Connect with us

Marknadsnyheter

Fler operationer ger ökad tillgänglighet till plastikkirurgi på Karolinska universitetssjukhuset

Published

on

Under pandemin växte köerna till plastikkirurgi på Karolinska universitetssjukhuset. I början av 2022 var kön av patienter som väntat mer än 90-dagar på operation 595 personer. Idag har kön minskat med två tredjedelar till 185 personer. Prognosen är att kön till plastikkirurgi, med något undantag, kommer att vara helt borta i april nästa år.

År 2021 genomfördes 2050 plastikkirurgiska operationer på Karolinska universitetssjukhuset. De senaste åren har det skett en kraftig ökning som förbättrar tillgängligheten. I år kommer ca 2900 operationer att genomföras. Det innebär cirka 850 fler operationer årligen. En ökning med 35 procent.

‒ Förklaringen till att vi lyckas öka tillgängligheten till avancerad plastikkirurgi och korta köerna så mycket att vi ser ut att bli i princip helt köfria i april nästa år är tillsynes enkel. Vi har ökat antalet operationer med 35 procent. Det innebär att vi kan hjälpa 850 fler patienter per år, säger Alberto Falk Delgado, docent och verksamhetschef för plastik- och käkkirurgi på Karolinska universitetssjukhuset.

‒ Att öka operationskapaciteten så kraftigt på två år har varit en utmaning som engagerat alla medarbetare i vår verksamhet. Vi har naturligtvis blivit något fler men framför allt handlar det om nya och förbättrade arbetssätt inom produktionsstyrning och förbättrad operationsplanering. Vi har också satsat mycket på intern kompetensutveckling särskilt inom våra högspecialiserade uppdrag, fortsätter Alberto Falk Delgado.

bild prm 2.jpg

Tillgängligheten till nästan all plastikkirurgi på Karolinska ökar                                                                                                                                                                                                                                                                                            

På Karolinska universitetssjukhusets enhet för plastikkirurgi och käkkirurgi görs bland annat operationer som återskapar form och funktion efter sjukdom missbildning eller trauma. Det handlar bland annat om medfödda missbildningar, större rekonstruktioner efter huvudhalscancer, mikrokirurgiska bröstrekonstruktioner efter bröstcancerbehandling, trauma och könsbekräftande kirurgi hos myndiga patienter med fastställd könsdysforidiagnos.

Vi har lyckats minska väntetiderna på nästan alla områden och ser ut att bli helt köfria, vilket innebär att alla patienter kommer kunna få operation inom vårdgarantins tidsgräns, i april nästa år. Den ökade tillgängligheten märks särskilt inom mikrokirurgisk bröstrekonstruktion där kön till operation minskat 60 till 20 patienter det senaste året. Ett annat exempel bukplastik efter stor viktnedgång, säger Alberto Falk Delgado.

‒ Den könsbekräftande kirurgin är dock ett undantag där vi inte lyckats öka tillgängligheten. Orsaken är brist på kirurger med den spetskompetens som behövs, avslutar Alberto Falk Delgado, docent och verksamhetschef för plastik- och käkkirurgi på Karolinska universitetssjukhuset.

bild prm 1.jpg

Presstjänsten Karolinska Universitetssjukhuset

08-123 740 10
presstjanst.karolinska@regionstockholm.se

Karolinska Universitetssjukhuset är ett av Europas största sjukhus och tillsammans med Karolinska Institutet leder vi den medicinska utvecklingen i Sverige. För oss är sjukvård, forskning och utbildning lika viktiga delar i arbetet för att förlänga och förbättra människors liv. Besök Karolinska Universitetssjukhusets hemsida: www.karolinska.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lyckad men inte lycklig – hur en livskris blev en gripande debutroman

Published

on

By


Fotograf: Lena Lagerström

Författaren och föreläsaren Peppe Ekmark gick mitt i karriären in i en djup depression, där han var nära att ta livet av sig. Men därefter kom vändpunkten och han reste sig starkare än någonsin. Nu släpper han sin debutroman Mannen som körde vilse i Toscana och hittade hem, som är inspirerad av den självutvecklande resa han själv gav sig ut på. Med boken vill Peppe Ekmark belysa tabun kring män och psykisk ohälsa, för att fler ska våga prata om sina känslor och söka hjälp.

– Jag har haft förmånen att få höra flera hundra människor berätta om sina egna livsöden, som påminner om min egen. Dessa möten visar att många människor är mer eller mindre framgångsrika, har ett bra liv och ser ut att vara nöjda. Men när vi skrapar på ytan kommer sanningen fram. Jag har tagit mig friheten att dramatisera detta genom karaktären Rickard och alla de bekantskaper han möter. Så med det sagt är precis allt i boken sant, på ett eller annat sätt. Min förhoppning är att denna bok kan bli ett stöd för dem som befinner sig i en liknande situation som jag gjorde. Jag vill inspirera till att våga ta hjälp och söka vägledning, för att kunna ta ansvar för sitt liv och utforska vem man är, vad man vill och vart man är på väg, säger Peppe Ekmark.

Om handlingen i boken:
Huvudpersonen Rickard har allt som på ytan ser perfekt ut: en framgångsrik reklambyrå, två älskade barn och en fantastisk partner i Sofia. Trots detta känner han sig inte lycklig. I ett försök att finna frihet och fylla tomrummet skiljer han sig och inleder en resa som för honom från ett prestationsdrivet Stockholm till Toscanas rofyllda landskap. Där, bland böljande kullar, god mat och genuina möten, får han insikter som förändrar hans liv för alltid.

Ett ställe där jag ofta sitter och funderar på livet. Det gör jag ganska ofta nuförtiden. Det är bara det att jag aldrig kommer fram till något. Jag har mer och mer börjat fundera på meningen med livet. Är det verkligen meningen att livet inte ska vara något annat än det här. Gå till jobbet på morgonen, jobba hela veckan för att sen supa till. Och så längta till semestern som aldrig blir som man tänkt sig.
– ur boken.

Peppe Ekmark är talare, författare och utbildare inom försäljning, ledarskap och personlig utveckling. Med över 40 års erfarenhet inom sälj och ledarskap, har han tidigare gett ut böckerna Sälja bra eller sälja bäst – hur du hittar nyckeln till kundens hjärta och Leda bra eller leda bäst – 8 steg som hjälper dig att hitta nyckeln till både ditt och dina medarbetares hjärta som båda har blivit stora framgångar. Ekmark föreläser om hur man genom att ändra sitt tankesätt kan hitta tillbaka till sig själv. Han driver också sedan några år tillbaka kursgården Casa Oliveta i Toscana tillsammans med sin fru, där han håller i kurser i personlig utveckling.

ISBN 978-91-89740-89-1 | Utgivning 10 december | Roman

Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller andra pressrelaterade frågor att kontakta:
Gul PR: rebecca.andersson@gulpr.se | 0735410807

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lyckad men inte lycklig – hur en livskris blev en gripande debutroman

Published

on

By


Fotograf: Lena Lagerström

Författaren och föreläsaren Peppe Ekmark gick mitt i karriären in i en djup depression, där han var nära att ta livet av sig. Men därefter kom vändpunkten och han reste sig starkare än någonsin. Nu släpper han sin debutroman Mannen som körde vilse i Toscana och hittade hem, som är inspirerad av den självutvecklande resa han själv gav sig ut på. Med boken vill Peppe Ekmark belysa tabun kring män och psykisk ohälsa, för att fler ska våga prata om sina känslor och söka hjälp.

– Jag har haft förmånen att få höra flera hundra människor berätta om sina egna livsöden, som påminner om min egen. Dessa möten visar att många människor är mer eller mindre framgångsrika, har ett bra liv och ser ut att vara nöjda. Men när vi skrapar på ytan kommer sanningen fram. Jag har tagit mig friheten att dramatisera detta genom karaktären Rickard och alla de bekantskaper han möter. Så med det sagt är precis allt i boken sant, på ett eller annat sätt. Min förhoppning är att denna bok kan bli ett stöd för dem som befinner sig i en liknande situation som jag gjorde. Jag vill inspirera till att våga ta hjälp och söka vägledning, för att kunna ta ansvar för sitt liv och utforska vem man är, vad man vill och vart man är på väg, säger Peppe Ekmark.

Om handlingen i boken:
Huvudpersonen Rickard har allt som på ytan ser perfekt ut: en framgångsrik reklambyrå, två älskade barn och en fantastisk partner i Sofia. Trots detta känner han sig inte lycklig. I ett försök att finna frihet och fylla tomrummet skiljer han sig och inleder en resa som för honom från ett prestationsdrivet Stockholm till Toscanas rofyllda landskap. Där, bland böljande kullar, god mat och genuina möten, får han insikter som förändrar hans liv för alltid.

Ett ställe där jag ofta sitter och funderar på livet. Det gör jag ganska ofta nuförtiden. Det är bara det att jag aldrig kommer fram till något. Jag har mer och mer börjat fundera på meningen med livet. Är det verkligen meningen att livet inte ska vara något annat än det här. Gå till jobbet på morgonen, jobba hela veckan för att sen supa till. Och så längta till semestern som aldrig blir som man tänkt sig.
– ur boken.

Peppe Ekmark är talare, författare och utbildare inom försäljning, ledarskap och personlig utveckling. Med över 40 års erfarenhet inom sälj och ledarskap, har han tidigare gett ut böckerna Sälja bra eller sälja bäst – hur du hittar nyckeln till kundens hjärta och Leda bra eller leda bäst – 8 steg som hjälper dig att hitta nyckeln till både ditt och dina medarbetares hjärta som båda har blivit stora framgångar. Ekmark föreläser om hur man genom att ändra sitt tankesätt kan hitta tillbaka till sig själv. Han driver också sedan några år tillbaka kursgården Casa Oliveta i Toscana tillsammans med sin fru, där han håller i kurser i personlig utveckling.

ISBN 978-91-89740-89-1 | Utgivning 10 december | Roman

Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller andra pressrelaterade frågor att kontakta:
Gul PR: rebecca.andersson@gulpr.se | 0735410807

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sörmlands Sparbank satsar i Oxelösund

Published

on

By

Nu har Sörmlands Sparbank slagit upp portarna till den nya lokalen i Prismanhuset i hjärtat av Oxelösund!

Lokalen, som ligger i hörnet av gågatan och Torggatan mitt i stan, är utformad för att passa den moderna bankkundens behov. Här kan Oxelösundsborna få hjälp med såväl bankärenden som guidning till digitala tjänster och finansiell rådgivning för både privatpersoner och företag.

Satsningen på en ny lokal är ett tydligt bevis på bankens övertygelse om att en fysisk mötesplats är viktig för att kunna erbjuda bästa möjliga service och stöd till kunderna. När många andra banker väljer att flytta sin service från fysiska mötesplatser till digitala kanaler, väljer sparbanken att finnas kvar med bankkontor som är öppna för både spontanbesök och bokad rådgivning. Sörmlands Sparbank är sedan flera år tillbaka den enda banken med kontor i Oxelösund.

– Valet att fortsätta som fullservicebank i Oxelösund var enkelt. Här står dörren öppen för alla som vill ha rådgivning och service på plats. Det digitala är en självklar del av vår verksamhet, men vi fortsätter också att värna det fysiska mötet och de personliga relationerna. Vi vet att efterfrågan på fysiska banktjänster fortfarande är stor, säger vd Sören Schelander.

Det bekräftas av en undersökning som Sparbankernas Riksförbund har låtit genomföra, som visar att 57 procent av svenskarna vill ha ett fysiskt bankkontor på sin ort.

Lokalen i Nya Prisman är ljus och fräsch med fönster åt två håll. Här finns plats för såväl spontanbesök som finansiell rådgivning för både privatpersoner och företag.

– Den nya lokalen innebär en bättre arbetsmiljö för oss som jobbar här och dessutom kan vi erbjuda ännu bättre service än tidigare. En modern och välkomnande miljö skapar positiva möten och gör det enklare för oss att hjälpa kunderna på bästa möjliga sätt, säger Emma Blomqvist, kundvärd i Oxelösund.

Utöver traditionella banktjänster har sparbanken också ett starkt engagemang för det lokala samhället. Banken stöttar en mängd olika initiativ och projekt som gör bygden ännu bättre att leva och verka i – i samverkan med idrottsföreningar, kulturaktörer, kommuner och näringsliv.

– Vi strävar alltid efter att vara mer än bara en bank. Vi vill vara en partner för våra kunder och bidra till utvecklingen av det lokala samhället. Genom att satsa på en helt nybyggd lokal visar vi vårt åtagande för orten och våra kunder här – och att vi vill fortsätta att bidra till utvecklingen av Oxelösunds kommun, säger vd Sören Schelander.

Den nya banklokalen i Oxelösund invigs officiellt den 16 januari 2025, med öppet hus och bandklippning.

För mer information eller frågor, vänligen kontakta:
nna Falk, marknads- och kommunikationschef
Tel: 073-805 73 75
E-post: anna.falk@sormlandssparbank.se

Om Sörmlands Sparbank: Sörmlands Sparbank grundades 1832 (som Nyköpings Sparbank) med fokus på att stödja den ekonomiska utvecklingen inom regionen. Banken erbjuder ett brett spektrum av finansiella tjänster för privatpersoner, företag och organisationer. Med ett starkt engagemang för hållbarhet arbetar Sörmland Sparbank även aktivt för miljömässig hållbarhet och socialt ansvarstagande i samhället. Banken har fysiska kontor i Katrineholm, Flen, Vingåker, Nyköping och Oxelösund.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.