Connect with us

Marknadsnyheter

Första ordern av vätgaståg i Frankrike – ett historiskt steg mot hållbar mobilitet

Published

on

Regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie lägger den första ordern någonsin i Frankrike på dualmode el/vätgaståg. Det är ett historiskt steg för minskningen av koldioxidutsläpp från järnvägstransport till förmån för passagerare och regioner, och för utvecklingen av ett vätgasekosystem och en lovande sektor inför framtiden.

På uppdrag av de fyra regionerna har SNCF Voyageurs lagt en order hos Alstom på de första 12 dual mode el-vätgastågen i Coradia Polyvalent-serien Régiolis, utvecklade av Alstom. Kontraktet är värt totalt nästan 190 miljoner euro [1]. Näst efter tåg som drivs av ånga, termisk och sedan elektrisk energi är denna innovation en verklig revolution inom mobilitet på räls. Detta är första ordern i Frankrike och ett steg mot att uppnå energiomställningsmålen för att minska utsläppen av växthusgaser, en ambition som stöds av den franska regeringen genom den vätgasplan som lanserades i juni 2018. Ordern ligger helt i linje med PLANETER-programmet för att minska miljöpåverkan från SNCF Voyageurs regionala mobilitetslösningar, baserat på övertygelsen att införandet av fler TERs (regionala expresståg) avsevärt kan minska koldioxidutsläppen. Andra franska regioner har redan uttryckt sitt intresse av att delta i fas 2 av projektet.

Denna officiella franska order av vätgasdrivna tåg är resultatet av gemensamma insatser under två år av de olika intressenterna i projektet. Dual-mode el-vätgaståget Coradia Polyvalent uppfyller kraven i Frankrikes mångsidiga järnvägsnät och har en autonomi på upp till 600 km på sektioner av järnvägsnätet som inte är elektrifierade. Det 72 meter långa tåget med fyra vagnar har en kapacitet på 218 sittplatser och samma dynamiska prestanda och komfortnivå som dual-mode el-dieselversionen.

Nästan 400 dual-mode elektrisk-termiska och helelektriska Coradia Polyvalent-tåg har beställts av de franska regionerna sedan 2011. Utvecklingen och tillverkningen av Coradia Polyvalent-tågen säkrar mer än 2000 arbetstillfällen i Frankrike för Alstom och dess leverantörer. Sex av Alstoms 15 anläggningar i Frankrike är involverade i projektet: Reichshoffen (Bas-Rhin) för design och montering, Ornans (Doubs) för motorer, Le Creusot (Saône-et-Loire) för boggier, Tarbes (Hautes-Pyrénées) för drivlinor, Villeurbanne (Rhône) för fordonsbaserad elektronik och Saint-Ouen (Seine-Saint-Denis) för design.

– Frankrike har allt som behövs för att landet ska visa vägen när det gäller vätgas: den franska regeringen är fast besluten att förverkliga denna ambition. Vi kommer att stå för 47 miljoner euro i utvecklingskostnader för Frankrikes första vätgasdrivna regionaltåg. Jag är mycket glad över att detta stöd har gjort det möjligt för de fyra partnerregionerna att bekräfta sin order på de första 14 tågen, säger Jean-Baptiste Djebbari, Departementet för ekologisk omställning.

– Miljöskydd är en mycket viktig fråga och utan tvekan 2000-talets största utmaning. Den här ordern på de första Coradia-tågen i Auvergne-Rhône-Alpes är nästa steg i vår regions ambition att öka den gröna tillväxten med fokus på innovation, affärsutveckling och skapande av arbetstillfällen. Sedan vårt åtagande för det europeiska projektet Zero Emission Valley har vi strävat efter att göra vår region – där nästan alla aktörer i vätgassektorn är baserade – till en av regionerna med lägst koldioxidutsläpp i Europa, genom att utveckla tillämpningar för denna nya energikälla. Vätgaståg är ett innovativt alternativ till dieseltågen som trafikerar våra icke-elektrifierade linjer, säger Laurent Wauquiez, Kommunfullmäktiges ordförande i Auvergne-Rhône-Alpes.

– Som energikälla och lagringslösning är vätgas och speciellt grön vätgas ett sätt att inte bara tackla effekterna av den globala uppvärmningen, utan även för att skapa arbetstillfällen, öka attraktionskraften och tillväxten i vår region. Som en pionjär inom denna strategiska teknik har regionen sammanfört talanger och kompetenser från både Bourgogne och Franche-Comté för sin övergång till vätgas. Ordern på tre Coradia Polyvalent H2s, till ett värde av totalt 52 miljoner euro, är ytterligare ett steg i vår utrullning av vätgas för mobilitetslösningar med låga koldioxidutsläpp. Tågen kommer att trafikera sträckan Auxerre och Laroche-Migennes och kommer att vara en del av det första regionala ekosystemet i Frankrike som inkluderar tåget, baserat i Auxerre, säger Marie-Guite Dufay, Kommunfullmäktiges ordförande i Bourgogne-Franche-Comté.

– Denna banbrytande order bekräftar vårt åtagande att säkra jobbtillfällena och aktiviteten vid Reichshoffen-anläggningen, där alla tåg – med option på tre + två för regionen Grand Est och ytterligare nio stycken som har beställts av våra motsvarigheter — kommer att monteras. Detta är det första steget i TER Grand Ests långsiktiga strategi och vårt deltagande i detta program som saknar motstycke och som syftar till att stimulera en landsomfattande lansering av det lätta vätgaståget i Frankrike. Testerna som genomförs kommer att vara grundläggande i utvecklingen av en fransk vätgasbaserad järnvägssektor och, i en andra fas, producera det lätta vätgaståg som Grand Est-regionen så väl behöver för att genomföra sin politik för att rädda och utveckla sina små järnvägslinjer, säger Jean Rottner, Kommunfullmäktiges ordförande i Grand Est.

– Detta är ett viktigt ögonblick i vår satsning på vätgas i Occitanie, som fokuserar på att utveckla nya mobilitetsslag och skapa praktiska lösningar för att producera grön vätgas. Den första ordern ger grönt ljus för en ny era av tekniska framsteg för grön mobilitet. Occitanie-regionen gör den till en språngbräda och 2025 kommer vi att välkomna den första vätgastågprototypen på linjen Montréjeau – Luchon, som vi hoppas kunna öppna igen. Det är också goda nyheter för sysselsättningen och tillväxten i vår region, speciellt med tanke på Alstoms anläggning i Tarbes, som är involverad i tillverkningen av dessa innovativa tåg. En koldioxidsnål återindustrialisering av våra regioner och gröna mobilitetslösningar är inte längre någon utopisk dröm – arbetet med detta pågår redan nu i våra regioner. Jag vill hylla det kollektiva engagemanget från de fyra regioner som har visat sin förmåga att ta initiativ till och stötta detta projekt, som främjar framväxten av en lovande sektor för framtiden här i Frankrike, säger Carole Delga, Kommunfullmäktiges ordförande i Occitanie / Pyrénées – Méditerranée.

– Alstom är särskilt stolta över att tillsammans med SNCF Voyageurs och regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie bidar till en renare och mer hållbar mobilitetslösning. Alstom är det första järnvägsbolaget i världen som lanserar ett vätgaståg på marknaden och att behärska denna teknik via sitt iLint-tåg, utvecklat för den tyska marknaden. Denna nya order för den franska marknaden ligger helt i linje med Alstom Groups ambition att bli nummer ett på marknaden för grön och smart mobilitet, och att hjälpa till med utrullningen av ett effektivt vätgasbaserat ekosystem i våra regioner, säger Jean-Baptiste Eyméoud, VD för Alstom France.

– Den här ordern är ett historiskt och konkret steg mot renare transporter och en ny järnvägslösning med noll direkta utsläpp. Vätgas har blivit en konkret lösning för att hjälpa regionerna att förverkliga sin energiomställning. Vi är stolta över vårt åtagande för denna väg framåt och över det tillägg som denna teknik utgör till det utbud av lösningar som har utvecklats för våra regioner via vårt PLANETER-program. Den här ordern är resultatet av flera års arbete tillsammans med våra organiserande myndigheter och tillverkaren, och har uppnåtts genom engagemanget och expertisen hos våra team på avdelningarna Rullande materiel och TER, för att utveckla ett vätgaståg som kan tillgodose våra regioners behov, säger Christophe Fanichet, VD, SNCF Voyageurs.

[1] Detta kontrakt bokfördes under fjärde kvartalet av Alstoms räkenskapsår 2020/21

Presskontakt:
Maria Parent
Kommunikationschef Alstom Norden
maria.parent@alstom.com
mobil: 076-807 65 50

Om Alstom

Alstom visar vägen till en framtid med låga koldioxidutsläpp genom att utveckla och marknadsföra mobilitetslösningar som skapar en hållbar grund för framtidens transporter. Alstoms produktportfölj omfattar allt från höghastighetståg, tunnelbanor, monorail, spårvagnar och elbussar till integrerade system, anpassade tjänster, infrastruktur, signalsystem och lösningar för digital moblitet. Med Alstoms förvärv av Bombardier Transportation den 29 januari 2021 uppgår den nya koncernens sammanlagda omsättning till 15,7 miljarder euro för tolvmånadersperioden som avslutades den 31 mars 20201. Alstom har huvudkontor i Frankrike, verksamhet i mer än 70 länder och 75 000 anställda. I Norden har Alstom cirka 2000 medarbetare med huvudkontor i Stockholm. www.alstom.com   www.alstom.com/nordics

¹ oreviderat proforma

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.