Connect with us

Marknadsnyheter

FNG Nordic AB (publ) delårsrapport januari – december 2020

Published

on

Pressmeddelande, Borås 26 februari 2021

Delårsrapporten för FNG Nordic AB (Ellos Group) publiceras idag.

FJÄRDE KVARTALET 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 993,3 MSEK.
  • Bruttomarginalen uppgick till 52,1 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 75,5 MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 7,6 procent.
  • Justerad EBITA uppgick till 99,4 MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 10,0 procent.
  • Justerad EBITDA uppgick till 121,8 MSEK. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 12,3 procent.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 89,4 MSEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 72,1 MSEK.
  • Likvida medel uppgick till 320,7 MSEK.

HELÅRET 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 3 174,9 MSEK.
  • Bruttomarginalen uppgick till 47,3 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 58,0 MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 1,8 procent.
  • Justerad EBITA uppgick till 290,2 MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 9,1 procent.
  • Justerad EBITDA uppgick till 381,5 MSEK. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 12,0 procent.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 131,4 MSEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 95,1 MSEK.
  • Likvida medel uppgick till 320,7 MSEK.

Kommentar från VD i FNG Nordic AB (publ)

I kvartal 4 fortsätter Ellos Group på den inslagna linjen vi har sett under året med betydande ökningar både i försäljning och resultat. Den här utvecklingen gäller hela kvartalet där höjdpunkten var Black Week där försäljningen ökade med nära 50% trots att rabattnivåerna var lägre än föregående år. Under året har vi välkomnat ett stort antal nya kunder och bara under Black Week valde över 100 000 nya kunder att handla från något av våra varumärken. Våra web-sidor hade mer än 8 miljoner besök under veckan. En viktig förklaring är de betydande satsningar inom IT och logistik som Ellos Group gjort för att skapa en smidig, personlig och enkel shoppingupplevelse online. Under kvartal 4 uppgick den justerade EBITA-marginalen till 10,0% och den justerade EBITDA-marginalen till 12,3%.

För helåret ökar försäljningen med 18%. Utvecklingen har under året varit väldigt stark i hemsegmentet, vilket vi har sett under en längre tid men under 2020 så har kategorien fått en extra skjuts av Covid-19 pandemin vilken har fått många kunder att spendera mycket tid i hemmet. Även sport och elektronik har varit framgångsrika kategorier under året. Kläder och mode har påverkats negativt av Covid-19 då man inte går på fest och träffar vänner och bekanta i samma utsträckning som vanligt och då inte köper festbetonade kategorier som klänningar och toppar på samma sätt som innan pandemin. Även badkläder har varit utmanande då resandet utomlands har minskat kraftigt. Även om vardagskläder och produkter i en avslappnad stil med hög komfort, tillsammans med sport- och fritidskläder har gått bra under året, så räcker inte det för att väga upp tapp på mer festbetonade kategorier såsom klänningar och toppar samt bad- och strandkläder.

Då 2020 blev ett mycket framgångsrikt år fick samtliga anställda i december en extraordinär bonus på 5 000 kronor. Kostnaden för den här bonusen belastar resultatet i kvartal 4. Justerad EBITA för helåret landar på 290,2 MSEK med en marginal på 9,1%. Samma siffror för justerad EBITDA är 381,5 MSEK och 12,0%. Samtidigt som affärsrörelsen uppvisar ett starkt resultat har 2020 varit ett år då vi har blickat framåt och implementerat en mängd projekt som stärker kundupplevelsen, vår operativa förmåga samt möjligheten att erbjuda kunder utanför Norden våra produkter. I början av året lanserade vi en ny funktion för finansiella tjänster, Elpy, som är en digital, mobil och skalbar plattform som underlättar vid inköp och betalning av varor. Elpy har bl.a möjliggjort att även Stayhard och Homeroom kan generera intäkter från finansiella tjänster. I februari invigde vi en ny lagerlokal för möbler och andra stora hemprodukter i Borås. Den nya lagerlokalen har inneburit en möjlighet till fortsatt tillväxt, effektivare arbetssätt, konsolidering av lagerplatser samt bättre serviceerbjudande till kund.

Under året har vi också lanserat nya e-handelssajter för Ellos, Jotex och Homeroom som innebär att kunden får en snabbare, enklare och mer inspirerande användarupplevelse som är designad för mobilen. Kunderna erbjuds en ökad användarvänlighet och personalisering som förbättrar relevansen för varje enskild kund. I slutet av året tog vi ett viktigt steg i vår strategi när vi lanserade ett av våra varumärken utanför Norden. Första steget i expansionen var att lansera Jotex i Tyskland och Polen i december 2020 samt Holland och Österrike i början av 2021. Baserat på starten så ser det mycket lovande ut.

FNG Nordic AB ingår i den belgiska FNG- koncernen och ett flertal av de belgiska och nederländska bolagen inom FNG-koncernen lämnade i juli in begäran om att försättas i konkurs. FNG Nordic AB och Ellos Group omfattas inte av dessa händelser. Som en följd av konkurserna inom FNG kommer det tänkta inköpssamarbetet inte att kunna genomföras. Med anledning av detta gjorde koncernen en reservering om 158,6 MSEK som motsvarar det förskott på varor och uppstartskostnad som betalades. Detta belopp belastar rörelseresultatet men behandlas som en post av engångskaraktär i Justerad EBITA och Justerad EBITDA. Kassaflödet för året belastas fullt ut av dessa betalningar.

Trots ovan nämnda betalningar så uppvisar Ellos Group ett positivt operativt kassaflöde för helåret med 95,1 MSEK. Nettoskulden sjunker under året till 1 134 MSEK vilket innebär att likviditeten är stark med en odragen rörelsekredit och 320,7 MSEK i likvida medel.

Med ett starkt år bakom oss och ett positivt momentum ser vi med spänning fram emot fortsättningen på 2021.

Paul Lembrechts, VD för FNG Nordic AB (publ).

För ytterligare information:
Johan Stigson, CFO, Tel. +46 (0)33 16 08 05  

__________________________________________________________

Denna information är sådan information som FNG Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 februari 2021 kl 18.00 CEST.

OM ELLOS GROUP 

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder. Läs mer på www.ellosgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.