Connect with us

Marknadsnyheter

Fortsatt lägre försäljning till följd av pandemin men viss stabilisering

Published

on

Andra kvartalet                                   

  • Nettoomsättningen uppgick till 6,1 MSEK (13,9).
  • Resultat efter skatt uppgick till -19,7 MSEK (-11,7).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,14 SEK (-0,08).
  • Likvida medel uppgick till 64,8 MSEK (30,9).

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Enzymaticas företrädesemission avslutades den 2 juni och bolaget tillfördes 59,1 MSEK före emissionskostnader. Emissionen tecknades fullt ut och var garanterad av bolagets tre största ägare.

  • Det japanska patentverket beviljade Enzymaticas patent för det torskenzym som utgör en av nyckelkomponenterna i förkylningssprayen ColdZyme® för den japanska marknaden. Patentet gäller till 2036.

  • Enzymatica meddelade att bolaget lanserar ColdZyme på Amazon i Sverige och Storbritannien, vilket kommer att förbättra tillgången på produkten och ge en ökad exponering av varumärket.

Första halvåret

  • Nettoomsättningen uppgick till 23,1 MSEK (40,7).
  • Resultat efter skatt uppgick till -28,5 MSEK (-11,0).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till SEK -0,20 (-0,08).

Väsentliga händelser efter kvartalet

  • Den 12 juli meddelade Enzymatica att bolaget har utlicensierat exklusiva rättigheter till sin tyska samarbetspartner STADA för att marknadsföra och sälja ViruProtect® (ColdZyme) i Vietnam. Den vietnamesiska egenvårdsmarknaden beräknas omsätta cirka 2 miljarder euro och öron-näsa-halssegmentet cirka 20 miljoner euro.
  • Den 13 juli meddelade Enzymatica att styrelsen har utsett Claus Egstrand, bolagets nuvarande Chief Operating Officer, till ny VD för Enzymatica. Han tillträder sin nya tjänst senast den 1 januari 2022. Claus Egstrand efterträder Therese Filmersson som varit t f VD sedan juni 2020 och som kommer att återgå till rollen som CFO.

Coronapandemins påverkan
Coronapandemin med social distansering, förbättrad handhygien och färre sociala kontakter resulterade i att förkylningsmarknaderna i Sverige och internationellt halverades under det första kvartalet, men marknaderna började stabiliseras under det andra kvartalet. Enzymatica bedömer att förkylningsmarknaderna kommer fortsätta att återhämta sig under det andra halvåret 2021 när ländernas vaccinationsprogram planeras vara genomförda inför förkylningssäsongens inledning under Q4 2021. Företaget ser inte några andra direkta effekter på verksamheten av covid-19 vad gäller produktion, logistik, sjukfrånvaro mm.

 

Nyckeltal

(KSEK) Q2
2021
Q2
2020
H1
2021
H1
2020
Helår
2020
Nettoomsättning 6,1 13,9 23,1 40,7 111,2
Bruttomarginal, % 29 58 47 71 68
Rörelseresultat -20,0 -11,9 -28,7 -11,7 -12,1
Kassaflöde från den löpande verksamheten -14,4 -1,3 -13,1 -5,8 -10,7
Genomsnittligt antal anställda 24 18 24 18 18

 

Ordförande-kommentar: Nyemissionen säkerställer kapital för fortsatt expansion

Effekterna av pandemin fortsatte att påverka Enzymaticas försäljning negativt under det andra kvartalet. Samtidigt ser vi tecken på att marknaderna håller på att vända om än från låga nivåer. Under kvartalet genomförde vi en företrädesemission och har därmed säkerställt företagets kapitalbehov för att fortsätta vår internationella expansion. Enzymatica fick också godkänt patentet för en av nyckelkomponenterna i ColdZyme för den japanska marknaden samt tog i bruk ett nytt affärssystem.

Enzymaticas försäljning under det andra kvartalet uppgick till 6,1 MSEK jämfört med 13,9 MSEK under motsvarande period 2020. Den lägre försäljningen är hänförlig till effekterna av pandemin med social distansering, bättre handhygien och färre sociala kontakter, eftersom antalet förkylningar minskat markant. Under kvartalet fick vi order för ColdZyme på marknader som Rumänien, Polen och Balkan.

Under det andra kvartalet började förkylnings-marknaderna i Sverige och internationellt att återhämta sig, och i juni (till och med vecka 25) ser vi exempelvis hur den svenska marknaden växte med 21 % jämfört med föregående år. I Australien, som befinner sig i början på sin förkylningssäsong, visar marknadsdata att marknaden fortsätter att återhämta sig och kan just nu jämföras med nivåerna innan pandemin.

Under kvartalet genomförde vi en företrädesemission som tillfört bolaget 59,1 MSEK före emissionskostnader. Emissionen tecknades fullt ut, varav 55,6 % med stöd av teckningsrätter, 4,6 % utan stöd av teckningsrätter och resterande del, 39,8 %, tecknades av Enzymaticas tre största ägare enligt garantiåtaganden. Det visar att våra största ägare har en fortsatt stark tilltro till bolaget och dess potential framöver. Genom emissionen har vi säkerställt kapital för att fortsätta våra internationella satsningar, genomföra kliniska studier, stärka organisationen och supply chain samt tillgodose behovet av rörelsekapital.

Enzymatica har ett omfattande och växande patentskydd för ColdZyme. I maj beviljade det japanska patentverket patent för det torskenzym som utgör en av huvudkomponenterna i ColdZyme. Det ger oss ett femtonårigt skydd av vår produkt på en av världens största health care-marknader. Motsvarande patent blev godkänt inom EU och i Ryssland under 2020.

Under kvartalet tog vi i bruk ett nytt affärssystem som ger oss ett ännu bättre stöd för produktion, efterfråge-planering och ekonomihantering.

Det är en omfattande investering som säkerställer ett viktigt verksamhetsstöd för att framgångsrikt kunna hantera den internationella expansionen.

Efter kvartalet utsåg styrelsen Claus Egstrand till ny VD för bolaget, och han tillträder sin nya tjänst senast den 1 januari 2022. Claus har arbetat för Enzymatica sedan 2017, först som Chief Commercial Officer och sedan som Chief Operating Officer. Det är en styrka att vi har gjort en intern rekrytering och Claus har en perfekt bakgrund med lång erfarenhet från den internationella läkemedels- och medicintekniska industrin. Han har vid upprepade tillfällen visat förmåga att kunna leda uppbyggnaden av verksamheter med tvåsiffriga tillväxttal, både vad gäller intäkter och vinst. Vi är mycket tacksamma för Claus fortsatta, starka engagemang för Enzymatica.

Liksom under det senaste kvartalet kommer vi oförtröttligt fortsätta arbetet under Q3 med att stötta våra distributörer på existerande marknader, vid lanseringen av ColdZyme på nya marknader och sluta ytterligare distributörsavtal för nya geografiska marknader. Vi fortsätter också arbetet med kliniska studier och det regulatoriska arbetet för att väl förbereda oss inför MDR, det nya regelverket för medicintekniska produkter. Försäljningsutvecklingen bedöms fortsatt ojämn, såväl på grund av pandemins effekter som på den uppbyggnadsfas som bolaget befinner sig i. I takt med att vaccinations-programmen genomförs i Sverige och internationellt är vi övertygade om att förkylningsmarknaderna kommer att återhämta sig. Vi har börjat se en mindre återhämtning under Q2 och bedömer att en mer kraftfull återhämtning kommer att ske under kommande förkylningssäsong, d.v.s. under Q4 2021 och Q1 2022.

Bengt Baron, Arbetande styrelseordförande
 

Frågor kring rapporten besvaras av:
Bengt Baron, arbetande styrelseordförande, Enzymatica AB
Tel: 0708-59 30 09 | E-post: bengt.baron@outlook.com

Therese Filmersson, CFO, tf VD, Enzymatica AB
Tel: 0708-40 72 24 | E-post: therese.filmersson@enzymatica.com

Offentliggörande
Informationen i denna delårsrapport är sådan som Enzymatica är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 juli 2021 kl. 08.30 CET.

Adress
Enzymatica AB (publ) Organisationsnummer: 556719-9244

Post: Ideon Science Park, 223 70 LUND Besök: Scheelevägen 19, Ideon, Lund
Telefon: 046-286 31 00 | info@enzymatica.se | www.enzymatica.se

Enzymatica är listat på Nasdaq First North Growth Market. Bolaget handlas under kortnamnet ENZY och ISIN-koden SE0003943620.
Certified Adviser är Erik Penser Bank. Telefon: 08-463 83 00

Email: certifiedadviser@penser.se
 

OM ENZYMATICA AB
Enzymatica AB är ett life science-bolag som utvecklar och säljer hälsoprodukter mot främst sjukdomar och symptom i öron-näsa-hals-regionen. Produkterna är baserade på en barriärteknologi, som inkluderar marina enzymer. Bolagets första produkt är medicinteknikprodukten ColdZyme®, en munspray mot förkylning. Produkten har lanserats på ett 30-tal marknader på 3 kontinenter. Strategin är att fortsätta växa genom att utveckla fler hälsoprodukter och stärka positionen på befintliga marknader och expandera till fler geografiska marknader via etablerade partners. Bolaget har huvudkontor i Lund och är listat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information besök www.enzymatica.se och www.enzymatica.se/sv/section/media/pressmeddelanden

Enzymaticas Certified Adviser är Erik Penser Bank. Tel: 08-463 83 00 E-post: certifiedadviser@penser.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ökad polarisering kring public service påverkar inte användningen

Published

on

By

Trots stora skillnader i förtroende tar personer till höger del av nyheter från SVT i lika hög utsträckning som personer till vänster. Allt färre vill smalna av public services utbud och det finns starkt stöd för att grundlagsskydda för att värna om oberoendet.

I ljuset av den nyligen presenterade public service-utredningen publiceras idag en ny studie baserad på den nationella SOM-undersökningen. Ideologi vs användning – om dynamiken bakom förtroendet för public service är en del av den kommande forskarantologin Inferno.

– Både den parlamentariska kommittén och mediebranschen har efterfrågat mer forskning på opinionen kring public service i Sverige, inte minst när det kommer till hur olika politiska grupper konsumerar nyheter, säger Ulrika Andersson, medieforskare vid SOM-institutet, som nära följt kommitténs arbete.

Nyhetsanvändningen lika stor till höger som till vänster
Enligt de senaste SOM-undersökningarna bibehåller public service ett högt och stabilt förtroende, men skillnaden i förtroende mellan personer till vänster och till höger i politiken har ökat kraftigt över tid.

Hösten 2023 hade 75 procent av svenskarna förtroende för innehållet i Sveriges Television och 73 procent för Sveriges Radios innehåll. Bland de som står klart till vänster hade 86 procent förtroende för SVT, bland de klart till höger var motsvarande siffra 60 procent. Trots att det alltså fortfarande är en majoritet även bland de till höger som har förtroende för SVT, är det hela 26 procentenheters skillnad mellan grupperna i den senaste mätningen.

När det däremot kommer till att ta del av nyheter från Sveriges Television visar denna nya studie att de som står klart till höger i politiken, och alltså har betydligt lägre förtroende, tar del av nyheter från bolaget i precis lika hög utsträckning som de som står klart till vänster. 68 procent svarar att de tar del av nyheter från SVT varje vecka eller oftare. Detta jämna förhållande mellan vänster och höger är stabilt under de 24 mätningar som analyseras i studien. Mönstret är likartat även för Sveriges Radio.

– Tidigare medieforskning visar att förtroende och användning i princip alltid går hand i hand, och detta är något vi också ser för andra medieaktörer vi mäter som exempelvis TV4. Det får ses som ett gott betyg för SVT:s oberoende och samhällsrelevans att även personer med lägre förtroende tar del av nyheter i samma utsträckning som alla andra säger Ulrika Andersson.

Betänkandet i linje med svenskarnas åsikter
Den senaste undersökningen visar också att väldigt få vill smalna av SVT:s och SR:s utbud, något som framför allt Sverigedemokraterna föreslagit i samband med utredningen. 67 procent anser att det är ett ganska eller mycket dåligt förslag att låta SVT och SR sända enbart nyheter och smala program, jämfört med 10 procent som anser att förslaget är bra. Detta innebär en ökning med 13 procentenheter i andelen negativa till förslaget sedan 2022. Personer till vänster politiskt är mest negativa till förslaget, även bland de som står klart till höger är en majoritet negativa.

Utredningskommittén föreslår en ny public servicelag, men frågan som ställdes i SOM-undersökningen gick ett steg längre och handlade om att grundlagsskydda public service för att värna oberoendet. Detta är något svenskarna över lag är väldigt positiva till även om nästan en tredjedel saknar uppfattning i frågan. 61 procent tycker att förslaget är bra jämfört med 8 procent som tycker att det är dåligt. Det är första gången denna fråga ställs i SOM-undersökningen.

Läs hela det förhandspublicerade kapitlet Ideologi vs användning – om dynamiken bakom förtroendet för public service.

Faktaruta

  • Kapitlet ” Ideologi vs användning – om dynamiken bakom förtroendet för public service” är hämtat från SOM-institutets kommande forskarantologi Inferno.
  • Frågorna ställdes i den nationella SOM-undersökningen hösten och vintern 2023. Studien innehåller även data från SOM-undersökningarna mellan åren 2000–2022.
  • Undersökningen 2023 gick ut till totalt 26 250 slumpmässigt utvalda personer mellan 16 och 90 år boende i hela Sverige. Nettosvarsfrekvensen var 48 procent.

Kontakt

  • Ulrika Andersson, medieforskare vid SOM-institutet och en av redaktörerna till boken Inferno. Telefon: 031–786 49 74, e-post: ulrika.andersson@som.gu.se
  • Daniel Jansson, forskningskommunikatör, SOM-institutet, telefon: 031–786 55 29, daniel.jansson@som.gu.se

Daniel Jansson
Kommunikatör SOM-institutet
Tel: 031–786 55 29
E-post: daniel.jansson@som.gu.se
 

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nytt barn- och ungdomsboende invigt i Tyringe

Published

on

By

LSS-specialisten Emrahus har invigt sitt första barn- och ungdomsboende. Landskronaföretaget har byggt nästan 30 LSS-bostäder runt om i landet men detta blir alltså den första riktad mot en yngre målgrupp.

Boendet ligger i ett villaområde i Tyringe. På tomten finns äppleträd, eldgrop, trästockar och andra element i utemiljön som förhoppningsvis ska tilltala de som flyttar in. Det är första gången Emrahus krokar arm med Brisa, som är experter på autismanpassad utemiljö.

Det känns kul att kunna satsa lite på utemiljön och göra den ordentligt, särskilt när det är en något yngre målgrupp som ska bo här, säger Emrahus VD Robin Berkhuizen.

Mycket av det som redan fanns på platsen har tagits tillvara på. Träd som fällts har blivit till trappsteg, hinderbana och sittplatser kring eldgropen. Schaktmassor har placerats ut för att skapa olika höjder. Och just att jobba med det som finns på platsen har varit viktigt för Emma Ljungberg och Cecilia Karlsson på Brisa.

Vårt mål har varit att skapa en tillåtande, inkluderande och inbjudande utemiljö där vi tar tillvara på de resurser som finns på platsen för att skapa rum för olika behov, säger Emma Ljungberg på Brisa.

Invändigt sticker vissa detaljer ut. Några väggar har rundade hörn för ett mjukare intryck. Korridoren och vardagsrummet avskiljs med en spaljé. Totalt har huset sju rum, vardagsrum, ett stort kök, fem badrum och utrymme för personal, förvaring och tvätt.

Rummen har lite olika form och storlek, men  gemensamt för alla är ett fönster som sitter ganska lågt, både för att personer som är små eller sitter i rullstol ska ha en bra siktlinje ut, och för att man ska kunna använda fönstret som en sittplats. Boendet är nämligen byggt som passivhus med extra tjocka väggar, vilket ger en djup fönsterkarm. Två rum har också sina egna badrum.

Vi är väldigt nöjda med hur det blivit. Till skillnad från ett gruppboende för vuxna så är hela huset barnens hem, snarare än bara de enskilda lägenheterna. Därför känns det viktigt att hela huset har en hemlik känsla och det tycker jag att vi lyckats med, säger Robin Berkhuizen.

Nu tar Humana över verksamheten och för dem blir boendet i Tyringe det första nybyggda barn- och ungdomsboendet de har.

Vi hoppas på att det blir en riktigt bra verksamhet och att alla ska trivas. Det finns bra förutsättningar för det när det är nybyggt och inte något redan befintligt som har anpassats i efterhand, säger Johan Wahlberg som är projektledare och biträdande fastighetschef på Humana.

Mikaela BjarveKommunikatör072 – 968 39 99mikaela@emrahus.se

Om Emrahus

Emrahus bygger kloka och schyssta LSS-hem framtagna med hjälp av några av landets främsta experter. Vi har tänkt till både en och fem gånger extra för att kunna bygga framtidens bostäder. Våra LSS-hem har inte bara tagit hänsyn till fysisk tillgänglighet utan har även ett stort fokus på ljud, ljus och lösningar som gör varje hem kognitivt tillgängligt vilket minskar stress och konflikter. Emrahus resa började redan 2007 som en husleverantör med fokus på energieffektiva och väldesignade villor. All kunskap om hur man skapar ett hem har vi sedan tagit med oss in i arbetet med LSS-hemmen. 2014 blev vårt första LSS-hem certifierat enligt den internationella standarden, vilket gör det till Sveriges första passivhuscertifierade LSS-boende. Emrahus ambition är inte att bli störst – vi brinner för att vara bäst på LSS-hem. Vi ska alltid jobba nära boende, personal och kloka experter för att hela tiden ligga i framkant när det gäller att utveckla genomtänkta och energisnåla LSS-hem med den boende i fokus.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tilldelas markanvisning för projekt om 3 000 kvm med byggrätt i Jönköping

Published

on

By

Pressmeddelande
Stockholm den 17 maj 2024

Svenska Handelsfastigheter har fått en markanvisning i det expansiva området Strandängen norr om centrala Jönköping. Avsikten är att uppföra en handelsbyggnad om cirka 3 000 kvm för handel och livsmedel. Tillträde till marken beräknas ske efter sommarsemestrarna.

Strandängen är ett område i betydande förändring med stor inflyttning och ytterligare bostäder under uppförande. Svenska Handelsfastigheter kommer att samarbeta med Jönköpings kommun och det kommunala bostadsbolaget Vätterhem vid byggnationen av projektfastigheten.

”En etablering i Strandängen är intressant för våra livsmedels- och handelskunder, givet hur expansivt området är med en kraftigt ökande befolkning. Vi ser fram emot ett fortsatt bra samarbete med Vätterhem och Jönköpings kommun för att förhoppningsvis få spaden i backen redan i höst”, säger Benny Andersson, affärsutvecklingschef vid Svenska Handelsfastigheter.

”En livsmedelsbutik står högt på önskelistan hos våra hyresgäster på Strandängen och vi är därför mycket glada för samarbetet med Svenska Handelsfastigheter som ska hjälpa oss uppfylla den här önskan”, säger Raymond Paska, vd Vätterhem.

Planerna förutsätter nödvändiga myndighetsgodkännanden, inklusive detaljplan och bygglov.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Benny Andersson, affärsutvecklingschef
benny.andersson@handelsfastigheter.se
0736-208 216

Thomas Holm, vd, Svenska Handelsfastigheter
thomas.holm@handelsfastigheter.se      
070 – 943 68 00

Om Svenska Handelsfastigheter

Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Bolagets största ägare är Kåpan Pensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.