Connect with us

Marknadsnyheter

”En rund organisation växer snabbare än en med klassiska hierarkier”

Published

on

IT-företaget Idnet bestämde sig för att bygga hela sitt bolag på kultur och värderingar. Det ledde till att företaget utsågs till en av Sveriges 25 bästa arbetsplatser i storleken 50-249 medarbetare.

– Deras runda organisation har varit en förutsättning för att kunna växa riktigt snabbt, säger Expedition Framåts affärsutvecklare Madeleine Andrén. De har utvecklat ett företag där de anställda känner att de får ta ansvar, där besluten ligger där de hör hemma och inte högst upp i någon topp någonstans.

IT-företaget Idnet arbetar med digitala lösningar för framförallt lager och butiker och för åtta år sedan höll de en konferens i Varberg där de bestämde sig för att växa i ett givet tempo. Bolaget hade varit med i Expedition Framåt sedan 90-talet, innan Business Region Göteborgs tillväxtprogram ens hette Expedition Framåt, men den här gången bestämde Idnet sig för att man ville växa på ett specifikt sätt.
– Vi är ett kunskapsföretag, vi säljer IT-lösningar, säger Magnus Alm, som arbetar med affärsutveckling. Vi är helt beroende av att förstå vad som är viktigt för våra kunder ska nå sina mål och för att förstå det måste vi ha engagerade medarbetare som sätter sig in i vad som händer hos våra kunder och leverantörer och som gör att vi gemensamt förstår vad som behövs för att möta framtiden. Vår samlade kompetens och kultur är vårt viktigaste konkurrensmedel och i Varberg bestämde vi oss för att hitta ett objektivt sätt att mäta vår kultur och hur bra vår arbetsplats är.
– För att kunna fortsätta växa i hög takt behöver vi utveckla vår organisationsmodell med fler team och teamledare, säger Peter Hallinger, vd på Idnet. Det är nu det börjar bli väldigt viktigt att utveckla och tydliggöra vår kultur. 

Christina Befwe arbetar med upplevelsen av Idnet, vilket innefattar interna och externa relationer. Hon har jobbat i bolaget i mer än 25 år (även Magnus och Peter är tvåsiffriga på företaget).
– Det är ganska många som inte kittlas till etthundra procent av ekonomiska mål. Därför bestämde vi oss i Varberg för att uppdatera våra värderingar och utifrån det arbeta mer med mjuka mål. Vi är många hos oss som är analytiskt orienterade och vi tänkte att det är mer trovärdigt om man har en vilja att mäta det. Så vi bestämde oss för att låta en extern part revidera hur bra arbetsplats vi egentligen är. Vi vände oss till Great Place To Work som både certifierar arbetsplatser och utser Sveriges bästa arbetsplatser. 

Charlotta Johansson är företagsrådgivare på Expedition Framåt och hon har varit med under Idnets senaste resa.
– Jag tror att många har en rädsla att ta in externa konsulter. Man tänker att man kanske blottar sig, men om man vågar göra det så kan det bli väldigt bra, Idnet är ett bra exempel på det. De var verkligen genuint intresserade av att skapa en teamkänsla, en Idnet way som de säger. De ville skapa en kultur som skapar värde. 

”Den största fällan är att man tar fram värderingar för att man bör göra det” 

Charlotta Johansson matchade ihop Idnet med affärskonsulten Madeleine Andrén som har en bakgrund som både ekonom och beteendevetare.
– Den största fällan företag går i är att man tar fram värderingar för att man bör göra det, säger Madeleine. Men sen så använder man inte dem, man har inte riktigt kopplat ihop värdeorden med beteenden som skapar en kultur – den kultur man behöver för att nå sina mål, för att tillföra kunden nytta. Det är Idnet riktigt bra på, att koppla ihop sina värderingar med nytta. När de pratar om empowerment menar de empowerment. När de säger att de inte vill ha traditionella hierarkier menar de det. De pratar om Team Idnet och det är inte bara semantik. Vad betyder Idnets ”stronger together” i mötet, projektet, i vardagen, i det vi gör? Hur skapar vi ”curious first movers” som är en annan av deras tre värderingar? Vad får oss att vara det? De ställer hela tiden den här typen av frågor till varandra. 

Madeleine Andrén berättar om arbetet med Idnet där de utvecklat visionen, satt värderingarna och sen jobbat med kommunikationen.
– Det är de tre viktigaste delarna. Visionen är grunden. Den finns där för att säkerställa att alla går åt samma håll. Den visar riktningen och vart vi ska. Värderingarna talar om hur vi ska nå vår vision. De talar om hur vi är, hur vi hjälper varandra och hur vi samarbetar. Det är viktigt att värderingarna är både filosofiska men också pragmatiska: hur ska vi jobba med det här projektet, hur ska det präglas av våra värderingar? Och kommunicerar vi inte de här delarna behöver vi inte ens försöka. Kommunikation är det som får oss att röra oss mot våra visioner. Som ledare behöver man tänka extra mycket på att man visar vägen, att man är en förebild. Man måste visa att man lever efter visionen och värderingarna, och inte bara skrivit under dem på något papper. Det räcker inte att skicka ut ett nyhetsbrev en gång i veckan. En företagsledare som kommunicerar bra skapar trygghet, genom att vara tydlig och ärlig. 

”Alla på företaget är beslutsmässiga, då faller hierarkin till slut” 

Resultatet av kulturarbetet är ett Idnet där hierarkierna har suddats ut och en rund organisation har bildats.
– Vi är måna om att inte bygga in beslutsprocesser och hierarkier i organisationen, säger Peter. Vår värdering ”stronger together” är basen i allt vi gör, vi gör allt tillsammans, du står aldrig ensam i ett beslut. Då går det också väldigt snabbt att ta beslut, för du tar besluten med de som har den bästa kompetensen för beslutet, inte beroende på vem som har en titel eller position. Vi har byggt en kultur där vi ska vara trygga, både i ens eget ansvar och i ett gemensamt ansvar. Då vågar man prova nytt, man är inte rädd att göra fel. Det blir en positiv motor i det där, att man vågar prova. Misslyckas man så bokför vi det på erfarenhetskontot och utvecklas. 

Magnus Alm utvecklar skillnaden på ansvar och hierarki.
– Man måste skilja på de två sakerna. Det är inte så att alla här är utan ansvar. Tvärtom. Alla här tar ett större ansvar än vad man hade gjort i en traditionell hierarkisk organisation. Man kan inte skydda sig bakom sin chef, eller bakom instruktionen, för den kanske inte ens finns – varken chefen eller instruktionen. Det tar oss in på en annan värdering vi har: ”strive for excellence”. Alla ska vara ansvarsfulla, alla ska plocka upp bollar och få rullning på det. Det kräver mycket av alla. Det kräver att man vågar, och det inkluderar att ta ansvar.
– På Idnet är alla beslutsmässiga, säger Christina. Men det gäller att odla den kulturen och aktivt jobba med den. Det ska inte vara något man bara pratar om, utan om man skrapar på ytan så ska det finnas där under också. Vi jobbar fokuserat med det och det är det kanske inte så många företag som faktiskt gör. 

Madeleine Andrén menar att den företagsmodell som Idnet har byggt, den runda organisationen, inte bara är en kulturell insats, utan själva grunden för den snabba tillväxt som bolaget har upplevt de senaste åren.
– För att kunna växa riktigt snabbt och smärtfritt krävs det en rundare organisation, där folk känner att man får ta ansvar, där besluten ligger där de hör hemma och inte högst upp i någon topp någonstans. Har du ett organisationsschema och har tryckt upp det är det absolut. Då måste du rita om det varje gång du växer. Idnet har verkligen gjort det här kulturarbetet till sin livsnerv. De ser sitt fina ekonomiska resultat som ett resultat av personalarbetet de gör. De ligger långt fram i sin organisationskultur och hur de tänker. 

”Företagen som var med i Expedition Framåt under finanskrisen har haft övertag i 10 år” 

Resultatet talar för sig självt. Idnet har blivit certifierade som ett Great Place to Work fyra år i rad och dessutom utsetts till en av Sveriges 25 bästa arbetsplatser bland företag med 50-249 anställda. Under samma period har man utsetts till Gasellföretag. För Charlotta Johansson är det ännu ett kvitto på att Expedition Framåt är med och hjälper företag i regionen att växa.
– Om man tittar i våra system har vi hjälpt nästan 4.000 företag i Göteborgsregionen under åren. Och våra undersökningar bevisar att programmet har effekt för dem. Jag tycker att det är rätt intressant att titta på företagen vi hjälpte under 2007-08 och vad som hände efter finanskrisen. De som var med i Expedition Framåt behöll sin personal i större utsträckning och när det vände kunde de behålla sin konkurrenskraft och sitt övertag i tio år. Det ska bli spännande att se hur utvecklingen kommer att se ut för Expedition Framåt-företagen i spåren av pandemin. Idnet har byggt en stark kultur som varit en positiv kraft under det här året, som gjort det enklare att arbeta hemma till exempel, och företaget har vuxit lika starkt under 2020 som under de senaste åren.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.