Marknadsnyheter
Gjensidiges automatiska vädervarningar populära


De skräddarsydda vädervarningar som Gjensidige automatiskt skickar ut via SMS till sina kunder har enligt en intern stickprovsmätning visat sig vara uppskattade. Syftet med utskicken är att informera om kommande väderrelaterade risker och att påminna om skadeförebyggande åtgärder som kunderna enkelt kan vidta för att skydda sig.
När ett oväder är i antågande skickas ett SMS ut per automatik från Gjensidige till kunder som bor i det drabbade området.
– Vi vill på alla sätt vi kan bidra till att våra kunder drabbas av färre skador. Det finns mycket man kan göra för att minska risken för skador exempelvis när vädret plötsligt slår om och då det kan innebära allvarliga konsekvenser för ett specifikt geografiskt område. Därför vill vi hjälpa våra kunder genom att både varna för kommande oväder och genom att påminna om olika skadeförebyggande åtgärder som kan skydda liv, värden och hälsa, säger Markus Ljungblad, som är Skadechef på Gjensidige.
Det är ungefär ett år sedan som Gjensidige implementerade den nya digitala lösningen med syfte att minska antalet väderrelaterade skador för sina kunder och tjänsten verkar mycket uppskattad.
– Vi gjorde en stickprovsmätning nu i januari då flera områden i Sverige stod inför att drabbas av kraftigt snöoväder. Resultatet visade tydligt att våra kunder tar del av SMS-utskicken. I varje varnings-SMS inkluderade vi en länk till vår webb där vi samlat skadeförebyggande tips för just den här typen av händelse. Vi kunde se att hela 25 procent av de kunder som fått utskicket valde att klicka sig in på webbsidan vi hänvisade till för att läsa mer. Det är en indikation på att det här är en uppskattad service, vilket är väldigt positivt, säger Markus Ljungblad.
Det skadeförebyggande arbetet är både bra för den som slipper drabbas av en skada och dessutom en viktig del av Gjensidiges hållbarhetsarbete.
– Den skadan som inte inträffar är den bästa skadan, både för den enskilde och för vår planet. Därför är det viktigt för oss att nå ut med våra skadeförebyggande råd. På så vis kan vi minska risken för våra kunder och vi kan minska allas vårt gemensamma koldioxidavtryck genom att undvika reparationer som inte skulle ha behövt ske. Här ser vi att vi gör just det och förhoppningsvis har vi reducerat antalet väderrelaterade skador genom våra SMS-utskick, säger Markus Ljungblad.
För mer information välkommen att kontakta:
Tina Halldén, kommunikationschef: tina.hallden@gjensidige.se Tel: 076 855 24 21
Markus Ljungblad, skadechef: markus.ljungblad@gjensidige.se Tel: 076 855 29 65
Gjensidige Försäkring Sverige är en filial till Gjensidige Forsikkring ASA. Gjensidige är ett ledande nordiskt sakförsäkringsbolag och är noterat på Oslo Börs. I över 200 år har Gjensidige arbetat för att säkra kunders liv, hälsa och egendom. Läs gärna mer på www.gjensidige.se
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke