Connect with us

Marknadsnyheter

EY har utsett världens främsta entreprenör

Published

on

Under gårdagskvällen utsågs sydkoreanen JunJin SEO till EY World Entrepreneur Of The Year 2021. JungJin, från Celltrion Group, är den förste vinnaren någonsin från Sydkorea. David Modig, Modig Machine Tool AB, representerade Sverige och slutade på en delad andraplats, tillsammans med övriga finalister.

EY World Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer och nationella vinnare hela världen tävlar om utmärkelsen. I en livesändning under torsdagskvällen utsågs JungJin SEO, Celltrion Group, till världens främsta entreprenör.

– Jag är hedrad över att nu vara med i den prestigefyllda gruppen av EY World Entrepreneur Of The Year-vinnare. Jag tänker använda den här fantastiska plattformen till att fortsätta göra världen till en bättre plats för kommande generationer, kommenterar JungJin SEO, vinnare av EY World Entrepreneur Of The Year 2021.

Efter en omfattande och djupgående process utsåg en oberoende internationell jury JungJin SEO till vinnare av årets tävling.

David Modig delad tvåa
EY Entrepreneur Of The Year genomförs varje år på regional, nationell och internationell nivå. David Modig från Modig Machine Tool AB vann tidigare i våras den nationella finalen, och i världsfinalen slutade han på en delad andraplats tillsammans med de övriga finalisterna.

– Jag är oerhört imponerad av det driv och yrkeskunnande David visat upp. Därtill är han en stor inspiration för alla unga entreprenörer där ute, och dessutom världsledande inom sitt gebit. Det räckte tyvärr inte hela vägen i världsfinalen, men jag vill ändå avsluta med ett stort, stort grattis och lycka till, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige.

Mer information om utmärkelsen: ey.com/weoy

För mer information, vänligen kontakta:
Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com 
Oscar Forsman, PR-chef, EY i Sverige, 076-6332695, oscar.forsman@se.ey.com 

Om EY Entrepreneur Of The Year

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott samt kategoripriset Bästa internationella tillväxt.

Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungsund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.
www.ey.com/sv_se/eoy

Om EY

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alla barn har rätt till näringsrik mat

Published

on

By

GroGro lanserar nu en tredje havregröt, denna gång med persika, äpple, torkad aprikos, kokosmjölk och kanel.

Gröt är våra mest populära produkter och både föräldrar och barn uppskattar variation på smaker och ingredienser. En krämig smakbomb, som har blivit den nya favoriten hos dem som har smakat. Självklart ekologisk och utan mjölk och gluten, berättar Malin Bruset grundaren av GroGro.

GroGro är en ledande aktör inom ekologisk barnmat och har på kort tid expanderat från Norge till Sverige med imponerande tillväxt och stark efterfrågan. Företaget har som mål att förändra framtiden för barnmat genom att erbjuda högkvalitativ, färsk och ekologisk mat.

– Det var när jag själv fick barn som jag märkte hur litet utbudet av god, smakrik och riktigt bra barnmat det fanns. Jag vill genom GroGro erbjuda alla föräldrar och såklart barn, ett gott, ekologiskt alternativ till hemlagad mat, säger Malin Bruset.

Att introducera barn till måltider är inte bara en fråga om näring, det är en resa som engagerar alla sinnen och formar deras framtidiga relation med mat. Det är den centrala tanken bakom vår nya förståelse för barns matupplevelser och dess koppling till hälsa.

Mat för vuxna är socialt, njutbart och engagerar alla sinnen. För barn är det inte annorlunda. Redan från första smaken bör de få möjligheten att utforska mat genom alla sina fem sinnen, inklusive känseln. Tyvärr erbjuder dagens marknad ofta produkter som är kraftigt värmebehandlade, vilket tar bort doft, färg, smak och ljud – avgörande element för barn mitt i sin utvecklingsfas.

Barnets tarmflora är nyckeln till deras långsiktiga hälsa. Från födelsekanalen till amning och introduktionen av fast föda, varje steg formar deras mikrobiota. Naturligt fiberrik mat, som grönsaker, frukt och bär, är avgörande för att upprätthålla en mångfaldig och stark tarmflora som främjar hälsa och förebygger sjukdomar.

Barns smakutveckling börjar redan innan födseln och fortsätter genom amning och introduktion av fast föda. Att introducera olika smaker tidigt är viktigt för att främja en varierad kost. Föräldrar uppmanas att ha tålamod under barnets neofobi-fas, en naturlig rädsla för nya smaker, och fortsätta erbjuda varierad mat för att bygga upp en mångsidig smakrepertoar.

– Målet med GroGro är att kunna erbjuda barn utsökt mat, full av näring för att hjälpa dem att växa och gro. Detta utan att beröva dem matglädjen och en mångsidig smakutveckling. Det är något vi tycker att alla barn förtjänar! Fortsätter Malin.

I dagens moderna samhälle, där målet är en varierad kost, är det avgörande att erbjuda barnet smaker utöver det söta och värmebehandlad mat. Smakträning med naturliga råvaror är nyckeln till att forma hälsosamma matvanor för livet.

Priset för den färska gröten är 29,90 kr och den kommer att säljas i utvalda butiker till att börja med.

För ytterligare information och produktprover, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Skatteåterbäring 2024: De flesta sparar pengarna

Published

on

By

Svenskarna får i år ta del av en extra stor skatteåterbäring, tack vare högre räntekostnader som resulterade i högre ränteavdrag. I år kommer 34 miljarder kronor återbetalas till 3,3 miljoner skattebetalare. Det extra tillskottet kommer primärt gå till sparande. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.

Undersökningen finns bifogad*

Enligt en undersökning av Länsförsäkringar, genomförd av Infostat, planerar 4 av 10 att spara pengarna som de får tillbaka på skatten i år.

– Det är på många sätt ett klokt val att fylla på sparandet och den ekonomiska buffert som är till för oväntade händelser. Vi kan se att många har tagit pengar från sparbössan och i vissa fall dragit ner på sparbeloppen, för att hantera de höga kostnaderna. Och då är det rimligt att lägga undan lite pengar nu när tillfälle ges, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Den grupp där flest anger att de kommer spara pengarna från skatteåterbäringen är de som uppger att de har en mycket god ekonomi (48 procent). De som har en mycket dålig ekonomi kommer däremot i mindre utsträckning spara pengarna och i stället, i större utsträckning, lägga pengarna på att unna sig eller familjen något extra eller på andra saker.

– Många har genomlevt en jobbig period och om bufferten är på plats kan det vara trevligt att unna sig något roligt, som en resa eller något extra för familjen. Samtidigt är det många som sannolikt kommer lägga pengarna på hushållsutgifter som fortsatt ligger på höga nivåer, säger Stefan Westerberg, och fortsätter.

– I den mån man varit tvungen att ta ett privatlån under de senaste två åren kan det vara bra att använda skatteåterbäringen till att betala av lånen. Räntorna på lån utan säkerhet är ofta höga och kan därför bli kostsamma i långa loppet.

Undersökningen visar också att många väljer att lägga pengarna på semesterkassan. Särskilt svenskar mellan 30 – 49 år uppger att de helst vill resa eller semestra för pengarna.

När kommer skatteåterbäringen?
De som godkände deklarationen digitalt, utan ändringar, senast den 3 april fick pengarna utbetalade någon gång mellan den 9 och 12 april.

De som lämnade in deklarationen senast den 2 maj får skatteåterbäringen mellan den 4 och 7 juni.

Det man i första hand gör med pengarna från skatteåterbäringen

1. Spara: 39 procent

2. Lägga i semesterkassan: 17 procent

3. Unna mig/familjen något extra: 13 procent

4. Jag brukar inte få skatteåterbäring: 9 procent

5. Annat: 5 procent

6. Vet ej: 4 procent

Om undersökningen

Undersökning genomförd av Infostat. Datainsamlingen har gjorts med hjälp av en slumpmässigt rekryterad webbpanel med 1 500 svarande. Urvalet har kvoterats med avseende på kön, ålder och geografi. Resultatet har därefter vägts på kön, ålder, utbildning och politiskt parti för att korrigera för eventuella kvarvarande skevheter i urvalet. Fältperiod: 11 mars till 20 mars 2024.

För ytterligare information kontakta:
Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 968 30 44. Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se

Lena Bivner, pressansvarig, Länsförsäkringar. Tel. 08 – 588 40 000. lena.bivner@lansforsakringar.se

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08–588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Skanska utsedd till klimatledare i Europa av Financial Times

Published

on

By

Skanska har för tredje året i rad utsetts till ”Klimatledare i Europa” i en prestigefylld ranking sammanställd av Financial Times och datainsiktsföretaget Statista.

Skanskas VD Anders Danielsson säger att erkännandet av Skanska som en europeisk ledare inom klimat är ett bevis på att bolaget är på rätt väg.

– Detta är ett erkännande av hur vi skapar och implementerar transformativa klimatlösningar, driver vår verksamhet framåt och ger våra kunder möjlighet att lyckas med att uppnå sina hållbarhetsmål, säger han.

– Vi gör detta genom att leverera lösningar som bidrar till minskade koldioxidutsläpp, är cirkulära, smarta samt hållbara. Vårt mål är att nå klimatneutralitet i hela värdekedjan senast 2045. Att skala upp dessa lösningar kommer att vara avgörande för övergången av vår bransch och den byggda miljön.

Lena Hök, EVP Hållbarhet och Innovation, lägger till:

– Våra fokusområden är material, energi och smart design som driver effektivitet. Inom dessa områden ser vi stor potential när vi är involverade i de tidiga faserna av ett projekt och kan påverka design och planering. Genom att använda vårt team av globala hållbarhetsexperter samt smarta system är det möjligt att väsentligt öka resurs- och energieffektiviteten i både bygg- och driftsfaserna.

– Vi förväntar oss att efterfrågan på hållbara och klimatsmarta lösningar och produkter för den byggda miljön kommer att fortsätta öka. Vi ser också möjligheter i att främja vår digitala omvandling. Framåt har generativ AI och maskininlärning potential att göra stora mängder data tillgängliga för förbättrat beslutsfattande och ökad effektivitet, säger Lena Hök, EVP Hållbarhet och Innovation.

Skanska rapporterar årligen koldioxidutsläpp i sin års- och hållbarhetsrapport samt nyckeltal i kvartalsrapporten.

Klimatledarlistan i år innehåller 600 företag, vilket är en fördubbling av de 300 företag som inkluderades när listan introducerades första gången 2021. Dessa företag valdes ut från en ursprunglig pool på cirka 2 000 kandidater.

Metodiken och fokuset för granskningen beskrivs på länken nedan (på engelska).

Europe’s Climate Leaders 2024: interactive listing (ft.com)

För ytterligare information kontakta:

Jacob Birkeland, Head of Media Relations and Public Affairs Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99                                                                                                           

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.