Connect with us

Marknadsnyheter

Haldex delårsrapport, januari – mars 2022

Published

on

Genomförda prishöjningar ledde till omsättningstillväxt och förbättrad bruttomarginal

FÖRSTA KVARTALET 2022

  • Omsättningen ökade till 1 272 (1 080) MSEK, motsvarande en organisk tillväxt om 9 procent, till stor del driven av de prishöjningar som infördes under föregående år för att hantera de ökade kostnaderna i försörjningskedjan.
  • Bruttomarginalen uppgick till 27,7 (31,1) procent. Jämfört med fjärde kvartalet 2021 ökade bruttomarginalen med 2,9 procentenheter.
  • Det rapporterade rörelseresultatet uppgick till 75 (112) MSEK, vilket motsvarar en marginal på 5,9 (10,4) procent. Jämförelsestörandeposter om netto -5 (-3) MSEK påverkade resultatet.
  • Justerat rörelseresultat uppgick till 80 (115) MSEK, motsvarande en justerad rörelsemarginal på 6,3 (10,6) procent.
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 1,04 (1,44) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -60 (-30) MSEK.
  • Försörjningskedjan är fortsatt ansträngd på grund av ökade råvaru- och fraktkostnader samt komponent- och halvledarbrist.
  • I mars tecknades ett långsiktigt avtal med KRONE Commercial Vehicle Group för leverans av den fjärde generationens plattform för elektroniska bromssystem (EBS), vilket är ett strategiskt viktigt kontrakt för Haldex.
  • Haldex har stoppat handeln med Ryssland och Belarus efter den militära attacken mot Ukraina. Då Haldex försäljning i Ryssland och Belarus är begränsad är den direkta påverkan minimal.

HÄNDELSER EFTER KVARTALETS SLUT

  • Haldex har refinansierat sin skuld. Se sidan 5.

Jean-Luc Desire, VD & Koncernchef, kommenterar

Nettoomsättningen under första kvartalet uppgick till 1 272 MSEK (1 080), vilket motsvarar en organisk tillväxt på 9 procent. Region Amerika och region EMEA rapporterade organisk försäljningstillväxt på 16 respektive 7 procent, till stor del drivet av de prishöjningar som infördes under föregående år för att hantera de ökade kostnaderna i försörjningskedjan. Region APAC hade en organisk försäljningsminskning på 20 procent, där omsättningen påverkades negativt av den fortsatta marknadsnedgången i Kina samt leveranssvårigheter till följd av nya covid-19 utbrott i landet. Både Eftermarknadssegmenet och Trailersegmentet ökade jämfört med föregående år, med en organisk tillväxt om 7 respektive 19 procent. Omsättningen i Trucksegmentet under kvartalet var på ungefär samma nivå som motsvarande period föregående år, med en organisk minskning på 1 procent. Enligt vår analys av externa marknadsdata fortsätter vi globalt sett att ta marknadsandelar. Jämfört med föregående kvartal ökade nettoomsättningen med 7 procent.

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 80 MSEK (115), vilket motsvarar en marginal på 6,3 procent (10,6). Jämfört med föregående kvartal ökade den justerade rörelsemarginalen med 1,3 procentenheter. Detta visar att vi lyckats höja priserna för att hantera de ökade kostnaderna för bland annat råmaterial, halvledare och frakt, dock med en utspädande effekt på marginalen. Löpande hantering av prissättning till kund vid ökade leverantörskostnader kommer att förbli ett fokusområde framöver. Den rapporterade rörelsemarginalen uppgick till 5,9 (10,4) procent. Den ökade omsättningen tillsammans med störningar i försörjningskedjan ledde till högre kapitalbindning och således ett svagt kassaflöde. Kassaflödet från den löpande verksamheten under det första kvartalet uppgick till -60 (-30) MSEK.

Det är glädjande att vi tecknat samt förlängt flera långsiktiga kundavtal under kvartalet. Ett långsiktigt avtal tecknades med KRONE Commercial Vehicle Group, en ledande tillverkare av släpvagnar, för leverans av den fjärde generationens plattform för elektroniska bromssystem (EBS). Detta avtal förlänger ett befintligt långvarigt samarbete med KRONE och är ett viktigt steg för att utöka Haldex marknadsandel inom detta segment och ytterligare stärka vår position inom marknaden för släpvagnar. Under kvartalet annonserade vi även att vi har förnyat ett långsiktigt avtal för våra automatiska bromshävarmar (ABA) med Daimler Truck. Vid utgången av den nya avtalsperioden kommer Haldex att ha levererat samma produkt till denna kund i 60 år. Att kunna bibehålla affären under så lång tid visar styrkan i Haldex produkterbjudande. Haldex har dessutom tecknat två avtal för ABA i Kina och Sydostasien, vilket stärker vår redan starka position för detta produkterbjudande i Asien.

Med vår storlek har vi en fördel av att vara flexibla som gör att vi snabbt kan reagera på förändringar. Vi vill maximera denna potential och ser över vilka förändringar som kan genomföras för att bli ännu mer agila. Vi strävar efter att fortsätta att optimera vår affärsmodell och vi ser ytterligare möjligheter inom driften av vår verksamhet. Genom ett flertal initiativ, till exempel förbättrade processer kring lagerhantering, tar vi steg mot att förbättra vår operativa effektivitet.

Med anledning av den pågående militära attacken mot Ukraina har Haldex stoppat handeln med Ryssland och Belarus. Då Haldex försäljning i Ryssland är begränsad är den direkta påverkan minimal. Haldex har ökat fokus på efterlevnad av handelsregler och sanktioner för att säkerställa att vi hanterar denna ökade risk på ett bra sätt. Kriget i Ukraina kan påverka framtidsutsikterna för oss och våra kunder samt leda till ytterligare råvaru- och elprishöjningar och fortsatta utmaningar i den redan påverkade försörjningskedjan. Dessutom är det osäkert hur situationen med covid-19 i Kina kommer att påverka både oss och våra kunder framöver. Vi övervakar noggrant utvecklingen i omvärlden och dess påverkan både på vår verksamhet och våra anställda och kommer att fortsätta att vidta nödvändiga åtgärder.  

Sammanfattningsvis var första kvartalet 2022 ett steg i rätt riktning och flera milstolpar uppnåddes, trots den fortsatta påverkan av utmaningarna i försörjningskedjan och den geopolitiska situationen. Vi fortsätter med vår strategiska plan att finjustera och optimera den nuvarande affärsmodellen samtidigt som vi fångar de strategiska möjligheterna för framtiden. Vår strategi har tagits emot väl, och återkopplingen från våra kunder bekräftar att vi är på rätt väg. Vi hoppas kunna dela med oss av fler spännande nyheter under de kommande månaderna. Haldex är väl positionerat för att fortsätta utveckla bromslösningar som möter kundernas utmaningar och överträffar deras förväntningar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jean-Luc Desire, VD & Koncernchef
Lottie Saks, CFO
Jenny Boström, Investarrelationer

Telefon: 0418-47 60 00
Email: ir@haldex.com

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Denna information är sådan som Haldex AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, enligt kontaktpersoners försorg, för offentliggörande torsdagen den 28 april 2022 kl. 07:20.

Fullständig delårsrapport
Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig via https://www.haldex.com/sv/corporate/investerare/finansiella-rapporter/ eller på https://news.cision.com/se/haldex

Investerarpresentation
Investerare, analytiker och media är inbjudna till en presentation av rapporten torsdagen den 28 april kl 11.00 tillsammans med VD Jean-Luc Desire och CFO Lottie Saks.

Länk till webbsändningen och nummer till telefonkonferensen: 
https://financialhearings.com/event/43490

Webbsändningen finns även tillgänglig i efterhand, och både delårsrapport och presentation kan laddas ned på Haldex webbplats:
https://www.haldex.com/sv/corporate/investerare/finansiella-rapporter/

Om Haldex
Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra cirka 2 000 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholm och omsätter ca 4,6 miljarder SEK.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nel ASA: Hy Stor Energy places gigawatt capacity reservation for Mississippi Clean Hydrogen Hub

Published

on

By

(April 26, 2024 – Oslo, Norway) Nel ASA (Nel, OSE:NEL) partners with Hy Stor Energy on the Mississippi Clean Hydrogen Hub (MCHH) and receives a capacity reservation for more than 1 gigawatt of alkaline electrolysers.

“We are thrilled to partner with Hy Stor Energy on the Mississippi Clean Hydrogen Hub. This project can enable significant carbon emission reductions and leave in its wake a blueprint for successful, large-scale green hydrogen projects,” said Nel’s President and CEO, Håkon Volldal.

As Hy Stor Energy’s exclusive electrolyser partner for phase one of the MCHH, Nel will provide alkaline and PEM technology at scale and contribute with its hydrogen expertise and experience. The parties signed a Front-End Engineering Design (FEED) contract in December, and today Hy Stor Energy has entered into a capacity reservation agreement with Nel to secure more than 1 gigawatt of alkaline electrolyser capacity for the project. Pending final investment decision, electrode production at Nel’s state-of-the-art plant at Herøya, Norway is expected to run through 2025, 2026, and the first part of 2027. In line with Nel’s accounting standards, the capacity reservation will not be considered as order intake or backlog until a firm purchase order has been received.

“Without ambitious pioneers, decarbonization at scale will not happen. Pioneers aim to do today what most people say can’t be done in years. To me, Hy Stor Energy is such a bold pioneer, and it makes me proud that the company has chosen Nel as its electrolyser partner on this game-changing project,” Volldal commented. 

The Mississippi Clean Hydrogen Hub project will be the largest zero-carbon, off-grid hydrogen production and salt cavern storage hub in the U.S. With extensive storage and expansion capabilities, the MCHH project will help drive the growth of the domestic and global hydrogen economy to accelerate renewable hydrogen adoption at scale. Under a previously announced and recently extended exclusive Letter of Intent (LoI), Hy Stor Energy has agreed to supply zero-carbon renewable hydrogen from the MCHH in a direct offtake partnership to support production of green steel in the U.S. (reference is made to https://hystorenergy.com/hy-stor-energy-partner-steelmaker-ssab-selected-by-department-of-energy-for-award-negotiation-to-accelerate-industrial-decarbonization/). Schneider Electric has also entered into an LoI with Hy Stor Energy under which it will exclusively provide automation, electrical, and digital energy management solutions to be incorporated into the MCHH.

“Nel Hydrogen has proven electrolyser technologies and an automated manufacturing capability that fit perfectly with Hy Stor Energy’s plans to produce and deliver green hydrogen reliably and cost-effectively,” said Laura L. Luce, CEO and Founder of Hy Stor Energy.

“Trailblazing the development of the green hydrogen economy will require innovation and collaboration among industry first movers, and Hy Stor Energy is leading the charge in the production, storage and delivery of green hydrogen for emission-free manufacturing, transportation, and energy solutions. By pairing Nel’s technology with the Mississippi Clean Hydrogen Hub project, we’re ready to deliver tangible results for our customers,” Luce added.

About Hy Stor Energy

Hy Stor Energy is facilitating the transition to a fossil-free energy environment by developing and advancing renewable hydrogen at scale. Its large, fully integrated projects will produce, store and deliver carbon-free renewable energy, providing customers with cost-efficient, and reliable renewable energy on-demand. Developed as part of a scalable integrated hub, these projects are the solution to 24/7, dispatchable renewable energy and long-duration energy storage of carbon and methane free energy. Made up of a team that has deep knowledge and significant long-term experience in infrastructure development and the energy sector and led by energy storage industry and hydrogen technology expert Laura L. Luce, Hy Stor Energy is a pioneer in the renewable hydrogen revolution. For more information, please visit 
www.hystorenergy.com

ENDS

For additional information, please contact:

Kjell Christian Bjørnsen, CFO, +47 917 02 097

Lars Nermoen, Head of Communications, +47 902 40 153

Media inquiries to Hy Stor Energy: hystor@fischtankpr.com

About Nel ASA | www.nelhydrogen.com

Nel has a history tracing back to 1927 and is today a leading pure play hydrogen technology company with a global presence. The company specializes in electrolyser technology for production of renewable hydrogen, and hydrogen fueling equipment for road-going vehicles. Nel’s product offerings are key enablers for a green hydrogen economy, making it possible to decarbonize various industries such as transportation, refining, steel, and ammonia.

This information is subject to a duty of disclosure pursuant to Section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act. This information was issued as inside information pursuant to the EU Market Abuse Regulation, and was published by Kjell Christian Bjørnsen, CFO, at NEL ASA on the date and time provided.

Forward-looking statements: This announcement contains certain forward-looking statements. By their nature, forward-looking statements involve risk and uncertainty because they reflect the company’s current expectations and assumptions as to future events and circumstances that may not prove accurate. A number of material factors could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements.

Continue Reading

Marknadsnyheter

KALLELSE TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA I FLEMING PROPERTIES AB

Published

on

By

Aktieägarna i Fleming Properties AB, org.nr 559207-9544 (”Bolaget”), kallas härmed till extra bolagsstämma måndagen den 27 maj 2024 kl. 9.00 i Baker McKenzie Advokatbyrås lokaler på Vasagatan 7 i Stockholm.

Rätt att delta och anmälan
Aktieägare som vill delta i extra bolagsstämman ska:

i. dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken på avstämningsdagen som är fredagen den 17 maj 2024,

ii. dels senast tisdagen den 21 maj 2024 anmäla sig och eventuella biträden (högst två) skriftligen per post till Att: John Malmström, c/o Pareto Business Management AB, Box 7415, 103 91 Stockholm, eller per e-post: john.malmstrom@paretosec.com. I anmälan bör uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, aktieinnehav, adress, telefonnummer samt, i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, ombud eller biträde. Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

Förvaltarregistrerade aktier
Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade hos bank eller annan förvaltare måste genom förvaltarens försorg tillfälligt låta inregistrera aktierna i eget namn för att äga rätt att delta i stämman. Sådan registrering, som normalt tar några dagar, ska vara verkställd senast fredagen den 17 maj 2024 och bör därför begäras hos förvaltaren i god tid före detta datum. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast tisdagen den 21 maj 2024 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Ombud m.m.
Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda skriftlig och daterad fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis, eller motsvarande behörighetshandling, utvisande att de personer som har undertecknat fullmakten är behöriga firmatecknare för den juridiska personen, bifogas fullmakten. Fullmakten får inte vara äldre än ett år gammal, dock att fullmakten får vara äldre än ett år om det framgår att den är giltig för en längre period, längst fem år. En kopia av fullmakten samt eventuellt registreringsbevis bör, för att underlätta inpasseringen vid stämman, ha kommit Bolaget tillhanda genom att insändas till Bolaget på adress enligt ovan senast tisdagen den 21 maj 2024. Fullmakten i original samt registreringsbevis ska även uppvisas på stämman. Även fullmaktsintyg accepteras. Fullmaktsformulär kommer finnas tillgängligt via Bolagets hemsida, www.flemingproperties.se, samt skickas utan kostnad till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Förslag till dagordning

  1. Stämmans öppnande och val av ordförande vid stämman
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd
  3. Val en eller flera justeringspersoner
  4. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  5. Godkännande av dagordning
  6. Beslut om ändring av bolagsordningen
  7. Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier
  8. Stämmans avslutande

Förslag till beslut

Punkt 1: Val av ordförande vid stämman
Styrelsen föreslår att extra bolagsstämman väljer jur. kand. Carl Bohman vid Baker McKenzie Advokatbyrå till ordförande vid stämman, eller vid förhinder, den han anvisar.

Punkt 6: Beslut om ändring av bolagsordningen
Styrelsen för Bolaget föreslår att extra bolagsstämman ska besluta att ändra bolagsordningen i Bolaget enligt följande:

Det föreslås att bolagsordningens gränser för aktiekapital ändras från lägst 50 000 euro och högst 120 000 euro till lägst 175 000 euro och högst 700 000 euro, och gränserna för antal aktier ändras från lägst 5 000 000 stycken och högst 12 000 000 stycken till lägst 17 500 000 stycken och högst 70 000 000 stycken. Bolagsordningens § 4 får därmed följande lydelse:

”Aktiekapitalet utgör lägst 175 000 euro och högst 700 000 euro. Antalet aktier ska vara lägst 17 500 000 stycken och högst 70 000 000 stycken. Bolaget ska ha sin redovisningsvaluta i euro.”

Det föreslås att avstämningsförbehållet uppdateras med anledning av förändringar i lag. Bolagsordningens § 12 får därmed följande lydelse:

”Den aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap. lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket 6-8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551).”

Det föreslås även vissa mindre språkliga justeringar av bolagsordningen.

Det föreslås slutligen att styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering hos Bolagsverket.

Punkt 7: Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier
Styrelsen för Bolaget, föreslår att extra bolagsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier att betalas kontant eller genom kvittning. Beslut med stöd av bemyndigandet ska kunna ske med högst det sammanlagda antal aktier som kan ges ut utan ändring av den vid var tid antagna bolagsordning. Syftet med bemyndigandet är att möjliggöra att på ett tids- och kostnadseffektivt sätt anskaffa kapital för att möjliggöra vidare utveckling av Bolagets verksamhet.

Styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket.

Utgivande av nya aktier med stöd av bemyndigandet ska genomföras på sedvanliga villkor under rådande marknadsförhållanden.

Styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket.

Majoritetsregler
För giltigt beslut enligt punkt 6 och punkt 7 krävs biträde av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Antal aktier och röster
Det totala antalet aktier och röster i Bolaget uppgår per dagen för denna kallelse till 5 950 000 stycken. Bolaget innehar inga egna aktier.

Övrigt
Fullmaktsformulär, fullständiga förslag till beslut och övriga handlingar som ska finnas tillgängliga enligt aktiebolagslagen hålls tillgängliga senast två veckor före stämman. Samtliga handlingar enligt ovan hålls tillgängliga hos Bolaget på Fleming Properties AB c/o Pareto Business Management AB, Box 7415, 103 91 Stockholm, och på Bolagets webbplats, www.flemingproperties.se, enligt ovan och sänds till de aktieägare som begär det och uppger sin e-mail- eller postadress.

Aktieägarna erinras om rätten att, vid extra bolagsstämman, begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören i enlighet med 7 kap. 32 § aktiebolagslagen.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier behövs för att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets aktieägare (”Företrädesemissionen”) som Bolaget har pressmeddelandet om samma dag som denna kallelse publicerats. Bolagets största aktieägare, Colony Real Estate Sweden Holding AB (”Colony”), vars aktieägande i Bolaget motsvarar cirka 22,12 procent av rösterna, har åtagit sig att teckna sin företrädesrätt i Företrädesemissionen och har även ingått ett garantiåtagande. Om garantiåtaganden skulle infrias fullt ut skulle Colonys aktie- och röstandel i Bolaget öka till över tre tiondelar. Colony har beviljats undantag från budplikt av Aktiemarknadsnämnden för det fall dess aktieägande skulle uppgå till eller överstiga 30 procent av antalet röster i Bolaget som ett resultat av Colonys deltagande i Företrädesemissionen. Den maximala andelen av aktierna och rösterna i Bolaget som Colony kan erhålla om garantiåtaganden utnyttjas fullt ut är 49 procent (inklusive Colonys befintliga innehav i Fleming). Det noteras att undantaget från budplikt är villkorat av att bolagsstämmans beslut om att bemyndiga styrelsen att besluta om Företrädesemissionen biträds av aktieägare som representerar minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda på stämman, varvid man ska bortse från aktier som innehas och på stämman företräds av Colony.

Hantering av personuppgifter
För information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclear Sweden AB:s hemsida: https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

 

* * * * *

Stockholm i april 2024
Fleming Properties AB
Styrelsen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma 2024 i Formpipe Software AB (publ)

Published

on

By

Beslut om disposition av bolagets resultat samt ansvarsfrihet
Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att utdelning till aktieägarna ska ske med 0,50 kronor per aktie för räkenskapsåret 2023, uppdelat på två utbetalningstillfällen, samt att avstämningsdag för den första utbetalningen om 0,25 kronor ska vara den 29 april 2024 och att avstämningsdag för den andra utbetalningen om 0,25 kronor ska vara den 7 november 2024. Utbetalning av utdelning beräknas ske tre bankdagar efter respektive avstämningsdag genom Euroclear Sweden AB:s försorg.

Styrelsens ledamöter och de verkställande direktörerna beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse, styrelseordförande, revisor och arvoden

Stämman beslutade, enligt valberedningens förslag, följande:

Att fastställa arvodet till 520 000 kronor till styrelsens ordförande och till 220 000 kronor till var och en av de övriga bolagsstämmovalda styrelseledamöterna som inte är anställda i bolaget (dvs. en sammanlagd ersättning till styrelsen om 1 620 000 kronor).

Att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Att styrelsen ska bestå av sex styrelseledamöter, och att till styrelseledamöter omvälja Annikki Schaeferdiek, Åsa Landén Ericsson, Martin Bjäringer, Peter Gille, Johan Stakeberg och Erik Ivarsson. Till styrelsens ordförande beslutade bolagsstämman att omvälja Annikki Schaeferdiek.

Att, i enlighet med revisionsutskottets rekommendation, omvälja det registrerade revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor till slutet av årsstämman som hålls under 2025. Som huvudansvarig revisor har PricewaterhouseCoopers AB meddelat att de har för avsikt att utse den auktoriserade revisorn Erik Bergh.

Principer för utseende av valberedning och instruktion till valberedningen

Stämman beslutade, enligt valberedningens förslag, om principer för utseende av valberedning och instruktion till valberedningen.

Godkännande av ersättningsrapport

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, om godkännande av ersättningsrapporten för 2023.

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Riktlinjerna motsvarar i huvudsak tidigare riktlinjer men med den justeringen att taket för erhållandet av rörlig kontantersättning har ändrats från högst 40 procent till högst 50 procent av den fasta årliga kontantlönen. Därutöver justeras även högsta uppsägningstid och avgångsvederlag.

Beslut om införande av långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram 2024 för medarbetare inom koncernen

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att införa ett långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram för medarbetare inom koncernen (LTI 2024) samt om emission och överlåtelse av teckningsoptioner för att säkerställa leverans av aktier till deltagarna i programmet.

Programmet ska omfatta högst 11 nuvarande och framtida ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner i koncernen. För att delta i LTI 2024 krävs att deltagarna har ett eget ägande i bolaget och att sådana investeringstakter allokeras till LTI 2024. Varje investeringsaktie berättigar till fyra prestationsaktierätter, vilka tilldelas vederlagsfritt till deltagarna. Efter en intjänandeperiod om cirka tre år kommer varje prestationsaktierätt ge deltagaren rätt att förvärva en aktie i bolaget förutsatt att vissa prestationskrav är uppfyllda och deltagaren alltjämt är anställd i koncernen. Maximalt antal aktier som kan förvärvas med stöd av prestationsaktierätter uppgår till högst 286 000 aktier.

I syfte att säkerställa leverans av aktier under LTI 2024 kommer högst 286 000 teckningsoptioner att emitteras till bolaget, eller av bolaget anvisat dotterbolag. Varje teckningsoption ger rätt att fram till och med den 31 december 2027 teckna en aktie i bolaget till en teckningskurs motsvarande aktiernas kvotvärde.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier och/eller konvertibler

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att inom ramen för gällande bolagsordning, intill tiden för nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av aktier och/eller konvertibler. Styrelsen äger rätt att fatta beslut i sådan utsträckning att bolagets aktiekapital ska kunna ökas med ett belopp motsvarande sammanlagt högst 10 procent av det registrerade aktiekapitalet vid tidpunkten för årsstämman 2024.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att förvärva och överlåta egna aktier

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om förvärv och/eller överlåtelse av bolagets aktier. Förvärv får ske av så många aktier att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget.

Styrelsens förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att återköpa teckningsoptioner

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till och med nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen kunna fatta beslut om att till gällande marknadsvärde återköpa högst 50 procent av de totalt 500 000 teckningsoptioner som emitterats enligt beslut av årsstämman 2021. Teckningsoptionerna som är föremål för beslutet medför rätt att teckna nya aktier i bolaget för 42,53 kr per aktie under perioden från och med den 13 maj 2024 till och med den 24 maj 2024. Ett återköp av teckningsoptionerna ska vara villkorat av att varje enskild optionsinnehavare som önskar få teckningsoptioner återköpta utnyttjar en motsvarande mängd av de innehavda teckningsoptionerna för nyteckning av aktier.

Stämman beslutade vidare, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till och med nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen kunna fatta beslut om att till gällande marknadsvärde återköpa högst 50 procent av de totalt 500 000 teckningsoptioner som emitterats enligt beslut av årsstämman 2022. Teckningsoptionerna som är föremål för beslutet medför rätt att teckna nya aktier i bolaget för 42,36 kr per aktie under perioden från och med den 12 maj 2025 till och med den 23 maj 2025. Ett återköp av teckningsoptionerna ska vara villkorat av att varje enskild optionsinnehavare som önskar få teckningsoptioner återköpta utnyttjar en motsvarande mängd av de innehavda teckningsoptionerna för nyteckning av aktier.

Informationen lämnades för offentliggörande genom ovanstående kontaktpersoners försorg, klockan 20:00 CEST den 25 april 2024.

Formpipe bygger värdefulla relationer mellan människor och data. Värdegrundsdrivna har vi sedan 2004 utvecklat högkvalitativa produkter som förser dig med rätt information, i rätt sammanhang, vid rätt tidpunkt. Varje gång. Vi hjälper över 5 500 kunder att digitalisera och automatisera verksamhetsprocesser. Tillsammans med våra kunder och partners så samskapar vi ett digitalt samhälle med människan i centrum. Vi har kontor i Sverige, Danmark, Storbritannien, USA och Tyskland. Formpipe Software är ett börsnoterat bolag på Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information, kontakta:

Magnus Svenningson, verkställande direktör för Formpipe, +46 73 963 97 00

Annikki Schaeferdiek, styrelsens ordförande, +46 70 667 52 14

Formpipe bygger värdefulla relationer mellan människor och data. Värdegrundsdrivna har vi sedan 2004 utvecklat högkvalitativa produkter som förser dig med rätt information, i rätt sammanhang, vid rätt tidpunkt. Varje gång.

Vi hjälper över 5 500 kunder att digitalisera och automatisera verksamhetsprocesser. Tillsammans med våra kunder och partners så samskapar vi ett digitalt samhälle med människan i centrum. Vi har kontor i Sverige, Danmark, Storbritannien, USA och Tyskland. Formpipe Software är ett börsnoterat bolag på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.