberättelse för räkenskapsåret 2023.

Published

on

By

Rättelsen avser avsaknad av revisionsberättelse i tidigare version för räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns från och med idag även tillgänglig på vår webbplats.

För ytterliggare information, kontakta Anders Färnlöf, på telefon +46 76 147 7458 eller e-post anders.farnlof@ecorub.se

Info om Ecorub
Är ett greentech-bolag som producerar återvunnet gummi- och plastmaterial för formsprutning, strängsprutning och 3D-printning. Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. Ecorub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ), Hökmark 114, 932 93  Lövånger 

Hemsida: www.ecorub.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ZINZINO AB (PUBL): Zinzino förvärvar inkråm i Xeliss – strategisk förstärkning i södra Europa och inom mikroalgen spirulina

Published

on

By

Zinzino, det globala varumärket för hälsa och välmående från Skandinavien, har via ett inkråmsförvärv övertagit rättigheterna till det luxemburgsbaserade direktförsäljningsbolaget Xellis distributörsdatabas och tillhörande kundregister, varulager och IP-rättigheter. Detta är ytterligare ett strategiskt viktigt steg i Zinzinos tillväxtplaner med fokus på att förbättra personlig hälsa och välbefinnande på global nivå med nyskapande bioteknik och en banbrytande produktportfölj som marknadsförs genom direktförsäljning.

Xelliss är ett globalt direktförsäljningsföretag med bas i Luxenburg. Varumärkesportföljen erbjuder en rad naturliga och innovativa produkter inom välbefinnande, näring och kosmetika, baserade på mikroalgen spirulina från egen produktion.

Ett visionärt tänkesätt, tech first-perspektiv, testbaserad kost med näring på cellnivå samt en stark position för att dra nytta av nuvarande trender kommer att forma grunden för partnerskapet med Xellis. Sedan förvärvet av VMA Life 2020, Enhanzz 2022 och det strategiska samarbetet med ACN under ingången av 2024 har Zinzino letat efter ytterligare kraftfulla investeringar för att behålla sin hållbara, lönsamma tillväxt, stärka sin distributionskraft, expandera till nya marknader och utnyttja produktportföljen inom nya konsumentområden.

– Individuell rådgivining och skräddarsydda lösningar är framtiden, och inte bara inom hälsa och friskvård, säger Dag Bergheim Pettersen, VD på Zinzino och Jean-Michel Larré, VD och grundare Xellis. Tillsammans har vi mångårig kombinerad branscherfarenhet och allt som krävs för att driva den moderna, personliga shoppingupplevelsen genom direktförsäljning.

Zinzino förvärvar Xelliss distributörsorganisation samt varulager och IP-rättigheter till produktlinjerna. Verksamheten som under föregående år omsatt ca 8 mEUR förväntas kunna skapa stark tillväxt genom de synergier som uppstår i de gemensamma nätverken. Bruttomarginalerna i verksamheten är goda och lönsamheten kommer därmed kunna utvecklas mycket väl genom utnyttjande av ZInzinoz befintlliga tekniska plattform och organisation.

Zinzino skall vid tillträdet betala en fast köpeskilling om 2 mEUR fördelat på 50% kontant och 50% nyemitterade Zinzino-aktier. Dessutom tillkommer villkorade tilläggsköpeskillingar baserat på försäljningsutvecklingen genererat av den förvärvade distributörsorganisationen under perioden 2024–2029. De totala tilläggsköpeskillingarna beräknas uppgå till 4,0 mEUR men kan vid maximalt utfall uppgå till 8,0mEUR och skall till 100% regleras med nyemitterade Zinzino-aktier. Den kontanta delen av köpeskillingen finansieras med egen kassa.

För mer information, vänligen kontakta:
Dag Bergheim Pettersen CEO Zinzino +47 (0) 932 25 700, zinzino.com
Fredrik Nielsen CFO Zinzino +46 707 900 174, fredrik.nielsen@zinzino.com

Bilder för fri publicering:
marketing@zinzino.com
Certified Adviser: Carnegie Investment Bank AB (publ)

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.  Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl. 13.00 den 12 maj 2024.

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag från Skandinavien som specialiserat sig på testbaserade, personligt anpassade kosttillskott och vetenskaplig hudvård. Det är ett aktiebolag med aktier noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market. Företagets vetenskapligt beprövade kosttillskott finns på mer än 100 marknader över hela världen. Zinzino äger det schweiziska biotekniska hudvårdsvarumärket HANZZ+HEIDII samt de norska forsknings- och produktionsenheterna BioActive Foods AS och Faun Pharma AS. Företagets huvudkontor ligger i Sverige, i Göteborg, med ytterligare kontor i Europa, Asien, USA och Australien.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.