Marknadsnyheter
Fagerhult Group ansluter sig till initiativet för Science Based Targets
Fagerhult Group ansluter sig till initiativet för Science Based Targets, SBTi. Detta kommunicerades under kapitalmarknadsdagen som hölls i Stockholm den 31 augusti.
Under kapitalmarknadsdagen presenterade Fagerhult Group en uppdatering kring verksamheten med fokus på strategiska initiativ och de fyra affärsområdena. Fagerhult Group anser att megatrender är till fördel för bolaget och skapar goda tillväxtmöjligheter. Klimatförändringen och energikrisen ökar behovet av energieffektiva belysningslösningar. Med den senaste LED-tekniken och uppkopplade lösningar kan energiförbrukningen reduceras med upp till 90% jämfört med traditionella belysningslösningar.
Koncernen presenterade också översiktliga målsättningar relaterade till verksamheten, framöver kommer även mål kring Connectivity och hållbarhet att kommuniceras. Målsättningarna är i linje med koncernens historiskt starka utveckling. Tillväxtagendan för verksamheten understöddes av specifika tillväxtmöjligheter inom varje affärsområde och för de strategiska initiativen: Innovation, Hållbarhet och Medarbetare & Kultur, där alla gör goda framsteg.
Betydelsen av hållbarhet kommer att fortsätta växa. Fagerhult Groups hållbarhetsagenda ’Positive change for better living’, lanserades tidigare under året och täcker hela ESG-agendan (Environment, Social, Governance). Koncernen tillhandahåller redan idag energieffektiva belysningslösningar som hjälper till att skapa ett mer hållbart samhälle. Fagerhult Group tar nu nästa steg och ansluter sig till Science Based Targets-initiativet. Koncernen kommer att sätta mål som är anpassade till Parisavtalet för att begränsa den globala temperaturhöjningen till 1,5°C och bli klimatneutrala. Nu följer en process att sätta både kortsiktiga mål och mål för att bli klimatneutrala, dessa kommer sedan att valideras av SBTi.
”Att ansluta oss till Science Based Targets-initiativet är ett naturligt steg för oss på vår hållbarhetsresa. Klimatförändringarna kräver handling och genom vårt långsiktiga åtagande vill vi leda vår bransch mot en mer hållbar framtid. Genom att ansluta oss till Science Based Targets-initiativet vill vi göra skillnad och vara transparenta i våra ansträngningar. Vi har anslutit oss både till de kortsiktiga målen och att bli klimatneutrala, nu fortsätter processen att kartlägga och validera våra målsättningar”, säger Bodil Sonesson, VD och Koncernchef Fagerhult Group
Materialet från kapitalmarknadsdagen finns tillgängligt på: https://www.fagerhultgroup.com/investors/
Stockholm, 6 september 2022
För mer information kontakta:
Bodil Sonesson, VD och Koncernchef, +46 722 23 76 02, bodil.sonesson@fagerhultgroup.com
Michael Wood, Finansdirektör, +46 730 87 46 47, michael.wood@fagerhultgroup.com
Om Science Based Targets-initiativet
Science Based Targets är ett världsomspännande initiativ som möjliggör för företag att sätta ambitiösa mål för utsläppsreduktion i linje med den senaste klimatforskningen. Det fokuserar på öka omställningshastigheten för företag globalt att halvera utsläppen till 2030 och bli klimatneutrala till 2050.
Initiativet är ett samarbete mellan Carbon Disclosure Project (CDP), FN:s Global Compact (UNGC), World Resources Institue (WRI) och Världsnaturfonden (WWF), och en del av We Mean Business Coalition.
www.sciencebasedtargets.org
Om Fagerhult Group
Fagerhult Group är ett av Europas ledande belysningsbolag med 4 100 anställda i 27 länder och med en omsättning på 7 100 MSEK för 2021. Vi består av 12 varumärken organiserade i fyra affärsområden – Collection, Premium, Professional och Infrastructure.
Alla våra varumärken tillverkar högkvalitativa professionella belysningslösningar. Vi jobbar huvudsakligen med specifikationer tillsammans med våra partners. Tillsammans har vi belysningslösningar för nästan alla användningsområden och vår närvaro är global.
www.fagerhultgroup.com
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke