Connect with us

Marknadsnyheter

Exportföretagens sysselsättningsplaner mattas av

Published

on

Mindre än vartannat stort svenskt exportföretag, 46 procent, räknar med att öka antalet anställda i Sverige under det närmaste året, visar Exportkreditbarometern från Svensk Exportkredit (SEK). Det är en minskning jämfört med höstens höga nivå. Samtidigt är det rekordlåga 2 procent som räknar med att säga upp personal.

– Även om vi ser en dämpad ökningstakt i exportföretagens sysselsättningsplaner sker den från en mycket hög nivå. Rekrytering går normalt hand-i-hand med orderingång. Nu när företagen ser en avmattad orderingång anpassar de personalstyrkan därefter, säger Magnus Montan, vd på Svensk Exportkredit.

Mindre än vartannat stort svenskt exportföretag räknar med att öka antalet anställda i Sverige under det kommande året, visar Exportkreditbarometern. Det är en minskning jämfört med höstens rekordhöga notering på 55 procent. Samtidigt tror rekordlåga 2 procent att personalstyrkan i Sverige kommer att minska de närmsta 12 månaderna.

– De dämpade sysselsättningsplanerna beror inte bara på lägre orderingång. Brist på personal, kompetens och en orolig omvärld har också en bromsande effekt för företagens framtidsplaner. Exportföretagens sysselsättningsplaner får stor effekt för såväl tillväxten som jobben eftersom 1,5 miljoner svenskar arbetar i exportsektorn, menar Magnus Montan.

Huruvida fler företag väljer att flytta hem produktionen har aktualiserats i och med pandemin och de utmaningar som följt med komponentbrist, fraktproblem och snabbare beslutsprocesser.

­– Pandemin liksom kriget i Ukraina bidrar till ökad regionalisering. Vi ser att företag ökar antalet underleverantörer och ökar sina lager för att minska sårbarheten i leverantörskedjor, säger Magnus Montan, vd på Svensk Exportkredit.

Ökningstakten av antalet anställda utomlands väntas också avta, men inte i lika hög omfattning som i Sverige. Vart tredje svenskt exportföretag, 34 procent, räknar med att anställa fler personer utomlands, medan endast 2 procent räknar med att minska antalet anställda utomlands.

Om Exportkreditbarometern
Exportkreditbarometern har genomförts sedan 2013 och vänder sig till exportföretag med en omsättning på minst 25 miljoner kronor. 200 exportföretag har svarat på undersökningen som genomfördes under perioden 4 april–5 maj 2022. Vårens fullständiga rapport presenteras den 1 juni.

Frågan som ställdes var: Väntas antalet anställda i Sverige under de kommande 12 månaderna ha:
Ökat                                      46 procent (55 procent i höstens mätning)
Oförändrad                           52 procent (42 procent)
Minskat                                   2 procent (3 procent)

Frågan som ställdes var: Väntas antalet anställda utomlands under de kommande 12 månaderna ha:
Ökat                                      34 procent (37 procent i höstens mätning)
Oförändrad                           64 procent (60 procent)
Minskat                                   2 procent (3 procent)

Kontaktinformation
Catharina Henriksson
Ansvarig för Exportkreditbarometern
catharina.henriksson@sek.se
Mob: 0766-77 59 09

Om Svensk Exportkredit
Svensk Exportkredit (SEK) är ett statligt bolag som finansierar exportföretag, deras underleverantörer och utländska köpare av svenska varor och tjänster. Finansiering från SEK ger företagen möjlighet att växa och bidrar till jobb och tillväxt i Sverige. SEK kan även bidra till industrins omställning för att minska sin klimatpåverkan i Sverige.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut vid Camurus årsstämma 2024

Published

on

By

Lund — 8 maj 2024 — Camurus AB:s (CAMX) årsstämma 2024 avhölls idag onsdagen den 8 maj på Elite Hotel Ideon i Lund.

Årsstämman fastställde framlagda resultat- och balansräkningar liksom styrelsens framlagda ersättningsrapport samt beviljade ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören. Därutöver fattades följande huvudsakliga beslut.

Val av styrelseledamöter och revisor
Till styrelseledamöter omvaldes Per Olof Wallström, Hege Hellstrøm, Jakob Lindberg, Stefan Persson, Erika Söderberg Johnsson och Fredrik Tiberg. Till styrelsens ordförande omvaldes Per Olof Wallström. Som revisor omvaldes revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB med huvudansvarig revisor Johan Rönnbäck.

Arvode
Arvode till styrelsen, inklusive utskottsarvode, beslutades utgå med totalt 2 505 000 kronor. Ersättning ska utgå med 800 000 kronor till ordföranden och 335 000 kronor till envar av övriga bolagsstämmovalda ledamöter som inte är anställda i bolaget. Som ersättning för utskottsarbete beslutades att ordföranden för revisionsutskottet ska erhålla 150 000 kronor och övriga ledamöter av revisionsutskottet ska erhålla 70 000 kronor vardera samt att ordföranden för ersättningsutskottet ska erhålla 50 000 kronor och övriga ledamöter av ersättningsutskottet ska erhålla 25 000 kronor vardera.

Disposition av bolagets resultat
Den av styrelsen föreslagna dispositionen av bolagets resultat godkändes av stämman, innebärande att ingen utdelning skulle lämnas samt att de medel som står till moderbolagets förfogande om sammanlagt 1 386,5 MSEK skulle balanseras i ny räkning.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier och/eller konvertibler
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av så många aktier och/eller konvertibler som motsvarar högst 20 procent av bolagets aktiekapital vid den tidpunkt bemyndigandet utnyttjas för första gången. Bemyndigandet får utnyttjas vid ett eller flera tillfällen, dock längst intill årsstämman 2025. Emission får ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och mot kontant betalning, kvittning eller apport.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av bolagets egna aktier
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om förvärv och överlåtelse av bolagets egna aktier. Förvärv får ske på Nasdaq Stockholm, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, av högst två (2) procent av samtliga aktier i bolaget, exklusive bolagets innehav av egna aktier för att säkerställa bolagets åtaganden i prestationsaktieprogram 2024/2027, till ett pris per aktie inom det vid var tid registrerade börskursintervallet. Överlåtelse får under samma tid ske av högst så många aktier som bolaget innehar vid tidpunkten för överlåtelse.

Beslut om införande av prestationsaktieprogram 2024/2027
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om införande av ett prestationsaktieprogram samt leveransåtgärder i anledning därav i form av beslut om ändring av bolagsordningen, beslut om en riktad emission av högst 240 000 inlösen- och omvandlingsbara C-aktier, bemyndigande för styrelsen att besluta om återköp av samtliga emitterade C-aktier och beslut om överlåtelse av högst 185 000 egna stamaktier till deltagarna i programmet.

Prestationsaktieprogrammet omfattar samtliga anställda i Camurus-koncernen, cirka 250 personer. Prestationsaktieprogrammet innefattar en möjlighet att efter en treårig intjänandeperiod erhålla vederlagsfri tilldelning av prestationsaktier, förutsatt uppfyllande av vissa prestationsmål. Målen är kopplade till absolut sammanlagd ökning av TSR mellan årsstämman 2024 och årsstämman 2027, Camurus omsättningstillväxt, där omsättningen (enligt redovisningen) för räkenskapsåret 2023 jämförs med omsättningen (enligt redovisningen) för räkenskapsåret 2026, och (c) bolagets pipeline-utveckling under räkenskapsåren 2024‑2026.

Den maximala utspädningseffekten av programmet är cirka 0,42 procent av aktierna och rösterna i bolaget.

Beslut om godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner som emitterats inom ESOP2021/2024
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsen förslag, att godkänna att Camurus Development AB, direkt eller indirekt, tillåts överlåta 150 000 oanvända teckningsoptioner som emitterats inom ramen för ESOP2021/2024 eller på annat sätt förfoga över dessa teckningsoptioner för att säkerställa Camurus kostnader med anledning av ESOP2021/2024.

För vidare information
Fredrik Tiberg, vd och koncernchef
Tel. 046 286 46 92

fredrik.tiberg@camurus.com 

Om Camurus
Camurus är ett svenskt forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på utveckling och marknadsföring av differentierade och innovativa läkemedel för behandling av svåra och kroniska sjukdomar. Produkterna baseras på den unika formuleringsteknologin FluidCrystal® samt en omfattande expertis inom alla faser av läkemedelsutveckling. Den kliniska forskningsportföljen innehåller produkter för behandling av beroende, smärta, cancer och endokrina sjukdomar. Utvecklingen sker i egen regi och i partnerskap med internationella läkemedelsbolag. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”CAMX”. För mer information, se www.camurus.com.

Informationen lämnades för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 19.00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SolidX meddelar att fusionen med Time People Group avbryts

Published

on

By

SolidX AB (”SolidX”) och Time People Group AB (publ) (”TPG”) offentliggjorde den 4 mars 2024 att bolagen ingått en avsiktsförklaring med avsikten att gå samman genom en fusion (”Avsiktsförklaringen”). Med anledning av strategiska överväganden har SolidX och TPG gemensamtbeslutat att avbryta den planerade fusionen.

SolidX och TPG (tillsammans ”Bolagen”) ingick den 4 mars 2024 en avsiktsförklaring för att tydliggöra Bolagens avsikt beträffande ett samgående av SolidX och TPG. Samgåendet planerades att genomföras genom en aktiebolagsrättslig fusion (”Fusionen”). Med anledning av strategiska överväganden har Bolagen konstaterat att Fusionen inte är lämplig i nuläget, varför Bolagen gemensamt har beslutat att avbryta Fusionen. Den avbrutna Fusionen innebär emellertid inte ett hinder mot att det i framtiden kan föreligga förutsättningar för ett samgående mellan SolidX och TPG.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB har varit finansiell rådgivare i samband med Fusionen. Wigge har varit legal rådgivare i samband med Fusionen.

För mer information, vänligen kontakta:

Filip Alexanderson, Koncern-VD filip.a@solidx.se

+46 70 621 53 27

Denna information är sådan information somSolidX ABär skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8e maj 202kl. 19.00 CET.

Om SolidX

SolidX AB är ett konsultbolag, bildat 2001, med fokus på IT och digitalisering och verkar som kompetens- och resursförstärkning hos SolidX kunder. SolidX ingår i en koncern och har i dagsläget fem dotterbolag, SolidX Care, SolidX ApS och Sekel AB, Utvecklarbolaget Stockholm AB samt Utvecklarbolaget Backend Stockholm AB. Genom att erbjuda sina konsulter mer fördelaktigavillkor än andra konkurrerande konsultbolag, har SolidX skapat en verksamhet som omfattas av en stadig tillväxttakt, låg personalomsättning och en bred kundbas. SolidX koncept och vision innefattar att vara den bästa arbetsgivaren och det självklara valet för konsulter. Detta innebär att vara en nytänkande arbetsgivare som ger mer åt den enskilda konsulten, med utgångspunkt i konsulternas egna önskemål och idéer. Visionen är att erbjuda konsulterna obegränsad kompetensutveckling, frihet och flexibilitet, en attraktiv lönemodell och full transparens.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SolidX meddelar att fusionen med Time People Group avbryts

Published

on

By

SolidX AB (”SolidX”) och Time People Group AB (publ) (”TPG”) offentliggjorde den 4 mars 2024 att bolagen ingått en avsiktsförklaring med avsikten att gå samman genom en fusion (”Avsiktsförklaringen”). Med anledning av strategiska överväganden har SolidX och TPG gemensamtbeslutat att avbryta den planerade fusionen.

SolidX och TPG (tillsammans ”Bolagen”) ingick den 4 mars 2024 en avsiktsförklaring för att tydliggöra Bolagens avsikt beträffande ett samgående av SolidX och TPG. Samgåendet planerades att genomföras genom en aktiebolagsrättslig fusion (”Fusionen”). Med anledning av strategiska överväganden har Bolagen konstaterat att Fusionen inte är lämplig i nuläget, varför Bolagen gemensamt har beslutat att avbryta Fusionen. Den avbrutna Fusionen innebär emellertid inte ett hinder mot att det i framtiden kan föreligga förutsättningar för ett samgående mellan SolidX och TPG.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB har varit finansiell rådgivare i samband med Fusionen. Wigge har varit legal rådgivare i samband med Fusionen.

För mer information, vänligen kontakta:

Filip Alexanderson, Koncern-VD filip.a@solidx.se

+46 70 621 53 27

Denna information är sådan information somSolidX ABär skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8e maj 202kl. 19.00 CET.

Om SolidX

SolidX AB är ett konsultbolag, bildat 2001, med fokus på IT och digitalisering och verkar som kompetens- och resursförstärkning hos SolidX kunder. SolidX ingår i en koncern och har i dagsläget fem dotterbolag, SolidX Care, SolidX ApS och Sekel AB, Utvecklarbolaget Stockholm AB samt Utvecklarbolaget Backend Stockholm AB. Genom att erbjuda sina konsulter mer fördelaktigavillkor än andra konkurrerande konsultbolag, har SolidX skapat en verksamhet som omfattas av en stadig tillväxttakt, låg personalomsättning och en bred kundbas. SolidX koncept och vision innefattar att vara den bästa arbetsgivaren och det självklara valet för konsulter. Detta innebär att vara en nytänkande arbetsgivare som ger mer åt den enskilda konsulten, med utgångspunkt i konsulternas egna önskemål och idéer. Visionen är att erbjuda konsulterna obegränsad kompetensutveckling, frihet och flexibilitet, en attraktiv lönemodell och full transparens.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.