Connect with us

Marknadsnyheter

Greenhushpriset går till Meet, Teams & Zoom

Published

on

Stark klimatnytta av distansmöten som kommuniceras svagt, prisutdelning på torsdag på World Economic Forum i Davos.

Greenhush-priset är först i världen med att lyfta fram företeelser som är positiva för klimatet, men som inte kommuniceras tillräckligt. Efter att den svenska kollektivtrafiken vann det allra första priset, går priset i år till de tre ledande aktörerna inom distansmöten: Meet, Teams och Zoom.

– Greenhushprisets mål är att få fler att prata högt om sitt postiva klimatarbete, på ett ärligt, relevant och engagerande sätt. För precis som greenwash är helt oacceptabelt, duger det inte heller att företag pratar för lite om det de faktiskt gör. Nu ser vi en oroande trend att företag tystnar. Det försvårar förstås för konsumenten som vill göra aktiva, klimatdrivna val, och ökar risken för att de med sämre klimatprestanda men mindre skrupler tar marknadsandelar. Det säger Lina Gustavsson, kommunikationsstrateg och initiativtagare till Greenhushpriset.

 

Juryns motivering lyder:

Onlinemöten via Meet, Teams, Zoom och andra plattformar är top-of-mind för beteendeförändringen som startade under pandemin och som nu har blivit det nya normala. Att mötas online istället för att resa fysiskt sparar tid, minskar kostnader och hjälper oss att möta klimatutmaningen mycket snabbare än andra omställningar. Ändå pratar man inte så mycket om hur de är en del av klimatlösningarna, vilket är skälet till att de nu tilldelas Greenhushpriset.

– Få beteendeskiften har på så kort tid blivit så självklara som att allt oftare koppla upp sig istället för att resa till ännu ett möte. Men inte en enda gång när jag kopplat upp mig har jag fått en uppmuntran för detta klimatsmarta beteende, eller tips om hur klimatnyttan kan ökas ytterligare. Vi ser fram emot att pristagarna blir bättre på att kommunicera detta framgent så att fler kan göra mer för klimatet, vilket är själva syftet med priset, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet där Greenhushpriset har sin hemvist.  

Prisutdelning sker torsdag 23 januari kl 10.40 hos We Don’t Have Time på World Economic Forum i Davos.  Som sig bör är prisutdelare, mottagare och värd på minst tre olika ställen i världen och möts via den digitala plattformen. Följ sändningen här. Priset är en vacker ram helt tom på innehåll, för att symbolisera behovet av att kommunicera mera.

Priset är framtaget av en jury som förutom Lina Gustavsson och Mattias Goldmann också består av Kaj Török från Max Hamburgare, Jens Olejak från South Pole och Francesca O’Brien, vd för Sveriges Marknadsförbund. Partners till priset är South Pole.

För ytterligare information, kontakta:

Lina Gustavsson, linaoliviagustavsson@gmail.com, 0736-26 99 05  
Mattias Goldmann, mattias.goldmann@2030sekretariatet.se, 070-309 00 45
Se vidare information på Greenhush webplats!

 

2030-sekretariatet arbetar för att uppfylla Sveriges klimatmål till 2030 – 70% minskade utsläppen från inrikes transporter till 2030 jämfört med 2010. Tillsammans med partners inom de områden som är centrala för transportsektorns omställning; Bilen (alla fordon), Bränslet (alla drivmedel) och Beteendet, tar vi fram prognoser, föreslår åtgärder och stöttar politiker och företag i en hållbar riktning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys