Marknadsnyheter
EYEONID GROUP AB (publ): Eyeonid Group AB strukturerar om för att skapa tillväxt med långsiktig och uthållig lönsamhet
Bolder Sweden AB förvärvades 2021 och är nu ett helägt dotterbolag till Eyeonid Group AB. Bolder som är lokaliserat i Norge och Sverige, utvecklar en peer-to-peer-plattform där användaren kan styra och navigera i privata, delade och offentliga dataströmmar. Den potentiella användningen av plattformen finns i alla sektorer där man har outnyttjade potentialer av att digitalisera sin värdekedja så att information blir värdefull genom att låta användare sitta i förarsätet och berika den och därmed får alla parter ut ett större värde än i dagens system. Bolders mål är att ge tillbaka kontrollen av data till individen och därigenom transformera dagens affärsmodeller.
Genom verksamheten Air By Bolder, som är ett livsstils-koncept förankrat i Bolders vision och värderingar som är realiserat i en fysisk arena. Konceptet integreras med Bolders tekniska lösningar vilket skapar en helt ny typ av användarupplevelse och även ett Live Lab för våra partners där teknik möter människor i praktiken. https://airbybolder.no/
EyeonID har en etablerad affär inom proaktivt ID-skydd som idag finns i flera europeiska marknader tillsammans med kunder inom olika branscher och industrisegment. Affärslösningarna bygger på helt egenutvecklad teknologi och plattformar med hög flexibilitet avseende paketering, distribution och affärsmodeller. EyeonID erbjuder lösningar för företag baserat på lokala och marknadsmässiga behov mot branscher som telekom, bank, försäkring och retail. I EyeonID ingår även EyeonTEXT i Belgien som utvecklat och tillhandahåller innovativa AI-baserade textanalyslösningar.
Ny struktur som ökar fokus på gemensam tillväxt och kostnadseffektivitet för att skapa resultat
Bolagets vision ligger som en tydlig grund genom hela bolaget för den långsiktiga inriktningen, där människor och organisationer har rätten och kontrollen över sin data och delar sitt värdeskapande på lika villkor i en digital värld – vi kallar det Contribution Economy. Den tar stöd i en begynnande strukturförändring kring dagens globala affärsmodeller som styr internet, med krav på ökad transparens, trygghet för integritet och säkerhet samt ömsesidig syn på värdeskapande som en delad tillgång mellan människor och organisationer.
I integration mellan Bolder och EyeonID finns utmaningarna främst i att anpassa gamla arbetssätt och affärsstrukturer, nya förmågor och samlat fokus mot ett gemensamt mål.
Den nya struktur som bolaget nu bygger syftar till att både hantera tillväxtpotentialen på kort och lång sikt i den nya ekonomin, men även säkerställa att det vi gör bygger på stegvis ökande lönsamhet och uthålliga resultat inom respektive produkt och lösningsområde. Vi ser att det därför är viktigt att göra tydlig skillnad mellan moderbolaget som ett holding bolag och verksamhetens övergripande varumärken, produkter och operationell verksamhet.
Åtgärderna är också en del i att optimera bolagets operativa kostnadsstruktur för att möta krav på tillväxt med eget kassaflöde. För att klara dessa mål så kommer det värderas möjliga strategiska beslut om att addera verksamhet till bolaget som förstärker bolagets erbjudande totalt och etablerar bolaget starkare i den nya ekonomin. Styrelse och ledning ser att en sådan satsning kan komma inkludera användande av resurser som finns inom gruppen.
Områden som styrelsen värderar inkluderar blockchain teknik samt crypto som delmängder. När och om ett sådant beslut tas kommer det informeras om separat.
Gruppen har per den sista juni 2021 ca 21 MSEK i kontanta tillgångar. Då den prognos som tidigare har kommunicerats avseende kassaflöde för EyeonID’s verksamhet har reviderats och nedanstående strukturanpassning bedöms nödvändig, samtidigt som den långsiktiga målbilden kvarstår, kommer bolaget under hösten värdera ytterligare finansiering för att möta tillväxt och anpassning av verksamheten enligt nedan.
Struktur:
Moderbolaget – ett aktivt ägarbolag för hel eller delägda bolag som verkar inom bolagets vision och värderingar. Fokus ligger inom Risk, Asset och shareholder management med ansvar för övergripande governance, ekonomistyrning och IR-kommunikation.
Verksamhetsbolag– Operationell verksamhet för teknisk och affärsmässig utveckling, drift, försäljning och marknadskommunikation. Vilket skall säkerställa tillväxt och lönsamhet i lanserade produkter och lösningar, säkerställa utveckling med tydligt uppsatta mål för lanseringar och drift där tillhörande ROI mäts för nya områden.
För att säkerställa verksamhetens samlade nyttjande av know-how, plattformar och tekniktillgångar bygger den operativa delen på tre funktionella områden.
- Affärs– och produktutveckling – driver löpande affärs– och produktutveckling samt äger ansvaret för lanserade produkter.
- Drift och teknisk utveckling – säkerställer effektiv och kvalitativt hög produktion samt löpande teknisk utveckling av beslutade produktinitiativ.
- Försäljning och marknad – gemensam funktion som del av verksamhetsbolaget för övergripande försäljning och marknadsföring i egna eller partnerdrivna kanaler.
Dessa styrs på tydliga KPI:er inom respektive funktionsområde som bl.a omfattar intäkter, tillväxt, lönsamhet och skalbarhet.
I dag har koncernen två tydliga produkt och lösningsområden som är tillgängliga för marknaden (General availability) EyeonID ID–skydd och AiR by Bolder, dessa mäts framför allt på omsättningstillväxt, grossmargin och kassaflöde var för sig.
Koncernens status per augusti 2021
De verksamhetsbolagen inom gruppen som nu är i tillväxt har nedanstående inriktning avseende omsättningstakten per månad och grossmargin (omsättningsmarginal).
EyeonID’s ID-skydd har en bedömd potential att nå en dryg dubblering i omsättningstakt baserade på tillväxt i befintliga avtal samt nya avtal från nuvarande upparbetade prospektstock om 10 st med en genomsnittlig viktning på 50%. Omsättningstakten i för ID-skydds affären låg per sistan Juni på 850 TSEK och växer löpande utifrån bedömt prospektläge ser vi att potentialen vid slutet av året kan nå en omsättningstakt på ca 1 950 TSEK.
Air by Bolder har en maximal kapacitet i dagsläget med tillhörande omsättningspotential om drygt 3 MSEK/ månad i intäkt i befintligt erbjudande. Baserat på nuvarande trender och förutsättningar i marknaden går man nu mot att under september öppna upp verksamheten fullt ut och den bedömda potentialen för slutet av året är en ökning med ca 50% avseende löpande omsättning.
Omsättningstakten har vissa säsongsvariationer och varierar något månad för månad och indikerar för ett snitt på ca 1000 TSEK per under sommaren med en potential att ligga på ca 1 500 TSEK i snittomsättning vid slutet av året.
Grossmargin kommer stegvis att förbättras och kan vid ovan nämnda utfall nå över 70%
Redan tecknade avtal inom EyeonID som kommunicerats kommer under Q4 addera ca 120 TSEK/månad ytterligare.
Andra bolag inom gruppen kommer genom kunddriven utveckling, debitering i projektform eller utvecklingsbaserat under hösten säkerställa ytterligare omsättning. Gruppen har också erhållit kompensation inom ramen för olika innovation och/eller Corona baserade stöd lokalt i Norge som bedöms ske fortsatt under andra halvåret 2021.
Gruppen kommer snarast under hösten 2021 etablera den nya strukturen och därmed kunna säkra relationen mellan tillväxt, utveckling och löpande kostnader och investeringar. Beslut och struktur samt löpande effekter av dessa kommer kommuniceras löpande under resten av 2021.
För mer information, kontakta
Patrik Ugander, CEO, Eyeonid Group AB (publ.)
Telefon: 070-544 01 68
E-post: patrik.ugander@eyeonid.com
www.eyeonid.com
Om EyeonID
Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Bolaget tillhandahåller i affärslösningar inom IT säkerhet, integritetsskyddande tjänster och AI baserade datalösningar. Dessa riktas i första hand mot B2B marknaden i Europa för branscher som t.ex. bank, försäkring, telekom, health-tech samt service och eventindustrin. I koncernen ingår affärsområdena EyeonID, Bolder, Air By Bolder och EyeonTEXT.
Denna information är sådan information som Eyeonid Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2021 kl. 20:45 CET.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke