Connect with us

Marknadsnyheter

Ericsson rapporterar första kvartalet 2024

Published

on

Första kvartalet i korthet – Driva bruttomarginalförbättring och kostnadseffektivitet

  • Försäljningen sjönk organiskt[1] med -14% jämfört med samma kvartal föregående år, på grund av en minskning med -19% inom Networks. Rapporterad försäljning minskade till SEK 53,3 (62,6) miljarder.
  • Bruttoresultatet exklusive omstruktureringskostnader minskade till SEK 22,8 (24,9) miljarder, när lägre försäljning delvis uppvägdes av förbättrad bruttomarginal. Rapporterat bruttoresultat var SEK 22,7 (24,2) miljarder.
  • Bruttomarginalen exklusive omstruktureringskostnader förbättrades till 42,7% (39,8%), med stöd av en konkurrenskraftig produktportfölj, kostnadsåtgärder, förbättrad kommersiell disciplin samt ökade patent- och licensintäkter. Rapporterad bruttomarginal var 42,5% (38,6%).
  • EBITA exklusive omstruktureringskostnader uppgick till SEK 5,1 (4,8) miljarder med en marginal på 9,6% (7,7%), vilket innefattade en engångsintäkt på SEK 1,9 miljarder. Rapporterad EBITA var SEK 4,9 (3,8) miljarder.
  • Periodens resultat var SEK 2,6 (1,6) miljarder. Vinst per aktie efter utspädning var SEK 0,77 (0,45).
  • Fritt kassaflöde före M&A var SEK 3,7 (-8,0) miljarder, vilket avspeglar förbättrad hantering av rörelsekapital.
  • Nettokassan 31 mars 2024 var SEK 10,8 miljarder, jämfört med SEK 7,8 miljarder 31 december 2023.
SEK miljarder Kv 1
2024
Kv 1
2023
Förändring
årsvis
Kv 4
2023
Förändring
kvartalsvis
Nettoomsättning 53,325 62,553 -15% 71,881 -26%
Försäljningstillväxt just. för jämf. enheter och valutaeffekter[2]  –  –  -14% –  – 
Bruttomarginal[2]  42,5% 38,6% –  39,8% – 
EBIT  4,100 3,046 35% 5,848 -30%
EBIT-marginal[2] 7,7% 4,9% –  8,1% – 
EBITA[2]  4,893 3,848 27% 6,694 -27%
EBITA-marginal[2]  9,2% 6,2% –  9,3% – 
Periodens resultat  2,613 1,575 66% 3,409 -23%
Vinst per aktie efter utspädning, SEK  0,77 0,45 71% 1,02 -25%
Finansiella mått exklusive omstruktureringskostnader[2]
Bruttomarginal exklusive omstruktureringskostnader  42,7% 39,8% –  41,1% – 
EBIT exklusive omstruktureringskostnader  4,305 4,026 7% 7,368 -42%
EBIT-marginal exklusive omstruktureringskostnader  8,1% 6,4% –  10,3% – 
EBITA exklusive omstruktureringskostnader  5,098 4,828 6% 8,214 -38%
EBITA-marginal exklusive omstruktureringskostnader  9,6% 7,7% –  11,4% – 
Fritt kassaflöde före M&A  3,671 -8,016 –  12,464 -71%
Nettokassa vid periodens slut  10,805 13,573 -20% 7,832 38%

[1] Försäljning justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter
[2] Finansiella icke-IFRS-mått stäms av i slutet av denna rapport mot närmaste avstämningsbara poster i de finansiella rapporterna

Kommentar från Börje Ekholm, koncernchef och VD:

Under första kvartalet fortsatte vi genomförandet av vår strategi att stärka vårt ledarskap inom mobilnät, driva en fokuserad expansion på företagsmarknaden och fortsätta den kulturella omvandlingen. Vi behöll vår ledande marknadsposition, men som förväntat var våra kunder fortsatt försiktiga med sina investeringar. I denna utmanande marknadssituation levererade vi signifikant förbättrade bruttomarginaler. Detta bekräftar våra lösningars konkurrenskraft, vår kommersiella disciplin och effekten av våra kostnadsåtgärder.

Vi kommer att fortsätta att proaktivt optimera verksamheten, bland annat med strategiska kostnadsbesparingsåtgärder, för att säkerställa att Ericsson är i bästa möjliga position för att öka värdet för aktieägarna.

Första kvartalet – marknadsmotvind och fokus på genomförande

Medan organisk försäljning[1] minskade med -14%, nådde vi en bruttomarginal[2] på 42,7%, genererade en EBITA[3] på SEK 5,1 miljarder och en EBITA-marginal[3] på 9,6%.

Försäljningen[1] inom Networks sjönk organiskt med -19% jämfört med samma kvartal föregående år eftersom våra kunder var fortsatt försiktiga med sina investeringar. Trots detta genererade vi en stark bruttomarginal[2] på 44,3% – ett bevis på vårt teknikledarskap, vår konkurrenskraftiga produktportfölj och de strategiska åtgärder vi vidtar, bland annat gällande kostnader.

Inom Cloud Software and Services fortsatte vi att genomföra vår strategi att stärka leveransresultat och kommersiell disciplin. Vi levererade en bruttomarginal[2] på 37,4%, och för femte kvartalet i följd förbättrades EBITA-marginalen[2] jämfört med föregående år. EBITA-marginalen[2] rullande fyra kvartal var 3,0%.

Inom Enterprise ökade försäljningen organiskt, men sjönk inom Global Communications Platform påverkad av förlust av ett kundkontrakt med låg marginal under fjärde kvartalet och vårt beslut att minska verksamheten i några länder. Påverkan från dessa faktorer förväntas kvarstå under året. Vi fortsätter att fokusera på att utnyttja den nuvarande verksamheten som stöd för utbyggnad av vår Global Network Platform för nät-API:er.

Våra patent- och licensintäkter fortsätter att öka, med ett nytt patent- och licensavtal inom 5G med en telefontillverkare. Vi är övertygade om att kunna åstadkomma ytterligare tillväxt inom patent- och licensintäkter, med ytterligare nya 5G-avtal och genom att expandera till fler licensieringsområden. Tidpunkterna för kontrakt kommer att variera, eftersom vi försöker optimera värdet på nya avtal.

Vi levererade SEK 3,7 miljarder i fritt kassaflöde[4] under första kvartalet, och drog nytta av operativa förbättringar och lägre rörelsekapital när vi slutförde en intensiv 5G-utbyggnadsfas i Indien.

Vi annonserade ytterligare åtgärder för att förbättra vår kostnadseffektivitet och strömlinjeforma vår verksamhet, inklusive personalneddragningar. Detta är en nödvändig åtgärd för att positionera bolaget för framgång på längre sikt.

I mars certifierade vår oberoende monitor regelefterlevnadsprogrammet. Detta är ett viktigt steg för att slutföra vårt plea agreement. Vårt fokus på företagskultur och integritet kvarstår.

Genomföra vår strategi

Vår strategi syftar till att bygga ett starkare och mer lönsamt Ericsson på lång sikt, med en vision om att fånga upp nästa stora våg av nätinnovation med en betydande plattformsverksamhet.

På Mobile World Congress i Barcelona visade vi upp branschledande hårdvaru- och mjukvarulösningar som krävs för att bygga de programmerbara nät med höga prestanda som behövs för att digitalisera samhället. Vår bransch är i ett skifte från en vertikalt integrerad arkitektur till en horisontell och molnbaserad nätarkitektur – och Ericsson leder denna utveckling.

Vi tog också viktiga steg i vår strategi för att bygga Global Network Platform för nät-API:er, och annonserade tre nyckelpartnerskap med Verizon, AT&T och Amazon Web Services samt ett avtal gällande kommunikations-API:er med KDDI. Att exponera nätfunktioner via API:er kommer att främja skapande av nya, differentierade tjänster, och kommer att vara avgörande under nästa steg i digitaliseringen av företag och samhälle.

Vi blickar framåt

Vi förväntar oss en fortsatt krympande RAN-marknad, åtminstone fram till slutet av innevarande år, i och med att kunderna fortsätter att vara försiktiga med investeringar och att investeringstakten i Indien fortsätter att återgå till normala nivåer. Dell’Oro uppskattar att den globala marknaden för radioaccessnät (RAN) minskar med -4% under 2024, vilket kan visa sig vara optimistiskt.

Om nuvarande trender består, förväntar vi oss att vår försäljning kommer att stabiliseras under andra halvåret, positivt påverkad av de senast vunna kontrakten och en återgång till normala lagernivåer för kunder i Nordamerika. Under andra kvartalet förväntar vi oss att bruttomarginalen exklusive omstruktureringskostnader inom Networks kommer att ligga i intervallet 42-44%. Under andra halvåret bör vår marginal gynnas av förbättrad affärsmix. Vi fortsätter också att vara starkt fokuserade på att leverera starkare kassaflöde baserat på vår verksamhetsdisciplin.

Vår strategi för företagsmarknaden syftar till att utnyttja nätkapacitet för att öka telekombranschens intäktstillväxt till en högre nivå än den som enbart ökande trafik kan leverera. Vi skapar nya, differentierade produkter och tjänster, och stöder våra kunder i denna omvandling. Detta kommer i sin tur att stödja branschens investeringsnivåer på längre sikt, vilka vi fortfarande anser vara ohållbart låga.

Även om dynamiken är utmanande på kort sikt, kvarstår våra långsiktiga mål, och vi fortsätter att ha fokus på att öka värdet för aktieägarna.

Börje Ekholm

Koncernchef och VD

[1]Försäljning justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter.
[2]Exklusive omstruktureringskostnader.
[3]Exklusive omstruktureringskostnader. Innefattar en engångsintäkt på SEK 1,9 miljarder som redovisas i segmentet Other.
[4]Före M&A.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt www.ericsson.com/investors

Videokonferens för analytiker, investerare och journalister

Koncernchef och VD Börje Ekholm och finanschef Lars Sandström kommenterar rapporten och svarar på frågor på en videokonferens som börjar kl. 09:00 CEST.

Anslut till videokonferensen här, eller gå till www.ericsson.com/investors

För att ställa en fråga, använd denna länk.

Videokonferensen kommer finnas tillgänglig efter eventet på https://www.ericsson.com/investors.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA GÄRNA

Kontaktperson

Daniel Morris, chef Investerarrelationer
Phone: +44 7386657217
E-mail: investor.relations@ericsson.com

Ytterligare kontakter

Stella Medlicott, Marknads- och Kommunikationsdirektör
Telefon: +46 730 95 65 39
E-post: media.relations@ericsson.com

Investerare

Lena Häggblom, Investerarrelationer
Telefon: +46 72 593 27 78
E-post:  lena.haggblom@ericsson.com

Alan Ganson, Investerarrelationer
Telefon: +46 70 267 27 30
E-post:
alan.ganson@ericsson.com

Media

Ralf Bagner, presschef
Telefon: +46 76 128 47 89
E-post:
ralf.bagner@ericsson.com

Media relations
Telefon: +46 10-719 69 92
E-post: media.relations@ericsson.com

Denna information är sådan som Telefonaktiebolaget LM Ericsson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 april 2024 kl. 07:00 CEST.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.