Marknadsnyheter
Finland gick in i en recession – hushållen ska i år använda pengar med eftertanke, det goda sysselsättningsläget är en ljusglimt och prisstegringen planar ut
Hushållen ska i år använda pengar med eftertanke, eftersom Finland enligt Sparbanksgruppen har gått in i en recession. Finländarnas köpkraft försvagas åtminstone ännu under början av året, och den svaga ekonomiska situationen återspeglas också i att konsumenternas förtroende rasat. Lyckligtvis finns det också ljusglimtar: Sparbanksgruppen förväntar sig att sysselsättningsläget fortsätter att vara gott och att prisökningarna kommer att utjämnas under året. Nu är det också ett bra tillfälle att planera den egna ekonomin längre in i framtiden.
Enligt Sparbanksgruppen har Finland hamnat i en recession. Finlands BNP minskade med 0,2 % under det tredje kvartalet i fjol och förväntas fortsätta att minska fram till sommaren. Med nuvarande utsikter ser recessionen lyckligtvis ut att bli kortvarig och måttlig, men mycket beror till exempel på energisituationen i Europa, om kriget i Ukraina eskalerar och hur den kinesiska ekonomin öppnas.
”Det finns nu många osäkerhetsfaktorer, och detta återspeglas också på hushållens vardag. Konsumenternas förtroende för ekonomin är rekordlågt, och åtminstone det första halvåret kommer att bli trögt. ”Många familjer måste nu noggrannare överväga vad de spenderar sina pengar på”, säger Henna Mikkonen, chefsekonom vid Sparbanksgruppen.
Problemen på energimarknaden har redan i fjol i många familjer blivit bekanta i form av stora elräkningar. Räntehöjningarna kommer i sin tur att drabba skuldsatta hushåll, även om de största räntehöjningarna nu ligger bakom.
”Exempelvis närmar sig 12 månaders euriborräntan redan 3,5 %. Nu är det klokt att också förbereda sig på något högre räntor än för närvarande, så att den egna ekonomin inte hamnar i svårigheter om räntorna stiger”, tillägger Mikkonen.
Oron är befogad, eftersom Sparbanksgruppens årliga enkät Sparbarometer* visar att finländarnas ekonomiska svårigheter ökade med 6 procent i fjol jämfört med föregående år. Stigande priser i kombination med snabbt stigande räntor och allmän osäkerhet har lett till en svår situation för många familjer.
En ytterligare faktor är inflationen som också påverkar hushållens ekonomi. Enligt Sparbanksgruppens uppskattning stiger priserna med ytterligare 4,5 % i år, men sedan lugnar sig inflationen. Minskningen av konsumenternas köpkraft kommer att dämpas mot slutet av året, eftersom de förväntade löneökningarna kommer att öka löntagarnas inkomster och inflationen blir måttligare.
Sysselsättningsläget, årets ljusglimt
Trots att många ekonomiska indikatorer har försvagats redan under en längre tid, har läget på den finländska arbetsmarknaden förblivit bra. Sysselsättningsläget är för närvarande en av de största ljusglimtarna i ekonomin.
”Sysselsättningsgraden har stigit till nya rekord och arbetslösheten har sjunkit till ungefär samma nivå som före coronakrisen”, säger Mikkonen.
Det finns fortfarande många lediga jobb och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Samtidigt har antalet permitterade sjunkit till normala nivåer efter den snabba ökningen till följd av coronakrisen.
Trots att sysselsättningen är god i Finland börjar den försämrade ekonomiska konjunkturen småningom avspegla sig också på arbetsmarknaden. Sparbanksgruppen uppskattar att arbetslösheten i Finland ökar något år 2023, från 6,8 % i fjol till 7,4 %. Antalet permitteringar ökar också.
”Vi tror inte att situationen på arbetsmarknaden kommer att försämras i någon större utsträckning i år. Bristen på arbetskraft har plågat företagen redan så länge att företagen vill hålla fast vid kunniga arbetstagare, om recessionen blir kortvarig, betonar Mikkonen.
Bostadsmarknaden piggnar till under andra halvåret
Coronan ledde till en livligare bostadsmarknad och handelsvolymerna och bostadspriserna ökade exceptionellt mycket, i fjol blev trenden den motsatta. Stigande räntor och kostnader gjorde bostadsköparna försiktiga, och handelsvolymerna för bostäderna minskade klart i slutet av året. Även bostadspriserna började sjunka.
”Vi förväntar oss att bostadspriserna sjunker med 4–6 procent år 2023”, säger Mikkonen. ”Det här förargar säkert bostadsägare, men å andra sidan ger prissänkningar dem som köper sin första bostad mer lockande köpmöjligheter.”
Konsumenternas försiktighet fortsätter ännu under början av året och aktiviteten på bostadsmarknaden förblir lam. Sakta men säkert anpassar sig människor till de högre räntorna, och under andra halvåret torde läget piggna till lite”, tillägger Mikkonen.
Allt viktigare att planera den egna ekonomin
Förra året såg vi en exceptionellt kraftig nedgång i hushållens köpkraft. Samtidigt som löntagarnas inkomster ökade med knappt 3 %, ökade den allmänna prisnivån med över 7 %. Sålunda får man med samma pengar mindre än tidigare. Köpkraften sjönk senast lika mycket på 70-talet och den svaga köpkraften fortsätter åtminstone under början av året.
”Hushållen måste nu anpassa sig till högre priser och högre räntor. Om du vill anpassa dig snabbt och samtidigt ta hand om ditt ekonomiska välbefinnande, bör du genast börja planera din egen ekonomi, uppmanar Mikkonen.
Vid planeringen av den egna ekonomin lönar det sig att börja med de grundläggande frågorna.
”Gå noggrant igenom de disponibla inkomsterna, utgifterna, besparingarna och skulderna. I takt med att planen blir tydligare kan du se att du har mer – eller mindre – pengar än vad du föreställt sig, påminner Mikkonen.
När du utvärderar och planerar din ekonomi lönar det sig anlita en expert, till exempel en bank. För planeringen av den egna ekonomin har Sparbanksgruppen den avgiftsfria tjänsten Din ekonomi i fokus, där den egna ekonomiska situationen gås igenom grundligt och en plan görs upp för att främja den ekonomiska välfärden.
”Att gå igenom saker med en utomstående hjälper dig att se saker från ett annat perspektiv och minskar den oro som eventuellt uppstår kring den egna ekonomin”, tillägger Mikkonen.
Du kan boka en tid för Din ekonomi i fokus här: https://www.saastopankki.fi/sv-se/kundservice/kontaktkanaler/ekonomistunden
Mer information:
Henna Mikkonen
Chefsekonom vid Sparbanksgruppen
henna.mikkonen@saastopankki.fi, 040 564 7918
Läs Sparbankens konjunktuöversikt för hushåll.
I Sparbanksgruppens konjunkturöversikt granskas rådande fenomen i Finlands ekonomi, vilka påverkar särskilt hushållens ekonomiska situation. Dessa är bland annat arbetsmarknadsläget, utvecklingen av inkomstnivåerna, prisstegringen, bostadsmarknadsläget samt hushållens skuldsättningsgrad och faktorer som påverkar tillgångarna.
Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.
Taggar:
Marknadsnyheter
Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport
Onsdag 1 maj är det premiär för Norwegians direktflyg till Palma på Mallorca från Stockholm Skavsta Airport.
– Det är med stor glädje vi välkomnar en ny direktlinje med Norwegian från Stockholm Skavsta Airport. Spanien är ett mycket populärt resmål och Mallorca är en efterlängtad sommardestination som passar utmärkt i vårt utbud, säger Kjell-Åke Westin, styrelseordförande Stockholm Skavsta Airport.
– Vi är glada över att ännu en ny linje från Stockholm Skavsta Airport har startat och vi är tacksamma över det fina mottagandet vi har fått ända sedan vi började trafikera flygplatsen förra året. Den nya linjen till Mallorca innebär att vi nu flyger till tre populära destinationer i Spanien under sommarhalvåret och vi ser fram emot att välkomna resenärer ombord, säger Norwegians kommersiella direktör Magnus Thome Maursund.
Den 1 maj kl. 20:05 lyfter det första planet till Palma på Mallorca. De första resenärerna bjuds på lite festligheter innan avgång.
Tre destinationer i Spanien
Sedan tidigare flyger Norwegian året runt till Alicante och Malaga på spanska fastlandet. Palma blir deras tredje destination i utbudet från Stockholm Skavsta Airport.
Resor bokas på norwegian.com
För ytterligare information, kontakta:
Kjell-Åke Westin, styrelseordförande
Stockholm Skavsta Airport
kjell-ake.westin@skavsta.se
070-891 68 40
Helena Vesterlund, kommunikatör
Stockholm Skavsta Airport
press@skavsta.se
070-216 39 79
Om Stockholm Skavsta Airport
Stockholm Skavsta Airport ligger strax utanför Nyköping, 100 km sydväst om Stockholm, och är en idealisk bas för flygbolag, researrangörer och flygrelaterade verksamheter. Flygplatsen servar Stockholmsområdet och regioner väster och söder om flygplatsen, med tre miljoner människor inom upptagningsområdet. Här finns unika förutsättningar för utveckling och expansion. Flygplatsen har tillstånd att ta emot upp till sex miljoner passagerare per år. Idag finns direktflyg till flera destinationer i Europa. Det är enkelt att ta sig hit med bil, buss och tåg. Med den kommande järnvägen Ostlänken planeras ett terminalnära resecentrum på Skavsta. Flygplatsen ägs av Arlandastad Group och Nyköpings kommun.
Marknadsnyheter
Studie: Eksem kopplat till ätstörningar
En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar
som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000
patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla
hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås
att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till
eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.
Marknadsnyheter
Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024
Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.
Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:
”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och
förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”
”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån
”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”
”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg
”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i
hela kedjans utveckling.”
”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla
”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan
har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den
övergripande framgången för verksamheten.”
”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank
”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.
Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.
Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”
”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige
”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var
involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.
Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”
För mer information:
Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se
Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients