Connect with us

Marknadsnyheter

Första ordern av vätgaståg i Frankrike – ett historiskt steg mot hållbar mobilitet

Published

on

Regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie lägger den första ordern någonsin i Frankrike på dualmode el/vätgaståg. Det är ett historiskt steg för minskningen av koldioxidutsläpp från järnvägstransport till förmån för passagerare och regioner, och för utvecklingen av ett vätgasekosystem och en lovande sektor inför framtiden.

På uppdrag av de fyra regionerna har SNCF Voyageurs lagt en order hos Alstom på de första 12 dual mode el-vätgastågen i Coradia Polyvalent-serien Régiolis, utvecklade av Alstom. Kontraktet är värt totalt nästan 190 miljoner euro [1]. Näst efter tåg som drivs av ånga, termisk och sedan elektrisk energi är denna innovation en verklig revolution inom mobilitet på räls. Detta är första ordern i Frankrike och ett steg mot att uppnå energiomställningsmålen för att minska utsläppen av växthusgaser, en ambition som stöds av den franska regeringen genom den vätgasplan som lanserades i juni 2018. Ordern ligger helt i linje med PLANETER-programmet för att minska miljöpåverkan från SNCF Voyageurs regionala mobilitetslösningar, baserat på övertygelsen att införandet av fler TERs (regionala expresståg) avsevärt kan minska koldioxidutsläppen. Andra franska regioner har redan uttryckt sitt intresse av att delta i fas 2 av projektet.

Denna officiella franska order av vätgasdrivna tåg är resultatet av gemensamma insatser under två år av de olika intressenterna i projektet. Dual-mode el-vätgaståget Coradia Polyvalent uppfyller kraven i Frankrikes mångsidiga järnvägsnät och har en autonomi på upp till 600 km på sektioner av järnvägsnätet som inte är elektrifierade. Det 72 meter långa tåget med fyra vagnar har en kapacitet på 218 sittplatser och samma dynamiska prestanda och komfortnivå som dual-mode el-dieselversionen.

Nästan 400 dual-mode elektrisk-termiska och helelektriska Coradia Polyvalent-tåg har beställts av de franska regionerna sedan 2011. Utvecklingen och tillverkningen av Coradia Polyvalent-tågen säkrar mer än 2000 arbetstillfällen i Frankrike för Alstom och dess leverantörer. Sex av Alstoms 15 anläggningar i Frankrike är involverade i projektet: Reichshoffen (Bas-Rhin) för design och montering, Ornans (Doubs) för motorer, Le Creusot (Saône-et-Loire) för boggier, Tarbes (Hautes-Pyrénées) för drivlinor, Villeurbanne (Rhône) för fordonsbaserad elektronik och Saint-Ouen (Seine-Saint-Denis) för design.

– Frankrike har allt som behövs för att landet ska visa vägen när det gäller vätgas: den franska regeringen är fast besluten att förverkliga denna ambition. Vi kommer att stå för 47 miljoner euro i utvecklingskostnader för Frankrikes första vätgasdrivna regionaltåg. Jag är mycket glad över att detta stöd har gjort det möjligt för de fyra partnerregionerna att bekräfta sin order på de första 14 tågen, säger Jean-Baptiste Djebbari, Departementet för ekologisk omställning.

– Miljöskydd är en mycket viktig fråga och utan tvekan 2000-talets största utmaning. Den här ordern på de första Coradia-tågen i Auvergne-Rhône-Alpes är nästa steg i vår regions ambition att öka den gröna tillväxten med fokus på innovation, affärsutveckling och skapande av arbetstillfällen. Sedan vårt åtagande för det europeiska projektet Zero Emission Valley har vi strävat efter att göra vår region – där nästan alla aktörer i vätgassektorn är baserade – till en av regionerna med lägst koldioxidutsläpp i Europa, genom att utveckla tillämpningar för denna nya energikälla. Vätgaståg är ett innovativt alternativ till dieseltågen som trafikerar våra icke-elektrifierade linjer, säger Laurent Wauquiez, Kommunfullmäktiges ordförande i Auvergne-Rhône-Alpes.

– Som energikälla och lagringslösning är vätgas och speciellt grön vätgas ett sätt att inte bara tackla effekterna av den globala uppvärmningen, utan även för att skapa arbetstillfällen, öka attraktionskraften och tillväxten i vår region. Som en pionjär inom denna strategiska teknik har regionen sammanfört talanger och kompetenser från både Bourgogne och Franche-Comté för sin övergång till vätgas. Ordern på tre Coradia Polyvalent H2s, till ett värde av totalt 52 miljoner euro, är ytterligare ett steg i vår utrullning av vätgas för mobilitetslösningar med låga koldioxidutsläpp. Tågen kommer att trafikera sträckan Auxerre och Laroche-Migennes och kommer att vara en del av det första regionala ekosystemet i Frankrike som inkluderar tåget, baserat i Auxerre, säger Marie-Guite Dufay, Kommunfullmäktiges ordförande i Bourgogne-Franche-Comté.

– Denna banbrytande order bekräftar vårt åtagande att säkra jobbtillfällena och aktiviteten vid Reichshoffen-anläggningen, där alla tåg – med option på tre + två för regionen Grand Est och ytterligare nio stycken som har beställts av våra motsvarigheter — kommer att monteras. Detta är det första steget i TER Grand Ests långsiktiga strategi och vårt deltagande i detta program som saknar motstycke och som syftar till att stimulera en landsomfattande lansering av det lätta vätgaståget i Frankrike. Testerna som genomförs kommer att vara grundläggande i utvecklingen av en fransk vätgasbaserad järnvägssektor och, i en andra fas, producera det lätta vätgaståg som Grand Est-regionen så väl behöver för att genomföra sin politik för att rädda och utveckla sina små järnvägslinjer, säger Jean Rottner, Kommunfullmäktiges ordförande i Grand Est.

– Detta är ett viktigt ögonblick i vår satsning på vätgas i Occitanie, som fokuserar på att utveckla nya mobilitetsslag och skapa praktiska lösningar för att producera grön vätgas. Den första ordern ger grönt ljus för en ny era av tekniska framsteg för grön mobilitet. Occitanie-regionen gör den till en språngbräda och 2025 kommer vi att välkomna den första vätgastågprototypen på linjen Montréjeau – Luchon, som vi hoppas kunna öppna igen. Det är också goda nyheter för sysselsättningen och tillväxten i vår region, speciellt med tanke på Alstoms anläggning i Tarbes, som är involverad i tillverkningen av dessa innovativa tåg. En koldioxidsnål återindustrialisering av våra regioner och gröna mobilitetslösningar är inte längre någon utopisk dröm – arbetet med detta pågår redan nu i våra regioner. Jag vill hylla det kollektiva engagemanget från de fyra regioner som har visat sin förmåga att ta initiativ till och stötta detta projekt, som främjar framväxten av en lovande sektor för framtiden här i Frankrike, säger Carole Delga, Kommunfullmäktiges ordförande i Occitanie / Pyrénées – Méditerranée.

– Alstom är särskilt stolta över att tillsammans med SNCF Voyageurs och regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie bidar till en renare och mer hållbar mobilitetslösning. Alstom är det första järnvägsbolaget i världen som lanserar ett vätgaståg på marknaden och att behärska denna teknik via sitt iLint-tåg, utvecklat för den tyska marknaden. Denna nya order för den franska marknaden ligger helt i linje med Alstom Groups ambition att bli nummer ett på marknaden för grön och smart mobilitet, och att hjälpa till med utrullningen av ett effektivt vätgasbaserat ekosystem i våra regioner, säger Jean-Baptiste Eyméoud, VD för Alstom France.

– Den här ordern är ett historiskt och konkret steg mot renare transporter och en ny järnvägslösning med noll direkta utsläpp. Vätgas har blivit en konkret lösning för att hjälpa regionerna att förverkliga sin energiomställning. Vi är stolta över vårt åtagande för denna väg framåt och över det tillägg som denna teknik utgör till det utbud av lösningar som har utvecklats för våra regioner via vårt PLANETER-program. Den här ordern är resultatet av flera års arbete tillsammans med våra organiserande myndigheter och tillverkaren, och har uppnåtts genom engagemanget och expertisen hos våra team på avdelningarna Rullande materiel och TER, för att utveckla ett vätgaståg som kan tillgodose våra regioners behov, säger Christophe Fanichet, VD, SNCF Voyageurs.

[1] Detta kontrakt bokfördes under fjärde kvartalet av Alstoms räkenskapsår 2020/21

Presskontakt:
Maria Parent
Kommunikationschef Alstom Norden
maria.parent@alstom.com
mobil: 076-807 65 50

Om Alstom

Alstom visar vägen till en framtid med låga koldioxidutsläpp genom att utveckla och marknadsföra mobilitetslösningar som skapar en hållbar grund för framtidens transporter. Alstoms produktportfölj omfattar allt från höghastighetståg, tunnelbanor, monorail, spårvagnar och elbussar till integrerade system, anpassade tjänster, infrastruktur, signalsystem och lösningar för digital moblitet. Med Alstoms förvärv av Bombardier Transportation den 29 januari 2021 uppgår den nya koncernens sammanlagda omsättning till 15,7 miljarder euro för tolvmånadersperioden som avslutades den 31 mars 20201. Alstom har huvudkontor i Frankrike, verksamhet i mer än 70 länder och 75 000 anställda. I Norden har Alstom cirka 2000 medarbetare med huvudkontor i Stockholm. www.alstom.com   www.alstom.com/nordics

¹ oreviderat proforma

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Farzad Golchin vald till ny styrelseledamot i Novus Group

Published

on

By

Farzad Golchin är grundare och VD för Novare Potential. Han har en lång erfarenhet inom konsult-, marknads- och affärsutveckling, en bransch han också innehaft flera roller inom. Senast arbetade han som marknadschef för Comviq.

– Att analysera och förstå sin samtid är avgörande för ledare inom alla typer av organisationer. Att få bidra till Novus utveckling, och därmed till mer faktabaserade och bättre beslut för både näringsliv och samhälle känns både viktigt och spännande, säger Farzad Golchin.

– Det är en stark och framförallt framgångsrik rekrytering. Farzads kompetens och erfarenhet kommer att vara en mycket god tillgång till Novus fortsatta utveckling, säger styrelseordförande Jan Scherman

Torbjörn Sjöström
08-535 25 820
info@novusgroup.se

Novus är Sveriges mest kända analys- och undersökningsföretag. Novus befinner sig mitt i skärningspunkten mellan alla viktiga samhällsaktörer, vilket gör att Novus har en unik kunskap och inblick i dagens allt snabbare utveckling och verklighet. Novus kan som få andra följa och analysera vår samtid, och bidra med analyser som skapar verklig förändring. Novus talar om hur det är, och vägleder aktörer i hur de kan förändra och växa.

Novus arbetar heltäckande inom opinion, marknad och strategi med metoder som anpassas efter frågeställning och målgrupp.

Novus Group International bedriver sin verksamhet i Stockholm och är noterat på svenska Spotlight stockmarkets sedan juni 2007.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alfing Seating tar plats i rampljuset med rekordorder för ombyggnaden av Avicii Arena

Published

on

By

Stockholm, 12 april 2024 – Alfing Seating tillkännager stolt att vi har säkrat vår största order någonsin genom att tilldelas det prestigefyllda uppdraget att installera teleskopläktare och stolar till ombyggnaden av Avicii Arena i Stockholm, tidigare känt som Globen.

 Avtalet, värt uppemot 40 miljoner kronor, innefattar leverans och montering av totalt cirka 12 500 sittplatser, varav cirka 7 500 fasta stolar och cirka 5 000 stolar på teleskopläktare, vilket blir en del av arenans totala kapacitet – som även kommer att öka. Den nya designen av arenan kommer att möjliggöra anpassningar för olika typer av evenemang samtidigt som förutsättningarna för akustiken förbättras för en förstklassig ljudupplevelse.

Bertil Johnson, försäljningschef på Alfing Seating, kommenterar det historiska kontraktet:

”Detta är den största ordern någonsin för Alfing sedan företaget grundades 1964. Att få vara en del av ombyggnaden av Avicii Arena är en fantastisk möjlighet för oss att visa upp vår expertis och innovation inom branschen och en betydande milstolpe för oss som bolag. Att få möjligheten att vara en del av renoveringen av en så ikonisk arena som Avicii Arena är något vi är otroligt stolta över. Vi ser fram emot att leverera högkvalitativa sittplatser som kommer att bidra till att skapa minnesvärda upplevelser för besökare i många år framöver.”

Vi har påbörjat tillverkningen i vår produktion men monteringen dröjer några månader till. Vi planerar att vara färdiginstallerade och klara för besiktning den 15 december i år

Kontakt för pressfrågor

Bertil johnson
Försäljningschef Alfing Seating
bertil.johnson@alfing.se

Spångatan 7, 343 34 Älmhult
www.alfing.se

Alfing Seating är ett svenskt varumärke under Alfing i Älmhult AB, som sedan 2021 är en del av INEV-koncernen. Stolarna utvecklas i småländska Älmhult. All produktion sker i vår egen fabrik i småländska Älmhult. Det är här vi ritar, bockar plåt, lackerar och designar alltifrån hörsalsstolar till teleskopläktare och fasta läktarstolar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningens förslag till Södras stämma 2024

Published

on

By

Södras valberedning presenterar nu sitt förslag till styrelse och ordförande. Magnus Hall föreslås bli omvald som styrelseordförande och Håkan Larsson föreslås väljas till ny ledamot i Södras styrelse.

Den 28 maj hålls Södras årliga föreningsstämma i Kalmar. Inför stämman presenterar valberedningen nu sitt förslag till styrelse och ordförande, vilket ombuden på stämman har att ta ställning till. 

Till styrelse med mandat för kommande år, föreslår valberedningen omval av ledamöterna Magnus Hall, Kristina Alsér, Paul Christensson, Carina Olson, Hans Berggren, Mikaela Johnsson, Pål Börjesson och Hannele Arvonen. Magnus Hall föreslås som styrelsens ordförande. Valberedningen föreslår även att Håkan Larsson väljs till ny ledamot i Södras styrelse.

Håkan Larsson, född 1967, bor och driver generationsgården som han är uppvuxen på och Södra har varit en naturlig del av skogsägandet. Håkan har arbetat inom skogssektorn hela sitt yrkesverksamma liv vilket gett honom ett stort nätverk av skogliga kontakter. Under drygt 20 år arbetade Håkan som anställd i olika roller inom Södra som inspektor, regionchef, skogsdirektör och strategichef. Han har varit styrelseordförande i ett entreprenadföretag samt har under ett antal år varit vice ordförande i svenska FSC. 

Valberedningen ser att Håkan kommer att bidra mycket med sina gedigna kunskaper om bland annat råvaruflöde och virkesbalanser. Hans erfarenhet av både kooperativt och operativt arbete ger honom en helhetsbild av styrkor och utmaningar för Södra vilket är viktigt i styrelsearbetet.

”Vårt förslag innebär en strategisk styrelse som kombinerar skoglig expertis med industriell kompetens. Det rustar Södra för att framgångsrikt möta framtidens utmaningar och en starkare skogsgård”, säger Magnus Johansson, valberedningens ordförande.

Valberedningens förslag gällande auktoriserade revisorer är omval på Madeleine Edberg, PWC och nyval på Erik Bergh PWC. Som förtroendevalda revisorer föreslås omval av Katarina Jonsson från Dals-Långed samt Roger Johansson från Älmhult.

Föreningsstämman är Södras högsta beslutande organ. Stämman fastställer bokslut och vinstdisposition, utser ledamöter till styrelsen, revisorer och valberedning och beslutar om motioner. 

För frågor, vänligen kontakta:
Magnus Johansson, ordförande valberedningen Södra,
Tel: 070-642 36 52

Södras presstjänst
Tel: 0470-890 90
E-post: press@sodra.com 

 

Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med fler än 50 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 400 medarbetare och under 2023 omsatte Södra 29 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.