Connect with us

Marknadsnyheter

Ferronordic avser expandera till Tyskland som återförsäljare för Volvo Trucks och Renault Trucks

Published

on

Ferronordic avser att ingå ett avtal med Volvo Group Trucks Tyskland för  utnämningen av Ferronordic som återförsäljare för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Tyskland. Samtidigt skulle Ferronordic förvärva verksamheten på nio av Volvos anläggningar i Tyskland. Köpeskillingen förväntas uppgå till ca 250 MSEK* och finansieras via lån från Nordea Bank. Under 2016-2018 genererade den aktuella verksamheten en omsättning om ca 1,3 MDSEK*, vilket kan jämföras med Ferronordics omsättning under de tolv månader som föregick 30 juni 2019 om ca 3,6 MDSEK. Om transaktionen genomförs skulle Ferronordics finansiella mål för koncernens rörelsemarginal ändras från 7-9% till 6-8%. Transaktionen är beroende av vissa villkor, såsom slutgiltiga avtal och erforderliga godkännanden.

Lars Corneliusson, Ferronordics VD, kommenterar: ”Jag är stolt över denna möjlighet att kunna expandera vår verksamhet i Europa och ytterligare stärka vårt partnerskap med Volvo. Många av våra anställda, inklusive jag själv, har en lång historia hos Volvo Trucks. Samtidigt har Ferronordic drivit verkstäder för Volvo och Renault Trucks i Ryssland under ett antal år nu, varav vissa rankas av Volvo bland de bästa i landet. Det är spännande att få fortsätta utveckla denna verksamhet på Europas största lastbilsmarknad.

Christian Coolsaet, VD för Volvo Group Trucks Tyskland, kommenterar: Den planerade utnämningen av Ferronordic är en del av vår strategi för Tyskland där vi, tillsammans med starka partners, avser att öka investeringarna och förbättra vårt nätverk i landet. Målet är att ytterligare förbättra vår brand image och kundtillfredsställelse över hela Tyskland. Jag är mycket nöjd över att få fortsätta den framgångsrika utvecklingen av Volvo Group Trucks i Tyskland tillsammans med en så stark partner som Ferronordic.

Ambitionen är att transaktionen skall genomföras under slutet av 2019 och att Ferronordic skall överta verksamheten fr.o.m. januari 2020.

Sammanfattning av transaktionen

  • Ferronordic skulle utses till återförsäljare för Volvo och Renault Trucks i vissa delar av Tyskland.
  • Ferronordic skulle förvärva försäljnings- och eftermarknadsverksamheten på nio av Volvos nuvarande anläggningar i Tyskland. 
  • Transaktionen skulle vara ett inkråmsförvärv där Ferronordic förvärvar till verksamheten hänförliga tillgångar, främst lastbilar och reservdelar i varulager, demo-lastbilar, och kundfordringar, till en köpeskilling om ca 190 MSEK*. Därtill skulle Ferronordic förvärva fast egendom vid tre av anläggningarna till en köpeskilling om ca 60 MSEK*. Den sammanlagda köpeskillingen för tillgångarna förväntas således uppgå till ca 250 MSEK* beroende på de faktiska tillgångar som finns i verksamheten när transaktionen genomförs. 
  • Transaktionen skulle finansieras genom en fyraårig kreditfacilitet från Nordea Bank om ca 320 MSEK*.
  • Befintliga avtal avseende den förvärvade verksamheten, såsom service-avtal, hyresavtal m.m., skulle överföras från Volvo till Ferronordic.
  • Personalen vid de nio anläggningarna som skulle övertas från Volvo, inklusive säljpersonal och mekaniker, förväntas, om transaktionen genomförs, att fortsätta i sina nuvarande positioner och övergå till Ferronordic.

Bakgrund och motiv

Ferronordics strategiska mål innefattar expansion till närliggande affärsområden samt geografisk expansion.

Med ca 68 000 lastbilar sålda under 2018 är Tyskland Europas största marknad för tunga lastbilar ( >16 ton).

Om transaktionen genomförs skulle Ferronordic bli återförsäljare för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Tyskland. Under 2018 registrerades ca 12 000 lastbilar i det aktuella området, motsvarande ca 18% av den tyska marknaden för tunga lastbilar.

Området som Ferronordic skulle ta över är intressant utifrån flera aspekter. För det första innefattar det några av Tysklands starkaste, mest trafikerade och mest utvecklade områden, såsom Hannover och Frankfurt/Rhein-Main-området, Tysklands näst största storstadsområde. I dessa områden förväntar sig Ferronordic fortsatt stark efterfrågan på lastbilar och service samtidigt som bolaget ser möjligheter till ökade marknadsandelar för både Volvo Trucks och Renault Trucks. Dessutom innefattar området en stor del av östra Tyskland, med snabbt växande städer som Leipzig och Dresden där Ferronordic förväntar sig att efterfrågan på lastbilar och reservdelar kommer öka.

Transaktionen skulle omfatta Volvo Group Trucks Tysklands försäljnings- och eftermarknadsverksamhet vid nio anläggningar: Frankfurt, Haiger, Kassel, Hannover, Halle, Leipzig, Görschen, Dresden och Bautzen (med tillhörande områden som respektive anläggning täcker).

Genom att införa Ferronordics affärsmodell och kommersiella processer i Tyskland, och genom att genomföra fortsatta investeringar för att förbättra försäljnings- och service-nätverket i området, ser Ferronordic goda möjligheter att öka verksamhetens omsättning och lönsamhet, dels genom att ta en större del av eftermarknadsförsäljningen i området, och dels genom att öka Volvo- och Renault Trucks marknadsandelar. Denna förbättring bör även pådrivas av Volvos strategi i Tyskland, vilken syftar till förbättrad brand image och kundtillfredsställelse över hela landet.

Verksamheten

Verksamheten som skulle förvärvas från Volvo består av försäljning av nya lastbilar och eftermarknadsförsäljning (reservdelar och service). Under 2016-2018 genererade verksamheten en genomsnittlig omsättning om ca 1,3 MDSEK* per år med ett rörelseresultat omkring noll (Ferronordics omsättning under senaste tolv månaderna (per 30 juni 2019) uppgick till ca 3,6 MDSEK med en rörelsemarginal på 8,8%). Den nya verksamheten innefattar sammanlagt 163 heltidsanställda, jämfört med 1 146 heltidsanställda i Ferronordic (per den 30 juni 2019).

Inverkan på Ferronordic

Köpeskillingen för tillgångarna som förvärvas från Volvo, inklusive fast egendom för tre anläggningar, förväntas uppgå till ca SEK 250m*.

Ferronordic har erhållit ett s.k. commitment letter för en fyraårig kreditfacilitet från Nordea Bank om upp till 30 MEUR (SEK 320m*). Faciliteten förväntas finansiera förvärvet av tillgångarna från Volvo Group Trucks Tyskland samt vissa av de initiala investeringar som härrör till den förvärvade verksamheten.

Transaktionen förväntas medföra en ökning av koncernens nettoskuld om ca 300 MSEK*, delvis beroende på värderingen av leasingskulder avseende hyresavtal i den nya verksamheten enligt IFRS 16.

För att förbättra och utöka försäljnings- och service-nätverket inom sitt område planerar Ferronordic att investera i nya och förbättrade verkstäder. Omfattningen av och tidpunkten för dessa investeringar kommer bero på en rad faktorer, bl.a. huruvida nya verkstäder kommer hyras eller förvärvas, samt i vilken utsträckning befintliga anläggningar kan identifieras eller om nya anläggningar måste byggas.

Ferronordic ser möjligheter att öka marknadsandelen för Volvo Trucks och Renault Trucks i området och förväntar sig att bolagets del av den totala eftermarknadsförsäljningen (reservdelar och service) i området kommer öka över tid. I takt med att eftermarknadsförsäljningen ökar förväntas även lönsamheten förbättras.

Under 2020 förväntas den nya verksamheten bidra med en omsättning om ca 1,3 MDSEK*.

Under uppstartsfasen förväntas den nya verksamheten ha negativ inverkan på koncernens resultat och kassaflöde. Under 2020 förväntas den nya verksamheten således ha en negativ inverkan på koncernens rörelseresultat och resultat om ca -40 MSEK* respektive -50 MSEK* (inklusive engångskostnader). Negativ inverkan på det operativa kassaflödet under 2020 förväntas uppgå till ca -40 MSEK*. Resultat och operativt kassaflöde från den nya verksamheten förväntas övergå till att bli positivt mot slutet av 2021.

Transaktionen förväntas inte ha någon betydande inverkan på Ferronordics nuvarande verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Erforderliga investeringar för att förbättra och utöka Ferronordics försäljnings- och service-nätverk i Tyskland skulle initialt och i viss mån finansieras med kassaflöden från bolagets befintliga verksamhet i Ryssland. Detta förväntas dock inte påverka Ferronordics investeringsplaner i Ryssland och Kazakstan.

Ändrade finansiella mål

Om transaktionen genomförs skulle Ferronordics finansiella mål ändras enligt följande:

  •  Tredubblad omsättning i Ryssland och CIS från 2016 till 2021 (oförändrat)
  •  Rörelsemarginal om 6-8% (för närvarande 7-9%)
  •  Nettoskuldsättning/EBITDA om 0-2 x (över en konjunkturcykel) (oförändrat)

Det reviderade målet för rörelsemarginalen reflekterar en förväntat lägre rörelsemarginal i den nya verksamheten jämfört med den nuvarande. Målet för skuldsättningsgraden skulle förbli oförändrat trots den initiala nettoskuldsökning som transaktionen förväntas medföra.

Utdelningspolicyn skulle förbli oförändrad, dvs ambitionen är att minst 25% av resultatet skall betalas ut till aktieägarna. Styrelsen beaktar dock flera faktorer vid fastställandet av utdelningsnivån, bl.a. koncernens expansionsmöjligheter, finansiella ställning och investeringsbehov.

Tidsram

Ambitionen är att transaktionen skall slutföras vid slutet av 2019 och att Ferronordic skall påbörja den nya verksamheten fr.o.m. januari 2020.

Villkor

Transaktionen är beroende av uppfyllandet av villkor, inklusive slutgiltiga avtal och erforderliga godkännanden.

——————————————————- 

*Enligt växelkursen EUR/SEK den 11 september 2019. 

Inbjudan till telefonkonferens

Ferronordic bjuder in investerare, analytiker och media till en presentation där Lars Corneliusson, VD, och Erik Danemar, Finanschef, kommenterar dagens offentliggörande. Presentationen kommer hållas den 12 september 2019 kl. 16:00 och kan följas via telefonkonferens eller audiocast.

Presentationen kommer hållas på engelska. Efter presentation finns möjlighet att ställa frågor. Frågor kan ställas via telefonkonferensen eller skriftligen via audiocasten. Ingen förregistrering krävs.

För att delta via telefon, vänligen ring in senast fem minuter före avsatt tid.

Telefonnummer:

Sverige:                        +46 8 519 99 383

Storbritannien:             +44 3333 009 262

Ryssland:                      +7 8800 500 0133

USA:                            +1 833 526 83 81

Schweiz:                       +41 225 675 632

Tyskland:                      +49 69 2222 20 380

Presentationen kan även ses live på

https://tv.streamfabriken.com/2019-09-12-ferronordic-press-conference

Efteråt kommer en inspelning av presentationen finnas tillgänglig på samma sida.

Om Ferronordic

Ferronordic är auktoriserad återförsäljare för Volvo Construction Equipment, Terex Trucks, Dressta, Mecalac och Rottne i Ryssland, samt för Volvo Construction Equipment och Mecalac i Kazakstan. I delar av Ryssland har Ferronordic även utsetts till eftermarknadsåterförsäljare för Volvo och Renault Trucks samt återförsäljare för Volvo Penta. Ferronordic påbörjade sin verksamhet 2010. Bolaget är väl etablerat i samtliga federala distrikt i Ryssland med över 80 anläggningar och över 1 100 anställda. Ferronordics vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på sina marknader. Aktierna i Ferronordic är noterade på Nasdaq Stockholm.

www.ferronordic.com

För ytterligare information, vänligen kontakta: 

Erik Danemar, Finanschef, telefon: +46 73 660 72 31, eller e-post: erik.danemar@ferronordic.com

Denna information är sådan information som Ferronordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 september 2019, kl. 13:05.

Framåtriktade uttalanden 

Detta pressmeddelande kan innehålla viss framtidsinriktad information som återspeglar Ferronordics aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”kommer”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender än historiska fakta, utgör framtidsinriktad information. Framtidsinriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framtidsinriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framtidsinriktad information. Denna information, de åsikter och de framtidsinriktade uttalanden som återfinns i detta pressmeddelande gäller enbart vid detta datum och kan ändras utan underrättelse därom.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.