Connect with us

Marknadsnyheter

Fazers ambitiösa klimatmål har godkänts av Science Based Targets initiative

Published

on

Att minska utsläppen för att motverka klimatförändringarna har varit en viktig del av Fazers hållbarhetsarbete under en lång tid. Nu har Fazers klimatmål validerats och godkänts Based Targets initiative (SBTi). Som en följd av dessa åtgärder med att minska sina utsläpp, stöder Fazer Parisavtalets mål att begränsa den globala uppvärmningen till högst 1,5 °C.

Den globala livsmedelsindustrin genomgår för närvarande en stor förändring. Den globala klimatkrisen, den allt snabbare utvecklingen av livsmedelsinnovationer och uppkomsten av ny teknologi, samt de snabbt föränderliga konsumenttrenderna, förändrar hur livsmedel produceras, distribueras, konsumeras och uppfattas. Konsumenterna blir allt mer medvetna om vilken inverkan maten har på deras hälsa och på miljön och kräver i allt högre grad att förstå varifrån deras mat kommer och hur den produceras. 

”Fazers ambitiösa hållbarhetsarbete avspeglas i vår mission, Mat med mening. Hållbarhet är i kärnan av vår strategi när vi utvecklar mat som en lösning för en mer hållbar planet och verksamhet. Våra hållbarhetsmål har alltid varit ambitiösa, och våra nu godkända klimatmål visar vårt genuina engagemang i klimatfrågor. Att vidta åtgärder gynnar inte enbart vår planet, utan också konsumenterna och vår verksamhet”, säger Christoph Vitzthum, Fazers koncernchef.   

Fazer vidtar åtgärder för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C 

Att minska utsläppen för att motverka klimatförändringarna har varit en viktig del av Fazers hållbarhetsarbete under en lång tid. Eftersom vetenskapligt baserade mål har blivit en globalt erkänd standard för företag att fastställa mål för minskade koldioxidutsläpp, är åtagandet till SBTi en naturlig fortsättning på Fazers klimatarbete. Fazers nya klimatmål ligger i linje med målen i Parisavtalet, dvs. att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C. I och med de nya målen ligger Fazer i framkant bland företag globalt i bekämpningen av klimatförändringarna.    

Fazers ambitiösa mål för minskade utsläpp inkluderar både företagets egen verksamhet och dess värdekedja. Fazer kommer att:  

  • minska sina absoluta utsläpp av växthusgas (CO2e) i scope 1 och 2 med 42 procent senast 2030 jämfört med referensåret 2020 

  • minska de absoluta utsläppen av växthusgas (CO2e) i scope 3 med 42 procent senast 2030 jämfört med referensåret 2020 och 

  • få 53 procent av sina leverantörer i värdekedjan beräknat utifrån utgifterna (inkl. varor, tjänster, logistik och distribution) att anta vetenskapligt baserade klimatmål senast 2025 

Fazers åtgärder för att minska utsläppen  

För att nå målen fokuserar Fazer sina åtgärder på fossilfri energi och energieffektivitet. Fazer har redan i flera år vidtagit åtgärder för att använda energi mer effektivt vid sina produktionsanläggningar och systematisk gått över till att köpa grön el. I Finland, Sverige och Lettland är den köpta elen redan till 100 procent grön från fossilfria källor, medan andelen på koncernnivå var 86 procent 2020.  

Fazer uppdaterade nyligen sin energi- och klimatplan. Planen styr Fazers verksamhet i alla länder och inkluderar bland annat åtgärder som att övergå från naturgas till biogas, öka värmeåtervinningen, förbättra ventilationen, investera i biovärmeanläggningar. 

Eftersom merparten av Fazer-koncernens totala årliga CO2-utsläpp hänför sig till råvaruproduktionen i värdekedjan, kommer samarbete med värdekedjan att ha en fortsatt viktig roll för att minska utsläppen även framöver. Målet är att minska utsläppen både från Fazers egen verksamhet och i hela värdekedjan. Därför har Fazer fastställt att 53 procent av företagets leverantörer beräknat utifrån utgifterna, ska ha vetenskapligt baserade klimatmål senast 2025. 

Fazer följer aktivt den senaste utvecklingen inom vetenskap och teknik. Fazer tror att man kommer att få se nya fossilfria lösningar som har låga koldioxidutsläpp, och tillsammans med sina affärspartner, kunder och leverantörer kommer Fazer att hitta nya sätt att minska utsläppen i framtiden. Fazer rapporterar om framstegen inom klimatåtgärderna varje år.  

”Fazer har haft klimatrelaterade mål i många år. Genom att förbinda oss till vetenskapligt baserade mål kommer vi att fortsätta vårt klimatarbete inom en globalt erkänd referensram tillsammans med våra intressenter. Företagen och deras leveranskedjor har en avgörande roll när det gäller att motverka klimatförändringarna. Genom att sätta upp vetenskapligt baserade mål åtar vi oss att minska utsläppen inte enbart i vår egen verksamhet, utan också i vår värdekedja. Endast genom samarbete och gemensamma åtgärder i hela värdekedjan kommer vi att lyckas minska utsläppen så att vi når målnivån enligt Parisavtalet”, säger Joséphine Mickwitz, EVP, kommunikation och hållbarhet inom Fazer-koncernen.    

Vad är SBTi?  

Science Based Targets initiative är ett samarbete mellan FN:s Global Compact, World Resource Institute (WRI), Världsnaturfonden (WWF) och Carbon Disclosure Project (CDP). Syftet med initiativet är att stötta företag att vidta snabba klimatåtgärder genom att sätta upp ambitiösa mål för att minska utsläppen av växthusgaser. Företagens mål anses vara vetenskapligt baserade då de är i linje med Parisavtalet, vilket innebär att den globala temperaturökningen ska hållas väl under 2 °C över den pre-industriella nivån, med ytterligare insatser för att begränsa uppvärmningen till 1,5 °C.   

Mer information (länk https://sciencebasedtargets.org)  

För ytterligare information, vänligen kontakta:   

Joséphine Mickwitz, EVP, kommunikation och hållbarhet, Fazer-koncernen, tfn +358 400 784 889, josephine.mickwitz@fazer.com  

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8.00–16.00 EET, tfn +358 40 668 2998  

Fazer-koncernen  

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.   

Northern Magic. Made Real.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Påskhälsningar från Attana

Published

on

By

Det är med många nya idéer som jag är åter vid rodret av Attana.

Från sensommaren fram tills nu har jag haft möjligheten att ägna mig nästan uteslutande åt det som jag är bäst på och som bygger värde åt Attana; Att tillsammans med mina kollegor samverka med våra kunder för att öka användningen av vår teknik hos dem, men också att samla in deras idéer om hur vi kan göra vårt erbjudande ännu bättre, givet den unika teknik vi har.

Daniel Wallinder, som är den som kan Attanas instrument utan och innan allra bäst, har tillsammans med mig besökt flera kunder och samlat in deras feedback. Daniel har utvecklat en beta-version av ny mjukvara som knyter samman instrument med utvärdering på ett effektivt sätt. Den kommer att öka användarvänligheten och effektiviteten signifikant. Koncepten kommer från flera håll men är till stor del baserat på det förenklade användandet som vi använt inom diagnostiken med våra immunitetsprofiler. Jag är övertygad om att detta kommer att generera merförsäljningen till våra befintliga kunder och bidra till ökad nyförsäljning.

 

En annan viktig lärdom under åren har varit att säkerställa flera användare hos kunderna. Vi ser att detta ökar nyttjandegraden av instrumenten och därigenom värdet av Attanas teknik ute hos våra kunder. Ahmed Ibrahim, som är ansvarig för våra applikationer, har lett vårt arbete med förbättrad online utbildning, som också inkludera flertalet instruktionsvideor. Som ett resultat har vi under det senaste halvåret breddat användandet hos våra viktigaste kunder. Detta har redan genererat merförsäljning av sensorchip och vi ser positiva tendenser att öka försäljningen av serviceavtal.

 

För att möta den ökade efterfrågan av sensorchip är vi mitt i en process att skala upp produktionen. Även här har Daniel och Ahmed tillsammans med Prasad Anaspure genomfört viktiga förbättringar som kommer att sänka produktionskostnaderna av förbrukningsvaror och förenkla logistiken vid kundleveranser.

 

Prasad är placerad i Kalmar och leder utvecklingen av immunitetsprofiler i samverkan med Prof. Ian Nicholls vid Linneuniversitetet. Vi har riktigt lovande resultat på gång inom flera sjukdomar, men framför allt vill jag lyfta fram hepatit B och borrelia, där vi ser att vi kommer kunna göra skillnad i närtid. Det leder oss också vidare till att vi har identifierat kommersiella samarbetspartners för våra immunitetsprofiler. Vi hoppas att under hösten komma i gång i mindre kommersiell skala i ett europiskt land som visat stor kommersiell mognad för immunitetsprofiler. Då det är många aktörer involverade för att få hela kedjan att fungera på ett affärsmässigt skalbart sätt, blir det en av mina huvuduppgifter det kommande halvåret.

 

Thomas Ljungberg, vår säljchef, har strukturerat processen kring våra kunder i USA. Vi har haft utmaningar med transporter och logistik till USA under och efter pandemin, men nu har vi löst det, vilket bl.a. exemplifieras av den uppgraderingsordern om 1,5MSEK vi fick nu i mars 2024 från en av våra USA-kunder. Thomas och teamet har gjort en fantastisk insatts här och vi räknar med flera positiva nyheter från USA inom 12 månader. Som ett led i detta börjar Sebastin Santosh Martin i april som applikationsspecialist med inriktning på USA. Sebastin tar även med sig ett bra nätverk i Sverige och kommer att ansvara för ett projekt tillsammans ett svenskt universitet som är under uppstart.

 

Vi har haft mycket bra och täta dialoger med många kunder och det finns inte utrymme att nämna alla i denna påskhälsning, men som en liten blänkare inför påsken är det värt att lyfta fram att vår italienska kund, Mario Negri institutet, som utför riktigt spännande forskning med hjälp av Attanas teknik. Jag hoppas på att inom kort återkomma med mer information från dem.

 

Glad Påsk!

Teodor Aastrup

Grundare och VD Attana AB

 

 

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Upgrade Invest Nordic AB har ingått avtal om att förvärva Condo Group Oy – en lönsam, snabbväxande helhetsleverantör av boendelösningar för företagskunder.

Published

on

By

Upgrade Invest Nordic AB (”Upgrade”) har ingått ett avtal om att genom dotterbolaget Upgrade Invest Nordic 3 AB (”Upgrade 3”) förvärva Condo Group Oy (”Condo”). Condo erbjuder möblerade lägenheter och boende som känns som ett hem för anställda som ofta är på resande fot. Med Condo kan kunderna hantera sina anställdas bostadsbehov snabbt och enkelt, oavsett vart deras projekt tar dem. Condo är dedikerade till att hjälpa kunder under hela projektet genom att ta hand om uppgifter relaterade till personalboende på plats, såsom städning och underhållstjänster.

Condo uppnådde under 2023 en nettoomsättning om 34 MSEK med ett resultat efter finansiella poster om 1,4 MSEK. Budget för 2024 är att intäkterna ska uppgå till 40 MSEK med en EBITDA-marginal om 10 %. Upgrade har i samband med transaktionen förbundit sig att särnotera och dela ut samtliga aktier i Upgrade 3 vilket innebär att aktieägarna i Upgrade tillförs ett initialt värde om cirka 5,7 MSEK vilket motsvarar 2,80 SEK per aktie.

”Vi är glada över att presentera affären med Condo – ett entreprenörslett, lönsamt och växande företag i en sektor med en stark underliggande tillväxt. Grundarna och ledningen kommer fortsatt vara majoritetsägare och vi tror att Condo kommer att kunna skapa aktieägarvärde i noterad miljö. Initialt tillförs aktieägarna i Upgrade ett delägande i Condo motsvarande 5,7 MSEK genom utdelningen av Upgrade3 och vi har en förväntan att detta värde skall öka över tid.”
Marcus Bonsib, VD Upgrade.

Nyckelfakta avseende Condo Group Oy

  • Condo erbjuder möblerade lägenheter och boende som känns som ett hem för anställda som ofta är på resande fot. Med Condo kan kunderna hantera sina anställdas bostadsbehov snabbt och enkelt, oavsett vart deras projekt tar dem. Condo är dedikerade till att hjälpa kunder under hela projektet genom att ta hand om uppgifter relaterade till personalboende på plats, såsom städning och underhållstjänster.
  • Genomgående hög kvalitet och ett fokus på att ligga i framkant med effektiva prisvärda lösningar har givit Condo ett starkt renommé och hög kundnöjdhet.
  • Ägarlett av erfarna entreprenörer med starka incitament för fortsatt lönsam tillväxt.
  • Lönsam verksamhet, låg skuldsättning och nettokassa.
  • Condo befinner sig i en expansionsfas och arbetar aktivt för att prioritera och implementera identifierade tillväxtinitiativ.
  • Efterfrågan på projektrelaterat boende förväntas fortsatt vara stark till följd av sjunkande räntor, energiomställning och infrastrukturprojekt.
  • Ägarna till Condo är grundare, styrelse och ledning tillsammans med erfarna investerare i tillväxtbolag (”Säljarna”).

Condos ledning

Introduktion till Condos ledande befattningshavare

Ville Valorinta – Verkställande direktör:

Ville Valorinta är uppvuxen i Tammerfors med M.Sc. inom ekonomi från Tammerfors Universitet. Ville har drygt 25 års erfarenhet från teknologi- och hotellverksamheter, där han bl.a. arbetat på Accenture och som Managing Director på teknologi- och servicebolaget Hotelzon, Lets buy it samt som VD för hotelluppstickaren Omena Hotels.

Markku Jussila – Styrelseordförande:

Markku Jussila är ursprungligen från Vasa och har studerat ekonomi på Umeå Universitet. Markku är entreprenör och har bland annat varit med och grundat Vauraus Suomi Oy som arbetar med P2P lån för företag samt Sprinvest Oyj som arbetar med riskkapitalfinansiering. Springvest är sedan 2021 noterat på Nasdaq First North i Finland.

Ville Valorinta, VD och en av de större ägarna i Condo Group Oy: ”Vi är stolta över den tillväxtresa som Condo gjort tillsammans med alla duktiga medarbetare engagerade kunder. Genom att notera Condo Group Oy tar vi nästa steg i vår tillväxtresa, vilket hjälper oss att attrahera skickliga medarbetare, stärka Condos företagsstyrning genom ett robust styrelsearbete samt attrahera långsiktiga aktieägare. Noteringen ger en solid grund för att fortsätta vår organiska expansion och möjliggör verksamhetstillväxt genom förvärv. Vi är glada över att ta detta stora steg i Condos tillväxtresa tillsammans med Upgrade som bidrar med värdefull expertis och erfarenhet.”

Per Nilsson, styrelseordförande i Upgrade: ”Condo är ett lönsamt, välskött och entreprenörslett bolag med goda tillväxtmöjligheter. Vi är glada över att Condo valt att samarbeta med Upgrade för att möjliggöra en direktnotering och ser fram emot att få följa Condos resa framöver i börsnoterad miljö.”

Transaktionen i sammandrag

  • Den totala köpeskillingen för aktierna uppgår till 51 MSEK och erläggs genom 18,4 miljoner nyemitterade aktier i Upgrade 3. Värderingen efter den riktade nyemissionen uppgår till cirka 57 MSEK.
  • I samband med transaktionens genomförande kommer samtliga aktier i Upgrade 3 som innehas av Upgrade att delas ut till aktieägarna i Upgrade vartefter köpeskillingen i form av nyemitterade aktier erläggs. Utdelningen sker genom en s.k. Lex Asea och för varje innehavd aktie i Upgrade erhålls en aktie i Upgrade 3.
  • Efter transaktionen kommer Säljarna äga 90% av aktierna i Upgrade 3. Aktieägarna i Upgrade kommer därmed äga 10% av aktierna i Upgrade 3 som blir moderbolag till Condo Group Oy efter transaktionen. I och med denna transaktion tillförs ägarna till Upgrade ett teoretiskt värde om 5,7 MSEK.
  • Förvärvet är bland annat villkorat av att den ordinarie bolagsstämman i Upgrade som förväntas genomföras i maj 2024 fattar beslut om att dela ut innehavet i Upgrade 3 till aktieägarna i Upgrade samt att Spotlight Stock Markets (”Spotlight”) därefter ger sitt slutliga godkännande för notering av Upgrade 3 som namnändras till Condo Group i samband med noteringen. Större aktieägare i Upgrade, som tillsammans representerar totalt cirka 70 % av kapital och röster i Upgrade innan förvärvet, har oåterkalleligt åtagit sig att rösta för utdelningen av Upgrade 3 vid den ordinarie bolagsstämman.
  • I samband med förvärvet ska Upgrade 3, i enlighet med Spotlights regelverk, genomgå en direktnoteringsprocess för att säkerställa att bolaget, efter förvärvet, uppfyller Spotlights noteringskrav.
  • Finansiellt resultat för 2023 och kvartal 1 2024 samt övrig information om Condo inklusive marknaden de verkar i kommer presenteras i det memorandum som publiceras i samband med noteringen.
  • Hela transaktionen förväntas vara genomförd under andra kvartalet 2024. Transaktionen är villkorad av att sedvanliga villkor uppfylls.

Mer information kring transaktionen och aktieägares rättigheter kommer att publiceras senast med kallelsen till årsstämman.

Denna information är sådan information som Upgrade Invest Nordic AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 mars 2024 kl. 19.23 CET.

För mer information, vänligen kontakta:

Marcus Bonsib VD Upgrade Invest Nordic AB

+46 72 182 72 90

marcus@upgradeinvest.se

Ville Valorinta VD Condo Group Oy

+358 40 565 54 12

ville.valorinta@condo.fi

Upgrade Invest Nordic AB är ett investeringsbolag som investerar i bolag som avser genomföra en notering inom en tvåårsperiod

Viktig information

Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Mottagaren av detta pressmeddelande ansvarar för att använda detta pressmeddelande och informationen häri i enlighet med tillämpliga regler i respektive jurisdiktion.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i Upgrade i någon jurisdiktion, varken från Upgrade eller från någon annan. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933 (” Securities Act ”), och får inte erbjudas eller säljas i USA utan att de registreras, omfattas av ett undantag från, eller i en transaktion som inte omfattas av registreringskraven enligt Securities Act. Det finns ingen avsikt att registrera några värdepapper som omnämns häri i USA eller att lämna ett offentligt erbjudande avseende sådana värdepapper i USA.

Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore, Sydafrika, USA eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande regler eller där en sådan åtgärd är föremål för legala restriktioner eller skulle kräva ytterligare registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Detta pressmeddelande är inte ett prospekt enligt betydelsen i förordning (EU) 2017/1129 (”Prospektförordningen”) och har inte blivit godkänt av någon regulatorisk myndighet i någon jurisdiktion. Inget prospekt kommer att upprättats i samband med den emission som beskrivs i detta pressmeddelande. Emissionen utgör inte ett erbjudande till allmänheten. I samtliga medlemsstater i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (” EES ”), är detta pressmeddelande ämnat för och riktar sig enbart till ”kvalificerade investerare” i den medlemsstaten i enlighet med definitionen i Prospektförordningen.

I Storbritannien distribueras och riktas detta dokument, och annat material avseende värdepapperen som omnämns häri, endast till, och en investering eller investeringsaktivitet som är hänförlig till detta dokument är endast tillgänglig för och kommer endas t att kunna utnyttjas av, ”kvalificerade investerare” (i betydelsen i den brittiska versionen av förordning (EU) 2017/1129 som är en del av brittisk lagstiftning genom European Union (Withdrawal) Act 2018) som är (i) personer som har professionell erfarenhet av verksamhet som rör investeringar och som faller inom definitionen av ”professionella investerare” i artikel 19(5) i den brittiska Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (”Ordern”); eller (ii) personer med hög nettoförmögenhet som avses i artikel 49(2)(a)(d) i Ordern (alla sådana personer benämns gemensamt ”relevanta personer”). En investering eller en investeringsåtgärd som detta meddelande avser är i Storbritannien enbart tillgänglig för relevanta personer och kommer endast att genomföras med relevanta personer. Personer som inte är relevanta personer ska inte vidta några åtgärder baserat på detta pressmeddelande och inte heller agera eller förlita sig på det.

Detta pressmeddelande varken identifierar eller utger sig för att identifiera alla risker (direkta eller indirekta) som kan vara kopplade med en investering i aktier. Ett investeringsbeslut att förvärva eller teckna nya aktier får endast fattas baserat på offentligt tillgänglig information om Bolaget eller Bolagets aktier.

Detta pressmeddelande utgör inte en inbjudan att garantera, teckna eller på annat sätt förvärva eller överlåta värdepapper i någon jurisdiktion. Detta pressmeddelande utgör inte en rekommendation för eventuella investerares beslut avseende emissionen. Varje investerare eller potentiell investerare bör genomföra en egen undersökning, analys och utvärdering av verksamheten och informationen som beskrivs i detta meddelande och all offentligt tillgänglig information. Priset och värdet på värdepapperen kan minska såväl som öka. Uppnådda resultat utgör ingen vägledning för framtida resultat. Varken innehållet på Bolagets webbplats eller annan webbplats som är tillgänglig genom hyperlänkar på Bolagets webbplats är inkorporerade i eller utgör del av detta pressmeddelande.

Framåtriktade uttalanden

Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser Bolagets avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende Bolagets framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka Bolaget är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som ”anser”, ”förväntar”, ”förutser”, ”avser”, ”uppskattar”, ”kommer”, ”kan”, ”förutsätter”, ”bör” ”skulle kunna” och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Bolaget anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Bolaget garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade ut talandena i detta pressmeddelande är korrekta och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita dig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken Bolaget eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller noteringsregler.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Coop Rostbiff skivad, 90 gram

Published

on

By

Coop återkallar Coop Rostbiff skivad av egna varumärket Coop som en försiktighetsåtgärd. Produkten kan innehålla listeria. Det var vid en regelbunden provtagning som listeria påvisades i Coop skivade rostbiff, med bäst före-datum 2024-04-12.

Kunder som har köpt varan med aktuellt bäst före datum uppmanas att ta med sig varan alternativt kvitto till butik för att få pengarna tillbaka. Varan ska kasseras.

Återkallelsen gäller följande produkt med följande bäst före-datum:

  • Coop Rostbiff skivad, 90 gram, bäst före-datum 2024-04-12

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa.

Coop beklagar det inträffade och tar händelsen på största allvar.

För mer information kontakta:

För kunder: Coops kundservice, telefon 0771-17 17 17 (öppet 08.00-18.00 helgfria vardagar) eller via kontaktformulär på coop.se, Coop Kundservice

För journalister: Coops presstjänst: media@coop.se eller telefon 010-743 13 13.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.