Connect with us

Marknadsnyheter

FAZER-KONCERNEN JANUARI – DECEMBER 2024 : GOD UTVECKLING MED STÖD AV EFFEKTIVISERINGSÅTGÄRDER

Published

on

Den finansiella informationen i detta pressmeddelande hänför sig till Fazers koncernredovisning, som uppförts i enlighet med de internationella redovisningsstandarderna (IFRS Accounting Standards). Den finansiella informationen i detta meddelande är oreviderad. Siffrorna inom parentes anger siffrorna för motsvarande period föregående år, om inte annat anges. Bokslutet för 2024 publiceras vecka 10.

Januari – december 2024 i korthet

  • Omsättningen ökade med 1 % i förhållande till föregående år och uppgick till 1 183,1 miljoner euro (1 170,1).
  • Den jämförbara omsättningen, utan Dairy- verksamheten, ökade med 3 %.
  • Jämförbara EBITDA ökade med 3 % och uppgick till 141,4 miljoner euro (137,1), eller 12,0 % (11,7 %) av omsättningen.
  • Det jämförbara rörelseresultatet ökade med 14 % till 75,9 miljoner euro (66,8), eller 6,4 % (5,7 %) av omsättningen.
  • EBITDA uppgick till 133,1 miljoner euro (123,6). Jämförelsestörande poster inkluderade i EBITDA uppgick till -8,3 miljoner euro (-13,5).
  • Rörelseresultatet uppgick till 46,0 miljoner euro (-81,6). Jämförelsestörande poster inkluderade i rörelseresultatet uppgick till -29,9 miljoner euro (-148,4).
  • Koncernens resultat ökade och uppgick till 34,7 miljoner euro (-86,5).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 110,0 miljoner euro (142,8).
  • Det jämförbara resultatet per aktie uppgick till 8,63 euro (7,27).
  • Resultat per aktie uppgick till 5,07 euro (-12,94).
MEUR, eller såsom angetts 1-12/2024 1-12/2023 Förändring
Omsättning 1 183,1 1 170,1 1 %
Jämförbar EBITDA 141,4 137,1 3 %
Jämförbar EBITDA marginal 12,0 % 11,7 %
Jämförelsestörande poster i EBITDA -8,3 -13,5 38 %
EBITDA 133,1 123,6 8 %
EBITDA marginal 11,2 % 10,6 %
Jämförbar rörelseresultat 75,9 66,8 14 %
Jämförbar rörelseresultat marginal 6,4 % 5,7 %
Jämförelsestörande poster i rörelseresultatet -29,9 -148,4 80 %
Rörelseresultat 46,0 -81,6
Rörelseresultat marginal 3,9 % -7,0 %
Resultat före skatt 45,4 -86,0
Periodens resultat 34,7 -86,5
Affärsverksamhetens kassaflöde 110,0 142,8 -23 %
Investeringar 54,9 45,8 20 %
Nettoskulder 22,4 41,9 -47 %
Nettoskulder / EBITDA 0,2 0,5
Skuldsättningsgrad, % 3,2 % 6,2 %
Avkastning på eget kapital, % 5,1 % -11,8 %
Soliditet, % 64,9 % 64,6 %
Avkastning på sysselsatt kapital, % 5,9 % -9,5 %
Jämförbar avkastning på sysselsatt kapital, % 9,7 % 7,8 %
Resultat per aktie hänförligt till moderbolagets aktieägare, EUR
Koncernen sammanlagt, före och efter utspädning 5,07 -12,94
Jämförbart resultat per aktie, EUR 8,63 7,27 19 %
Personal, genomsnitt * 4 885 4 870 0 %
Personal, slutet av perioden * 4 764 4 743 0 %
Alla personalsiffror i rapporten visas som antal heltidsekvivalenter (FTE)

fazers koncernchef cRISTOPH VITZTHUM:

GOD UTVECKLING TROTS MOTVIND

År 2024 kännetecknades av en alltmer krävande affärsmiljö, där konkurrensen om de prismedvetna konsumenterna blev allt hårdare. De höga insatskostnaderna och i synnerhet de stigande kakaopriserna bidrog till de fortsatta utmaningarna. Den finska regeringens förslag om att höja momsen på choklad- och godisprodukter ökade osäkerheten ytterligare. Denna förändring skulle bidra till att styra konsumenternas köpbeteende och val mellan olika produktkategorier på ett sätt som avsevärt förvränger konkurrensen och därmed skapar betydande verksamhetshinder för vissa företag. Trots dessa utmaningar koncentrerade vi oss under året på tillväxt och lönsamhet och fortsatte att erbjuda tilltalande produkter, implementera effektiva marknadsföringsstrategier, bygga starka kundrelationer och upprätthålla en konkurrenskraftig kostnadsbas genom kontinuerliga effektiviseringsåtgärder. Fazers resultat för 2024 utgör ett tydligt bevis på uthållighet och resiliens: den jämförbara omsättningen ökade med 3 % och uppgick till 1 183,1 miljoner euro (1 170,1) och det jämförbara rörelseresultatet (EBITDA) förbättrades och uppgick till 141,4 miljoner euro (137,1).

Tack vare konfektyrverksamhetens starka marknadspositioner, läckra choklad, godis och kex samt välkomnande kaféer och bageributiker var utvecklingen god under året, och följaktligen var dess omsättning rekordhög, 543,1 miljoner euro (505,0). Jag är speciellt nöjd med vår utveckling i Sverige, där våra framgångsrika marknadsförings- och PR-insatser bidrog till god efterfrågan för våra läckra produkter och en ökning av våra marknadsandelar. Under året har vi i konfektyrverksamheten vidtagit tidsmässigt lägliga och fokuserade åtgärder för att möta både den hårda konkurrensen på marknaden och pressen från de höga insatskostnaderna med effektiviseringar och kontinuerlig utveckling av vårt utbud. Under 2024 lanserade Fazer flera nyheter, bland annat Remix-minigodispåsarna och Karl Fazer mjölkchoklad med salta knäckbitar, som föll konsumenterna väl i smaken både i Finland och i Sverige. Vårt utbud inom present- och säsongsprodukter, ett fokusområde för vår konfektyrverksamhet under 2024, med nyheter som Fazer Glöggkulor i Finland och chokladpralinasken Klassiker i Sverige, mottogs också väl.

Vår bageriverksamhet utmanades fortsättningsvis av hård konkurrens på alla tre marknader och omsättningen minskade till 452,4 miljoner euro (462,6). Under andra halvåret ökade efterfrågan på våra bageriprodukter i Finland, med god tillväxt i våra butiksbagerier och hög efterfrågan på det förnyade Puikula-rågbrödet samt Pullava-produkterna inom kategorin för söta bageriprodukter. I Sverige och Baltikum var marknaderna fortsatt starkt prisdrivna med en hög andel kampanjer. För att stärka våra positioner på de baltiska marknaderna och för att säkerställa vår framtida konkurrenskraft tillkännagav vi i april att vi konsoliderar våra baltiska bagerier till en enhet i Ogre i Lettland. Konsolideringen beräknas vara slutförd våren 2025.

Den jämförbara omsättningen för Fazer Lifestyle Foods låg på samma nivå som året innan och uppgick till 218,5 miljoner euro (216,0), trots att verksamheten påverkades i hög grad av intensiva kampanjer och den starka konkurrensen på alla marknader. Efterfrågan var god för våra kvarnprodukter och för Froosh-produkterna, medan efterfrågan på Fazers växtbaserade drycker var dämpad. Fazer Lifestyle Foods utvecklar kontinuerligt verksamheten för att främja sin konkurrenskraft och efterfrågan. Ett ytterligare steg på denna omvandling är överlåtelsen av vår gurtproduktion i Koria till Finnish Food Factory. Syftet med överlåtelsen är att utveckla kapaciteten inom gurtproduktionen och stödja vår ambition att öka exporten av Fazer Aito-gurter.

Upptrappningen av Fazers xylitolfabrik har varit mer komplicerad än väntat. Vi är fortsättningsvis starkt engagerade i xylitolverksamheten och har för avsikt att fortsätta utforska olika alternativ för att avsevärt öka produktionseffektiviteten och produktionsvolymerna. Därför testar vi för närvarande andra industriella sidoströmmar som råvara för xylitol.

Fazer är väl positionerat i progressiva megatrender och ligger i framkant när det gäller hållbarhet, välbefinnande och läckra matupplevelser. Dessa trender resonerar väl hos konsumenterna och är i linje med Fazers målsättning att skapa exceptionella produkter som både gläder och när. I enlighet med vår strategi fokuserar vi på att bli ett ännu mer konsumentcentrerat företag genom att fortsätta positionera och förstärka vårt varumärke och vår produktportfölj på samtliga marknader. Vårt arbete fokuserar på våra fyra tillväxtprioriteringar; vi främjar lönsam tillväxt som Finlands främsta konsumentföretag; vi accelererar lönsam tillväxt i Sverige; vi driver internationell tillväxt med tydliga prioriteringar; och vi främjar tillväxten med trendiga kategorier och vinnande koncept. Parallellt fokuserar vi kontinuerligt på att förbättra produktiviteten, effektivisera processer och organisationsstrukturer och på ständiga förbättringar för att öka effektiviteten och uppnå branschledande lönsamhet.

Vårt övergripande mål om hållbar och lönsam tillväxt kräver även att vi främjar vår hållbarhetsagenda. Under 2024 gjorde vi betydande framsteg, i synnerhet när det gäller att minska utsläppen och matsvinnet samt förbättra säkerheten på arbetsplatsen. Vi har också främjat vår innovationsagenda med hållbara lösningar som Fazer Taste the Future Snack Bar-chokladkakan och veganska Fazer Taste the Future Havrehoco -kolahjärtan, där vi använt okara, en sidoström från vår havredryckstillverkning.

Ser vi framåt kommer det nuvarande ekonomiska klimatet sannolikt att fortsätta att påverka den privata konsumtionen, och konsumenterna kommer fortsättningsvis att agera försiktigt och med hög prismedvetenhet under år 2025. Styrkan i Fazers varumärke och vår förmåga att svara snabbt på förändringar gör mig dock övertygad om att Fazer är väl rustat för framtiden. Jag vill tacka alla Fazers medarbetare för deras bidrag till Fazers goda resultat, och våra kunder och andra intressenter för det goda samarbetet under 2024.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Jukka Erlund, Executive Vice President, ekonomidirektör, Fazer-koncernen, jukka.erlund@fazer.com, tfn. +358 50 506 5735

Joséphine Mickwitz, Executive Vice President, Kommunikation & Hållbarhet, Fazer-koncernen, josephine.mickwitz@fazer.com, tfn. +358 40 078 4889

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8.00–16.00, tfn. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2024 uppgick till 1,2 miljarder euro. 
 

Northern Magic. Made Real.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.