Connect with us

Marknadsnyheter

Haldex delårsrapport, april – juni 2021

Published

on

Stark omsättningstillväxt, men marginalen temporärt pressad av störningar i leveranskedjan

ANDRA KVARTALET

  • Omsättningen ökade med 30 procent och uppgick till 1 138 (875) MSEK. Den organiska tillväxten var 42 procent.
  • Bruttomarginalen ökade med 1,4 procentenheter och uppgick till 27,5 (26,1) procent.
  • Justerat rörelseresultat ökade till 82 (-3) MSEK, motsvarande en justerad rörelsemarginal på 7,2 (-0,3) procent.
  • Det rapporterade rörelseresultatet uppgick till 79 (-151) MSEK. Omstruktureringskostnader på 3 MSEK hänförliga till den strategiska översynen av bolaget påverkade resultatet.
  • Förändrade valutakurser hade en negativ påverkan på rörelseresultatet med -9 (-8) MSEK.
  • Resultat efter skatt uppgick till 54 (-139) MSEK. Skatten uppgick till -22 (+24) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,11 (-2,95) SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 19 (-96) MSEK.
  • Besparingsprogrammen utvecklades enligt plan och minskade kostnaderna med netto 27 MSEK, varav de strukturella programmen bidrog med 55 MSEK.
  • Jean-Luc Desire tillträdde som VD den 14 juni 2021.
  • Håkan Karlsson valdes som ny styrelseordförande på årsstämman den 26 maj 2021.
  • Ett joint-venture har bildats med FAST Group för att producera och sälja skivbromsar både för nyproduktion och eftermarknad med initialt fokus på Kina.
  • De finansiella målen och utdelningspolicyn har uppdaterats.
  • Försörjningskedjan är ansträngd på grund av ökade råvaru-och fraktkostnader samt komponentbrist. Bolaget arbetar aktivt för att mildra en del av effekterna och detta förväntas ha positiv effekt från och med det tredje kvartalet. Det råder en stor brist på tillgång till halvledare, vilket kommer att ha en inverkan på vissa produkter från Haldex under åtminstone andra halvåret 2021.

HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

  • Haldex finansiering som löper till april 2022 är efter balansdagen förlängd till april 2023.
  • Avtal har slutits med en av världens största tillverkare av tunga lastbilar för vår ADB-produkt.
Andra kvartalet Första halvåret Rullande 12 m Helår
Översikt koncernen, MSEK apr-jun 2021 apr-jun 2020 jan-jun
2021
jan-jun
2020
jul 2020 – jun 2021 2020
Nettoomsättning, MSEK 1 138 875 30% 2 218 2 055 8% 4 171 4 007
Organisk tillväxt, % 42 -37 19 -26 -20
Rörelseresultat, MSEK 79 -151 em 221 -121 em 242 -100
Justerat rörelseresultat, MSEK 82 -3 em 197 39 409% 321 163
Rörelsemarginal, % 6,9 -17,2 24,2 10,0 -5,9 15,9 5,8 -2,5
Justerad rörelsemarginal, % 7,2 -0,3 7,5 8,9 1,9 7,0 7,7 4,1
Avkastning på sysselsatt kapital, % 1 8,3 -6,4 14,7 8,3 -6,4 14,7 8,3 -3,8
Avkastning på sysselsatt kapital exkl. engångsposter, % 1 11,0 5,2 5,8 11,0 5,2 5,8 11,0 5,0
Resultat efter skatt, MSEK 54 -139 em 149 -136 em -15 -300
Resultat per aktie, SEK 1,11 -2,95 em 3,05 -3,01 em -0,37 -6,44
Kassaflöde, löpande verksamhet, MSEK 19 -96 115 -11 -139 128 343 215
1 Rullande tolv månader. Effekt av IFRS16 leasing har exkluderats.

 

Jean-Luc Desire, VD & Koncernchef, kommenterar

I mitten av juni tog jag över rollen som VD för Haldex efter mer än 20 års global erfarenhet från fordonsindustrin. Under de senaste 30 dagarna har jag haft möjlighet att träffa hundratals anställda i hela organisationen och jag har verkligen imponerats av deras engagemang och professionalitet. Genom kundmöten, workshops, genomgångar och djupdykningar i våra verksamheter har jag fått en bättre förståelse både för de möjligheter och de utmaningar som vi står inför, och jag har identifierat områden där vi ytterligare kan förbättra våra resultat.

STARK ORGANISK TILLVÄXT

Nettoomsättningen visade en stark förbättring, trots fortsatta störningar i försörjningskedjan, och uppgick till 1 138 (875) MSEK under det andra kvartalet, vilket motsvarar en organisk tillväxt på 42 procent jämfört med samma period föregående år. Den starka tillväxten beror delvis på en ökad efterfrågan bland våra kunder men framförallt på ett väsentligt svagare jämförelsekvartal. Nettoomsättningen för halvåret uppgick till 2 218 (2 055) MSEK, vilket motsvarar en organisk tillväxt på 19 procent.

Regionerna Amerika och Europa rapporterade en mycket stark organisk tillväxt, medan Asien rapporterade en negativ tillväxt. Minskningen i Asien förklaras främst av de stora statliga stödpaketen i Kina förra året och att den extremt höga efterfrågan i Kina förra året nu har normaliserats.

Släpvagnssegmentet uppvisade en stark organisk tillväxt vilket är ett resultat av vårt ökade fokus på släpvagnsmarknaden och den stora försäljningsnedgången förra året. Även lastbilssegmentet noterade en stark organisk tillväxt som främst förklaras av det stora försäljningstappet förra året. Eftermarknadssegmentet var generellt mindre påverkad av covid-19 föregående år och därav var den organiska tillväxten något mindre i detta kundsegment jämfört med de övriga två.

MARGINALEN PRESSAD AV STÖRNINGAR I LEVERANSKEDJAN

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 82 (-3) MSEK och motsvarande marginal var 7,2 (-0,3) procent. Marginalen var lägre jämfört med föregående kvartal, vilket främst beror på betydligt högre råvarupriser, högre fraktkostnader och en något lägre andel eftermarknadsförsäljning. För halvåret uppgick det justerade rörelseresultatet till 197 (39) MSEK, motsvarande en god marginal om 8,9 (1,9) procent.

PRODUKT OCH ERBJUDANDE

Vi fortsätter att utveckla vårt erbjudande med fokus på släpvagnssegmentet och eftermarknaden, liksom att stärka vår position som leverantör av skivbromsar för specifika tillämpningar som riktar sig till OEM-tillverkare av både lastbilar och bussar. I mitten av april meddelade vi att vi startar ett joint-venture med FAST Group för att producera och sälja skivbromsar och erbjuda eftermarknadsservice med initialt fokus på Kina. Arbetet med att skapa det nya gemensamma bolaget går enligt plan.

Vårt fokus på elektrifiering och på vår EMB-produkt har visat sig framgångsrikt. Vi har en nära dialog med flera viktiga OEM-tillverkare i Europa och ser ett ökande intresse i USA. Det gläder mig också att kunna meddela att vår EMB-produkt framgångsrikt validerats genom homologering hos en kund i Kina. Det är viktiga steg för EMB och kommer att leda till ökat förtroende för detta system hos fler kunder.

Det är även glädjande att vi efter rapportperioden har slutit ett avtal med en av världens största tillverkare av tunga lastbilar för vår ADB-produkt. Affären är en viktig milstolpe för vår fortsatta tillväxt inom lastbilssegmentet utöver vår redan starka position på släpvagnsmarknaden. Jag vill även nämna den strategiska betydelsen av ett tilläggsavtal som inkluderar att utrusta en utställningslastbil med vår nya EMB-produkt. Genombrottet med att introducera vår nästa generations produkt på den europeiska marknaden stärker vår tilltro till fortsatta affärsmöjligheter och till vår förmåga att möta marknadens nya krav på bromssystem i uppkopplade, elektriska lastbilar och släpvagnar.

UTSIKTER

Även om det andra kvartalet innebar en återhämtning från ett utmanande fjolår finns det fortfarande en hel del osäkerheter kvar.

Under andra kvartalet ser vi ökade kostnader för råmaterial, halvledare och frakt. Vi förväntar oss att från och med tredje kvartalet kunna mitigera stora delar av merkostnaderna vad gäller ökade materialkostnader genom att jämka råvarupriserna mellan våra leverantörer och kunder. Ökade fraktkostnader bedömer vi kommer att kvarstå under året. Det råder dock stor osäkerhet kring dessa externa faktorer varför vi följer marknadsutvecklingen noga.

Förutom ökade kostnader råder också stor brist på tillgång till halvledare, vilket kommer att ha en inverkan på vissa produkter från Haldex under åtminstone andra halvåret 2021.

Vi vidtar åtgärder för att förbättra våra processer i försörjningskedjan och utöver detta kommer jag under de närmaste månaderna fokusera på resultatstyrning, personalutveckling och att träffa kunder. Arbetet med den strategiska översynen pågår och en uppdatering kommer under andra halvåret 2021. Jag är övertygad om att vi kommer att se tydliga resultat av våra ansträngningar och jag ser fram emot bra samarbeten och en spännande resa tillsammans.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jean-Luc Desire, VD & Koncernchef  
Telefon: 0418-47 60 00

Lottie Saks, CFO och IR
Telefon: 0418-47 60 00

Denna rapport har ej granskats av bolagets revisorer.

Denna information är sådan som Haldex AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, enligt kontaktpersoners försorg, för offentliggörande fredagen den 16 juli 2021 kl. 07:20

Fullständig delårsrapport
Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglighttps://www.haldex.com/sv/corporate/investerare/finansiella-rapportereller på https://news.cision.com/se/haldex

Investerarpresentation

Investerare, analytiker och media är inbjudna till en presentation av rapporten fredagen den 16 juli kl 11.00 tillsammans med VD Jean-Luc Desire och CFO Lottie Saks.

Länk till webbsändningen och nummer till telefonkonferensen:

https://financialhearings.com/event/13300

Webbsändningen finns tillgänglig i efterhand och både delårsrapport och presentation kan laddas ned på Haldex webbplats: https://www.haldex.com/sv/corporate/investerare/finansiella-rapporter/

 

Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra cirka 2 000 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholm och omsätter ca 4 miljarder SEK.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.