Connect with us

Marknadsnyheter

Fontana stöttar unga kockar på restaurang Skörden

Published

on

På restaurang Skörden i Stockholm pågår en kockskola mitt bland gästerna. Det svenska familjeföretaget Fontana har gått in som företagsfadder i verksamheten.

När Fontana skulle hitta en lokal för sin release av boken Hej halloumi föll valet på nyöppnade restaurang Skörden på Södermalm i Stockholm. Den låg centralt och kändes som ett trevligt ställe att vara på, men det som framför allt avgjorde var ungdomarna som stod i köket och lärde sig laga mat under professionell handledning mitt i lunchrusningen.

Syftet med Skördens Chef’s Camp är att hjälpa drivna och motiverade ungdomar att ta sig från utanförskap till en meningsfull sysselsättning i en bransch som lider stor brist på kockar. Verksamheten är ett initiativ av krögaren Melker Andersson, Alexander Throne-Holst från dagligvarubranschen, och entreprenören Casten von Otter.

– Jag tror på människor och framför allt unga som kanske inte hittat sin dröm om framtiden, säger Melker Andersson. Här kan jag dela min erfarenhet med människor som av olika anledningar inte hittat rätt och känner sig lite utanför. Vi vill så gärna visa att det går att styra vilsna ungdomar i en positiv riktning – både för samhället och individen.

Corina Papadopoulou som är marknadsansvarig på Fontana blev så engagerad i de unga blivande kockarna att hon tog chansen att bli företagsfadder. Hennes föräldrar Frixos och Maro Papadopoulous har också varit nyanlända till Sverige och är tacksamma för det stöd de fick innan de startade Fontana 1978.

– När vi fick höra om Chef’s Camp kände både jag och min bror Loizos Papadopoulos direkt att detta var något vi ville stötta, säger Corina. Att hitta nya lösningar på samhällsproblem ligger oss varmt om hjärtat. Vi har alltid trott på att arbete är det bästa sättet att föra människor tillsammans. Att sätta människor i arbete löser så många olika samhällsproblem!

Vill du också bli företagsfadder, hör av dig till Skördens vd Alexander Throne-Holst på alexander@skorden.se

Corina Papadopoulou
Vice vd & pressansvarig 
corina@fontanafood.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1978 ser till att god mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet finns i Sverige. Lika länge har familjen Papadopoulos arbetat för ett hållbart samhälle som värnar om människa, djur och natur. 2015 startade Fontanas grundare Frixos stiftelse för att stötta entreprenörskap som främjar social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet och motverkar utanförskap. Fontana drivs idag av andra generationen Papadopoulos, syskonen Loizos och Corina.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys