Connect with us

Marknadsnyheter

Fortatt fokus på aktivering av licenser under december

Published

on

Tillväxten i pipeline för årets sista månad visar på en avtagande tillväxttakt för december, dels då fokus legat på att bearbeta kunder och partners för att öka aktivering av licenser samt att månaden i sig är kortare pga jul- och nyårshelger. Under perioden har bearbetning av nya prospekt i pipeline varit dels inom Medtech och Pharma, men även inom de segment som tillräknas inom “nya branscher”. Efter december månad så sammanställs nettoökningen till ca 2,5 procents inom Medtech och Pharma, jämfört mot utfallet efter november månad. För perioden är det små ändringar eller inga inom Public Service , Tourism  då fokus fortsatt varit riktad mot Medtech och Pharma samt även avslutande arbete inför lansering av nya bransch-lösningar.

För segmentet ”Nya branscher” noteras en större ökning under december månad,  med 15 procent. Dessa lösningar kommer att lanseras på marknaden till fullo inom den närmaste tiden.

För att ta del av tillhörande grafer så hänsvisas ni till bifogad pdf eller besöka https://www.hoodin.com/ir-news.

För att på ett tydligt sätt beskriva affärsläget och potentialen i Hoodins affär, väljer bolaget att månadsvis kommunicera förändringar i sin pipeline avseende antalet företag som förväntas använda Hoodin.  Hoodins marknadsstrategi bygger på en kombination av försäljning av licenser direkt till kund samt försäljning genom partners.

December 2021 – Medtech & Pharma (Ackumulerat )

Under december månad var netto-ökningen av antalet licenser som förväntas användas med cirka 2,5 procent jämfört med november och steg från 1454 till 1489.  Ökningen härleds till både nya och större partners för perioden och att slutkunder gjort en avsiktsförklaring för användande av Hoodin. Vi har sedan slutet av hösten 2021 förflyttat fokus från att öka pipeline av licenser till att bearbeta dessa leads till att bli aktiva licenstagare, vilket är den främsta anledningen till att nettotillväxten avtar under december månad.

December 2021 – Public Sector (Ackumulerat )

Inom Public Sector noteras ingen nettoförändring för perioden och volymen i pipeline ligger kvar på 30. Ambitionen har tidigare varit att öka aktiviteten mot Public Sector, men detta har reviderats då affärsläget pga pandemin gör att det är långa ledtider inom public sector för tillfället. Den utökade satsningen mot Public Sector kommer aktiveras när marknaden har bättre förutsättningar.

December 2021 – Tourism (Ackumulerat)

Tourism är en nischad bransch för Hoodin och ledtiden för bearbetning är längre än många andra branscher, vilket gör att rörelser inom pipeline för Tourism inte sker lika frekvent.  Intresset för Hoodins lösningar gentemot Tourism håller i sig och för perioden noteras en nettominskning av en licenses då en av dessa intressenter valt att skjuta sin investering på framtiden. För december landar volymen därmed på 15. Tourism avser lösningen för Places & Tracks, vilket är en lösning för aktiv turism som t ex vandringsleder, skidområden, m.m.

December 2021 – Nya branschlösningar (Ackumulerat)

Den sedan tidigare annonserade branschlösningen gentemot finance samt en eller fler ännu ej utannonserade branschlösning har under perioden varit föremål för  försäljning gentemot strategiska partners och kunder. Vi har under november noterat positiva utfall och ser att vi nu är nära bredare lanseringar och att vi har en trend som då skall redovisas tillsammans med övrig pipeline. Totalt finns 52 licenser i pipeline inom ”nya branschlösningar” efter december månad.

”Under december fortsatte arbetet med att få igång försäljning via partners, där vi planerar och genomför marknadsaktiviteter tillsammans med partners samt att vi bistår partners med kunskap för att sätta upp de första kundprojekten i Hoodin. Vi har även ökat vår säljaktivitet mot direktkunder då vi fått en ökad förfrågan direkt från företag inom Medtech och Pharma. Att vi lägger störta delen av våra säljinsatser mot att aktivera licenser och stärka våra partners förmåga att sälja mer licensers avspeglas i tillväxten av pipeline för december. Vi följer fortsatt vår strategi, vilken vilar på att bygga upp en stor pipeline med full insikt i att de branscher och företag vi vänder oss till har en aktiv efterfrågan som inte alltid är tajmad med det tillfälle då vi  eller våra partners inleder dialog med dem.

När vi ser att aktivering av licenser flyter på i god takt kommer vi delvis allokera om tiden och resurser till att öka vår pipe i snabbare takt igen.” Marcus Emne, VD Hoodin

Definition – Pipeline av företag som förväntas använda Hoodin

Hoodin definierar Pipeline genom antalet företag som förväntas teckna minst en licens av Hoodins lösningar enligt följande:

Summan av de företag som genom partners beräknas använda Hoodin under de kommande 12 månaderna och de direktkunder som meddelat att de har för avsikt att använda bolagets produkter inom de kommande 12 månaderna.

Ovanstående antal företag skall ej tolkas som att företaget ingått ett licensavtal för användning av Hoodin. Med förväntat användande så har ett företag testat och utvärderat Hoodins lösning och anmält att de anser sig komma att använda densamma. Dessa projekt och licenser är förberedda för att partner eller kund kan påbörja användande vid den tidpunkt de avser starta sitt interna projekt relaterat till behovet av att automatisera bevakning av digitalt innehåll.

Hoodin kan inte ge garantier att samtliga dessa företag kommer licensiera bolagets lösningar, men siffrorna visar en positiv trend gällande intresset från marknaden för Hoodins lösningar.

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin AB

Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids- och kostnadsbesparingar.

 

Om Hoodins affärsmodell – Hoodins affärsmodell baseras på att partners och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används. Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år. En grundlicens har ett månadspris om minst 1250kr. 
 

Om Hoodins partnerprogram – Hoodin når slutkunder och nya användare genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners, ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning och implementering av ett projekt. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lyckegård offentliggör informationsmemorandum med anledning av förstående företrädesemission

Published

on

By

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT I ELLER TILL USA, Australien, Belarus, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Storbritannien, Singapore, Sydafrika, SYDKOREA, ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN ÅTGÄRD HELT ELLER DELVIS ÄR FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER. SE ÄVEN AVSNITTET ”VIKTIG INFORMATION” NEDAN.

 

Lyckegård Group AB (publ) (”Lyckegård” eller ”Bolaget”) offentliggör idag informationsmemorandum avseende Bolagets förstående företrädesemission av aktier om cirka 28,1 MSEK som beslutades av styrelsen den 18 april 2024 med stöd av bemyndigande från extrabolagsstämman den 7 maj 2024 (”Företrädesemissionen”). Informationsmemorandumet finns tillgängligt på Bolagets webbplats (www.lyckegardgroup.se) och på Penser by Carnegies webbplats (www.carnegie.se).

 

Lyckegård offentliggör idag ett informationsmemorandum avseende Bolagets förstående Företrädesemission. Informationsmemorandumet finns tillgängligt på Bolagets webbplats (www.lyckegardgroup.se) och på Penser by Carnegies webbplats (www.carnegie.se).

 

Villkor för Företrädesemissionen

  • Varje befintlig aktie som innehas i Bolaget på avstämningsdagen den 14 maj 2024 berättigar till en (1) teckningsrätt. Sju (7) teckningsrätter berättigar till teckning av tre (3) nya aktier.
  • Teckningskursen är 1,50 SEK per aktie.
  • Sammanlagt kommer högst 18 710 068 aktier att emitteras i Företrädesemissionen.
  • Teckningsperioden för Företrädesemissionen löper från och med den 16 maj till och med den 30 maj 2024.
  • Utspädningseffekten uppgår till högst cirka 30,0 procent vid fulltecknad Företrädesemission. Aktieägare har möjlighet att kompensera sig ekonomiskt för utspädning genom att sälja sina teckningsrätter senast den 27 maj 2024.
  • Teckningsperioden löper från och med den 16 maj 2024 till och med den 30 maj 2024 med rätt för Lyckegårds styrelse att förlänga teckningsperioden och tiden för betalning. Handel med teckningsrätter kommer att äga rum på Nasdaq First North Growth Market under perioden från och med den 16 maj 2024 till och med den 27 maj 2024 och handel i BTA (betald tecknade aktier) kommer att äga rum under perioden från och med 16 maj 2024 till och med 7 juni 2024.
  • För fullständiga villkor och anvisningar för Företrädesemissionen hänvisas till informationsmemorandumet.

 

Preliminär tidplan för Företrädesemissionen

14 maj 2024

Avstämningsdag för deltagande i Företrädesemissionen

16 maj – 27 maj 2024

Handel i teckningsrätter på Nasdaq First North Growth Market

16 maj – 30 maj 2024

Teckningsperiod för Företrädesemissionen

16 maj 2024 – 7 juni 2024

Handel i BTA (betald tecknad aktie)

30 maj 2024

Beräknad dag för offentliggörande av preliminärt utfall i Företrädesemissionen

Rådgivare
Penser by Carnegie, Carnegie Investment Bank AB (publ) är finansiell rådgivare och emissionsinstitut och Advokatfirman VICI är legal rådgivare till Lyckegård i samband med Företrädesemissionen.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Daniel Nilsson, CFO, Lyckegård Group AB

Telefon: +46 (0)70 256 67 05

E-post: daniel@lyckegard.com

 

 

Om Lyckegård Group AB
Lyckegård är ett holdingbolag som genom sina dotterbolag erbjuder produkter och tjänster för bevattning och utemiljö. Vi hjälper våra kunder med de utmaningar de möter i den globala uppvärmningens spår. Våra produkter och tjänster är framtagna för att minimera energiåtgång och vattenförbrukning.

 

Lyckegård Group har en dominerande marknadsställning inom grönytebevattning för golf, idrottsfält, parker och stadsmiljöer med erfarna medarbetare som tillsammans besitter stor del av landets samlade kompetens inom området. Vi driver utvecklingen inom lantbruksbevattning och har smarta lösningar för effektiva pumpstationer med senaste tekniken, allt för att värna om miljön och spara kostnader för våra kunder. Hållbarhet är en nyckelfråga för dotterbolagens verksamheter och kunder och i linje med detta verkar Lyckegård med innovativa produkter och nya strategier för ett miljövänligare samhälle.

 

Viktig information
Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier eller andra värdepapper i Lyckegård. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i Lyckegård kommer endast att ske genom det informationsmemorandum som Lyckegård kommer att offentliggöra omkring den 14 maj 2024. Ingen åtgärd har vidtagits, eller kommer att vidtas, av Lyckegård för att tillåta ett erbjudande till allmänheten i andra jurisdiktioner än Sverige.

 

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Belarus, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika, Storbritannien, USA eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner, eller skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras eller reproduceras på sätt som står i strid med sådana restriktioner eller skulle innebära sådana krav. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning. Inga värdepapper som anges i detta pressmeddelande har registrerats eller kommer att registreras enligt den vid var tid gällande United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”) och får inte erbjudas, tecknas, utnyttjas, pantsättas, säljas, återförsäljas, levereras eller överföras, direkt eller indirekt, i eller till USA, förutom enligt ett tillämpligt undantag från registreringskraven i Securities Act. Erbjudandet riktar sig inte heller till personer med hemvist i Australien, Belarus, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Storbritannien, Sydafrika eller i någon annan jurisdiktion där deltagande skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt.

 

Framåtriktade uttalanden
Detta pressmeddelande innehåller vissa framåtriktade uttalanden som återspeglar Lyckegårds aktuella syn och förväntningar på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling, inklusive uttalanden avseende Företrädesemissionen samt uttalanden rörande vägledning, planering, framtidsutsikter och strategier. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”planeras”, ”uppskattas”, ”kan”, och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Även om Lyckegård anser att dessa uttalanden är baserade på rimliga antaganden och förväntningar kan Lyckegård inte garantera att sådana framåtriktade uttalanden kommer att förverkligas. Då dessa framåtriktade uttalanden inbegriper såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer, kan verkligt utfall väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information. Framåtriktade uttalanden i pressmeddelandet gäller endast vid tidpunkten för pressmeddelandet och kan komma att ändras utan tillkännagivande. Potentiella investerare ska inte fästa otillbörlig tilltro vid den framåtriktade informationen häri, och potentiella investerare uppmanas starkt att läsa de delar i informationsmemorandumet som inkluderar en mer detaljerad beskrivning av faktorer som kan ha en inverkan på Bolagets verksamhet och den marknad varpå Bolaget bedriver sin verksamhet. Bolaget gör inga utfästelser om att offentliggöra uppdateringar eller revideringar av framåtriktade uttalanden till följd av ny information, framtida händelser eller dylikt utöver vad som krävs enligt tillämpliga lagar eller aktiemarknadsrättslig reglering.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Balco Groups årsstämma 2024

Published

on

By

Årsstämman i Balco Group AB (publ), (”Bolaget”), genomfördes idag, tisdagen den 14 maj 2024, på Kök 11, Honnörsgatan 15 i Växjö. Årsstämman beslutade i enlighet med samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram.

Utdelning

Årsstämman beslutade att inte lämna någon utdelning samt att belopp som står till årsstämmans förfogande överförs i ny räkning.

Styrelse och revisor

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Mikael Andersson, Ingalill Berglund, Vibecke Hverven, Carl-Mikael Lindholm, Johannes Nyberg och Thomas Widstrand. Ingalill Berglund omvaldes som styrelseordförande.

Revisionsbolaget KPMG AB omvaldes till Bolagets revisor med auktoriserad revisor Michael Johansson som huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade vidare om arvode för styrelse- och utskottsarbete i enlighet med valberedningens förslag samt att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Incitamentsprogram

Årsstämman beslutade om införandet av incitamentsprogram 2024/2027 till befintliga och kommande ledande befattningshavare i Bolaget samt, i förekommande fall, dess dotterbolag genom att A) emittera teckningsoptioner till det helägda dotterbolaget Balco AB, samt B) godkänna överlåtelse av de emitterade teckningsoptionerna till deltagarna i incitamentsprogrammet 2024/2027.

Incitamentsprogrammet innebär i korthet en emission av högst 230 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ger rätt att teckna en ny aktie i Bolaget. Om alla teckningsoptioner utnyttjas medför det en ökning av aktiekapitalet med högst totalt 1 380 054,17 kronor. Tiden för utnyttjande av teckningsoptionerna ska vara från och med den dag som infaller tre (3) år efter den dag som styrelsen för första gången beslutar att överlåta teckningsoptionerna till deltagarna till och med den dag som infaller 30 kalenderdagar därefter, dock senast från och med den dag som infaller tre (3) år och sju (7) månader från datumet för stämmans beslut att emittera teckningsoptionerna.

Övrigt

Årsstämman beslutade att fastställa Bolagets och koncernens resultat- och balansräkningar samt beviljade ansvarsfrihet för styrelseledamöter och verkställande direktör för räkenskapsåret 2023.

Årsstämman beslutade att fastställa av styrelsen föreslagna riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare samt att godkänna styrelsens ersättningsrapport avseende 2023.

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, före nästa årsstämma, besluta om nyemission av aktier.

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, före nästa årsstämma, på i beslutsförslaget angivna villkor, fatta beslut om förvärv och överlåtelse av egna aktier.

De fullständiga förslagen till beslut finns på Bolagets hemsida, https://balcogroup.se/investerare/bolagsstyrning/bolagsstamma.

För mer information, vänligen kontakta:

Michael Grindborn
CFO och IR-chef
070 670 18 48
michael.grindborn@balco.se

Balco Group är marknadsledande inom balkongbranschen där vi utvecklar, tillverkar, säljer och ansvarar för installation av egentillverkade öppna och inglasade balkongsystem. Koncernens kundanpassade produkter bidrar till ökad livskvalitet, trygghet och till en värdeökning för de boende i flerbostadshus, dessutom genererar Balco Groups standardiserade inglasningar sänkt energiförbrukning. Företaget, som grundades i Växjö 1987 och har cirka 700 anställda, är marknadsledare i Norden och är verksam på ett flertal marknader i norra Europa. Omsättningen under 2023 uppgick till 1 215 MSEK. Balco är noterat på Nasdaq Stockholm.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut vid GARO Aktiebolags årsstämma 2024

Published

on

By

Årsstämman fastställde framlagda resultat- och balansräkningar och ersättningsrapport samt beviljade ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör. Härutöver fattades nedanstående beslut.

Val av styrelse
Till styrelseledamöter omvaldes Rickard Blomqvist (ordförande), Martin Althén, Susanna Hilleskog, Mari-Katharina Jonsson Kadowaki, Johan Paulsson och Lars Kongstad.

Arvode till styrelsen
Styrelsearvode beslutades att utgå oförändrat med 725 000 kronor till ordföranden och 300 000 kronor till var och en av de övriga bolagsstämmovalda styrelseledamöterna som inte är anställda i koncernen. Som ersättning för arbete i revisionsutskottet beslutades vidare att ordföranden oförändrat ska erhålla 100 000 kronor och att övriga ledamöter ska erhålla 50 000 kronor vardera. Som ersättning för arbete i ersättningsutskottet beslutades att ordföranden oförändrat ska erhålla 50 000 kronor och att övriga ledamöter ska erhålla 25 000 kronor vardera.

Val av revisor
Till bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget Ernst & Young AB för en mandatperiod om ett år. Ernst & Young AB har meddelat att auktoriserade revisorn Carolina Timén kommer att vara huvudansvarig revisor. Det beslutades att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Utdelning
I enlighet med styrelsens förslag beslutade årsstämman att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023 och att bolagets disponibla vinstmedel balanseras i ny räkning.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemission av aktier i samband med företagsförvärv
Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier i samband med företagsförvärv. Det totala antalet aktier som kan komma att emitteras med stöd av bemyndigandet ska rymmas inom bolagsordningens gränser och får inte överstiga tio (10) procent av totalt antal aktier i GARO vid tidpunkten för styrelsens emissionsbeslut. Bemyndigandet ska innefatta rätt att besluta om emission mot betalning med apportegendom eller betalning genom kvittning i samband med företagsförvärv. Syftet med bemyndigandet och skälet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att finansiera förvärv av bolag, verksamheter eller delar därav.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om återköp och överlåtelse av egna aktier
Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om förvärv och överlåtelse av egna aktier i syfte att möjliggöra förvärvsfinansiering genom utnyttjande av egna aktier och att ge styrelsen möjlighet att fortlöpande anpassa GAROs kapitalstruktur till bolagets kapitalbehov. Förvärv får ske av högst så många aktier att GAROs innehav av egna aktier vid var tid uppgår till högst fem (5) procent av samtliga aktier i bolaget. Överlåtelse får ske på Nasdaq Stockholm och/eller utanför Nasdaq Stockholm i samband med förvärv av bolag eller verksamheter, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma.

För mer information, vänligen kontakta:
Helena Claesson, finansdirektör: +46 (0)70 676 07 50

GARO AB (publ) org. nr 556071–7772 är ett företag som under eget varumärke utvecklar, tillverkar och marknadsför innovativa produkter och system för elinstallationsmarknaden. GAROs kunderbjudande är att tillhandahålla helhetslösningar inom produktområdena Installation, E-mobility, Projekt och Tillfällig el med fokus på elsäkerhet, användarvänlighet och hållbarhet. GARO grundades 1939, har sitt huvudkontor i Gnosjö och är idag ett internationellt bolag med verksamhet i sju länder. Bolagets produktionsenheter i Sverige ligger i Gnosjö och Värnamo samt i Polen i Szczecin. GARO är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”GARO”. För mer information, se www.garo.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.