Connect with us

Marknadsnyheter

Haldex delårsrapport, januari – mars 2022

Published

on

Genomförda prishöjningar ledde till omsättningstillväxt och förbättrad bruttomarginal

FÖRSTA KVARTALET 2022

  • Omsättningen ökade till 1 272 (1 080) MSEK, motsvarande en organisk tillväxt om 9 procent, till stor del driven av de prishöjningar som infördes under föregående år för att hantera de ökade kostnaderna i försörjningskedjan.
  • Bruttomarginalen uppgick till 27,7 (31,1) procent. Jämfört med fjärde kvartalet 2021 ökade bruttomarginalen med 2,9 procentenheter.
  • Det rapporterade rörelseresultatet uppgick till 75 (112) MSEK, vilket motsvarar en marginal på 5,9 (10,4) procent. Jämförelsestörandeposter om netto -5 (-3) MSEK påverkade resultatet.
  • Justerat rörelseresultat uppgick till 80 (115) MSEK, motsvarande en justerad rörelsemarginal på 6,3 (10,6) procent.
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 1,04 (1,44) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -60 (-30) MSEK.
  • Försörjningskedjan är fortsatt ansträngd på grund av ökade råvaru- och fraktkostnader samt komponent- och halvledarbrist.
  • I mars tecknades ett långsiktigt avtal med KRONE Commercial Vehicle Group för leverans av den fjärde generationens plattform för elektroniska bromssystem (EBS), vilket är ett strategiskt viktigt kontrakt för Haldex.
  • Haldex har stoppat handeln med Ryssland och Belarus efter den militära attacken mot Ukraina. Då Haldex försäljning i Ryssland och Belarus är begränsad är den direkta påverkan minimal.

HÄNDELSER EFTER KVARTALETS SLUT

  • Haldex har refinansierat sin skuld. Se sidan 5.

Jean-Luc Desire, VD & Koncernchef, kommenterar

Nettoomsättningen under första kvartalet uppgick till 1 272 MSEK (1 080), vilket motsvarar en organisk tillväxt på 9 procent. Region Amerika och region EMEA rapporterade organisk försäljningstillväxt på 16 respektive 7 procent, till stor del drivet av de prishöjningar som infördes under föregående år för att hantera de ökade kostnaderna i försörjningskedjan. Region APAC hade en organisk försäljningsminskning på 20 procent, där omsättningen påverkades negativt av den fortsatta marknadsnedgången i Kina samt leveranssvårigheter till följd av nya covid-19 utbrott i landet. Både Eftermarknadssegmenet och Trailersegmentet ökade jämfört med föregående år, med en organisk tillväxt om 7 respektive 19 procent. Omsättningen i Trucksegmentet under kvartalet var på ungefär samma nivå som motsvarande period föregående år, med en organisk minskning på 1 procent. Enligt vår analys av externa marknadsdata fortsätter vi globalt sett att ta marknadsandelar. Jämfört med föregående kvartal ökade nettoomsättningen med 7 procent.

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 80 MSEK (115), vilket motsvarar en marginal på 6,3 procent (10,6). Jämfört med föregående kvartal ökade den justerade rörelsemarginalen med 1,3 procentenheter. Detta visar att vi lyckats höja priserna för att hantera de ökade kostnaderna för bland annat råmaterial, halvledare och frakt, dock med en utspädande effekt på marginalen. Löpande hantering av prissättning till kund vid ökade leverantörskostnader kommer att förbli ett fokusområde framöver. Den rapporterade rörelsemarginalen uppgick till 5,9 (10,4) procent. Den ökade omsättningen tillsammans med störningar i försörjningskedjan ledde till högre kapitalbindning och således ett svagt kassaflöde. Kassaflödet från den löpande verksamheten under det första kvartalet uppgick till -60 (-30) MSEK.

Det är glädjande att vi tecknat samt förlängt flera långsiktiga kundavtal under kvartalet. Ett långsiktigt avtal tecknades med KRONE Commercial Vehicle Group, en ledande tillverkare av släpvagnar, för leverans av den fjärde generationens plattform för elektroniska bromssystem (EBS). Detta avtal förlänger ett befintligt långvarigt samarbete med KRONE och är ett viktigt steg för att utöka Haldex marknadsandel inom detta segment och ytterligare stärka vår position inom marknaden för släpvagnar. Under kvartalet annonserade vi även att vi har förnyat ett långsiktigt avtal för våra automatiska bromshävarmar (ABA) med Daimler Truck. Vid utgången av den nya avtalsperioden kommer Haldex att ha levererat samma produkt till denna kund i 60 år. Att kunna bibehålla affären under så lång tid visar styrkan i Haldex produkterbjudande. Haldex har dessutom tecknat två avtal för ABA i Kina och Sydostasien, vilket stärker vår redan starka position för detta produkterbjudande i Asien.

Med vår storlek har vi en fördel av att vara flexibla som gör att vi snabbt kan reagera på förändringar. Vi vill maximera denna potential och ser över vilka förändringar som kan genomföras för att bli ännu mer agila. Vi strävar efter att fortsätta att optimera vår affärsmodell och vi ser ytterligare möjligheter inom driften av vår verksamhet. Genom ett flertal initiativ, till exempel förbättrade processer kring lagerhantering, tar vi steg mot att förbättra vår operativa effektivitet.

Med anledning av den pågående militära attacken mot Ukraina har Haldex stoppat handeln med Ryssland och Belarus. Då Haldex försäljning i Ryssland är begränsad är den direkta påverkan minimal. Haldex har ökat fokus på efterlevnad av handelsregler och sanktioner för att säkerställa att vi hanterar denna ökade risk på ett bra sätt. Kriget i Ukraina kan påverka framtidsutsikterna för oss och våra kunder samt leda till ytterligare råvaru- och elprishöjningar och fortsatta utmaningar i den redan påverkade försörjningskedjan. Dessutom är det osäkert hur situationen med covid-19 i Kina kommer att påverka både oss och våra kunder framöver. Vi övervakar noggrant utvecklingen i omvärlden och dess påverkan både på vår verksamhet och våra anställda och kommer att fortsätta att vidta nödvändiga åtgärder.  

Sammanfattningsvis var första kvartalet 2022 ett steg i rätt riktning och flera milstolpar uppnåddes, trots den fortsatta påverkan av utmaningarna i försörjningskedjan och den geopolitiska situationen. Vi fortsätter med vår strategiska plan att finjustera och optimera den nuvarande affärsmodellen samtidigt som vi fångar de strategiska möjligheterna för framtiden. Vår strategi har tagits emot väl, och återkopplingen från våra kunder bekräftar att vi är på rätt väg. Vi hoppas kunna dela med oss av fler spännande nyheter under de kommande månaderna. Haldex är väl positionerat för att fortsätta utveckla bromslösningar som möter kundernas utmaningar och överträffar deras förväntningar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jean-Luc Desire, VD & Koncernchef
Lottie Saks, CFO
Jenny Boström, Investarrelationer

Telefon: 0418-47 60 00
Email: ir@haldex.com

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Denna information är sådan som Haldex AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, enligt kontaktpersoners försorg, för offentliggörande torsdagen den 28 april 2022 kl. 07:20.

Fullständig delårsrapport
Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig via https://www.haldex.com/sv/corporate/investerare/finansiella-rapporter/ eller på https://news.cision.com/se/haldex

Investerarpresentation
Investerare, analytiker och media är inbjudna till en presentation av rapporten torsdagen den 28 april kl 11.00 tillsammans med VD Jean-Luc Desire och CFO Lottie Saks.

Länk till webbsändningen och nummer till telefonkonferensen: 
https://financialhearings.com/event/43490

Webbsändningen finns även tillgänglig i efterhand, och både delårsrapport och presentation kan laddas ned på Haldex webbplats:
https://www.haldex.com/sv/corporate/investerare/finansiella-rapporter/

Om Haldex
Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra cirka 2 000 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholm och omsätter ca 4,6 miljarder SEK.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.