Connect with us

Marknadsnyheter

H & M Hennes & Mauritz AB Niomånadersrapport 2024

Published

on

TREDJE KVARTALET (1 JUNI 2024 — 31 AUGUSTI 2024)

  • H&M-gruppens nettoomsättning i det tredje kvartalet uppgick till MSEK 59 011 (60 897). I lokala valutor var nettoomsättningen i nivå med föregående år.
  • Bruttoresultatet uppgick till MSEK 30 133 (31 015), vilket motsvarar en bruttomarginal om 51,1 procent (50,9).
  • Försäljnings- och administrationskostnaderna ökade med 1 procent till MSEK 26 602 (26 271). I lokala valutor var ökningen 4 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 3 507 (4 739), motsvarande en rörelsemarginal om 5,9 procent (7,8). Exklusive valutaomräkningseffekter och avvecklingskostnader var rörelsemarginalen jämförbar med föregående år.
  • Resultatet efter skatt uppgick till MSEK 2 307 (3 319), motsvarande SEK 1,44 (2,04) per aktie. 
  • Omräknat till svenska kronor ökade varulagret med 3 procent till MSEK 41 738 (40 358). Varulagret har god sammansättning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 8 215 (12 257).

NIO MÅNADER (1 DECEMBER 2023 — 31 AUGUSTI 2024)

  • H&M-gruppens nettoomsättning under räkenskapsårets första nio månader uppgick till MSEK 172 285 (173 385). I lokala valutor var nettoomsättningen i nivå med föregående år.
  • Bruttoresultatet ökade till MSEK 91 357 (87 239), vilket motsvarar en bruttomarginal om 53,0 procent (50,3).
  • Försäljnings- och administrationskostnaderna ökade med 1 procent både i SEK och i lokala valutor.
  • Rörelseresultatet ökade till MSEK 12 682 (10 205), motsvarande en rörelsemarginal om 7,4 procent (5,9). 
  • Resultatet efter skatt ökade med 19 procent till MSEK 8 503 (7 147), motsvarande SEK 5,29 (4,39) per aktie. 
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till MSEK 24 782 (24 742).
  • Den finansiella nettokassan uppgick till MSEK 9 396 (13 555). Summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter var MSEK 41 838 (43 918).
  • Höstkollektionen har fått ett mycket bra mottagande och försäljningen under september månad 2024 förväntas öka med 11 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år.
  • I september har en rad initiativ inletts, såsom uppgradering av fysiska butiker, utrullning av en ny digital upplevelse, lansering av höstkollektionen med varumärkesstärkande events och samarbeten som kommer pågå under hösten. 
  • Den första flaggskeppsbutiken för H&M Beauty i Sverige öppnades i september.
  • Under hösten öppnar H&M digitala butiker på Douyin och Pinduoduo, två av Kinas största e-handelsplattformar.
  • Första H&M-butiken i Brasilien kommer att öppna i São Paulo under slutet av 2025. 
  • Med stöd av årsstämmans bemyndigande har styrelsen beslutat om återköp av egna B-aktier om SEK 1 miljard som inleds den 26 september 2024 och pågår fram till senast den 26 november 2024.

”Trots en utmanande start summerar vi tredje kvartalet med en försäljning i lokal valuta i nivå med föregående år och med en fortsatt god kostnadskontroll. Vi stärker H&M-varumärket genom att investera i produkt, shoppingupplevelse och marknadsföring som vi redan nu ser börjar ge effekt och kommer att bidra till ökad försäljning och lönsamhet.” 
Daniel Ervér, vd.

Kommentar av Daniel Ervér, vd 

Vi har under kvartalet först och främst fokuserat på att skapa ett starkt sortiment som ger kunden bästa värde för pengarna samtidigt som vi uppgraderat både den fysiska och digitala butiksupplevelsen. Kvartalet inleddes med en svag försäljning i juni på grund av kallt väder på många av våra viktiga marknader i Europa. I juli och augusti såg vi en positiv försäljningsutveckling och september har utvecklats ännu starkare. Trots en utmanande start summerar vi kvartalet med en försäljning i lokal valuta i nivå med föregående år.
 
Kostnadskontrollen var fortsatt god men rörelseresultatet påverkades negativt av valutaomräkningseffekter och avvecklingskostnader. Bortser vi från dessa effekter var rörelsemarginalen i tredje kvartalet jämförbar med föregående år trots en signifikant ökning av marknadsföringskostnader i kvartalet. Dessa syftar till att långsiktigt stärka varumärket H&M från och med att höstkollektionen lanserades i september.
 
Höstkollektionen representerar det bästa av H&M: fantastiskt mode av god kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. Med en ännu bättre upplevelse i både vår digitala och många av våra fysiska butiker samt genom samarbeten och unika events har vi höjt nivån för H&M. Charli XCX är ansiktet utåt, stöttad av både globala och lokala artister och modeller. Höstens första kollektioner har fått ett mycket bra mottagande med god försäljning och ett starkt genomslag i sociala medier.
 
2024 är ett år då vi lägger grunden för framtida tillväxt. Vi håller ett högt tempo i arbetet med att förbättra vårt kunderbjudande och prioriterar bort det som inte stärker våra varumärken eller bidrar till vår försäljning och lönsamhet. Konsumenternas levnadskostnader har under året fortsatt att vara höga, samtidigt som vi fortsätter se turbulens i omvärlden. Externa faktorer har påverkat våra försäljningsintäkter och inköpskostnader mer än vi förväntade oss. I nuläget bedömer vi att årets rörelsemarginal blir lägre än 10 procent. Vi stärker H&M-varumärket genom att investera i produkt, shoppingupplevelse och marknadsföring och ser redan nu att de insatser vi påbörjat ger effekt. Vi är övertygade om att vår plan kommer bidra till en ökad försäljning och lönsamhet.

 
KOMMUNIKATION I SAMBAND MED NIOMÅNADERSRAPPORTEN
Niomånadersrapporten, 1 december 2023 – 31 augusti 2024, publiceras kl. 08.00 den 26 september 2024, följt av en telefonkonferens som hålls kl. 09.00 för finansmarknad och media där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. Telefonkonferensen hålls på engelska.

För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er via länken: https://app.webinar.net/XoAgzndE9nm 

För bokning av intervjuer i samband med niomånadersrapporten den 26 september 2024, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.

KONTAKT

Joseph Ahlberg, IR-chef   073-465 93 92
Daniel Ervér, vd 08-796 55 00 (växel)
Adam Karlsson, finanschef 08-796 55 00 (växel)

H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220

 
För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.

 

Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 26 september 2024 kl. 08.00 (CEST). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.
 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Daniel Mühlbach avser sluta som VD för Footway Group AB – styrelsen inleder rekryteringsprocess

Published

on

By

Footway Group AB (”Bolaget”) meddelar idag att styrelsen har beslutat att inleda en rekryteringsprocess för en ny verkställande direktör (VD). Detta steg följer på den tidigare kommunicerade strategiska uppdelningen av e-handelsverksamheten och plattformsverksamheten, vilket är en långsiktig strategi för att optimera båda verksamheterna. Daniel Mühlbach fortsätter som VD för Footway OaaS AB och plattformsverksamheten.

”Efter många år som VD för Bolaget känner jag att tiden är rätt för att överlåta ledarskapet till någon som kan driva Bolaget vidare in i nästa tillväxtfas, medan jag fullt ut kan fokusera på plattformsverksamheten. Jag har därför meddelat styrelsen för Bolaget att jag önskar sluta som VD så snart en lämplig ersättare är rekryterad. Det har varit en fantastisk resa, och jag är oerhört stolt över vad vi tillsammans har åstadkommit. Genom vår strategiska uppdelning får både e-handels- och plattformsverksamheten bättre förutsättningar att växa på sina egna premisser. Uppbyggnaden av separata ledningsfunktioner är viktig för att stärka respektive verksamhet och för att skapa ett tydligt fokus på respektive kärnverksamhet. Jag ser fram emot att fortsätta stötta Bolaget i min roll som aktieägare och styrelseledamot, och jag har stort förtroende för att rekryteringen av en ny VD kommer att bidra till fortsatt tillväxt och långsiktig stabilitet för Bolaget, våra kunder, partners och aktieägare,” säger Daniel Mühlbach, VD.

Bolagets styrelse inleder omgående en rekryteringsprocess. Daniel Mühlbach kommer att fortsätta leda Bolaget tills dess att en ny VD är rekryterad.

”Vi vill rikta ett stort tack till Daniel Mühlbach för hans dedikerade ledarskap och betydande bidrag till Bolaget under 14 år när han framgångsrikt har navigerat oss genom både utmaningar och tillväxtmöjligheter. Under sin tid som VD har Bolaget uppnått omfattande automatiseringar, internationell expansion till 24 länder, 10 förvärv av bolag samt starkare finansiell position och vi står nu väl rustade för framtiden. Vi respekterar Daniel Mühlbachs beslut att fokusera på Footway OaaS och stöttar honom i övergången,“ säger Johan Englund, styrelseordförande.

För ytterligare information:
Daniel Mühlbach, VD
Email: daniel.muhlbach@footway.com
Mobil: 073-533 65 45

Susanne Cederström
Email: ir@footway.com
Mobil: 073-526 60 98

Om Footway Group
Bolaget driver och utvecklar e-handel. Försäljningen sker genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo,com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com, nividas.com och stayhard.com. Bolagets alla  butiker drivs med en delad infrastruktur (lager, kundsupport, etc). Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ), tel 073-856 42 65, email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på footwayplus.com/investors.

Informationen är sådan information som Footway Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning (EUnr 596/2014). Informationen lämnades enligt VDs försorg, för offentliggörande den 10 oktober 2024 20:00 CEST.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen vinner Årets Employer Branding Företag 2024

Published

on

By

Lantmännen har utsetts till Årets Employer Branding Företag 2024 av Karriärföretagen. Lantmännen, som utnämnts till Karriärföretag fem år i rad, ser utmärkelsen som ett kvitto på företagets arbete med att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke förbättras.

Lantmännen är glada att kunna meddela att man har fått den ärofyllda utmärkelsen Årets Employer Branding Företag 2024. Företaget ser priset som ett tydligt tecken på deras engagemang för att erbjuda en arbetsplats där medarbetare kan växa, trivas och bidra till en hållbar utveckling – från jord till bord. 

 Vi på Lantmännen är stolta och tacksamma över den här utmärkelsen. Den bekräftar att vi är en arbetsgivare där medarbetare kan utvecklas och trivas och att vår kommunikation har effekt. Att kunna attrahera rätt kompetenser för att nå våra mål och skapa värde för våra ägare, svenska lantbrukare, är mycket viktigt för oss, säger Frida Tydén, SVP & Head of Communications & Marketing. 

Med Lantmännens värderingar som grund, starkt engagerade medarbetare och ett tydligt fokus på företagets viktiga uppdrag, inte minst inom svensk livsmedelsförsörjning, har Lantmännen ambitionen att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare inom flera branscher. 

 Den här framgången inspirerar oss att fortsätta utveckla vårt employer branding-arbete, och att attrahera talanger som delar vår vision om hållbar tillväxt och innovation. Exempel är att Lantmännen utnämnts till Sveriges mest meningsfulla företag och att vårt traineeprogram, har röstats fram som ett av de mest attraktiva programmen av Karriärföretagens studentnätverk, säger Linda Siljemark, Employer Branding Manager. 

Juryns motivering lyder:  
Lantmännen har på ett föredömligt sätt visat sitt engagemang för employer branding genom att bygga en arbetsplats där medarbetarnas utveckling och välbefinnande står i centrum. Genom att kombinera sina starka värderingar med innovativa strategier har Lantmännen lyckats attrahera och behålla talanger i en konkurrensutsatt bransch. Deras satsningar på medarbetarskap och en hållbar arbetsmiljö har gjort Lantmännen till en attraktiv arbetsgivare som inspirerar och engagerar sina medarbetare. Karriärföretagen är därför stolta över att tilldela Lantmännen priset Årets Employer Branding Företag 2024 i kategorin Jurister. 

Fakta 

Om Karriärföretag och nomineringsprocessen
Varje år presenterar Karriärföretagen Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter och unga yrkesverksamma – årets Karriärföretag. De arbetsgivare och nyckelpersoner som utmärker sig bland dessa Karriärföretag nomineras till olika priser inom följande kategorier: Ekonomer, Jurister, IT, Tech, Civilingenjörer, Högskoleingenjörer, Mäklare, Naturvetare och Samhällsvetare. Nomineringsprocessen påbörjas med en öppen nominering på Karriärföretagens hemsida, där arbetsgivare och HR-personer kan bli nominerade. En kommitté granskar nomineringarna och utser slutnominerade, varefter en jury väljer vinnare. 

Prisutdelningen
Vinnarna utsågs under Stora Karriärdagen, som i år ägde rum den 9 oktober på Berns Salonger i Stockholm. Juryn bestod av framstående experter inom Employer Branding, inklusive Anna Dyhre, Charlotte Hågård, Torgny Johnsson, och Boris Nordenström. 

Prisdefinition
Utdelas till en arbetsgivare där arbetet med employer branding frågorna är kontinuerligt och väl förankrat. Arbetet med frågorna har vidare lett till tydliga resultat vad avser kännedom och attraktivitet som arbetsgivare. 

Nominerade och vinnare
Alla nominerade och vinnare finns publicerade på Karriärföretagens webbsida

Lantmännens karriärsida
Om utvecklingsmöjligheter, vad vi erbjuder, medarbetarberättelser, lediga tjänster. Läs mer på Lantmännens karriärsida

  
För mer information, kontakta gärna: 

Lantmännens presstjänst   
Tel: 010 556 88 00  
E-post: press@lantmannen.com  

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

I Love Lund offentliggör utfall i emissionen

Published

on

By

I Love Lunds tillförs 4,04 MSEK i företrädesemission som avslutades 8 oktober, varav 79,7% tecknats med stöd av teckningsrätter och med en total täckningsgrad om 53%. Antalet aktier ökar med 50 457 B-aktier och gör att det nya antalet aktier är 430 707, varav 13 250 är A-aktier. Aktiekapitalet ökar från 3 802 500 till 4 307 070. Inga stora förändringar har skett bland I Love Lunds största aktieägare. Emissionskostnaderna beräknas uppgå till 0,6 MSEK.

VD Björn Englunds kommentar:

          Med emissionsbeloppet ges I Love Lund möjligheten för att kunna följa våra portföljbolag längre på deras utvecklingsresa samt investera i nya entreprenörs innovativa Lundabolag. Vi fortsätter gynna ett livskraftigt innovativt näringsliv i Lund där bolagen stannar och verkar även när man växer sig större. Tack till alla aktieägare, förutvarande och nytillkommande, som valt att delta i denna tillväxtemission.

 

Betalning för aktier tecknade utan företräde

Avräkningsnotor för aktier som tecknats utan företräde beräknas skickas ut 11 oktober 2024. Full betalning för tilldelade aktier skall erläggas kontant enligt anvisningar på utsänd avräkningsnota, samt vara Nordic Issuing tillhanda inom 3 bankdagar. Om betalning inte sker i tid kan aktierna komma att överlåtas till annan part. Om betalning från en sådan försäljning understiger teckningskursen enligt erbjudandet kan mellanskillnaden komma att utkrävas av den person som ursprungligen tilldelades aktierna.

 

Handel med BTA och erhållande av aktier

När emissionslikviden för aktier tecknade utan teckningsrätter har inkommit till Nordic Issuing kommer BTA bokas ut på angivet VP/depåkonto. När emissionen är registrerad hos Bolagsverket omvandlas BTA till ordinarie aktier. Handel med BTA bedrivs på Spotlight Stock Market och upphör då BTA har omvandlats till ordinarie aktier.

 

Denna information är sådan som I Love Lund är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-10-10 18:30 CET.

 

Emissionsinstitut

Nordic Issuing AB agerar emissionsinstitut I företrädesemissionen.

 

För mer information, kontakta:

Björn Englund, VD I Love Lund AB
Telefon: +46 735 29 53 33, e-post: bjorn.englund@ilovelund.se

 

Om I Love Lund AB (publ):

I Love Lund AB är ett affärsdrivande lokalt investeringsbolag som investerar i bolag med stark anknytning till Lund, främst i onoterade tidiga tillväxtbolag med innovationshöjd. Investeringsportföljen består idag av ca femtio målbolag och har en bred diversifierad sammansättning. Vi bistår med kapital, kompetens och nätverk efter målbolagens behov. Vi skapar även aktiviteter för våra aktieägare och gynnar ett livskraftigt innovativt näringsliv lokalt. I Love Lund är noterat på Spotlight Stock Market. Mer information finns på www.ilovelund.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.