Connect with us

Marknadsnyheter

Fiskars Groups bokslutskommuniké 2020

Published

on

Fiskars Oyj Abp   
Bokslutskommuniké
5.2.2021 kl. 08.30 (EET)

Fiskars Groups bokslutskommuniké 2020

Stark utveckling under ett exceptionellt år, som möjliggjordes av flexibilitet och resiliens

Detta är en sammanfattning av Fiskars Oyj Abp:s fjärde kvartal 2020 och bokslutskommuniké 2020 som publicerades idag. Bokslutskommunikén i sin helhet med tillhörande tabeller är bifogad till detta börsmeddelande som en pdf-fil. Den finns även tillgänglig på https://www.fiskarsgroup.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer/delarsrapporter och på bolagets webbplats www.fiskarsgroup.com/sv. Vi uppmanar investerare att inte enbart läsa sammanfattningarna av våra finansiella rapporter, utan att ta del av bokslutskommunikén i sin helhet med tillhörande tabeller.

Fjärde kvartalet 2020 i korthet:
•    Omsättningen ökade med 1,7 % till 313,3 milj. euro (10-12/2019: 308,0)
•    Jämförbara omsättningen1) ökade med 5,2 % till 313,3 milj. euro (297,9)
•    EBITA ökade med 47,5 % till 47,2 milj. euro (32,0)
•    Jämförbara2) EBITA ökade med 42,4 % till 49,9 milj. euro (35,1)
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten före finansiella poster och skatt ökade till 89,8 milj. euro (84,7)
•    Resultatet per aktie (EPS) var 0,30 euro (0,26)

Januari-december 2020 i korthet:
•    Omsättningen ökade med 2,4 % till 1 116,2 milj. euro (2019: 1 090,4)
•    Jämförbara omsättningen1) ökade med 3,8 % till 1 116,2 milj. euro (1 075,4)
•    EBITA ökade med 72,4 % till 125,8 milj. euro (72,9)
•    Jämförbara2) EBITA ökade med 50,9 % till 136,8 milj. euro (90,6)
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten före finansiella poster och skatt ökade till 223,8 milj. euro (117,5)
•    Resultatet per aktie (EPS) var 0,83 euro (0,63)

Förslag till dividend:
Styrelsen föreslår till bolagsstämman att det för räkenskapsåret som utgick den 31.12.2020 utbetalas en dividend på 0,60 euro per aktie. Dividenden betalas i två rater om 0,30 euro per aktie.

Utsikterna för år 2021:
Fiskars förväntar sig att jämförbara2) EBITA år 2021 är på en lägre nivå än året innan, men överskrider 110 milj. euro.

Synligheten fortsätter att vara låg på grund av covid-19-pandemin, som har en djup inverkan på konsumenternas liv när det gäller förändringar i t.ex. disponibel inkomst samt köp- och konsumentbeteende. Dessa kan medföra utmaningar såväl som möjligheter för Fiskars Group. Största delen av kostnadsbesparingarna år 2020 var av temporär karaktär och de påverkade exempelvis marknadsföring. Då bolaget vill säkerställa verksamhetens långsiktiga hållbarhet, kan motsvarande temporära kostnadsbesparingar inte uppehållas under längre perioder. Därtill förväntas fördelarna från de pågående Transformations- och Omstruktureringsprogrammen att materialiseras till fullo år 2022. En mer detaljerad diskussion om potentiella risker och osäkerhetsfaktorer finns i Risker och osäkerhetsfaktorer-avsnittet i denna bokslutskommuniké.

 

Fiskars Groups verkställande direktör Nathalie Ahlström:
Fiskars Groups verksamhet utvecklades exceptionellt bra år 2020. Både omsättningen och jämförbara EBITA ökade jämfört med föregående år, trots de utmanande omständigheterna. Den starka utvecklingen fortsatte under det säsongsmässigt viktiga fjärde kvartalet.

Covid-19-pandemin hade en betydande inverkan på vår verksamhet under året. Volatiliteten ökade på grund av pandemin och synligheten minskade. Fiskars Group reagerade snabbt och beslutsamt på pandemin redan under första kvartalet. Under årets lopp hanterade vi våra kostnader samt investerade i vår e-handel och produkttillgänglighet. I synnerhet var produkttillgängligheten aktuell då efterfrågan ökade inom vissa av våra kategorier, till exempel inom trädgård, saxar och pyssel. Trots tillfälliga stängningar av butiker och fabriker, samt minskningar i personalstyrkan, uppehöll vi vår verksamhet, servade våra kunder och konsumenter samt skapade fantastiska konsumentupplevelser.
 
Pandemin hade en betydande negativ inverkan på verksamhetsenheten Vita under hela året. Antalet kunder i butiker minskade, återförsäljare skar ner på sina lager och försäljningen av gåvor minskade. Trots dessa svårigheter var utvecklingen under fjärde kvartalet stark då den jämförbara omsättningen ökade jämfört med föregående år och jämförbara EBITA ökade markant, till stor del tack vare våra besparingsåtgärder. Vi ser positiv utveckling inom vissa delar av verksamhetsenheten Vita, då t.ex. expansionen i Kina har gått bra och vår e-handelskanal växer. Våra insatser inom de här områdena kommer fortsätta framöver.

Verksamhetsenheterna Terra och Crea presterade båda mycket bra under året och deras momentum fortsatte under fjärde kvartalet, vilket är säsongsmässigt mindre viktigt för Terra. Under 2020 fick Terra stöd från gynnsamma väderförhållanden, ökad distribution, samt stark efterfrågan inom kategorierna trädgård och bygg. Detta beror på att människor tillbringade mer tid i hemmet. Crea gynnades också av att människor stannade hemma och av ökad distribution.

Vi kommer att fortsätta det fokuserade genomförandet av våra strategiska prioriteter. År 2021 planerar vi att slutföra de två pågående transformationsprogram i syfte att simplifiera verksamheten samt öka effektiviteten. En del av de kostnadsbesparingar vi strävar att uppnå är redan synliga i vårt resultat.

Kärnan i vår verksamhet är hållbarhet. Vi ser det som vårt uppdrag att skapa ett varaktigt välbefinnande för både människor och vår planet, och är engagerade i att arbeta emot dagens slit och släng-kultur, för en koldioxidneutral verksamhet, samt för ökad glädje för människor och samhällen. I oktober tillkännagav vi vårt åtagande gentemot klimatåtgärder genom att gå med i FN:s initiativ ”Business Ambition for 1.5°C” och sätta upp vetenskapsbaserade mål.

Jag tackar alla våra medarbetare för de fantastiska resultaten 2020. Hela vårt team uppvisade flexibilitet och resiliens i de exceptionella omständigheterna under året, och trots utmaningarna gjorde vi stora framsteg. Jag är stolt över att vara en del av laget.

Våra medarbetares hälsa och välbefinnande är en nyckelprioritet för oss och vi har genomfört flera åtgärder för att säkerställa hälsosamma arbetsförhållanden under pandemin. Jag vill varmt tacka alla våra kollegor såväl i butiker, fabriker och distributionscenter som dem som distansarbetat. I och med det har vi kunnat fortsätta betjäna våra kunder och konsumenter under årets lopp.

Under mina första veckor som VD för Fiskars Group har jag identifierat både möjligheter och utmaningar på vår resa mot lönsam tillväxt. Covid-19-pandemin kommer att fortsätta påverka både vår verksamhet och konsumentbeteende. Vårt mål att göra vardagen extraordinär kommer att fortsatt styra våra handlingar i framtiden. 
 

1)     I den jämförbara omsättningen ingår inte inverkan av valutakurser, nyförvärv och avyttringar
2)    Jämförelsestörande poster i EBITA inkluderar poster såsom omstruktureringskostnader, nedskrivningar eller avsättningar, integrationskostnader och resultatpåverkan från avyttrade verksamheter

Koncernens nyckeltal

Milj. euro

10-12 2020 10-12 2019 Förändr. % 2020 2019 Förändr. %
Omsättning 313,3 308,0 1,7 % 1 116,2 1 090,4 2,4 %
Jämförbar omsättning1) 313,3 297,9 5,2 % 1 116,2 1 075,4 3,8 %
EBITA 47,2 32,0 47,5 % 125,8 72,9 72,4 %
Jämförelsestörande poster i EBITA2) -2,7 -3,1 -11,0 -17,7 37,7 %
Jämförbart EBITA 49,9 35,1 42,4 % 136,8 90,6 50,9 %
Rörelseresultat (EBIT) 33,3 28,5 16,7 % 98,0 60,1 63,1 %
Resultat före skatt 30,4 26,5 14,9 % 89,8 63,2 41,9 %
Periodens resultat 25,2 21,3 18,6 % 68,5 52,4 30,6 %
Nettoförändring av verkligt värde på investeringsportfölj   0,0   -20,4
Resultat/aktie, euro 0,30 0,26 17,0 % 0,83 0,63 30,9 %
Eget kapital/aktie, euro   9,30 9,34
Kassaflöde från löpande verksamhet före finansiella poster och skatter 89,8 84,7 6,0 % 223,8 117,5 90,4 %
Soliditet, %   57 % 56 %
Nettogearing, %   19 % 34 %
Investeringar 9,6 12,6 -24,1 % 30,0 40,0 -24,8 %
Personal (FTE), i genomsnitt 5 993 6 592 -9,1 % 6 104 6 860 -11,0 %

1) Omräknat i jämförbara valutakurser samt utan den avyttrade Leborgne-verksamheten.

2) Under fjärde kvartalet 2020 bestod jämförelsestörande posterna främst av kostnader som härrörde sig till transformationsprogrammet.

 

FISKARS OYJ ABP

Nathalie Ahlström
Verkställande direktör

 

Mer information:
–    Koncernkommunikation, tfn +358 204 39 5031, communications@fiskars.com

Webcast
En webcast angående resultatet för årets fjärde kvartal och hela året ordnas den 5.2.2021 kl. 11.00. Konferensen hålls på engelska och kan följas direkt på: https://fiskars.videosync.fi/2020-q4-results

Presskonferensmaterialet publiceras skilt på www.fiskarsgroup.com.

En inspelning av webcasten kommer att finnas tillgänglig på bolagets webbsidor. Personuppgifter som samlas in i samband med konferensen används inte för något annat syfte.

 

Media och investerarkontakter:
Koncernkommunikation, tfn +358 204 39 5031, communications@fiskars.com

Making the everyday extraordinary
Fiskars Groups vision är att ha en positiv och hållbar inverkan på vår livskvalitet. Våra varumärken Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood är närvarande i människors vardagsliv – i hemmet, i trädgården och i utelivet. Det här ger oss ett tillfälle att göra vardagen extraordinär, idag och för framtida generationer. Fiskars Group verkar i 30 länder och våra produkter finns tillgängliga i över 100 länder. Fiskars aktier noteras på Nasdaq Helsinki (FSKRS). Besök www.fiskarsgroup.com för mer information och följ oss på Twitter @fiskarsgroup.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.