Connect with us

Marknadsnyheter

En ny bostad är ingen garanti för felfrihet eller hög boendekvalitet

Published

on

Även vid köp av en ny bostad är det viktigt att vara uppmärksam på eventuella fel och brister. Det är viktigt att kontrollera kvaliteten på byggnadsarbetet och eventuella risker med bostaden före det slutliga köpbeslutet och själva affären.

– Vid köp av en bostad som är ny eller i nyskick får du inte vara för naiv och lita enbart på sälj- eller marknadsföringsmaterialet, de fantastiskt glänsande nya ytorna och de eleganta inredningslösningarna, säger Jukka Rantanen, vd för Sb-Hem. – Också i nya bostäder kan det finnas risker och problem som beror exempelvis på dålig byggkvalitet och som påverkar boendesäkerheten och -hälsan. Även små brister kan utvecklas till stora problem.

– Det är alltid bra att göra en konditionsgranskning av en bostad eller fastighet, oavsett hur gammal eller ny den är. Att en bostad är ny, endast ett par år gammal eller nyrenoverad innebär ingalunda automatiskt att byggnaden är i gott skick, poängterar Rantanen. – Jag önskar att alla bostadsköpare skulle förstå att de kan spara avsevärt med pengar och tid och undvika mycket möda och frustration genom att göra en konditionsgranskning av ett intressant objekt innan de gör en affär. En konditionsgranskning som utförs av ett proffs skapar trygghet i bostadsaffären.

– I motsats till vad många bostadsköpare tror är det inte tillräckligt att göra enbart en fuktmätning i våtrummen, om du vill säkerställa att bostadens eller fastighetens konstruktioner är i gott skick, säger Kim Malmivaara, Chief Business Officer för divisionen Inspections & Surveys på Raksystems. – Det är alltid bra att låta göra en konditionsgranskning av enfamiljshus och radhuslägenheter, oavsett om de är nya eller gamla. Och även om en konditionsgranskning har gjorts i ett bostadsaktiebolag, är den ingen garanti för att fuktmätningar eller konditionsundersökningar har gjorts i just den bostad som är till salu. Fråga alltid mäklaren i vilken omfattning konditionsgranskningen har gjorts i bolaget.

– Nu då det byggs så mycket nya bostäder råder det stor brist på kompetenta byggare. På grund av den stora bostadsproduktionen jobbar även byggnadstillsynsmyndigheterna under exceptionellt stor press på många orter i Finland, och de har inte nödvändigtvis tid för att göra kontinuerliga kontrollbesök på objekt som är under byggnad, säger Rantanen.

– Dagens byggprojekt är så vansinnigt decentraliserade och kedjelänkade att det är en verklig utmaning att leda arbetet och att kontrollera och säkerställa kvaliteten också för erfarna proffs. Även bristande kommunikation ger upphov till många problem. På byggplatserna talas det flera olika språk, och alla anställda hos underleverantörer har utöver den byggplatsansvariga även egna chefer vars anvisningar de också måste följa. 

– På grund av kostnadsstrukturen för nybyggen måste byggen i Finland alltid genomföras så snabbt som möjligt. Tidsplanerna och budgetarna ger inte alltid rum för finslipning av detaljer eller användning av bästa möjliga material. I Finland byggs det i snabb takt och sedan hoppas man att inga fel eller brister ska uppdagas senare, säger Rantanen.

– I nya eller nyrenoverade bostäder beror felen ofta uttryckligen på brådska under byggnadsfasen, brist på övervakning och brist på kompetens. När kedjelänkningarna är långa är det krångligt att övervaka kvaliteten, också vid byggen av enfamiljshus, säger även Malmivaara. – För att kunna undvika större problem är det ytterst viktigt att brister och fel i nya bostäder upptäcks i tid och inte först efter flera år. 

Spara inte på kostnaderna vid val av observatör för byggnadsarbetet

– Köpare av nya bostäder bör inte spara på kostnaderna när det gäller övervakningen av byggnadsarbetet, säger Rantanen. – Inte ens RS-objekt byggs nödvändigtvis enligt gällande byggbestämmelser och byggkvalitetskrav. Arbetet och kvaliteten kan vara lika bra eller dåliga på ett RS-objekt som på ett objekt som saknar RS-skydd.

– Vid RS-objekt är säljaren skyldig att ordna ett första möte mellan aktieägarna när en fjärdedel av bostäderna i bolaget har sålts. Syftet med mötet är bland annat att ge aktieägarna möjlighet att själva välja en oberoende observatör för byggnadsarbetet för uppföljning av hur arbetet framskrider. Observatören har en viktig roll, och kostnaderna för dennes arbete påverkar inte vederlagen i någon större utsträckning, säger Rantanen. – Det är dumt att spara på kostnaderna när man väljer observatör för byggnadsarbetet vid affärer med nybyggda bostäder. Det kan stå aktieägarna dyrt senare.

– Även vid småhusbyggen krävs det övervakning under själva bygget. Många som bygger enfamiljshus sparar dessvärre ofta in på övervakningskostnaderna, vilket gör att det i olika byggnadsfaser ofta kan uppstå fel som leder till fuktskador och andra problem, säger Malmivaara. – Övervakning i byggnadsfasen betalar sig alltid mångfalt senare.

– I mitt arbete stöter jag ständigt på tre typiska standardpåståenden som bostadssäljarna gör och som de själva tror på: En nyrenoverad bostad kan inte ha några fel, det är tryggt att både sälja och köpa en sådan. Jag byggde det här huset själv en gång i tiden, därför vet jag att det är välgjort och riskfritt. Det här huset är så välbyggt att det aldrig har behövts något underhåll, säger Malmivaara med ett skratt. – Det finns tyvärr fortfarande många felaktiga föreställningar och mycket okunskap när det gäller bostadsaffärer. Många har svårt att inse att även det egna älskade hemmet är en konsumtionsvara. Det kräver kontinuerlig omsorg och småskaligt underhåll regelbundet. 

– Om jag skulle låta bygga ett enfamiljshus nu skulle jag satsa särskilt på just övervakning av arbetet. Jag skulle köpa både projektlednings- och övervakningstjänster av tillförlitliga proffs för att kunna minimera riskerna och eventuella obehagliga överraskningar i de olika byggnadsfaserna samt för att säkerställa byggkvaliteten och att kostnaderna inte skenar iväg. Jag skulle vilja att övervakaren vid behov besöker byggplatsen dagligen för att följa upp hur arbetena framskrider och för att se till att arbetena har utförts enligt byggbestämmelserna, säger Rantanen.

 

Ta kontakt så diskuterar vi mer om ämnet:

Jukka Rantanen
Verkställande direktör, Sb-Hem Ab
050 341 1391, jukka.rantanen@sbhem.fi

Kim Malmivaara
Liiketoimintajohtaja, Raksystems Oy, Inspections & Surveys
0400 248016, kim.malmivaara@raksystems.fi

Sb-Hem är en genuint lokal fastighetsförmedlingskedja som ingår i Sparbanksgruppen och som bedriver sin verksamhet på franchisingbasis. Företaget har över 70 kontor i Finland. www.sbhem.fi www.sparbanken.fi

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vattenfalls årsstämma 2024

Published

on

By

Vattenfall AB:s årsstämma ägde rum måndagen den 29 april. Bland annat beslutades om en utdelning på 4 miljarder SEK till ägaren, den svenska staten. Dessutom valdes två nya ledamöter till styrelsen, medan två ledamöter lämnade styrelsen.

Vattenfalls ägare företräddes vid röstningen på årsstämman av Gustaf Hygrell från Finansdepartementet.   

Beslut vid årsstämman:

Fastställande av balans- och resultaträkning

Årsstämman fastställde resultaträkning och balansräkning för Vattenfall AB och Vattenfallkoncernen.

Utdelning

Årsstämman beslutade om en utdelning om SEK 4 000 000 000 till moderbolagets ägare, för verksamhetsåret 2023.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beslutade om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och för verkställande direktören.

Ersättningsrapport samt riktlinjer för ersättningar  

Årsstämman beslutade att godkänna ersättningsrapporten för 2023 samt att fastställa styrelsens förslag till riktlinjer för ersättningar till ledande befattningshavare. Riktlinjerna är utformade i enlighet med regeringens principer och publiceras på Vattenfall webbsida under rubriken bolagsstyrning. Bolagsstyrning – Vattenfall

Val av styrelse

Årsstämman beslutade att styrelsen ska ha åtta stämmovalda ledamöter. Mats Granryd omvaldes som styrelsens ordförande. Till styrelseledamöter omvaldes Fredrik Rystedt, Pär Ekeroth, Ingemar Engkvist, Per Lindberg och Carola Puusteli. Till nya styrelseledamöter valdes Nina Linander och Christian Levin. Ann Carlsson Meyer och Håkan Erixon lämnade styrelsen.

Arvoden till styrelsen 

Årsstämman beslutade att arvodet till styrelsens ordförande ska uppgå till 965 000 kronor och 435 000 kronor till övriga styrelseledamöter. För arbete inom revisionsutskottet ska ett arvode på 118 000 kronor utgå till utskottets ordförande och 88 000 kronor till ledamot, samt ett arvode på 61 800 till ordförande och 46 300 kronor till ledamot i ersättningsutskottet. Arvode utgår inte till arbetstagarrepresentanter och anställda i Regeringskansliet.

Val av revisor och arvode 

Revisionsfirman PricewaterhouseCoopers AB omvaldes till revisor med Eva Carlsvi som huvudansvarig. Årsstämman beslutade att arvode för revisorns arbete utgår enligt godkänd räkning.

För ytterligare information kontakta:

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10

press@vattenfall.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Års- och hållbarhetsredovisning för 2023 tillgänglig på hemsidan

Published

on

By

Pressmeddelande
Stockholm den 29 april 2024

Svenska Handelsfastigheter har i dag gjort sin års- och hållbarhetsredovisning för 2023 tillgänglig på hemsidan.

  • Sammanlagt har 14 fastigheter förvärvats under året med en total uthyrbar area om cirka 23 000 kvm. Två mindre livsmedelsfastigheter har avyttrats under året.
  • Bolagets ägare ingick ett nytt aktieägaravtal i april och huvudägarna Kåpan Tjänstepensioner, Fjärde AP Fonden och Länsförsäkringar Liv har under året tillfört bolaget 1,2 mdkr i kapitaltillskott.
  • Thomas Holm efterträdde Lennart Sten som vd den 1 april.
  • Svenska Handelsfastigheter erhöll en förbättrad ESG-rating om 8.4 poäng av Sustainalytics. Det placerar bolaget i kategorin försumbar risk och som bästa fastighetsbolag i Norden av bolag som erhållit hållbarhetsrating av Sustainalytics.
  • Gunnar Balsvik, Frida Olsson, Staffan Unge, Eva Andersson Rahlén och Pontus Sundin har utsetts till nya styrelseledamöter i bolaget.

Års- och hållbarhetsredovisningen finnas att läsa på https://handelsfastigheter.se/

För mer information, vänligen kontakta:
Malin Ekwall, CFO Svenska Handelsfastigheter
malin.ekwall@handelsfastigheter.se   
070 – 687 45 45

Thomas Holm, vd Svenska Handelsfastigheter
thomas.holm@handelsfastigheter.se    
070 – 943 68 00

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktperson för offentliggörande den 29 april 2024 kl. 12:00 CEST.

Om Svenska Handelsfastigheter
Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Till bolagets största ägare hör Kåpan Tjänstepensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till News55 AB:s årsstämma den 4 juni 2024

Published

on

By

News55 AB offentliggör genom detta pressmeddelande kallelse till årsstämma 4 juni 2024. Kallelsen hålls tillgänglig på News55:s webbplats. Kallelsen kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar den 2 maj och information om att kallelsen skett annonseras då även i Svenska Dagbladet. 

Aktieägarna News55 AB (under namnändring till Relevance Communication Nordic AB), 559006–3524 (”Bolaget”)
kallas härmed till årsstämma tisdagen den 4 juni 2024 kl. 09.30 i bolagets lokaler på
Drottninggatan 32 i Stockholm.

Aktieägare som vill delta i stämman ska dels vara införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken måndagen den 27 maj 2024 dels anmäla sitt deltagande till bolaget senast tisdagen den 28 maj 2024, per post till adress News55 AB, Drottninggatan 32, 8 tr, 111 32 Stockholm eller per e-post till stamma@News55.se. Vid anmälan anges namn, adress, telefonnummer, person- eller organisationsnummer, registrerat aktieinnehav samt namn på eventuella biträden. Fullmaktsformulär för aktieägare som önskar delta i stämman genom ombud kommer att hållas tillgängligt på bolagets hemsida www.relevancecom.se. Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda dagtecknad fullmakt för ombudet. Om fullmakt utfärdas av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande för den juridiska personen bifogas. Fullmakt och registreringsbevis bör i god tid före stämman insändas per brev till bolaget på ovan angivna adress. Fullmakten får inte vara äldre än fem år. Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste genom förvaltarens försorg tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn för att ha rätt att delta i stämman. Sådan registrering måste vara verkställd i god tid före 27 maj 2024.

Förslag till dagordning

1. Öppnande av stämman
2. Val av ordförande vid stämman
3. Upprättande och godkännande av röstlängd
4. Val av en eller tv
å protokolljusterare
5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
6. Godkännande av dagordningen
7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse
8. Beslut: a. Om fastställande av resultaträkning och balansräkning. b. Om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen. c. Om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören
9. Fastställande av arvoden till styrelse och revisor
10. Bestämmande av antalet styrelseledamöter

11.Val av styrelse och revisor och eventuella styrelsesuppleanter
12. Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier, samt emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler
13. Avslutande av stämman

Förslag till beslut

Valberedningens förslag, punkterna 2, 9, 10 och 11

Val av ordförande vid stämman (punkt 2), Fastställande av arvoden till styrelse och revisor (punkt 9), Bestämmande av antalet styrelseledamöter (punkt 10) och Val av styrelse och revisor och eventuella styrelsesuppleanter (punkt 11) kommer i god tid innan stämman att presenteras på Bolagets webbplats och genom ett separat pressmeddelande. Anledningen till att dessa förslag inte presenteras i kallelsen är att valberedningen utsågs vid en extra bolagsstämma den 25 maj 2024 och behöver beredas viss tid att fullgöra sitt uppdrag.

Resultatdisposition, punkt 8 b

Styrelsen föreslår stämman att besluta om att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Förslaget innebär att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023.

Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier, samt emission av konvertibler och/eller teckningsoptioner, punkt 12

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt besluta om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler. Det totala antalet nyemitterade aktier och/eller teckningsoptioner tillsammans med antalet aktier som emitterade konvertibler berättigar till ska sammanlagt uppgå till högst 4 520 000 aktier vilka motsvarar cirka tjugo procent (20 %) av Bolagets aktiekapital vid tidpunkten för förslaget. Betalning ska kunna ske kontant, genom kvittning, tillskjutande av apportegendom eller i annat fall med villkor enligt 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att öka bolagets finansiella flexibilitet och styrelsens handelsutrymme i arbetet med att finansiera och möjliggöra fortsatt expansion. Vid emissioner utan företräde för aktieägarna ska teckningskursen fastställas till marknadsmässiga villkor.

Övrig information
För giltiga beslut enligt punkten 12 erfordras att beslutet biträds av aktieägare som företräder minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Styrelsen och VD ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, lämna upplysningar om dels förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen, dels förhållanden som kan inverka på bolagets ekonomiska situation, dels på bolagets förhållande till annat koncernföretag samt koncernredovisningen.

Redovisningshandlingar, revisionsberättelse samt styrelsens fullständiga förslag till beslut enligt ovan samt fullmaktsformulär kommer att hållas tillgängliga hos bolaget senast tre veckor före stämman. Dessa handlingar kommer även att skickas till aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Vid tidpunkten för utfärdandet av denna kallelse är det totala antalet aktier och röster i bolaget 22 594 242. Bolaget innehar inga egna aktier.

____________

Stockholm i maj 2024

News55 AB

Styrelsen

För mer information, kontakta

Fredrik Lundberg
VD & medgrundare, News55
+46 (0)70-855 22 71
fredrik.lundberg@news55.se 

Om News55 AB

News55 AB är ett mediebolag med huvudsaklig inriktning på målgruppen 55+. Bolaget inledde sin verksamhet 2015 med att lansera nyhetssajten News55. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi, sparande och pension och 2022 lanserades hälsosajten Hälsa55. Sommaren 2023 startades bemanningsbolaget Jobb55 och i december samma år förvärvades nyhetstjänsten Dagens PS. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Eminova Fondkommission AB som mentor. 

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2024 kl. 11.52.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.