Connect with us

Marknadsnyheter

Gränges uppnådde goda framsteg inom hållbarhet 2019

Published

on

Gränges höjde ambitionerna inom hållbarhet 2019 genom att implementera sitt koncerngemensamma hållbarhetsramverk i verksamheten och genom att samordna de regionala strategierna med de globala långsiktiga hållbarhetsmål som lanserades i mars 2019. Goda framsteg uppnåddes för många av bolagets hållbarhetsprioriteringar, bland annat ett rekordlågt antal arbetsplatsolyckor, en ökad andel inköpt återvunnet aluminium, minskade totala klimatutsläpp, samt ett mycket högt deltagande i bolagets koncerngemensamma utbildningar i uppförandekoden och antikorruption. Gränges ökade också takten i utvecklingen av ett bredare och mer hållbart kunderbjudande.

Resultat 2019

  • Rekordlåg olycksfallsfrekvens med 28 procent minskning av Total Recordable Rate till 4,4 registrerbara olyckor per miljon arbetade timmar (6,1). Severity Rate minskade med 14 procent och uppgick till 142 förlorade arbetsdagar per miljon arbetade timmar (165). 
  • Ökad andel inköpt återvunnet aluminium till 19,8 procent (16,7) av totalt inköpta metaller som används som insatsmaterial, en ökning med 3 procentenheter.
  • Minskade totala klimatutsläpp per ton med 6 procent till 11,3 ton CO2e/ton (12,0) som ett resultat av lägre utsläpp från inköpta material och tjänster, vilka i sin tur minskade med 7 procent tack vare den ökade andelen inköpt återvunnet aluminium. Klimatutsläpp från egen verksamhet och inköpt energi per ton ökade till 0,82 ton CO2e/ton (0,76) till följd av högre energiintensitet.
  • Mycket högt deltagande i de två koncerngemensamma webbaserade utbildningarna inom affärsetik. 100 procent av alla tjänstemän slutförde antikorruptionsutbildningen och 99 procent av alla medarbetare slutförde uppförandekodsutbildningen.
  • Utvidgat åtagande bland betydande leverantörer1) att följa Gränges uppförandekod för leverantörer. Totalt undertecknade 154 leverantörer (137) Gränges uppförandekod för leverantörer, eller bedömdes följa en motsvarande standard som är i linje med Gränges hållbarhetskrav. Detta motsvarade 99 procent (98) av det totala inköpsvärdet från betydande leverantörer.
  • En förstudie för livscykelanalyser (LCA) har genomförts, vilken kommer att utgöra grunden för hur bolaget kan ta fram verifierad hållbarhetsinformation för sina produkter. Med start 2020 avser Gränges att börja kommunicera produkternas hållbarhetsprestanda ur ett livscykelperspektiv, inklusive produkternas miljöpåverkan.
  • Medlemskap i Aluminium Stewardship Initiative (ASI), och produktionsanläggningen i Shanghai i Kina certifierades i juli enligt ASI:s Performance Standard.

1) Leverantörer med ett inköpsvärde över 5 MSEK, 5 MCNY eller 0,5 MUSD.

“Jag är väldigt glad över att se goda framsteg för många av våra hållbarhetsprioriteringar 2019. Detta visar på styrkan i vårt strukturerade sätt att integrera hållbarhetsaspekter i vår verksamhet och värdekedja. Det är också glädjande att se att vi har ökat takten i utvecklingen av ett bredare och mer hållbart kunderbjudande, eftersom vi ser att våra kunder blir alltmer medvetna om vikten av att använda hållbara material. Vi utvecklar kontinuerligt hållbara erbjudanden som skapar konkret affärs- och hållbarhetsnytta samt värde för våra kunder”, säger Gränges VD Johan Menckel.

En fullständig översikt av Gränges hållbarhetsmål för 2025 finns tillgänglig på bolagets webbplats: www.granges.com/sv/hallbarhet/ramverk-och-mal/.

Gränges årsredovisning för 2019, inklusive hållbarhetsredovisningen, finns från och med idag tillgänglig på bolagets webbplats: www.granges.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer.

För ytterligare information, kontakta:
Sofia Hedevåg, VP Sustainability
sofia.hedevag@granges.com, tel: +46 73 303 79 79

Johan Dufvenmark, VP Group Treasury & Investor Relations
johan.dufvenmark@granges.com, tel: +46 705 97 43 75
 

Om Gränges 
Gränges är en ledande global leverantör av valsade aluminiumprodukter för värmeväxlarapplikationer och andra nischmarknader. Inom material för lödda värmeväxlare är Gränges marknadsledande globalt med en marknadsandel om cirka 20 procent. Företaget utvecklar, producerar och marknadsför avancerade material som förbättrar dels effektiviteten i kundens tillverkningsprocess och dels prestandan hos slutprodukten. Bolagets geografiska regioner är Europa, Asien och Amerika. Produktionsanläggningarna i Sverige, Kina och USA har en total årlig kapacitet på 460 000 ton. Gränges har 1 800 medarbetare och omsätter 12 miljarder SEK. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information om Gränges finns på www.granges.com/sv.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stöd till regionerna om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete

Published

on

By

Regeringen ger Tillväxtverket, Boverket, Trafikverket och länsstyrelserna i uppdrag att under perioden 2024–2027 erbjuda regionerna stöd om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete.

– Det är alltmer viktigt med strategisk planering och samverkan mellan kommuner, regioner och statliga myndigheter för att främja regional utveckling. Detta är särskilt relevant för landsbygdernas utveckling, och regeringen har därför gett en specifik del av sitt uppdrag fokus på detta, säger landsbygdsminister Peter Kullgren. 

Uppdraget innebär att regionerna, som har det regionala utvecklingsansvaret i respektive län, ska erbjudas kunskaps- och metodstöd från Tillväxtverket, efter samverkan med Boverket och Trafikverket. Tillväxtverket ska även, tillsammans med länsstyrelserna, främja samverkan mellan relevanta statliga myndigheter, regioner och andra berörda aktörer.

Ansvaret för planering i Sverige, till exempel kommunal och regional fysisk planering och transportinfrastrukturplanering, är fördelat på flera aktörer, kommuner, regioner och statliga myndigheter. Uppdraget syftar till att öka regionernas möjligheter att beakta dessa planeringsprocesser när de tar fram den regionala utvecklingsstrategin och samordnar insatser för att genomföra den. För uppdraget, som även omfattar regionala pilotprojekt, beräknas totalt 38 miljoner kronor användas, fördelat på 6 miljoner för 2024, 10 miljoner för 2025 samt 11 miljoner för 2026 respektive 2027.

Presskontakt
Mattias Svensson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-110 51 67
mattias.svensson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Paulig har avslutat sina förändringsförhandlingar

Published

on

By

Paulig har avslutat förändringsförhandlingarna som började den 13 mars 2024. Förhandlingarna gällde företagets kontors- och ledningspersonal globalt.

Förändringsförhandlingar inleddes för att anpassa Pauligs organisationsstruktur till den nya tillväxtstrategin. Den nya strukturen kommer att tillåta Paulig att optimera resursfördelningen, förstärka kritiska förmågor, etablera tydligare ansvarsområden och säkerställa tydlighet och snabbhet i beslutsfattandet i en matrisorganisation, vilket i slutändan gör att företaget kan växa snabbare.

Anledningen till förändringsförhandlingarna var inte att minska antalet anställda på företagsnivå. Dock ledde planerade förändringar till förändringar i roller och upphörande av vissa befattningar.

Vid förhandlingarnas början uppskattades det att de potentiella uppsägningarna skulle vara högst 64 kontors- eller ledningsanställda globalt. Som ett resultat av förhandlingarna är det bekräftade antalet uppsägningar 21 globalt.

Den nya organisationen träder i kraft den 1 juni 2024.

Presskontakt: communications@paulig.com

Om Paulig
Paulig är ett internationellt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur som är bra för både människor och planeten. Företaget erbjuder Tex Mex, snacks, kaffe, World Foods och kryddor under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Paulig producerar också produkter för livsmedelsindustrin och private label-kunder. År 2023 uppgick företagets försäljning till cirka 1,2 miljarder euro. Paulig grundades 1876 och ägs till 100% av Paulig-familjen. Företaget har 2 300 passionerade anställda i 13 olika länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Guideline Geo har beviljats 11 miljoner kronor i EU-medel för forskningsprojektet GeoHEAT

Published

on

By

CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) har beviljat finansiering för forskningsprojektet GeoHEAT, där Guideline Geo är utvald industripartner i ett konsortium bestående av aktörer från industri, akademi och myndigheter inom EU.

Forskningsprojektet är inriktat på att göra geotermisk energi tillgänglig genom att minska kostnaderna för djupprospektering och utveckla ny teknik som lämpar sig för denna typ av markundersökningar.

Guideline Geo bidrar med geofysisk expertis och specifikt med utveckling av en ny generation av markradar för geotermiska undersökningar i djupa borrhål. 

”Det är spännande att se hur geofysik kan bidra till utvecklingen av geotermisk energi som en hållbar energikälla i Europa. Vi har god erfarenhet av forskningssamarbeten med industripartners inom Europa och akademin och ser fram emot ett tvärfunktionellt och paneuropeiskt samarbete inom konsortiet”, säger Anders Abrahamsson, CTO på Guideline Geo.

Forskningsprojektet beräknas påbörjas i juni, pågå i upp till 3 år och det maximala beviljade beloppet för Guideline Geo är cirka 11 miljoner kronor fördelat under perioden.

För ytterligare information kontakta:

Anders Abrahamsson, CTO, Guideline Geo AB (publ.), tel: +46 70 372 60 09 
Malin Siberg, VD, Guideline Geo AB (publ.), tel.
+46 73 044 60 11 
www.guidelinegeo.com

Denna information är sådan information som Guideline Geo AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 maj 2024, klockan 14:15 CEST.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.