Connect with us

Marknadsnyheter

Fooditive har ett uppdrag: Att omforma framtidens mat med sin unika jäsningsprocess

Published

on

Rotterdam, Nederländerna, augusti 04 2022| Fooditive, en pionjär inom utvecklingen av innovativa växtbaserade ingredienser som är gjorda för en bättre värld och bättre hälsa till överkomliga priser, firar nästa fas genom att välkomna världen till en ny era i företaget. Grundidén i detta nederländska startup-företag är omforma framtiden för att hålla sitt löfte om innovation, genom att skala upp befintliga produkter och introducera sina senaste produkter: LowSalt och Bee-free-Honey.  

Uppskalning via hållbara samarbeten och certifiering 

Partnerskap och expansion 

Fooditives unika inställning till sina ingredienser och processer har lockat förändringsskapare och partners från länder som Nya Zeeland, Australien och USA att samarbeta och därmed göra det möjligt för Fooditive att accelerera mot målet att uppnå en hållbar global påverkan. 

Erkännande 

Innovativa produkter behövs för att vara effektiva, vilket medför ytterligare en rättslig utmaning. Genom att garantera säkra produkter som uppfyller den rättsliga standarden kommer Fooditive att kunna öka sin produktion och göra sina produkter allmänt tillgängliga. 

En ny era: utveckling för framtiden 

Fooditive optimerar sina senaste patenterade processer och fortsätter att utveckla lösningar som är snällare för dig och snällare för planeten.  

”För oss känns det som att nästa kapitel i den här resan precis har börjat. Med stöd från våra aktieägare, kunder, partner och vårt team fokuserar vi på att öka vår inverkan och åstadkomma en verklig förändring i branschen”, säger Moayad Abushokhedim, Fooditives grundare. 

Som en del av vad Fooditive har lärt sig av kaseinutvecklingen insåg teamet vilken inverkan det kan ha på bioteknikbranschen. Fooditive går in i en ny utvecklingsfas med produkter som passar dess vision och planering mot 2030. 

“Mer än ett löfte, ett 100 % naturligt löfte” 

Fooditive Bee-free-Honey 

Fooditive vill fortsätta att driva innovationen genom jäsningsenzymer som räddar bin. Med hjälp av samma system som användes på kasein kopieras nu DNA från honung för att skapa en produkt som fungerar precis som traditionell honung. Textur, smak, färg och även hälsofördelarna kan efterliknas för att ge en snällare honung, och ett första spår av Fooditive planeras i början av 2023. 

Processen med sekvensmodifiering som används i utvecklingen av Fooditives Bee-free-Honey kommer att agera språngbräda för ett revolutionerande framsteg inom livsmedels- och bioteknikbranshcen, vilket gör det möjligt för Fooditive och hela den växtbaserade industrin att exakt efterlikna alla animaliska produkter.  

Fooditive LowSalt 

Fooditive tar återigen upp utmaningen att hitta ett alternativ till en av de viktigaste råvarorna, salt. Fooditive har utvecklat en ny typ av produkt, LowSalt, som tillverkas genom att modifiera kaliumklorid genom att tillsätta citronsyra och blanda det med en bärare, för att uppnå en slutprodukt i form av ett salt som spraytorkas för att få en låg natriumhalt men ändå dubbelt så salt smak jämfört med naturligt salt. 

Fooditive tar itu med biverkningarna av salt och ger en framtid med låg natriumsalt som också är ett grönare alternativ för miljön. LowSalt ska ge smak och hållbarhet i slutprodukten, samtidigt som konsumenten skyddas mot högre blodtryck och viktökning. Det Rotterdam-baserade företaget strävar efter att göra prövningar och kliniska studier för att förstå påverkan både på vår hälsa och miljön. 

“Fooditive planerar matens framtid för alla” 

Om Fooditive BV   

År 2018 etablerades den växtbaserade ingredienstillverkaren Fooditive BV i Rotterdam, Nederländerna. Företaget vill göra hälsosam mat tillgänglig för alla med sina 100 % naturliga ingredienser.  

Hittills har företagets unika jäsningsprocess gjort det möjligt för dem att skapa ett världskänt sötningsmedel, tillverkat av sidoströmmar av äpplen och päron. Sötningsmedlets unika tillvägagångssätt ger inte bara smak, utan också funktionalitet och en hållbar påverkan.  

Fooditives senaste banbrytande lansering är ett nytt växtbaserat protein som kan användas i livsmedelsbranschen för att ersätta mejeriprodukter i livsmedels- och dryckestillämpningar. I takt med att världen börjar se värdet av veganism och hållbarhet är Fooditives veganska kasein – en banbrytande innovation inom mejerialternativa branschen – ett högkvalitativt och hållbart alternativ till mjölkbaserat kasein som har välkomnats på marknaden. 

Fooditive har hängivit sig åt att uppfylla sitt uppdrag och mål. Det Rotterdam-baserade företaget välkomnar alla personer eller företag för framtida samarbete. 

—-

Ben Hurenkamp

Ben@fooditive.nl – Fooditive Group

www.fooditivegroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Garpco Aktiebolags spridningsemission inför notering blev övertecknad

Published

on

By

Garpco Aktiebolag (”Garpco” eller ”Bolaget”) meddelar idag att intresset var stort för Bolagets emission om cirka 25,4 MSEK inför den planerade noteringen på NGM Nordic SME (”Erbjudandet”), vilken tecknades till cirka 116 procent. Erbjudandet omfattade högst 92 500 nyemitterade B-aktier i Garpco och teckningskursen i Erbjudandet var fastställd till 275 SEK per aktie. Preliminär första handelsdag för Bolagets aktier vid NGM Nordic SME är den 7 maj 2024, förutsatt slutligt godkänd ansökan.

Markus Strand, VD, kommenterar:

”Vi är mycket glada och stolta över det stora intresset för Garpco och hälsar samtliga nya aktieägare varmt välkomna. I och med noteringen på NGM Nordic SME förbättrar vi handeln av vår aktie samt ger oss större möjlighet att genomföra goda tilläggsförvärv.”

Emissionen i sammanfattning

Garpco har genomfört en emission inför den planerade noteringen på NGM Nordic SME. Erbjudandet omfattade högst 92 500 aktier till ett pris om 275 SEK, vilket motsvarar en emissionslikvid om cirka 25,4 MSEK före emissionskostnader. Teckningsperioden i Erbjudandet pågick under perioden 10–24 april 2024. Garpco avser att använda huvuddelen av emissionslikviden för att finansiera en satsning mot försvarsindustrin inom affärsbenet Polymera material genom organisk expansion i kombination med tilläggsförvärv, samt en offensiv marknadssatsning i affärsbenet Interiör och design med etablering av nya säljbolag i USA och Storbritannien. I affärsområde Industriverktyg sker en satsning organiskt i kombination med tilläggsförvärv i Sverige samt ökad export till Storbritannien. Resterande likvid kommer att riktas mot olika gröna investeringar i dotterbolagen för att minska koncernens beroende av fossila bränslen.

Slutligt utfall

Det övertecknade Erbjudandet innebär att samtliga 92 500 B-aktier emitteras, samtliga att betalas kontant. Det totala antalet aktier i Bolaget ökar därmed från 949 333 till 1 041 833, varav antalet A-aktier efter Erbjudandet fortsatt kommer uppgå till 180 000 och antalet B-aktier kommer uppgå till 861 833, motsvarande en utspädning om 8,9 procent av kapitalet i Bolaget (beräknat som antalet nya B-aktier till följd av Erbjudandet dividerat med det totala antalet aktier i Bolaget efter fulltecknat Erbjudande). Bolaget erhåller en emissionslikvid om cirka 25,4 MSEK före emissionskostnader, vilka förväntas uppgå till cirka 1,5 MSEK. Aktiekapitalet i Bolaget ökar från 949 333 SEK 1 041 833 till SEK.

Besked om tilldelning

De som har erhållit tilldelning kommer att meddelas om denna via sin respektive förvaltare. Aktier kommer att levereras så snart emissionen registrerats vid Bolagsverket. Likviddag är bestämd till den 30 april 2024.

Preliminär första handelsdag

Preliminär första handelsdag för Bolagets B-aktier vid NGM Nordic SME är den 7 maj 2024, förutsatt slutligt godkänd ansökan. Garpcos B-aktier planeras att handlas under kortnamnet GARPCO B och med ISIN-kod SE0001823352. A-aktierna i Bolaget kommer ej att tas upp till handel på någon organiserad marknadsplats.

Rådgivare

G&W Fondkommission är finansiell rådgivare till Garpco i samband med Erbjudandet och kommer att vara Bolagets Mentor på NGM Nordic SME. Aqurat Fondkommission AB är utsett emissionsinstitut.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecaller AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har idag publicerat sin årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023.

Rapporten finns tillgänglig för nedladdning på corporate.truecaller.com.

Den svenska årsredovisningen finns tillgänglig i European Single Electronic Format (ESEF) på Truecallers webplats.

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecaller AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har idag publicerat sin årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023.

Rapporten finns tillgänglig för nedladdning på corporate.truecaller.com.

Den svenska årsredovisningen finns tillgänglig i European Single Electronic Format (ESEF) på Truecallers webplats.

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.