Connect with us

Marknadsnyheter

Forskning påvisar hälsoekonomiska argument för att göra WoundExpress till vårdstandard i Storbritannien

Published

on

En nyligen publicerad forskningsrapport av professor Julian Guest et al. visar att behandling av svårläkta venösa bensår med WoundExpress förbättrar både kliniska och ekonomiska resultat. I kombination med standardvård ökade WoundExpress sannolikheten för sårläkning med 58% och förbättrade den hälsorelaterade livskvaliteten för patienter – vilket innebär betydande kostnadsbesparingar för vården.

Arjos WoundExpress, en lösning baserad på intermittent pneumatisk kompression (IPC), har tidigare visat sig ha en positiv inverkan på både arteriella och venösa blodflöden i underbenet, med kliniska fördelar som exempelvis minskad sårstorlek och reducerad smärta1.

Ny studie ger stöd för WoundExpress som kostnadseffektiv behandling

Journal of Wound Care har publicerat en forskningsrapport av professor Julian Guest et al., som jämför WoundExpress i kombination med standardvård, med endast standardvård under en 24-veckorsperiod. Studien visar att WoundExpress ökar sannolikheten för sårläkning med 58 % samt förbättrar patienternas hälsorelaterade livskvalitet2. Det minskade behovet av tidskrävande arbetsinsatser från vårdpersonal resulterar i kostnadsbesparingar för såväl enskilda vårdinrättningar som för sjukvårdssystemet i stort.

Förutom besparingar relaterade till snabbare läkning drar forskarna slutsatsen att kostnaden för WoundExpress i kombination med standardvård för behandling av svårläkta venösa bensår är något lägre än för endast standardvård. Kostnaden ligger dessutom väl under det kostnadstak per patient som fastställts av National Health Service (NHS3).

”Venösa bensår är ett snabbt växande och kostsamt problem för vården. Med dessa forskningsresultat har vi nu möjlighet att föra en dialog med NHS kring att införa WoundExpress som behandlingsmetod för patienter med svårläkta sår – något som bidrar till både förbättrad läkning och ökad kostnadseffektivitet”, säger Joacim Lindoff, VD och koncernchef för Arjo.

För mer information, se forskningsrapporten här.

Tidigare studie visade betydande sårläkning och smärtlindring

WoundExpress har utvärderats i flera studier, exempelvis en klinisk multicenterstudie med två mycket prestigefyllda forskningscentrum, Welsh Wound Innovation Center (WWIC) i Wales och Accelerate CIC i London. Över 95 % av patienterna rapporterade en tydlig förbättring av sårläkning och minskning av smärta, vilket ledde till signifikant ökad livskvalitet4.

Dessutom har åtta erfarna brittiska kliniska experter skrivit en konsensusrapport, som publicerades av Wounds UK 2021 och slog fast att WoundExpress är en användarvänlig teknik som kan förbättra både kliniska och finansiella resultat5.

En enorm utmaning för vården – kräver nya lösningar

Venösa bensår är ett växande problem, vanligtvis orsakat av otillräcklig blodcirkulation. Patienter upplever ofta smärta och begränsad rörlighet, vilket i vissa fall leder till depression, ångest och social isolering, som i sin tur resulterar i minskad livskvalitet.

Traditionell behandling visar ofta otillfredsställande resultat, delvis för att den anses vara både opraktisk och obekväm för patienten. De årliga kostnaderna för hantering och behandling av venösa bensår över hela världen uppgår till 300 miljarder kronor6.

  1. Morris et al. (2020), Naik et al. (2020), and Kettley and Turner-Dobbin (2020)
  2. Julian F Guest, PhD, Health Economist; Catalyst Consultants, Poole, UK, Karen Staines, RGN, BSc, Director of Education and Research and Clinical Lead for Wound Care; Accelerate CIC, St Joseph’s Hospice, London, UK, Nina Murphy, RGN, BSc, Clinical Lead for Tissue Viability; NELFT Community Services, NELFT NHS Foundation Trust, London, UK (2021)
  3. NHS star för National Health Service, det offentligt finansierade hälso- och sjukvårdssystemet i Storbritannien och även det näst största i världen.
  4. Davies & Dunn (2021)
  5. Konsensusrapporten: https://www.wounds-uk.com/resources/details/the-benefits-of-intermittent-pneumatic-compression-and-how-to-use-woundexpress-in-practice
  6. NHS (2019); Wounds International (2015); Reeder et al. (2013); Guest et al. (2017); Corporate Development & Projects: Huntleigh Diagnostics

Om WoundExpress

Arjos WoundExpress är ett IPC-system (Intermittent Pneumatic Compression) för att behandla sår på underbenen, med en manschett som appliceras på patientens lår. Till skillnad från nuvarande metoder placeras inte manschetten direkt ovanpå såret, detta för att undvika smärtsamt tryck och öka blodflödet till såret.

Under 2021 publicerade Arjo resultat från en framgångsrik klinisk multicenterstudie, och en randomiserad kontrollerad studie kring sårvård pågår.

Hittills har WoundExpress lanserats i Storbritannien, Irland, Sverige och Danmark – med mycket positiv respons. Planer för lansering i USA och andra länder i Västeuropa är för närvarande under utveckling.

Läs mer om WoundExpress här: https://www.woundexpress.com/

Om Arjo

På Arjo är vi övertygade om att goda förutsättningar för mobilitet i vårdmiljöer är en central del av att erbjuda vård av hög kvalitet. Våra produkter och lösningar för patientförflyttning, hygien, desinfektion, diagnostik, behandling av bensår, förebyggande av trycksår och ventrombos samt våra sjukvårdssängar, är utformade för att främja mobilitet, säkerhet och värdighet i alla vårdsituationer. Med 60 års erfarenhet av att förbättra vardagen för patienter och vårdgivare, och ett globalt team på över 6 000 personer arbetar vi ständigt för att skapa bättre resultat för människor som möter utmaningar inom mobilitet.

www.arjo.com

För mer information, kontakta gärna:

Kornelia Rasmussen, EVP Marketing Communications & Public Relations
Tel: +46(0)10 335 4810
Email: 
kornelia.rasmussen@arjo.com

Maria Nilsson, Investor Relations & Corporate Communications
Tel: +46 (0)10 335 4866
Email:
maria.nilsson@arjo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.