Marknadsnyheter
Extern granskning och åtgärdsplan för stärkt informationssäkerhet efter tidigare incident vid 1177 Vårdguiden
I februari 2019 framkom att inspelningar av vissa samtal till 1177 Vårdguidens sjukvårdsrådgivning på telefon varit åtkomliga för obehöriga. Såväl Region Stockholm som uppdragsgivare och MedHelp AB som vårdgivare har därefter vidtagit en rad åtgärder för att säkerställa att liknande risker för patientens integritet inte ska kunna uppstå igen. För att skapa en så bred genomlysning av händelsen som möjligt gav Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Anna Starbrink uppdrag till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen att beställa en extern granskning, utöver de granskningar som redan görs av beställaren, vårdgivaren, Polisen och ansvariga tillsynsmyndigheter.
Målsättningen med den externa granskningen, som utförts av KPMG, var att ta fram underlag för att förbättra rutinerna för informationssäkerhet hos både Region Stockholm och MedHelp genom att undersöka om MedHelp levt upp till avtalskraven, om avtalskraven var rätt ställda och om Region Stockholms uppföljning var relevant och ändamålsenlig. Granskningen, som genomfördes under maj-juni 2019 är nu färdigställd.
– Det är oerhört viktigt att en allvarlig incident som denna utreds grundligt, och den externa granskningen ger oss tydliga redskap för hur Region Stockholm ytterligare kan stärka det helt centrala arbetet med informationssäkerhet. Tydligare krav i vårdavtalen, en stärkt uppföljning och ökad kompetens samt en kraftfull åtgärdsplan är exempel på detta. Vi behöver ständigt arbeta för att stärka skyddet av känslig information för att upprätthålla förtroendet för samhällsviktiga tjänster. Vi ser dock att förtroendet för 1177 Vårdguiden är fortsatt högt, och alla som söker vård via tjänsten kan vara trygga i att deras information är säkrad, säger Daniel Forslund (L) ordförande i Regionstyrelsens Innovations- och utvecklingsutskott.
Den externa granskningen visar på att både vårdgivaren och Hälso-och sjukvårdsförvaltningen behöver arbeta med att förbättra det systematiska informationssäkerhetsarbetet. Förvaltningen kommer att upprätta en åtgärdsplan tillsammans med vårdgivaren MedHelp för att åtgärda de brister som granskningen identifierat. Åtgärdsplanen kommer att följas upp månatligen. Åtgärder som redan pågår är:
- Framtagandet av en modell för att följa upp vårdgivares efterlevnad av gällande regelverk avseende informationssäkerhet.
- Översyn av avtalsprocess och avtal med privata vårdgivare för att säkerställa rätt informationssäkerhetskrav.
- Utbildning i informationssäkerhet inom förvaltningen.
Utifrån den externa granskningen ska bl.a. följande nya åtgärder vidtas:
- Påskynda förvaltningens pågående arbete med att införa ett komplett ledningssystem för informationssäkerhet (LIS).
- Kategorisera och riskbedöma leverantörer/vårdgivare ur informationssäkerhetssynpunkt.
- Förtydliga skrivningarna i vårdavtalen (allmänna villkor) avseende informationssäkerhet.
- Utveckla kompetensen inom förvaltningen för att följa upp informationssäkerhetskraven i vårdavtalen.
- Utreda förutsättningar för att inkludera innehav av komplett ledningssystem för informationssäkerhet (LIS) som ett kvalificeringskrav i upphandlingsprocessen.
- Etablera enhetliga rutiner för godkännande av underleverantörer.
- Utreda förutsättningarna att certifiera förvaltningen enligt ISO 27001.
Elin Frisk
Pressekreterare
08-737 25 29
elin.frisk@sll.se
Vi är Liberalerna i Stockholms län, och Region Stockholm. För en modern hälso- och sjukvård med större frihet för patienterna. För en modern kollektivtrafik, trygg och attraktiv för fler resenärer. För en modern region för alla stockholmare, med digital tillgänglighet, möjligheter till god hälsa, arbete och ett rikt kulturliv.
För en frihet, värd att försvara.
Pressbild Daniel Forslund finns här https://news.cision.com/se/liberalerna-i-stockholms-lan/i/mf170915-1p0a6927,m17909
Följ liberala nyheter i Stockholms län:
news.cision.com/se/liberalerna-i-stockholms-lan
www.stockholmsbloggen.se
stockholm.liberalerna.se
Marknadsnyheter
En elektriker invald i LO:s ledning
Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.
”Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.
”Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.
Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.”
Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.
Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se
Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se
Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten
Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.
Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.
Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.
Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.
– Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.
Konsert |
Uppladdad data/abonnent |
Nedladdad data/abonnent |
Total mängd använd data/abonnent |
Gårdagens konsert |
80 MB |
110 MB |
190 MB |
Beyoncé 11 maj 2023 |
54 MB |
95 MB |
150 MB |
Final Mello 9 mars 2024 |
45 MB |
82 MB |
125 MB |
Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert
Mest använda appar för att dela data tex video och bilder |
Mest använda appar för ta emot data |
iCloud, 12,91% |
Snapchat, 19,16% |
Snapchat, 12,41% |
Instagram, 17,31% |
Facebook, 5,58% |
TikTok, 9,74% |
Instagram, 3,69% |
Facebook, 9,09% |
Whatsapp, 1,9% |
iCloud, 8,01% |
Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)
Land |
Andel av utländska besökare |
Andel av alla besökare |
USA |
34,4% |
8,4% |
Danmark |
10,1% |
2,5% |
Finland |
8,7% |
2,1% |
Norge |
8,1% |
2,0% |
Storbritannien |
6,9% |
1,7% |
Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.
För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com
Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media
Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.
Marknadsnyheter
Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g
Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.
Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.
Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.
Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.
Coop beklagar det inträffade.
För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.
Taggar:
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients