Connect with us

Marknadsnyheter

Fler än tre av fyra svenskar har gjort något för att motverka klimatförändringarna – men få väljer att spara hållbart

Published

on

76 procent av svenskarna uppger att de under det senaste året har gjort något för att motverka klimatförändringarna. Att äta mindre kött, oftare välja miljömärkta produkter och minska sin konsumtion toppar listan på saker man gjort för att minska koldioxidutsläppen. Men trots att sparandet kan vara en viktig faktor i klimatomställningen är det bara sju procent som uppger att de sparar hållbart. Det visar en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Swedbank.

Många svenskar vill vara med och motverka klimatförändringarna. Det är ingen större skillnad mellan olika ålders- och inkomstgrupper, utan det är mellan kvinnor och män som skiljelinjen går. 68 procent av männen säger att de gjort något för att bromsa klimatförändringarna jämfört med 84 procent av kvinnorna. Gemensamt för både kvinnor och män är att hållbart sparande placerar sig långt ner på listan över vad man gjort för att minska koldioxidutsläppen under det senaste året, endast sju procent uppger det.
 

– Tyvärr är det fortfarande många som inte känner till att man kan påverka klimatet genom sina sparpengar och sitt pensionssparande. Jag är övertygad om att det är ett val som dessutom kan löna sig även för plånboken på sikt. Företag som arbetar medvetet med sin klimatpåverkan har bättre förutsättningar att ge god avkastning över tid än företag som inte gör det, säger Liza Jonson, vd på Swedbank Robur. 

Många anser att de redan är tillräckligt klimatsmarta
Två av tio uppger att de inte gjort något alls det senaste året för att minska koldioxidutsläppen. Av de som inte har gjort något är främsta anledningen att man redan tycker att man är tillräckligt klimatsmart (45 procent) och att det lilla man själv kan göra inte spelar någon roll (24 procent). 17 procent av de män som inte gjort något uppger att de inte tror på klimathotet.  

– Det är lätt att känna att man som enskild individ inte kan göra någon skillnad. Men genom att till exempel välja fonder som investerar i företag med klimatsmarta lösningar kan man vara med och bidra till klimatomställningen. När många gör samma sak blir det stora belopp som kan göra skillnad på riktigt, – säger Liza Jonson.

Klimatomställningen – ett delat ansvar
De allra flesta (77 procent) tycker att det är ett delat ansvar mellan politiker, företag och individer att minska klimatpåverkan. 44 procent tycker att varje individ har ett ansvar att börja med sig själv. 31 procent anser att företag borde ta ett större ansvar och betala och bidra i högre utsträckning för att minska klimatpåverkan. 

– Vi är idag många i finansbranschen som jobbar hårt för att det hållbara sparandet ska ta fart och bli en verklig maktfaktor i klimatomställningen. Men vi behöver bli bättre på att berätta om vårt hållbarhetsarbete och vilka resultat sparandet kan ge, både för plånboken och för planeten, säger Liza Jonson.

Kontakt:
Liza Jonson, vd Swedbank Robur, +46 (0)8 585 973 16
Carina Sesser Nylund, presskontakt Swedbank, +46 72 230 52 64 
 

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den näst största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1 300 miljarder SEK, varav ca 800 miljarder SEK i fonder. Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coops medlemmar reste rekordmycket med tåg

Published

on

By

2023 överträffade Coops medlemmar tidigare rekord på antal tågresor för sina medlemspoäng. Fler än 145 000 resor bokades med SJ, en ökning med nästan 13 000 mot 2022.

Sedan starten på samarbetet med SJ har Coops medlemmar köpt 479 105 resor (läs fram till och med 2023). Totalt innebär det över 205 miljoner km med tåg. Nu är ett nytt partneravtal i hamn mellan två av Sveriges grönaste varumärken.

– Ett nytt avtal garanterar ett fortsatt hållbart resande, samtidigt som vi kan ge våra närmare fyra miljoner medlemmar ett bättre pris i form av rabatt på tågbiljetter. Det är viktigt för våra medlemmar att kunna göra hållbara och aktiva val, säger Anton Nyman, chef Medlem och Partner på Coop Sverige.

Coop-medlemmarnas sammanlagda resande med SJ under 2023 innebar cirka 26 438 kg CO2. Motsvarande CO2-utsläpp för bilresa på samma sträckor hade inneburit 4 115 474 kg CO2 och med buss 997 690 kg CO2.

– Det är kul att vårt samarbete har effekt och uppmuntrar Coops medlemmar att välja tåget i första hand, säger Paulinne Arpi, Försäljningsansvarig Privatresenärer SJ.

Coops medlemmar har 10% rabatt på resor hos SJ som bokas minst tio dagar före avresa. Rabatten gäller även sträckor utanför Sverige, till exempel till Berlin och Hamburg.

Coops medlemsprogram har under våren sett flera nyheter till fördel för sina medlemmar. Bland annat möjligheten att samla poäng på sina försäkringar via Folksam och en utökning av hotellerbjudandet där numera Coop Danmark även ingår vilket innebär ett bredare utbud samt möjligheten att tillsammans med Coop Danmark och Coop Norge förhandla ner priserna ännu mer för Coop-medlemmar.

– Hotellpremien är ett perfekt komplement om man ska ut och resa i Sverige med tåget i sommar, säger Anton Nyman.

– Som Coop-medlem tjänar du alltid bonuspoäng när du tar del av våra partnererbjudanden via coop.se som inloggad medlem. Det kan som sagt vara allt från resor, försäkringar, glasögon eller upplevelser, du väljer själv vad du behöver.

Källa CO2-utsläpp för Coops tågresande 2023: SJ

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coops medlemmar reste rekordmycket med tåg

Published

on

By

2023 överträffade Coops medlemmar tidigare rekord på antal tågresor för sina medlemspoäng. Fler än 145 000 resor bokades med SJ, en ökning med nästan 13 000 mot 2022.

Sedan starten på samarbetet med SJ har Coops medlemmar köpt 479 105 resor (läs fram till och med 2023). Totalt innebär det över 205 miljoner km med tåg. Nu är ett nytt partneravtal i hamn mellan två av Sveriges grönaste varumärken.

– Ett nytt avtal garanterar ett fortsatt hållbart resande, samtidigt som vi kan ge våra närmare fyra miljoner medlemmar ett bättre pris i form av rabatt på tågbiljetter. Det är viktigt för våra medlemmar att kunna göra hållbara och aktiva val, säger Anton Nyman, chef Medlem och Partner på Coop Sverige.

Coop-medlemmarnas sammanlagda resande med SJ under 2023 innebar cirka 26 438 kg CO2. Motsvarande CO2-utsläpp för bilresa på samma sträckor hade inneburit 4 115 474 kg CO2 och med buss 997 690 kg CO2.

– Det är kul att vårt samarbete har effekt och uppmuntrar Coops medlemmar att välja tåget i första hand, säger Paulinne Arpi, Försäljningsansvarig Privatresenärer SJ.

Coops medlemmar har 10% rabatt på resor hos SJ som bokas minst tio dagar före avresa. Rabatten gäller även sträckor utanför Sverige, till exempel till Berlin och Hamburg.

Coops medlemsprogram har under våren sett flera nyheter till fördel för sina medlemmar. Bland annat möjligheten att samla poäng på sina försäkringar via Folksam och en utökning av hotellerbjudandet där numera Coop Danmark även ingår vilket innebär ett bredare utbud samt möjligheten att tillsammans med Coop Danmark och Coop Norge förhandla ner priserna ännu mer för Coop-medlemmar.

– Hotellpremien är ett perfekt komplement om man ska ut och resa i Sverige med tåget i sommar, säger Anton Nyman.

– Som Coop-medlem tjänar du alltid bonuspoäng när du tar del av våra partnererbjudanden via coop.se som inloggad medlem. Det kan som sagt vara allt från resor, försäkringar, glasögon eller upplevelser, du väljer själv vad du behöver.

Källa CO2-utsläpp för Coops tågresande 2023: SJ

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordlo publicerar hållbarhetsredovisning 2023

Published

on

By

Nordlos hållbarhetsredovisning för 2023 tydliggör bolagets hållbarhetsmål, framför allt inom klimatområdet. Under året har även Nordlo börjat planera för anpassningen till det nya EU-direktivet för hållbarhetsredovisning, CSRD.

– Det blir mer och mer viktigt för våra kunder att göra hållbara val, där IT ofta är en nödvändig möjliggörare. Nordlos hållbarhetsarbete ska bidra till att erbjuda ansvarsfull teknik, ett bättre samhälle och en hållbar värld, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

2023 års hållbarhetsredovisning är den fjärde i ordningen och Nordlo fortsätter att tydliggöra och arbeta efter bolagets hållbarhetsmål. Under året utökades Nordlos klimatuppföljning med nya områden inom Scope 3, i linje med Green House Gas Protocol (GHG-protokollet) och Science Based Targets initiatives (SBTi) kriterier.

– Det är ett pågående arbete som fortsätter 2024, då vi dessutom genomför en dubbel väsentlighetsanalys. Därmed påbörjar vi Nordlos anpassning till det nya EU-direktivet för hållbarhetsrapportering, CSRD, som bolaget kommer omfattas av längre fram.

Utmärkande från 2023 års redovisning är fortsatt mycket nöjda kunder och medarbetare jämfört med branschsnittet.

– Hållbarhetsfrågorna är viktigt får både Nordlos medarbetare och kunder. Vi har möjlighet att göra positiva avtryck genom att bygga en hållbar IT-miljö, och på så sätt hjälpa kunderna att göra hållbara val, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Läs hela hållbarhetsredovisningen här.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59,fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.