Connect with us

Marknadsnyheter

Fazers ambitiösa klimatmål har godkänts av Science Based Targets initiative

Published

on

Att minska utsläppen för att motverka klimatförändringarna har varit en viktig del av Fazers hållbarhetsarbete under en lång tid. Nu har Fazers klimatmål validerats och godkänts Based Targets initiative (SBTi). Som en följd av dessa åtgärder med att minska sina utsläpp, stöder Fazer Parisavtalets mål att begränsa den globala uppvärmningen till högst 1,5 °C.

Den globala livsmedelsindustrin genomgår för närvarande en stor förändring. Den globala klimatkrisen, den allt snabbare utvecklingen av livsmedelsinnovationer och uppkomsten av ny teknologi, samt de snabbt föränderliga konsumenttrenderna, förändrar hur livsmedel produceras, distribueras, konsumeras och uppfattas. Konsumenterna blir allt mer medvetna om vilken inverkan maten har på deras hälsa och på miljön och kräver i allt högre grad att förstå varifrån deras mat kommer och hur den produceras. 

”Fazers ambitiösa hållbarhetsarbete avspeglas i vår mission, Mat med mening. Hållbarhet är i kärnan av vår strategi när vi utvecklar mat som en lösning för en mer hållbar planet och verksamhet. Våra hållbarhetsmål har alltid varit ambitiösa, och våra nu godkända klimatmål visar vårt genuina engagemang i klimatfrågor. Att vidta åtgärder gynnar inte enbart vår planet, utan också konsumenterna och vår verksamhet”, säger Christoph Vitzthum, Fazers koncernchef.   

Fazer vidtar åtgärder för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C 

Att minska utsläppen för att motverka klimatförändringarna har varit en viktig del av Fazers hållbarhetsarbete under en lång tid. Eftersom vetenskapligt baserade mål har blivit en globalt erkänd standard för företag att fastställa mål för minskade koldioxidutsläpp, är åtagandet till SBTi en naturlig fortsättning på Fazers klimatarbete. Fazers nya klimatmål ligger i linje med målen i Parisavtalet, dvs. att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C. I och med de nya målen ligger Fazer i framkant bland företag globalt i bekämpningen av klimatförändringarna.    

Fazers ambitiösa mål för minskade utsläpp inkluderar både företagets egen verksamhet och dess värdekedja. Fazer kommer att:  

  • minska sina absoluta utsläpp av växthusgas (CO2e) i scope 1 och 2 med 42 procent senast 2030 jämfört med referensåret 2020 

  • minska de absoluta utsläppen av växthusgas (CO2e) i scope 3 med 42 procent senast 2030 jämfört med referensåret 2020 och 

  • få 53 procent av sina leverantörer i värdekedjan beräknat utifrån utgifterna (inkl. varor, tjänster, logistik och distribution) att anta vetenskapligt baserade klimatmål senast 2025 

Fazers åtgärder för att minska utsläppen  

För att nå målen fokuserar Fazer sina åtgärder på fossilfri energi och energieffektivitet. Fazer har redan i flera år vidtagit åtgärder för att använda energi mer effektivt vid sina produktionsanläggningar och systematisk gått över till att köpa grön el. I Finland, Sverige och Lettland är den köpta elen redan till 100 procent grön från fossilfria källor, medan andelen på koncernnivå var 86 procent 2020.  

Fazer uppdaterade nyligen sin energi- och klimatplan. Planen styr Fazers verksamhet i alla länder och inkluderar bland annat åtgärder som att övergå från naturgas till biogas, öka värmeåtervinningen, förbättra ventilationen, investera i biovärmeanläggningar. 

Eftersom merparten av Fazer-koncernens totala årliga CO2-utsläpp hänför sig till råvaruproduktionen i värdekedjan, kommer samarbete med värdekedjan att ha en fortsatt viktig roll för att minska utsläppen även framöver. Målet är att minska utsläppen både från Fazers egen verksamhet och i hela värdekedjan. Därför har Fazer fastställt att 53 procent av företagets leverantörer beräknat utifrån utgifterna, ska ha vetenskapligt baserade klimatmål senast 2025. 

Fazer följer aktivt den senaste utvecklingen inom vetenskap och teknik. Fazer tror att man kommer att få se nya fossilfria lösningar som har låga koldioxidutsläpp, och tillsammans med sina affärspartner, kunder och leverantörer kommer Fazer att hitta nya sätt att minska utsläppen i framtiden. Fazer rapporterar om framstegen inom klimatåtgärderna varje år.  

”Fazer har haft klimatrelaterade mål i många år. Genom att förbinda oss till vetenskapligt baserade mål kommer vi att fortsätta vårt klimatarbete inom en globalt erkänd referensram tillsammans med våra intressenter. Företagen och deras leveranskedjor har en avgörande roll när det gäller att motverka klimatförändringarna. Genom att sätta upp vetenskapligt baserade mål åtar vi oss att minska utsläppen inte enbart i vår egen verksamhet, utan också i vår värdekedja. Endast genom samarbete och gemensamma åtgärder i hela värdekedjan kommer vi att lyckas minska utsläppen så att vi når målnivån enligt Parisavtalet”, säger Joséphine Mickwitz, EVP, kommunikation och hållbarhet inom Fazer-koncernen.    

Vad är SBTi?  

Science Based Targets initiative är ett samarbete mellan FN:s Global Compact, World Resource Institute (WRI), Världsnaturfonden (WWF) och Carbon Disclosure Project (CDP). Syftet med initiativet är att stötta företag att vidta snabba klimatåtgärder genom att sätta upp ambitiösa mål för att minska utsläppen av växthusgaser. Företagens mål anses vara vetenskapligt baserade då de är i linje med Parisavtalet, vilket innebär att den globala temperaturökningen ska hållas väl under 2 °C över den pre-industriella nivån, med ytterligare insatser för att begränsa uppvärmningen till 1,5 °C.   

Mer information (länk https://sciencebasedtargets.org)  

För ytterligare information, vänligen kontakta:   

Joséphine Mickwitz, EVP, kommunikation och hållbarhet, Fazer-koncernen, tfn +358 400 784 889, josephine.mickwitz@fazer.com  

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8.00–16.00 EET, tfn +358 40 668 2998  

Fazer-koncernen  

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.   

Northern Magic. Made Real.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma i LKAB 2024

Published

on

By

Årsstämman i LKAB ägde rum den 25 april 2024 på Vetenskapens hus i Luleå. Vid stämman beslutades om en utdelning på 7,6 miljarder kronor till ägaren. Anders Borg valdes till ny styrelseordförande efter Göran Persson, som avgick efter sju år som ordförande. Carina Andersson och Alrik Danielson valdes in som nya styrelseledamöter.

Stämman beslutade att en utdelning om 7,6 miljarder kronor, motsvarande 10 857 kronor per aktie, ska utgå till ägaren för räkenskapsåret 2023. Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för föregående verksamhetsår.

Det beslutades att styrelsen ska bestå av nio ledamöter med omval av Anders Borg, Catrin Fransson, Eva Hamilton, Bjarne Moltke Hansen, Kerstin Konradsson, Lotta Mellström och Per-Olof Wedin, samt nyval av Carina Andersson och Alrik Danielson. Anders Borg valdes till ny styrelseordförande. Göran Persson och Gunilla Saltin lämnade styrelsen.

Det registrerade revisionsbolaget KPMG AB omvaldes till revisor. KPMG har utsett auktoriserad revisor Helena Arvidsson Älgne som huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade att arvodet till styrelseordföranden ska uppgå till 750 000 kronor. Arvodet till styrelseledamot, som inte är arbetstagar­representant eller anställd i Regeringskansliet, ska uppgå till 335 000 kronor. Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

Efter årsstämman hölls en paneldiskussion med Jan Moström, vd LKAB, Anna Borg, vd Vattenfall och Birgitta Larsson, kommunalråd Gällivare kommun, om framtidens elförsörjning och elbehovet i norr.

Här hittar du kallelse och övrig dokumentation från 2024 års stämma.

Kontakt: Niklas Johansson, kommunikationsdirektör LKAB. Tel: +46 (0)10-144 52 19. E-post: niklas1.johansson@lkab.com

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av närmare 5200 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 43 miljarder kronor år 2023. lkab.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Arcede Pharma AB (publ.) offentliggör årsredovisning för 2023

Published

on

By

Arcede Pharma AB (publ) har idag publicerat sin årsredovisning för 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på svenska på bolagets webplats arcedepharma.com.

Räkenskapsåret avser perioden 1 januari–31 december 2023.

För mer information:
Erik Magnusson, tf VD
Arcede Pharma AB 
erik.magnusson@arcedepharma.com
+46 708 565 245

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den .

Om Arcede Pharma
Arcede Pharma har som huvudsakligt mål att utveckla en ny typ av inhalationsbehandling mot främst kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL), men även svår astma, med syftet att förbättra patienternas livskvalitet samt öka deras livslängd. Framför allt KOL är en sjukdom som har en stor negativ inverkan på patienterna och orsakar enormt lidande. Den globala dödligheten till följd av dessa sjukdomar är hög och ökar dessutom kontinuerligt. För mer information om Arcede Pharma, besök www.arcedepharma.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Attana påbörjar det tredje året av ett femårigt service och supportkontrakt från ett ledande hälsoinstitut i USA

Published

on

By

Kontraktet går nu in på sitt tredje år och det är en viktig del i bolagets plan på att etablera starka referenskunder i USA. Det gångna året har flera användare tränats i Attanas teknik och förnärvarande pågår studier av T-cellers interaktioner med animala cancerceller. Förhoppningen är att data från experimenten kommer kunna publiceras under hösten och att projektet därefter även utförs på cancerbiopsier.

Värdet på serviceavtalet är drygt 200kkr per år och till det tillkommer försäljning av sensorchip och tillhörande förbrukningsvaror.

Kunden är en viktig del i att etablera starka referenskunder i USA. Projektens karaktär är valda så att de vid slutförandet tydligt kommer att belysa Attana teknikens fördelar och värdeskapande jämfört med traditionella metoder. Eftersom experimenten hos den aktuella kunden går hand i hand med kliniska studier och djurförsök löper projektet totalt över fem år och är nu ungefär halvvägs.

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.