Connect with us

Marknadsnyheter

Företag fick hjälp med hållbar omstart efter pandemin

Published

on

Under 2021 besökte och kontaktade Business Region Göteborg omkring 4 400 företag inom besöksnäring och handel för att erbjuda dem hjälp med omstarten efter pandemin. Både marknadsföring och hållbarhet har nu hamnat högre upp på företagens agenda och fler känner till att det finns ett lokalt näringslivskontor. 

Förra året fick Business Region Göteborg åtta miljoner kronor i Göteborgs Stads budget för att genomföra näringslivsfrämjande åtgärder. Det handlade om att hjälpa företag att ställa om till nya förutsättningar och skapa en hållbar omstart efter pandemin.  

Efter att ha satt ihop ett erbjudande med rådgivning försökte Business Region Göteborg nå ut till företagen genom digital marknadsföring. När de märkte att de inte riktigt nådde fram, gav sig arbetsgruppen ut på stan för att knacka dörr. Hela 600 företag besöktes fysiskt och ytterligare 3 800 ringdes upp via telefon.  
 
– Vi insåg att vi måste vara modiga och flexibla och ändra inriktning när det krävdes. Att faktiskt ge sig ut och besöka företagen var det bästa vi gjorde! Företagen var så villiga att dela med sig av sina erfarenheter och sin situation, säger Anna-Lena Johansson, verksamhetsstrateg på Business Region Göteborg och ansvarig för satsningen. 

Många intresserade av hållbarhet  

Efter besöken och samtalen tackade drygt 320 företag ja till fem timmars kostnadsfri affärsrådgivning. En majoritet behövde hjälp med marknadsföring och kommunikation medan andra behövde stöd med affärs- och organisationsutveckling. Även hållbarhet var ett ämne som kom upp vid kontakten med företagen. 

– Många vill ta ett första steg och är nyfikna på hur de kan hitta affärsnytta med hållbarhet, men man vet inte riktigt hur man ska ta sig an det. Men även om man inte har en tydlig plan för hållbarhet ännu är det viktigt att visa intresse för det och börja prata om hållbarhet med kunder och leverantörer, säger Karin Forsberg, näringslivsutvecklare för hållbarhet på Business Region Göteborg. 

Kompetensbrist en stor utmaning 

En av de största utmaningarna som företagen inom besöksnäringen hade under pandemin var att kunderna försvann. Det ledde till permitteringar och uppsägning av mycket personal. När kunderna sedan återvände blev utmaningen en annan.   

– Då var det kompetensbrist och det fanns knappt någon personal att anställa. När gästerna återvände till restaurangerna förväntade de sig samma service som före pandemin, men det var det svårt för restaurangerna att leva upp till, säger Karin Forsberg.  

Därför tar Business Region Göteborg, tillsammans med Arbetsmarknad och vuxenutbildningen i Göteborgs Stad, fram en strategi för hur man ska jobba med kompetensförsörjningen i besöksnäringen framöver.  

Ny mötesplats för tech-sektorn 

Uppdraget var att stötta små och medelstora företag i stort, med fokus på besöksnäring och handel. Men redan från början valde Business Region Göteborg att även satsa på tech-sektorn. Här fokuserade man på att bygga upp den nya tech-arenan The Yard, som ska fungera som en mötesplats för Göteborgs techföretag.  

– Vi såg en stor tillväxtpotential i techbranchen och adderade därför även den sektorn som en del av satsningen. Vi provar oss fram och är lyhörda utifrån branschens behov, så som vi alltid är. Utifrån det kommer vi att utveckla mötesplatsen och insatserna för att ge företagen bättre förutsättningar för att utvecklas och växa, säger Anna-Lena Johansson.  

Viktigt vara nära företagarnas vardag 

Företagen som fick besök eller samtal var tacksamma över att bli sedda och många hade ett behov av att prata. I samtalen kom det även fram att många inte kände till Business Region Göteborg som näringslivskontor. 
 
– För oss handlade det även om att bygga en medvetenhet och kunskap om att vi finns, och vad vi kan hjälpa till med. Nu känner fler företag till att det finns ett lokalt näringslivskontor som man kan och ska vända sig till med sina frågor, säger Anna-Lena Johansson. 

Under sommaren och förmodligen även in på hösten fortsätter Business Region Göteborg att besöka företag inom handeln och besöksnäringen.  

– Den här näringen är så otroligt viktig för en attraktiv stad. Huvudsyftet är att få in fler företag som vill vara med på en hållbar resa med oss, säger Anna-Lena Johansson och fortsätter: 

– Vi har också fått väldigt mycket kunskap genom att träffa så många företag inom de här branscherna. Det handlar om att ligga så nära deras vardag som möjligt och hänga med i deras utmaningar. Då kan vi vrida på våra insatser, så att vi bättre matchar deras behov framåt.  

Vill du veta om satsningen?

Kontakta Anna-Lena Johansson, anna-lena.johansson@businessregion.se eller på 070-5558919

Satsningen i siffror:  

  • Antal kontaktade företag totalt: 4 400 
  • Antal besökta företag: 600 
  • Antal företag som fått rådgivning: 321 
  • Antal företag i olika nätverk: 40 
  • Antal företag som deltog i workshopserie: 50 
  • Antal deltagare på hållbarhetsdag: 100 
  • Andel av företagen som skulle rekommendera BRG: 93% 
Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.