Connect with us

Marknadsnyheter

Greater Than – Bokslutskommuniké 2020

Published

on

Koncernen Oktober- December 2020 (TSEK)

» Nettoomsättning 3 903 (3 144) 24%

» Rörelseresultat -6 406 (-12 987)

» Periodens resultat före skatt -6 782 (-13 658)

» Resultat per aktie före och efter utspädning -0,63* (-1,30)

Koncernen Januari-December 2020 (TSEK)

» Nettoomsättning 11 615 (15 064) -23%

» Rörelseresultat -23 772 (-29 480)

» Periodens resultat före skatt -24 465 (-30 346)

» Resultat per aktie före och efter utspädning -2,30* (-2,99)

» Styrelsen för bolaget kommer kommer föreslå att ingen utdelning sker för räkenskapsåret 2020.

* Resultat per aktie efter skatt beräknat på periodens resultat och det genomsnittliga antalet aktier för perioden oktober-december 10 721 171 (10 520 771) st aktier och perioden januari-december 10 637 671 (10 158 316) st aktie.

VD HAR ORDET

Vårt AI är en global standard för hållbar utveckling och ökad kostnadskontroll

Året 2020 blev både utmaningarna och de stora möjligheternas år för oss på Greater Than, så även för våra kunder. När pandemin slog till på allvar ställde vi snabbt om, samtidigt som vi fortsatte leverera globala tjänster med hög kvalitet. Tänkta lanseringar försenades men försvann inte och fick vi anpassa oss därefter. Vid det här laget känner alla till pandemins negativa effekter så därför vill jag belysa vilka positiva möjligheter pandemin kommer innebära för vår verksamhet.

Det har skett stora rörelser inom hela fordons- och försäkringsindustrin under året. Länder i lock down, med stillastå– ende fordon, utmanade försäljning och traditionella affärsmodeller med fasta priser. Följden har lett till ett ökat intresse av flexibla prissättningsmodeller och stark framväxt av en helt ny mobilitet. Paradigmskiftet som försäkringsbranschen och biltillverkarna nu står inför är historiskt.

Försäkringsbranschen utmanas av kunder som inte tycker det är rättvist att betala försäkring för en bil som mestadels står still samtidigt som branschen står inför utmaningar med nya affärer när bildelningstjänster vinner terräng. En bilpool om exempelvis 20 000 fordon med 150 000 olika förare är en risk som försäkringsbolagen med sin traditionella prissättningsmetodik har mycket svårt att förstå och prissätta.

Taxibolag och andra bilrelaterade verksamheter kommer inte längre vilja betala en fast årspremie när fordonen står still, antingen pga. pandemi, semester eller andra orsaker. Försäkringskunder vill inte längre kollektivt betala för minoriteten som skapar majoriteten av skadekostnaderna, idag står 20% av kunderna för 80% av skadekostnaderna. Kunderna är villiga att dela på kostnaden för otur men inte för slarv, därför har den s.k. pooled pricing-modellen framtiden bakom sig. Andra orsaker till att modellen kommer ersättas framöver är att den driver dåliga beteenden vilket inte fungerar i en värld där be folkningen i högre grad bryr sig om hållbar utveckling.

Traditionell data science tar sig helt nya vägar in i framtiden med AI. För att ge ett exempel så tar vår AI ungefär lika många beslut per dag som 1 miljon människor tillsammans. Försäkringsbranschen står inför en mycket spännande framtid som kräver stora förändringar som kräver helt nytt tänkande.

På ett rent praktiskt plan har vi under året som gått tagit bort barriärer och förenklat processen att koppla upp sig till våra lösningar. Genom vår app2car lösningen kopplar nu föraren upp sin bil till vår molntjänst direkt genom sin smartphone. På så sätt behövs ingen hårdvara i bilen längre. Vi har också lanserat några värdeskapande produkter som gör det enkelt för våra kunder att komma igång med AI-analys av kördata. Enerfy Loyalty är en av dessa. En annan är vår SDK lösning som gör det möjligt att stoppa in alla våra produkter i en redan existerande app. Genom vårt SDK är det möjligt för andra bolag och organisationer att nå ut med nya produkterbjudande, jobba med digitalt kundförvärv eller att själva erbjuda en bilförsäkring för en lokal eller global marknad.

Vi har också lanserat Enerfy Risk Portfolio Tracker som en självständig produkt. Nu kan alla försäkringsbolag analyse- ra sin faktiska risk med vårt AI på ett färdigförpackat och enkelt sätt. Genom att tillgängliggöra vår AI-analys erbjuder vi marknadens mest prediktiva kostnadskontroll och samtidigt ett verktyg som går att använda för att påverka minskning av olyckor och koldioxidutsläpp

Vår etablering i Singapore visar att dessa nyckeltal är av högsta vikt. Sydostasien är en ung marknad med 650 miljoner människor. Där har digitalt framtidsäkrad och hållbar utveckling ett stort fokus. Beslutet att etablera kontor i Singapore har varit en strategisk fullträff. Genom vår lokala närvaro och de kärnvärden vi adderar har vi etablerat nätverk och starka relationer med nyckelaktörer såsom Toyota och MSIG som under året gjort det möjligt för oss att lanserat produkter i Japan, Singapore och Vietnam.

Jag är stolt över vad vi har åstadkommit under detta utmanande år. Vi har fantastiska resurser – ett flexibelt, drivet och talangfullt team, världsledande teknologi och framtidsorienterade kunder. Att få arbeta för ett bolag med en AI-teknologi som förstår och prissätter risk över hela världen, som dessutom gör det helt opartiskt, predikterat och på individuell nivå, det är inte många förunnat. Det är ett privilegium för mig att få driva detta bolag in i 2021.

Liselott Johansson Verkställande Direktör

Stockholm den 18 februari 2021
 

VÄSENTLIGA HÄNDELSER Q4

» I oktober inleddes partnerskap med Toyota Motor Vietnam (TMV) och MSIG Insurance (Vietnam) Company Limited som nu använder Greater Than’s riskanalys och lojalitetsprogram för bolagens Lexus kunder.

» I december 2020 lanserade Greater Than en uppgradering av Enerfy SDK (Software Developer Kit) nu med stöd för periodisk och individuell riskanalys. Funktion är viktig för bildelningstjänster, taxi- och biluthyrningsföretag som har fler olika förare och behöver få opartisk riskinblick per enskild start- och stopp period.

»FIA Smart Driving Challenge säsong 2020 gick av stapeln. Initiativet involverade tusentals vardagsbilister från fler än 25 länder, där deltagarna i snitt minskade sitt koldioxidutsläpp med 18% och körde med 30% lägre risk för att orsaka en olycka jämfört med en genomsnittlig förare.

» Microsoft lanserade kampanjen #Buildfor2030 och valde att marknadsföra Greater Than/Enerfy som ett av de bolag/produkter som starkt kan bidra till ett förbättrat klimat.

» I oktober lanserade Svensk Bilsport sin storsatsning för miljön och trafiksäkerheten med en tävling i smart bilkörning för Sveriges alla bilister som bygger på FIA Smart Driving Challenge och Greater Than’s AI plattform och app. Tävlingen är värdens första nationella satsning och leds av Tina Thörner och ett team av kända bilsportstjärnor.

» Under oktober månad lanserade Greater Than sitt analysverktyg – Enerfy Risk Portfolio Tracker – som en fristående produkt. Analysverktygets användbarhet och enkelhet maximeras av det faktum att det förser kund med realtidsdata och förutsägbar riskinsikt för varje försäkringstagare, inom vilken kundbas som helst.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

» Greater Than har inlett samarbete med Hong Kong Automobile Association som kommer att driva ett regionalt FIA Smart Driving Challenge. Tävlingen lanseras i samarbete med starka nyckelaktörer inom fordon- och försäkringsindustrin i Hong Kong. Syftet med utmaningen är att engagera, inspirera och uppmuntra vardagsbilister att köra säkrare och mer klimateffektivt.

» Den 18 januari 2021 tillkännagav Greater Than att företaget med stöd av bemyndigandet styrelsen erhöll på årsstämman den 12 maj 2020, beslutat om en riktad nyemission av 1.903.000 aktier, vilket motsvarar cirka 17,7 procent av antalet utestående aktier i Bolaget, till en teckningskurs om 71,70 kronor, motsvarande den senaste veckans genomsnittliga volymvägda aktiekurs. Genom Nyemissionen tillförs Bolaget cirka 136 miljoner kronor före emissionskostnader. Nyemissionen har i sin helhet tecknats av Cuarto AB ett dotterbolag i Nidoco-gruppen som ägs av Alexander och Albert Ehrnrooth.

» I januari 2021 inledde Greater Than ett utökat partnerskap med MSIG: s Global Digital Hub i Singapore. I samarbetet levererar Greater Than sin riskanalys och app-funktionaliteter för MSIGs företagskund, Car Club, Singapores största bildelningstjänst.

» Greater Than utökar sitt samarbete med Mitsui Sumitomo Insurance med en beteende- och användarbaserad bilförsäkringslösning (UBI) kopplad till företagets riskanalys. Försäkringen kommer att distribueras av Carro, som är Sydostasiens ledande mobilitetsplattform för köp, byte och försäljning av bilar.

» Greater Than har tilldelats CCBJ Business Achievement Awards 2020 för sin innovativa AI-teknik som tillhandahåller lösningar som radikalt kan minska miljöpåverkan.
 

Denna information är sådan som Greater Than är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-02-18 09:10 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Liselott Johansson, VD Greater Than AB
+46 70 – 654 20 58
liselott.johansson@greaterthan.eu
www.greaterthan.eu
 

Om Greater Than AB
Greater Than är ett Insurtech bolag som säljer en modell som med AI prissätter bilförsäkringar baserat på framtida skadekostnad per bil, som ersätter dagens premiemetod som bygger på en grupp försäkringstagares historiska skadestatistik. Baserat på Bolagets unika riskinsikter säljer företaget även digitala försäkringslösningar, lojalitetsprogram och andra produkter för ny mobilitet, som hjälper försäkringsbolag att öka lönsamheten, skapa nya affärer och kundlojalitet. I Greater Thans produktportfölj finns Enerfy Risk Portfolio Tracker, Enerfy Loyalty och Enerfy Insurance Products samt tjänster och appar för dynamisk prissättning för bildelning, bilflottor, uthyrning och gamifiering för förare. Greater Than samarbetar med globala försäkringsföretag som Zürich, MSIG, MS First Capital och TRYG. Greater Than är noterat på Nasdaq First North Growth Market. FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se. För mer info www.greaterthan.eu.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Holmens delårsrapport januari-mars 2024

Published

on

By

Kvartal Helår
Mkr 1-24 4-23 1-23 2023
Nettoomsättning 5 720 5 400 6 223 22 795
Resultat före avskrivningar (EBITDA) 1 300 1 059 2 080 6 114
Rörelseresultat 944 714 1 737 4 755
Resultat efter skatt 744 538 1 371 3 697
Resultat per aktie, kr 4,7 3,4 8,5 23,0
Rörelsemarginal, % 17 13 28 21
Redovisat värde skogstillgångar, Mkr 56 532 56 348 52 308 56 348
Kassaflöde före investeringar och förändringar i rörelsekapital 1 112 551 2 299 5 311
Finansiell nettoskuld 2 034 1 869 376 1 869
Nettoskuld i % av eget kapital 4 3 1 3
  • Rörelseresultatet för januari-mars uppgick till 944 (januari-mars 2023: 1 737) Mkr vilket motsvarar en rörelsemarginal om 17 procent. Resultatnedgången beror på lägre papperspriser och att föregående år gynnades av intäkter från försäljning av överskottsel.
  • Jämfört med fjärde kvartalet ökade rörelseresultatet med 230 Mkr. Ökningen förklaras främst av att ett större underhållsstopp belastade föregående kvartal med 180 Mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick under januari-mars till 744 (1 371) Mkr, vilket motsvarar ett resultat per aktie om 4,7 (8,5) kronor.

För ytterligare information kontakta:
Henrik Sjölund, VD och koncernchef, tel 08 666 21 05
Anders Jernhall, vice VD och CFO, tel 08 666 21 22
Stina Sandell, Hållbarhets- och kommunikationsdirektör, tel 073 986 51 12

Denna information är sådan information som Holmen AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande fredagen den 26 april 2024 kl. 07:30.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.