Connect with us

Marknadsnyheter

Finepart Sweden AB (publ) 556888–1063, Delårsrapport 1

Published

on

Finepart Sweden AB (publ) 556888–1063, Delårsrapport 1

Januari – Mars 2023, kvartal 1

  • Rörelsens intäkter uppgick till 8 091 tkr (7 462).
  • Rörelsens kostnader uppgick till -9 025 tkr (-7 382).
  • Rörelseresultatet uppgick till -926 tkr (74) före skatt.
  • Vinst per aktie efter skatt uppgick till –0,04 kr (0).

Orderingång och orderstock under kvartalet

Utöver löpande eftermarknadsförsäljning har bolaget erhållit order på två maskinsystem till ett sammantaget värde på cirka 8 400 tkr, varav en maskin levererades i mars.

Vid kvartalets slut var orderstocken cirka 5 000 tkr.

Kommentarer till bolagets resultat och finansiella ställning

Intäkter

Bolagets totala intäkter för kvartalet ökar med 8 % jämfört med 2022 och nettointäkterna ökar med 18 %. Nettointäkterna består av ett maskinsystem för 4 600 tkr samt eftermarknadsförsäljning och skäruppdrag för 3 500 tkr.

Kostnader

Kostnaden för råvaror och förnödenheter för första kvartalet ökar marginellt jämfört med samma period 2022. Bruttomarginal ökar till 63 % jämfört 59 % för samma period 2022.

Personalkostnader ökar på grund av nyanställningar under kvartalet. Övriga externa kostnader ökar givet en mer omfattande verksamhet i framför allt USA, samt generellt fler kundaktiviteter.

Resultat

Bolagets resultat minskar från 74 tkr till – 926 tkr främst beroende på ökade kostnader för nyanställd personal som är en anpassning till bolagets tillväxt.

Likviditet

Likvida medel uppgick till 2 902 tkr per 31:e mars jämfört 7 356 tkr vid årets utgång.

Under april månad har bolaget upptagit en kredit på 3 000 tkr för att finansiera ökad kapitalbindning av varulager (se ytterligare info i ”VD har ordet”).

Lager

Bolagets lager ökar från 7 371 tkr vid årets utgång till 8 370 tkr vid kvartalets utgång.
 

Eget kapital

Bolagets eget kapital uppgår till 22 272 tkr (23 168) vid periodens utgång.
 

Antalet utestående aktier

Per 31 mars 2023 uppgick antalet aktier till 22 084 234 vilket är oförändrat jämfört med 2022.

Väsentliga händelser under januari-mars 2023

  • Den 12:e januari mottar Finepart en order på ett maskinsystem på motsvarande 3,7 MSEK till en kund i Vietnam.
  • Den 23:e februari mottog bolaget en order på motsvarande 4,6 MSEK på ett maskinsystem till en kund i Danmark.
  • Den 28:e februari publicera bolaget sin bokslutskommuniké för 2022.

På angivna datum ovan har ett pressmeddelande publicerats som återfinns på bolagets och Spotlight Stockmarkets hemsida.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Den 21:e april kallade bolaget till årsstämma.
  • Den 24:e april offentliggjorde bolaget sin årsredovisning för 2022.
  • Den 28:e april meddelades att bolaget upptagit ett lån på 3 000 tkr.

På angivna datum ovan har ett pressmeddelande publicerats som återfinns på bolagets och Spotlight Stock Markets hemsida.

VD har ordet

Första kvartalet 2023 har börjat starkt, med en ökning av nettoomsättningen på 18 %. Produktmixen är likvärdig med 2022, men intäkterna ökar tack vare höjda priser på maskinsystem, samt en ökade eftermarknadsintäkter. Vår bruttomarginal ökar och kommer in på 63% för perioden.

Som vi rapporterat tidigare under kvartalet, har ett maskinsystem levererats och ett ytterliga är sålt för leverans i kvartal tre. Jag kan med glädje upprepa att vi tydligt ser hur eftermarknadsintäkterna ökar i linje med högre installerad maskinbas hos våra kunder. Jämfört med första kvartalet 2022 har eftermarknadsintäkterna ökat med cirka 40%, från 2,5 MSEK till 3,5 MSEK.

Leveransförmågan i världen är fortsatt påverkad av tidigare pandemin och kriget i Ukraina. För att öka vår leveransförmåga och korta våra leveranstider, har bolaget under det senaste halvåret byggt ett lager av de komponenter som har långa ledtider. För att finansiera detta lager, som ger en ökad kapitalbindning, har vi tagit ett tillväxtlån på 3 MSEK.

Våra produkter som är modernt utvecklade i moduler, innebär att vi har en möjlighet att bygga maskinsystem till en generisk nivå (nästan färdig produkt) och i slutskedet bestämma vilken modelltyp som ska levereras. På detta sätt kan vi leverera en slutgiltig produkt på 4–8 veckor, vilket är ”best in class” inom vår bransch. 

Vi jobbar fortsatt med att träffa kunder både via digitala kanaler och fysiskt på plats. Under perioden har vi besökt potentiella kunder i Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Schweiz, Spanien och USA. Intresset är fortsatt stort men affärerna tar lite längre tid på grund av det ekonomiska läget i världen. Vis av erfarenheter från trögheten i försäljningsarbetet under pandemi-åren, bygger vi stadigt upp vår prospektlista. De som var med oss då minns att vi därefter tog ett stort kliv försäljningsmässigt.

Under maj månad har vår CTO och tillika grundare besökt USA för att stötta vår nya säljare som började hos oss i januari. De har träffat flera intressanta potentiella kunder som både fått besök av oss, men som vi även har bjudit in till vår representant i Santa Clara och utfört flertalet provskärningar. Under resan har vi även utvärderat nya potentiella representanter i Nordamerika, som jag hoppas att vi inom kort vi kan informera ytterligare om. 

För att lättare hitta information inom ”Investor Relations” så har vi under de senaste månaderna tagit fram en ny Investors relation-sida som ni hittar på www.finepart.com/investor-relations/. Här finns den samlade dokumentationen som kan vara intressant och även de pressmeddelanden och filmer som finns om bolaget. Jag hoppas att ni kommer få lättare att orientera er när denna nu är på plats.

Nästa VD-brev är planerat i månadsskiftet juni/juli

Med vänlig hälsning

Lars Darvall

VD, Finepart Sweden AB (publ)

Redovisningsprinciper

Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.

Revisors utlåtande angående delårsrapporten

Rapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Datum för delårsrapporter för 2023

Delårsrapport 2 publiceras den 31:e augusti, 2023.

Delårsrapport 3 publiceras den 23:e november, 2023.

Bokslutskommunikén för 2023 publiceras den 29:e februari, 2024.

För frågor om delårsrapporten och bolaget, vänligen kontakta:

Lars Darvall
VD, Finepart Sweden AB

Telefon: 0707-767 768
E-post: lars.darvall@finepart.com

Om bolaget

Verksamheten grundades år 2012 och är ett Innovativt Tech-bolag med tillverkning av abrasiva mikrovattenskärningssystem under varumärket Finecut. Teknologin baseras på vattenskärningsteknik som innebär att med mycket högt vattentryck, cirka 4 000 bar, skapar en stråle som accelererar sandkorn som verkar som slipmedel. Tekniken är framför allt lämpade för tillverkning av komponenter med hög precision för i princip alla material. Sedan starten har flertalet varumärken adderats såsom Finesoft, Finespin, Finepart Academy, Finecam till det som idag utgör Finepart. Försäljning sker via egen personal samt ett återförsäljarnätverk. De största marknaderna är Norden, Europa och USA. Verksamheten bedrivs i Sverige, med huvudkontor i Bollebygd.

Finepart är noterat på Spotlight Stockmarket, Stockholm sedan hösten 2016. För mer information, www.Finepart.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.