Connect with us

Marknadsnyheter

EYEONID GROUP AB (publ): Eyeonid Group AB strukturerar om för att skapa tillväxt med långsiktig och uthållig lönsamhet

Published

on

Bolder Sweden AB förvärvades 2021 och är nu ett helägt dotterbolag till Eyeonid Group AB. Bolder som är lokaliserat i Norge och Sverige, utvecklar en peer-to-peer-plattform där användaren kan styra och navigera i privata, delade och offentliga dataströmmar. Den potentiella användningen av plattformen finns i alla sektorer där man har outnyttjade potentialer av att digitalisera sin värdekedja så att information blir värdefull genom att låta användare sitta i förarsätet och berika den och därmed får alla parter ut ett större värde än i dagens system. Bolders mål är att ge tillbaka kontrollen av data till individen och därigenom transformera dagens affärsmodeller.

Genom verksamheten Air By Bolder, som är ett livsstils-koncept förankrat i Bolders vision och värderingar som är realiserat i en fysisk arena. Konceptet integreras med Bolders tekniska lösningar vilket skapar en helt ny typ av användarupplevelse och även ett Live Lab för våra partners där teknik möter människor i praktiken. https://airbybolder.no/

EyeonID har en etablerad affär inom proaktivt ID-skydd som idag finns i flera europeiska marknader tillsammans med kunder inom olika branscher och industrisegment.  Affärslösningarna bygger på helt egenutvecklad teknologi och plattformar med hög flexibilitet avseende paketering, distribution och affärsmodeller. EyeonID erbjuder lösningar för företag baserat på lokala och marknadsmässiga behov mot branscher som telekom, bank, försäkring och retail. I EyeonID ingår även EyeonTEXT i Belgien som utvecklat och tillhandahåller innovativa AI-baserade textanalyslösningar.

Ny struktur som ökar fokus på gemensam tillväxt och kostnadseffektivitet för att skapa resultat

Bolagets vision ligger som en tydlig grund genom hela bolaget för den långsiktiga inriktningen, där människor och organisationer har rätten och kontrollen över sin data och delar sitt värdeskapande på lika villkor i en digital värld – vi kallar det Contribution Economy. Den tar stöd i en begynnande strukturförändring kring dagens globala affärsmodeller som styr internet, med krav på ökad transparens, trygghet för integritet och säkerhet samt ömsesidig syn på värdeskapande som en delad tillgång mellan människor och organisationer.

I integration mellan Bolder och EyeonID finns utmaningarna främst i att anpassa gamla arbetssätt och affärsstrukturer, nya förmågor och samlat fokus mot ett gemensamt mål. 

Den nya struktur som bolaget nu bygger syftar till att både hantera tillväxtpotentialen på kort och lång sikt i den nya ekonomin, men även säkerställa att det vi gör bygger på stegvis ökande lönsamhet och uthålliga resultat inom respektive produkt och lösningsområde. Vi ser att det därför är viktigt att göra tydlig skillnad mellan moderbolaget som ett holding bolag och verksamhetens övergripande varumärken, produkter och operationell verksamhet.

Åtgärderna är också en del i att optimera bolagets operativa kostnadsstruktur för att möta krav på tillväxt med eget kassaflöde. För att klara dessa mål så kommer det värderas möjliga strategiska beslut om att addera verksamhet till bolaget som förstärker bolagets erbjudande totalt och etablerar bolaget starkare i den nya ekonomin. Styrelse och ledning ser att en sådan satsning kan komma inkludera användande av resurser som finns inom gruppen.

Områden som styrelsen värderar inkluderar blockchain teknik samt crypto som delmängder. När och om ett sådant beslut tas kommer det informeras om separat.

Gruppen har per den sista juni 2021 ca 21 MSEK i kontanta tillgångar. Då den prognos som tidigare har kommunicerats avseende kassaflöde för EyeonID’s verksamhet har reviderats och nedanstående strukturanpassning bedöms nödvändig, samtidigt som den långsiktiga målbilden kvarstår, kommer bolaget under hösten värdera ytterligare finansiering för att möta tillväxt och anpassning av verksamheten enligt nedan.

Struktur:

Moderbolaget – ett aktivt ägarbolag för hel eller delägda bolag som verkar inom bolagets vision och värderingar. Fokus ligger inom Risk, Asset och shareholder management med ansvar för övergripande governance, ekonomistyrning och IR-kommunikation.

VerksamhetsbolagOperationell verksamhet för teknisk och affärsmässig utveckling, drift, försäljning och marknadskommunikation. Vilket skall säkerställa tillväxt och lönsamhet i lanserade produkter och lösningar, säkerställa utveckling med tydligt uppsatta mål för lanseringar och drift där tillhörande ROI mäts för nya områden.

För att säkerställa verksamhetens samlade nyttjande av know-how, plattformar och tekniktillgångar bygger den operativa delen på tre funktionella områden.

  • Affärs och produktutveckling – driver löpande affärs och produktutveckling samt äger ansvaret för lanserade produkter.
  • Drift och teknisk utveckling säkerställer effektiv och kvalitativt hög produktion samt löpande teknisk utveckling av beslutade produktinitiativ.
  • Försäljning och marknad – gemensam funktion som del av verksamhetsbolaget för övergripande försäljning och marknadsföring i egna eller partnerdrivna kanaler.

Dessa styrs på tydliga KPI:er inom respektive funktionsområde som bl.a omfattar intäkter, tillväxt, lönsamhet och skalbarhet.

I dag har koncernen två tydliga produkt och lösningsområden som är tillgängliga för marknaden (General availability) EyeonID IDskydd och AiR by Bolder, dessa mäts framför allt på omsättningstillväxt, grossmargin och kassaflöde var för sig.

Koncernens status per augusti 2021

De verksamhetsbolagen inom gruppen som nu är i tillväxt har nedanstående inriktning avseende omsättningstakten per månad och grossmargin (omsättningsmarginal).

EyeonID’s ID-skydd har en bedömd potential att nå en dryg dubblering i omsättningstakt baserade på tillväxt i befintliga avtal samt nya avtal från nuvarande upparbetade prospektstock om 10 st med en genomsnittlig viktning på 50%. Omsättningstakten i för ID-skydds affären låg per sistan Juni på 850 TSEK och växer löpande utifrån bedömt prospektläge ser vi att potentialen vid slutet av året kan nå en omsättningstakt på ca 1 950 TSEK.

Air by Bolder har en maximal kapacitet i dagsläget med tillhörande omsättningspotential om drygt 3 MSEK/ månad i intäkt i befintligt erbjudande. Baserat på nuvarande trender och förutsättningar i marknaden går man nu mot att under september öppna upp verksamheten fullt ut och den bedömda potentialen för slutet av året är en ökning med ca 50% avseende löpande omsättning. 

Omsättningstakten har vissa säsongsvariationer och varierar något månad för månad och indikerar för ett snitt på ca 1000 TSEK per under sommaren med en potential att ligga på ca 1 500 TSEK i snittomsättning vid slutet av året.                                                                 

Grossmargin kommer stegvis att förbättras och kan vid ovan nämnda utfall nå över 70%

Redan tecknade avtal inom EyeonID som kommunicerats kommer under Q4 addera ca 120 TSEK/månad ytterligare.

Andra bolag inom gruppen kommer genom kunddriven utveckling, debitering i projektform eller utvecklingsbaserat under hösten säkerställa ytterligare omsättning. Gruppen har också erhållit kompensation inom ramen för olika innovation och/eller Corona baserade stöd lokalt i Norge som bedöms ske fortsatt under andra halvåret 2021.

Gruppen kommer snarast under hösten 2021 etablera den nya strukturen och därmed kunna säkra relationen mellan tillväxt, utveckling och löpande kostnader och investeringar. Beslut och struktur samt löpande effekter av dessa kommer kommuniceras löpande under resten av 2021.

För mer information, kontakta

Patrik Ugander, CEO, Eyeonid Group AB (publ.)

Telefon: 070-544 01 68

E-post: patrik.ugander@eyeonid.com

www.eyeonid.com
 

Om EyeonID

Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Bolaget tillhandahåller i affärslösningar inom IT säkerhet, integritetsskyddande tjänster och AI baserade datalösningar. Dessa riktas i första hand mot B2B marknaden i Europa för branscher som t.ex. bank, försäkring, telekom, health-tech samt service och eventindustrin. I koncernen ingår affärsområdena EyeonID, Bolder, Air By Bolder och EyeonTEXT.

Denna information är sådan information som Eyeonid Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2021 kl. 20:45 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kvinnor med obesitas behöver inte gå upp i vikt under graviditeten, enligt ny studie

Published

on

By

Riktlinjerna för viktuppgång under graviditet hos kvinnor med obesitas har länge varit ifrågasatta. Ny forskning vid Karolinska Institutet stödjer idén om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg. Resultaten publiceras i The Lancet.  

Enligt internationella riktlinjer från amerikanska Institute of Medicine (IOM) rekommenderas en kvinna med obesitas, fetma, gå upp totalt 5–9 kg under graviditeten, jämfört med 11,5–16 kg för normalviktiga. Riktlinjerna har länge varit ifrågasatta, men det har saknats evidens för att ändra dem. 

En ny studie vid Karolinska Institutet visar nu att det inte finns några ökade hälsorisker varken för modern eller för barnet vid utebliven viktuppgång hos kvinnor med obesitas klass 1 och 2 (BMI på 30-34,9 respektive 35-39,9). För kvinnor med obesitas klass 3 (BMI över 40) är utebliven viktuppgång tvärtom associerad med minskade hälsorisker.  

Studien stödjer tidigare uppmaningar om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg, enligt Kari Johansson, docent vid institutionen för medicin, Solna. 

– Vi hoppas att vår forskning kan ge underlag till en framtida uppdatering av nationella och internationella riktlinjer för viktuppgång under graviditet, säger hon. 

Studien är baserad på elektroniska patientjournaler och registerdata för 15 760 kvinnor med obesitas i Stockholm och på Gotland (den så kallade Stockholm Gotland Perinatal-kohorten). 11 667 av kvinnorna hade obesitas klass 1, 3160 hade obesitas klass 2 och 933 hade obesitas klass 3. De studerade graviditeterna ägde rum mellan 2008 och 2015 och gällde enkelbörd. Kvinnorna följdes upp med en medianuppföljningstid på åtta år efter förlossningen.  

Tio kända risker förknippade med viktuppgång under graviditet studerades: havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes, kvarstående viktuppgång efter graviditeten, kardiometabol sjukdom hos modern, kejsarsnitt, för tidig födsel, för låg eller för hög födelsevikt hos barnet, dödföddhet och spädbarnsdöd. Riskerna viktades sedan beroende på allvarlighetsgrad i ett samlat utfallsmått. 

Sammantaget visar studien inga ökade hälsorisker vid en viktuppgång under nuvarande rekommendation eller vid utebliven viktuppgång för kvinnor med obesitas klass 1 och 2. För kvinnor med obesitas klass 3 minskade tvärtom riskerna, vid 0 kg viktuppgång sågs en riskreduktion på omkring 20 procent.  

– Utifrån detta har vi dragit slutsatsen att det inte är förknippat med några ökade risker för kvinnor med obesitas med en lägre viktuppgång än de 5 kg som dagens riktlinjer anger, säger Kari Johansson. 

Resultaten indikerar också att det finns anledning att ge särskilda rekommendationer till kvinnor med obesitas klass 3.  

– Till skillnad från idag skulle denna grupp kunna få separata rekommendationer, säger Kari Johansson. 

Forskarna ska nu gå vidare med liknande studier på de övriga BMI-klasserna övervikt, normalvikt och undervikt. 

Studien har skett i samarbete med University of British Columbia, Kanada, University of Pittsburgh, USA, och University of California, USA. Finansiärer var Karolinska Institutets stiftelser och fonder och Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (NICHD).

Kari Johansson och medförfattarna Lisa Bodnar, och Jennifer Hutcheon ingår i ett WHO-initiativ för globala standarder för viktuppgång under graviditet. Åsikterna som uttrycks i studien återspeglar dock inte WHO:s åsikter. Olof Stephansson är medgrundare och medägare av en svensk graviditetsapp, One Million Babies. Inga andra intressekonflikter rapporteras. 

Publikation: ”Safety of low weight gain or weight loss in pregnancies with class 1, 2, and 3 obesity: a population-based cohort study”, Kari Johansson, Lisa M Bodnar, Olof Stephansson, Barbara Abrams, Jennifer A Hutcheon, The Lancet, online 28 March 2024, doi: 10.1016/ S0140-6736(24)00255-1. 
https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(24)00255-1 

För mer information, kontakta:  
Kari Johansson, docent 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet 
E-post: kari.johansson@ki.se
Telefon: 070-695 49 26 

Olof Stephansson, professor, överläkare 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet
 
E-post: olof.stephansson@ki.se  
Telefon: 070-748 78 25 

Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet med visionen att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. I Sverige står Karolinska Institutet för den enskilt största andelen medicinsk akademisk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Varje år utser Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kvinnor med obesitas behöver inte gå upp i vikt under graviditeten, enligt ny studie

Published

on

By

Riktlinjerna för viktuppgång under graviditet hos kvinnor med obesitas har länge varit ifrågasatta. Ny forskning vid Karolinska Institutet stödjer idén om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg. Resultaten publiceras i The Lancet.  

Enligt internationella riktlinjer från amerikanska Institute of Medicine (IOM) rekommenderas en kvinna med obesitas, fetma, gå upp totalt 5–9 kg under graviditeten, jämfört med 11,5–16 kg för normalviktiga. Riktlinjerna har länge varit ifrågasatta, men det har saknats evidens för att ändra dem. 

En ny studie vid Karolinska Institutet visar nu att det inte finns några ökade hälsorisker varken för modern eller för barnet vid utebliven viktuppgång hos kvinnor med obesitas klass 1 och 2 (BMI på 30-34,9 respektive 35-39,9). För kvinnor med obesitas klass 3 (BMI över 40) är utebliven viktuppgång tvärtom associerad med minskade hälsorisker.  

Studien stödjer tidigare uppmaningar om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg, enligt Kari Johansson, docent vid institutionen för medicin, Solna. 

– Vi hoppas att vår forskning kan ge underlag till en framtida uppdatering av nationella och internationella riktlinjer för viktuppgång under graviditet, säger hon. 

Studien är baserad på elektroniska patientjournaler och registerdata för 15 760 kvinnor med obesitas i Stockholm och på Gotland (den så kallade Stockholm Gotland Perinatal-kohorten). 11 667 av kvinnorna hade obesitas klass 1, 3160 hade obesitas klass 2 och 933 hade obesitas klass 3. De studerade graviditeterna ägde rum mellan 2008 och 2015 och gällde enkelbörd. Kvinnorna följdes upp med en medianuppföljningstid på åtta år efter förlossningen.  

Tio kända risker förknippade med viktuppgång under graviditet studerades: havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes, kvarstående viktuppgång efter graviditeten, kardiometabol sjukdom hos modern, kejsarsnitt, för tidig födsel, för låg eller för hög födelsevikt hos barnet, dödföddhet och spädbarnsdöd. Riskerna viktades sedan beroende på allvarlighetsgrad i ett samlat utfallsmått. 

Sammantaget visar studien inga ökade hälsorisker vid en viktuppgång under nuvarande rekommendation eller vid utebliven viktuppgång för kvinnor med obesitas klass 1 och 2. För kvinnor med obesitas klass 3 minskade tvärtom riskerna, vid 0 kg viktuppgång sågs en riskreduktion på omkring 20 procent.  

– Utifrån detta har vi dragit slutsatsen att det inte är förknippat med några ökade risker för kvinnor med obesitas med en lägre viktuppgång än de 5 kg som dagens riktlinjer anger, säger Kari Johansson. 

Resultaten indikerar också att det finns anledning att ge särskilda rekommendationer till kvinnor med obesitas klass 3.  

– Till skillnad från idag skulle denna grupp kunna få separata rekommendationer, säger Kari Johansson. 

Forskarna ska nu gå vidare med liknande studier på de övriga BMI-klasserna övervikt, normalvikt och undervikt. 

Studien har skett i samarbete med University of British Columbia, Kanada, University of Pittsburgh, USA, och University of California, USA. Finansiärer var Karolinska Institutets stiftelser och fonder och Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (NICHD).

Kari Johansson och medförfattarna Lisa Bodnar, och Jennifer Hutcheon ingår i ett WHO-initiativ för globala standarder för viktuppgång under graviditet. Åsikterna som uttrycks i studien återspeglar dock inte WHO:s åsikter. Olof Stephansson är medgrundare och medägare av en svensk graviditetsapp, One Million Babies. Inga andra intressekonflikter rapporteras. 

Publikation: ”Safety of low weight gain or weight loss in pregnancies with class 1, 2, and 3 obesity: a population-based cohort study”, Kari Johansson, Lisa M Bodnar, Olof Stephansson, Barbara Abrams, Jennifer A Hutcheon, The Lancet, online 28 March 2024, doi: 10.1016/ S0140-6736(24)00255-1. 
https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(24)00255-1 

För mer information, kontakta:  
Kari Johansson, docent 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet 
E-post: kari.johansson@ki.se
Telefon: 070-695 49 26 

Olof Stephansson, professor, överläkare 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet
 
E-post: olof.stephansson@ki.se  
Telefon: 070-748 78 25 

Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet med visionen att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. I Sverige står Karolinska Institutet för den enskilt största andelen medicinsk akademisk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Varje år utser Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Påskhälsningar från Attana

Published

on

By

Det är med många nya idéer som jag är åter vid rodret av Attana.

Från sensommaren fram tills nu har jag haft möjligheten att ägna mig nästan uteslutande åt det som jag är bäst på och som bygger värde åt Attana; Att tillsammans med mina kollegor samverka med våra kunder för att öka användningen av vår teknik hos dem, men också att samla in deras idéer om hur vi kan göra vårt erbjudande ännu bättre, givet den unika teknik vi har.

Daniel Wallinder, som är den som kan Attanas instrument utan och innan allra bäst, har tillsammans med mig besökt flera kunder och samlat in deras feedback. Daniel har utvecklat en beta-version av ny mjukvara som knyter samman instrument med utvärdering på ett effektivt sätt. Den kommer att öka användarvänligheten och effektiviteten signifikant. Koncepten kommer från flera håll men är till stor del baserat på det förenklade användandet som vi använt inom diagnostiken med våra immunitetsprofiler. Jag är övertygad om att detta kommer att generera merförsäljningen till våra befintliga kunder och bidra till ökad nyförsäljning.

 

En annan viktig lärdom under åren har varit att säkerställa flera användare hos kunderna. Vi ser att detta ökar nyttjandegraden av instrumenten och därigenom värdet av Attanas teknik ute hos våra kunder. Ahmed Ibrahim, som är ansvarig för våra applikationer, har lett vårt arbete med förbättrad online utbildning, som också inkludera flertalet instruktionsvideor. Som ett resultat har vi under det senaste halvåret breddat användandet hos våra viktigaste kunder. Detta har redan genererat merförsäljning av sensorchip och vi ser positiva tendenser att öka försäljningen av serviceavtal.

 

För att möta den ökade efterfrågan av sensorchip är vi mitt i en process att skala upp produktionen. Även här har Daniel och Ahmed tillsammans med Prasad Anaspure genomfört viktiga förbättringar som kommer att sänka produktionskostnaderna av förbrukningsvaror och förenkla logistiken vid kundleveranser.

 

Prasad är placerad i Kalmar och leder utvecklingen av immunitetsprofiler i samverkan med Prof. Ian Nicholls vid Linneuniversitetet. Vi har riktigt lovande resultat på gång inom flera sjukdomar, men framför allt vill jag lyfta fram hepatit B och borrelia, där vi ser att vi kommer kunna göra skillnad i närtid. Det leder oss också vidare till att vi har identifierat kommersiella samarbetspartners för våra immunitetsprofiler. Vi hoppas att under hösten komma i gång i mindre kommersiell skala i ett europiskt land som visat stor kommersiell mognad för immunitetsprofiler. Då det är många aktörer involverade för att få hela kedjan att fungera på ett affärsmässigt skalbart sätt, blir det en av mina huvuduppgifter det kommande halvåret.

 

Thomas Ljungberg, vår säljchef, har strukturerat processen kring våra kunder i USA. Vi har haft utmaningar med transporter och logistik till USA under och efter pandemin, men nu har vi löst det, vilket bl.a. exemplifieras av den uppgraderingsordern om 1,5MSEK vi fick nu i mars 2024 från en av våra USA-kunder. Thomas och teamet har gjort en fantastisk insatts här och vi räknar med flera positiva nyheter från USA inom 12 månader. Som ett led i detta börjar Sebastin Santosh Martin i april som applikationsspecialist med inriktning på USA. Sebastin tar även med sig ett bra nätverk i Sverige och kommer att ansvara för ett projekt tillsammans ett svenskt universitet som är under uppstart.

 

Vi har haft mycket bra och täta dialoger med många kunder och det finns inte utrymme att nämna alla i denna påskhälsning, men som en liten blänkare inför påsken är det värt att lyfta fram att vår italienska kund, Mario Negri institutet, som utför riktigt spännande forskning med hjälp av Attanas teknik. Jag hoppas på att inom kort återkomma med mer information från dem.

 

Glad Påsk!

Teodor Aastrup

Grundare och VD Attana AB

 

 

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.