Connect with us

Marknadsnyheter

Fazer är en pionjär inom havreinnovationer – hör företaget berätta mer om havrens otaliga möjligheter i kommande webbinarium under temat ”Transforming the Wonders of Oats”

Published

on

Fazer är den största havreproducenten i Norden och är en av de ledande innovatörerna av havre i Europa. Företagets expertis om havre tas tillvara på i dess olika verksamheter och antalet havreprodukter från Fazer överstiger idag 200. Det senaste tillskottet till företagets produktionskapacitet är xylitolfabriken i Lahtis, Finland, som är den första anläggningen i världen att tillverka xylitol av havreskal med sin unika och patenterade teknik.

Matval och produktionsmetoder har en stor inverkan på klimatet. Konsumenter förväntar sig i allt högre grad att företagen ska bidra till förändring och att livsmedelsindustrin ska bidra till att lösa framtidens livsmedelsförsörjning [1]. Fazer är starkt engagerad i att hitta hållbara livsmedelslösningar för idag och imorgon.

Fazers havreproduktsortiment är mångsidigt och sträcker sig från bröd, bakverk, havredrycker, snacks och flingor till innovativa derivat, såsom xylitol. Fazer har som ambition att använda alla delar av havren och främja återbruk. På verksamheten Fazer Foodtech skapas ständigt nya tillämpningsområden för havre.

”Vi är stolta över att vara pionjärer inom innovation av havreprodukter och kommer att fortsätta forska och ta fram nya produkter samt tillämpningsområden även i framtiden. Vi har redan för tillfället fler än 200 havrebaserade produkter i vår portfölj, och vi exporterar havreprodukter och derivat till mer än 40 länder,” säger James Dedman, VP och chef för Foodtech-verksamheten vid Fazer Lifestyle Foods.

”Under de senaste tre åren har Fazer investerat mer än 300 miljoner euro i havreproduktion och innovation. Den mest betydande investeringen är Fazers xylitolfabrik i Lahtis. Xylitol är troligtvis mest känt som sötningsmedel och ersättning för socker, men har också kylande, återfuktande och antibakteriella egenskaper som ger nya möjligheter till produktutveckling inom kosmetik och läkemedelsbranschen. Fazer Xylitol finns tillgängligt i tre olika varianter: kristalliserad, mald och granulat”, fortsätter Dedman.

Havrens otaliga möjligheter

Havre är en ingrediens som har använts i tusentals år på grund av sin mångsidighet och näringsvärde. I Norden är förhållandena idealiska för att odla havre då de kalla vintrarna och de stora mängderna solljus på sommaren ger särskilda kvaliteter. Därmed har Fazer tillgång till havre av hög kvalitet i sin produktion.

Fazer har genom toppmodern och patenterad teknik kunnat utvinna och rena olika beståndsdelar av närodlad och lokalt skördad havre vid sina egna kvarnar. Varje havrederivat erbjuder unika funktionella och näringsmässiga fördelar när den omvandlas till konsumentprodukter. Fazers funktionella ingredienser betaglukan, havreprotein och havreolja kan användas i bageri- och frukostprodukter, växtbaserade produkter och näringstillskott samt för annan tillämpning som exempelvis produkter för välbefinnande och skönhetsprodukter. Dessa havrederivat möter den globala efterfrågan på hållbar innovation inom växtbaserade ingredienser för en hälsosam livsstil.

Webbinarium om havre den 26 januari

Torsdagen den 26 januari klockan 12:00 CET anordnar Fazer Foodtech ett webbinarium med temat ”Transforming the Wonders of Oats”. Under en timme bjuds man in att upptäcka de nordiska havreingredienserna och får höra mer om senaste konsumentinsikter kring hälsa, välbefinnande och hållbarhet. Webbinariet innehåller samtal och studier från Fazers experter med marknadsinsikt inom näring och växtbaserade ingredienser.

En kort introduktionsvideo om webbinariets teman finns här

Media kan registrera sig till webbinariet här. En sammanfattning kommer att skickas till alla deltagare efter seminariet.

Ytterligare information:

Anniina Niemistö, VP, kommunikation, Fazer Lifestyle Foods, anniina.niemisto@fazer.com, +358 40 674 4672

Presskontakt Fazer Sverige, press@fazer.com, 073 079 58 64

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 6 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Northern Magic. Made Real

[1] Innova Market Insights 2023

Continue Reading

Marknadsnyheter

GreenMerc lanserar Trijo Swapping – ny tjänst för växling av kryptovalutor

Published

on

By

Stockholm, 2 maj 2024,

GreenMercs dotterbolag Trijo, Sveriges ledande kryptobörs, är glada att offentliggöra lanseringen av ”Trijo Swapping”, en ny tjänst som möjliggör direkt växling av kryptovalutor utan behov av att först konvertera till fiatvalutor.

Trijo Swapping möjliggör för kunder att snabbt och enkelt växla mellan alla kryptovalutor tillgängliga på plattformen, direkt i datorn eller mobilen. Genom Swapping kan Trijos kunder enkelt ombalansera sina kryptoinnehav på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

”Med Trijo Swapping tar vi bort barriärerna för handel mellan olika kryptovalutor och erbjuder våra kunder maximal flexibilitet och effektivitet. Det här är ett viktigt steg i vår strävan att ständigt förbättra och förenkla handel med kryptovalutor,” säger Arvid Börje Ramberg, vd på GreenMerc. ”Det är vår ambition att fortsätta expandera och förbättra tjänsten för att möta våra kunders behov.”

För mer information, besök trijo.co

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

GreenMerc lanserar Trijo Swapping – ny tjänst för växling av kryptovalutor

Published

on

By

Stockholm, 2 maj 2024,

GreenMercs dotterbolag Trijo, Sveriges ledande kryptobörs, är glada att offentliggöra lanseringen av ”Trijo Swapping”, en ny tjänst som möjliggör direkt växling av kryptovalutor utan behov av att först konvertera till fiatvalutor.

Trijo Swapping möjliggör för kunder att snabbt och enkelt växla mellan alla kryptovalutor tillgängliga på plattformen, direkt i datorn eller mobilen. Genom Swapping kan Trijos kunder enkelt ombalansera sina kryptoinnehav på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

”Med Trijo Swapping tar vi bort barriärerna för handel mellan olika kryptovalutor och erbjuder våra kunder maximal flexibilitet och effektivitet. Det här är ett viktigt steg i vår strävan att ständigt förbättra och förenkla handel med kryptovalutor,” säger Arvid Börje Ramberg, vd på GreenMerc. ”Det är vår ambition att fortsätta expandera och förbättra tjänsten för att möta våra kunders behov.”

För mer information, besök trijo.co

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Välkommen till ett webbsänt seminarium om Mediebarometern 2023!

Published

on

By

Den 14 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2023 års Mediebarometer, den årliga undersökningen av den svenska befolkningens medievanor.  

Utöver de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2023 kommer två exklusiva analyser att presenteras. Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom, har tittat närmare på framtiden för den tryckta boken och presenterar siffror kring bokens ställning i en alltmer digital medievärld. Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom, presenterar statistik kring hur faktorer som utbildning, urbanisering och kön spelade roll för nyhetsanvändningen bland unga vuxna 2023.   

Program  

  • Moderator Jonas Ohlsson, föreståndare vid Nordicom, hälsar välkommen och berättar om programmet 
  • Elisabeth Falk, utredare vid Nordicom, berättar om undersökningen  
  • Huvudresultat och trender i Mediebarometern 2023  
    Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom  
  • Har vi slutat läsa böcker? Om bokläsningens framtid
    Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom  
  • Urban eller förläst – vad spelar roll för nyhetsanvändning i den digitala generationen  
    Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom  

Tid och datum: 14 maj, ett webbsänt seminarium publiceras på www.nordicom.gu.se klockan 07.00.  

Vill du ta del av rapporten med embargo innan den släpps? Kontakta Nordicoms kommunikatör Mia Jonsson Lindell nedan.  

Få Mediebarometern 2023 direkt till din inkorg
I år kommer resultaten att presenteras vid ett webbsänt seminarium som publiceras på vår webbplats. I samband med detta kommer också hela rapporten Mediebarometern 2023 att finnas tillgänglig för gratis nedladdning. Anmäl dig till Mediebarometerns nyhetsbrev så skickar vi en länk till det webbsända seminariet och rapporten i anslutning till lanseringen den 14 maj.   

Om Mediebarometern
Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2023 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

Kontakt:

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.