Connect with us

Marknadsnyheter

/Fosshagen resurscenter har fokus på de globala hållbarhetsmålen

Published

on

En blomstrande trädgård med stimulans från naturen ska lyfta äldrevården till en ny nivå. Med många gemensamma ytor och aktiviteter ska detta skapa ett mer trivsamt hem som suddar ut de traditionella ramverken för äldrevården. Demenssjuka och funktionsnedsatta kommer med enkelhet att kunna röra sig fritt bland de gemensamma ytorna både inomhus som utomhus. Fosshagens resurscenter har arbetat efter fyra punkter i de globala hållbarhetsmålen och projektet är certifierat enligt BREEAM Very Good. SAPA har genom FasadeConsult AS levererat fasader, fönster och dörrar i återvunnet Hydro CIRCAL aluminium.

Med tre befintliga äldreboenden bestämde sig Lier kommun i Norge att ett boende specifikt till äldre demenssjuka skulle byggas. Det var dock tydligt redan från början att detta boende inte skulle bemärkas som ett äldreboende utan istället som ett resurscenter. Huvudfunktionerna för resurscentret blev gemensamma ytor, bostäderna, tvättstugan, köket och administrationsbasen. Även flera olika verksamheter skulle finnas i de gemensamma ytorna, bland annat hår- och fotvård, aktivitetsrum och bibliotek. 

Fosshagens resurscenter ska vara en plats som associeras mer som ett trivsamt hem snarare än ett boende för äldre sjuka. Med denna utgångspunkt skapades idéer och tankegångar hos arkitekten, vilket bröt mot den traditionella institutions karaktären.

– De flesta av förslagen vi tävlade mot såg ut som typiska institutioner. Vi ville hellre skapa något som har värmen av hem, både för de som ska bo och de som ska jobba här. Arkitektur är viktig eftersom den utgör ramarna för våra liv, och friska hus kan också ge oss hälsosammare liv, säger Reiulf Ramstad Arkitekter.

Fosshagen är gestaltat som en liten by med trivsamma rum både inne och ute, vilket gör att de äldre känner en viss närhet och god tillgänglighet till vårdpersonalen. Bra framkomlighet för rullstolar och rullatorer finns för att smidigt ta sig fram både inomhus som utomhus, vilket var en viktig del i planeringen. Alla funktionshindrade ska på egen hand kunna ta sig framåt obehindrat utan att behöva assistans av andra. Likaså var det viktigt att besökare och boende enkelt skulle hitta och man ville undvika korridorer med ändrade riktningar samt överflödiga dörrar för att underlätta för de dementa. Med en rymlig design, enkla funktioner och en stimulerande utomhusmiljö blir Fosshagen resurscenter ett lyckosamt och harmoniskt ställe att vistats på, vilket arkitekterna vill lyfta fram.

– I flera decennier har äldreomsorgen närmast setts som en balansgång. Bostäder för människor som inte längre klarar sig själva har ofta en närmast förnedrande standard. Det är personer som arbetat och varit aktiva en livstid och som ska tillbringa sina sista år här. Jag anser att de här människorna ska firas, att vi ska vara så generösa att vi ger dem en bra förutsättning för att gå igenom livets sista fas på ett värdigt sätt, säger Reiulf Ramstad Arkitekter.

Utomhusområdet är format för att skydda från sol och regn. De blomstrande trädgårdarna har vackra och välplanerade gångar som öppnar upp för gemensamma aktiviteter och promenader, vilket arkitekterna la mycket tid och planering kring för att optimera upplevelsen för de äldre samt besökare.

– Det har satsats mycket på utemiljön. Här får användarna vackra vyer, med mer än 100 olika växter och blommor. Sinnessystemet, med dofter, färger och upplevelser, är en av de saker som kommer till oss först och det är kanske en av de sista sakerna som lämnar oss, säger Reiulf Ramstad Arkitekter.

Fosshagen har erhållit ”Very good” enligt BREEAM. Fokuset har legat på materialanvändningen och energiegenskaperna som finns i byggnationen. Materialet har noga övervakats i detalj för att veta exakt vilket material som har använts. Byggnaden är även ett passivhus med lågenergi av klass A.

Tack vare Fosshagens resurscenter har detta projekt berört fyra av de globala hållbarhetsmålen, vilket är ett framtidsorienterat tänk som imponerar och visar rätt riktning för hållbara byggnationer.

 

Fakta:

SAPA-produkter: Fasad SAPA 4150, Dörr SAPA 2086 och Glastak SAPA 5050

SAPA-producent: FasadeConsult Aluminium AS

Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter och Norconsult Solem Arkitektur

Foto: Ivar Kvaal

Caroline Jonson

Communication Manager

+46 76 113 97 98

caroline.jonson@hydro.com

/ OM SAPA

SAPA är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa. SAPA erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.