Connect with us

Marknadsnyheter

Gör stadens näringslivsstrategiska program någon skillnad?

Published

on

Man ska gå i mål med aktiviteterna i nuvarande handlingsplan, genomföra det årliga stormötet med ett hundratal företagare samt ta fram den tredje handlingsplanen för 2024 – 2025. “Det blir ett spännande och hektiskt år för de 24 förvaltningar och bolag i staden som ska göra detta tillsammans, säger Pia Areblad, Business Region Göteborg.

Vi pratar om det näringslivsstrategiska programmet, vad som har gjorts, vad som görs och vad som ska göras för att skapa bättre förutsättningar för företagandet i Göteborg. Pia Areblad på Business Region Göteborg är ansvarig för att hålla ihop arbetet med programmet. 

– Det är ett tajt schema men det kommer vi att klara av. Vi har ett väl inarbetat arbetssätt i de sex arbetsgrupperna som drivs av väldigt kompetenta personer från de bolag och förvaltningar som deltar i arbetet med programmet, säger Pia Areblad. 

För den som behöver en snabb recap så handlar det alltså om stadens program för att stärka förutsättningarna för näringslivet/företagare. Man kan säga att det är en gemensam karta som togs fram i samverkan mellan stadens bolag och förvaltningar, näringsliv och akademi. I programmet tas det fram handlingsplaner med aktiviteter inom sex strategiska prioriterade områden:

  • Kompetensförsörjning
  • Attraktionskraft
  • Markberedskap
  • Infrastruktur 
  • Innovationskraft
  • Företagsklimat

Den andra och nuvarande handlingsplanen innehåller 46 aktiviteter som ska vara genomförda senast vid årsskiftet. 

– Vi kommer gå i land med cirka 95 % av aktiviteterna. Det blir alltid några procent som får skjutas på eller som revideras av olika anledningar, säger Pia.

Det har nu gått fem år sedan programmet antogs. Kan vi se några effekter? 

– Det är alltid svårt att mäta effekter men det övergripande målet för programmet är att skapa minst 120 000 nya jobb fram till 2035. 2022 kom siffror från 2021 som visar att 40 000 nya jobb etablerats. Det innebär att 80 000 nya jobb kvarstår att etableras, säger Pia. 

Vidare följs arbetet upp av indikatorer som är kopplade till de tre målen i programmet, att Göteborg ska vara en av de storstadsregioner i Europa som: 1). är bäst på att tillvarata kompetens och attrahera talang 2). erbjuder bäst förutsättningar för en hög och hållbar tillväxt och 3). har bäst klimat för företagande och innovation. Längre ner visas ett diagram över förflyttning av indikatorerna efter fem års arbete. (2018–2022).

– Vi har precis gjort en uppföljning av hur vi förverkligar programmet. Flera personer som deltar i arbetet med programmet har djupintervjuats och en extern forskare har utvärderat arbetet. Många upplever att de tydligare kan integrera programarbetet i sitt ordinarie arbete. Man ser inte programmet som något som görs separat och det är viktigt för framdriften. En sak som forskaren betonar och som jag gärna vill lyfta är att vårt sätt att integrera avstämning med målgruppen för programmet, d.v.s. företagen, sticker ut och kan vara avgörande för att vi lyckas nå våra mål, säger Pia.

Stormötet – viktigt för förtroendet

Den 21 april är det för fjärde gången dags för det årliga stormötet. Ett hundratal företagare från Göteborg träffar tjänstemän, politiker, studenter och andra näringslivsorganisationer för att prata utmaningar och möjligheter för näringslivet kopplat till de sex strategiska områdena (se ovan). 

– Stormötet är ett sätt för oss att hålla företagen uppdaterade på att det blir leverans på det som vi har åtagit oss att göra – skapa bättre förutsättningar att driva verksamhet i Göteborg. Det är också ett tillfälle för företagen att komma med inspel till nästa handlingsplan under de 24 rundabordssamtal som är den viktigaste delen under stormötet, säger Pia. 

Vad är det värsta som kan hända?

Förutom stormötet och leverans på alla aktiviteter i nuvarande handlingsplan så ska det även under året tas fram en tredje handlingsplan för perioden 2024 – 2025. Hur ser den processen ut?

– Vi kommer utgå från de inspel vi får på stormötet och sedan tillsammans i arbetsgrupperna utmaningarna som både företag, arbetsgrupperna i programmet och direktörerna från stadens bolag och förvaltningar, lyfter fram som mest prioriterade. Sen ska det tas fram de aktiviteter vi behöver vi göra tillsammans. Jag önskar att vi kan få till ännu skarpare aktiviteter i den tredje handlingsplanen, att vi vågar ta ut svängarna och utmana oss själva. Jag menar vad är det värsta som kan hända?

Och just det, om du som företagare är intresserad av att delta under stormötet den 21 april,
hör av dig till mig på 031-367 61 48 eller pia.areblad@businessregion.se, avslutar Pia. 

Kort om programmet 

  • Göteborgs Stads näringslivsstrategiska program antogs mars 2018 av kommunfullmäktige. Syftet med programmet är att tydliggöra och stärka Göteborgs Stads samlade arbete gentemot näringslivet för att skapa goda förutsättningar för företagande. Övergripande mål är 120 000 nya jobb räknat från 2016 till 2035. 
  • 2022 kom siffror från 2021 som visar att 40 000 nya jobb etablerats. Det innebär att 80 000 nya jobb kvarstår att etablera till 2035. 
  • Arbetet bedrivs i sex strategiska områden. Det innebär att vi ligger i fas med vårt övergripande mål. Totalt 25 förvaltningar och bolag i staden deltar i arbetet.  
  • Handlingsplan 1 genomfördes 2019–2021 och omfattade 91 aktiviteter varav 95 % gick i mål.  
  • Handlingsplan 2 genomförs 2022–2023 innehåller 46 aktiviteter. December 2022 går 80 % av dem enligt plan men alla förväntas genomföras.  
  • Fram till 2035 planeras totalt åtta handlingsplaner vara genomförda. Programmet revideras 2023 för att sedan löpa 2023–2026, med möjlig revision vart fjärde år som initieras av Business Region Göteborg. 

Det här är Göteborgs Stads näringslivsstrategiska program.
Läs mer om andra aktiviteter, programmet och vår målsättning här 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Medivir tidigarelägger Q1 webcast till klockan 10.00 den 30 april

Published

on

By

Stockholm — Medivir AB (Nasdaq Stockholm: MVIR), ett läkemedelsföretag inriktat på att utveckla innovativa behandlingar av cancersjukdomar med stora medicinska behov, meddelade idag att bolaget kommer att hålla webbsändningen för att presentera kvartalsresultatet för Q1 imorgon den 30 april, klockan 10.00. Webbsändningen tidigareläggs då Nasdaq Stockholm stänger tidigare.

 

 

För ytterligare information kontakta:
Magnus Christensen, finanschef, Medivir AB
Telefon: 08-5468 3100.
E-post:
magnus.christensen@medivir.com

 

 

 

 

Om Medivir

Medivir utvecklar innovativa läkemedel med fokus på cancersjukdomar där de medicinska behoven är stora. Företaget satsar på indikationsområden där tillgängliga behandlingsmetoder är begränsade eller saknas och det finns stora möjligheter att erbjuda betydande förbättringar till patienterna. Medivir fokuserar på utvecklingen av fostroxacitabine bralpamide (fostrox), en smart kemoterapi som har utformats för att ge en riktad anti-tumöreffekt i levern samtidigt som eventuella biverkningar minimeras. Samarbeten och partnerskap är en viktig del av Medivirs affärsmodell och läkemedelsutvecklingen bedrivs antingen i egen regi eller i partnerskap. Medivirs aktie (ticker: MVIR) är noterad på Nasdaq Stockholms lista för små bolag (Small Cap). www.medivir.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB Robotics firar 50 år av robotinnovation – möt oss på Elmia

Published

on

By

ABB Robotics firar 50 år sedan den banbrytande lanseringen av den första helelektriska mikrodatorstyrda industriroboten, IRB 6, utvecklad i Västerås. Detta uppmärksammar vi på Elmia där vi, utöver att ställa ut nyheter, även kommer visa delar av de senaste 50 årens robothistoria.

ABB fokuserar på hållbar industri och de senaste lösningarna inom automation när vi ställer ut på Elmia Automation 2024. Besök monter D02:40 för att uppleva hur ABB stöttar automation inom produktion och logistik, ta del av miniseminarier om bland annat cobots, programvara för robotar och underhållsoptimering, och testa hur det går till att programmera en robot.

“Vi är otroligt stolta över vårt arv och ser med spänning fram emot att fortsätta driva teknikens gränser för att lösa våra kunders utmaningar”, säger Susanne Timsjö, försäljnings- och marknadschef på ABB Robotics i Sverige.

I monter D03:65 visas även delar av ABB:s historiska samling, i samband med firandet av 50 år sedan bolaget lanserade sin första robot år 1974. Innan 1970-talet var det tekniskt omöjligt att utveckla en elektrisk robot. Med framväxten av komponenter såsom högeffektstransistorer, DC-motorer och, viktigast av allt, en 8-bitars mikroprocessor från Intel som kom i april 1972, skapades nya möjligheter.

”Asea var de första som upptäckte denna möjlighet och tog hand om den väl”, säger Hans Skoog, en veteran på ABB Robotics med över 25 år inom robotutveckling. ”Resultatet var IRB 6 – världens första elektriskt drivna robot med en mikrodatorstyrd kontroll, utvecklad av ett team av 18 ingenjörer på Asea.”

IRB 6 startade en global robotrevolution, och följdes snart upp av den kraftfulla IRB 60 som inte bara var världens första elektriska robot för tunga laster (60kg) utan även den första elektriska roboten som användes för punktsvetsning. Sedan dess har ABB Robotics fortsatt att ligga i framkant inom robotteknik.

Hans Skoog kommer att hålla föredrag om den tekniska logiken bakom IRB 6:s tillkomst och ABB/Asea:s framgång. Susanne Timsjö håller föredrag om smart automation och robotik i samarbete med AI.

För mer information om ABB Robotics och deras 50-årsjubileum, besök https://new.abb.com/products/robotics/events/50-years-of-robotic-innovation

För mer information om ABB Robotics på Elmia, besök https://new.abb.com/se/elmia-automation

 

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

SAS GÅR MED I SKYTEAM

Published

on

By

  • SkyTeam och SAS har undertecknat ett alliansavtal som innebär att SAS kommer ansluta sig till SkyTeam den 1 september 2024.
  • SAS kunder kommer uppleva smidigare resor och få fler resmöjligheter till nya destinationer.
  • Alla EuroBonus-medlemmar kommer både kunna använda och tjäna in poäng, medan Guld- och Diamantmedlemmar även kommer få tillgång till SkyPriority-tjänster och lounger.

Idag har SkyTeam och SAS formellt skrivit på ett viktigt avtal, kallat Alliance Adherence Agreement. Detta är ett betydande steg för SAS att bli en del av den globala flygalliansen SkyTeam. SAS kommer officiellt ansluta sig till SkyTeam den 1 september 2024. SAS anslutning kommer stärka alliansens globala nätverk genom att erbjuda bättre tillgång till viktiga flygplatser i Skandinavien men också genom att erbjuda resenärer fler destinationer och både bättre anslutningar och smidigare resor. SAS och SkyTeam arbetar aktivt med att säkerställa en smidig övergång till den nya alliansen för alla kunder och SAS EuroBonus-medlemmar.

Så fort SAS anslutit sig till SkyTeam kommer EuroBonus-medlemmar få förmåner när de flyger med de flesta SkyTeam-flygbolagen. Silver-medlemmar kommer få SkyTeam Elite-status medan Guld- och Diamantmedlemmarna kommer bli Elite Plus. Elite Plus-medlemmar kommer få tillgång till över 750 flygplatslounger och även kunna använda SkyPriority-tjänster som till exempel prioriterad incheckning och ombordstigning.

För SAS kunder kommer den nya alliansen innebära enklare anslutningsflyg över hela SkyTeams nätverk med över 1060 destinationer och öppnar även upp för nya destinationer i bland annat Afrika, Latinamerika och Karibien.

Andrés Conesa, ordförande för SkyTeam, säger: ” SAS delar SkyTeams vision om att leverera mer integrerade och ansvarsfulla reseupplevelser. Tillsammans med våra medlemmar fortsätter vi nu arbetet med att säkerställa en smidig övergång till den nya alliansen för alla kunder.”

Patrick Roux, SkyTeam VD, säger: ”Vi är glada över att välkomna SAS officiellt till vår allians. SAS är kända för att vara pålitliga och erbjuder utmärkt kvalitet och service och det passar SkyTeams fokus på att förbättra kundupplevelsen väl. Vi ser fram emot att vara en del av deras framtida resa.”

Anko van der Werff, SAS VD och koncernchef säger: “Vi är glada över att ha nått denna viktiga milstolpe i SAS övergång till en ny allians. EuroBonus-medlemmar kan nu se fram emot nya destinationer och förmåner med SkyTeam. Det här är början på en spännande framtid för våra kunder, partners och anställda. SAS kunder kommer kunna dra nytta av SkyTeams starka globala närvaro på stora flygplatser världen över och dess fokus på strategiska partnerskap och innovativa hållbarhetsinitiativ.

SkyTeam-medlemmar som flyger till och från SAS-hubbarna Köpenhamn, Oslo och Stockholm är: Air France, KLM, Delta Air Lines och Middle East Airlines.

Bilder: https://www.dropbox.com/t/frndLoTaJwliBqEf

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, är SAS en drivande kraft inom hållbart flyg och i omställningen till flyg med nettonollutsläpp. Vi minskar kontinuerligt våra koldioxidutsläpp genom att använda mer hållbart flygbränsle, investera i nya bränslesnåla flygplan och genom partnerskap för innovation i ny disruptiv teknik– och på så sätt bidrar vi till branschens mål om netto noll koldioxidutsläpp till 2050. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster.  För ytterligare information besök https://www.sasgroup.net

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.